PDA

Bekijk Volledige Versie : geslachtsonderscheid

de birdjes
04-01-2011, 21:50
heb vandaag een koppeltje japanse meeuwen aangeschaft.mijn eerste.degene waar ik ze kocht vertelde dat je het geslacht kon zien aan de stand van de ogen.als je de streep die gevormd word tussen onder en bovengedeelte van snavel doortrekt naar de ogen ,en de ogen staan boven deze lijn is het een man.komt de streep uit midden in het oog is het een pop.als ik de reacties hier op het forum bekijk is dit toch wel een fabeltje,offff toch niet ? :confused:

Antoine1
04-01-2011, 21:59
Zou misschien wel kunnen,maar zal wel niet altijd juist zijn.
Degene die zingt is een man,degene die niet zingt is hopelijk een pop.

casehulsebosch
04-01-2011, 22:27
Hallo. Ik zet mijn Japanse meeuwen in aparte kooien met een schotje ertussen. Na een dag of zo haal ik het schotje er tussen uit zodat ze elkaar weer kunnen zien. Binnen de kortste keren zal de man - als er een man bij zit natuurlijk - gaan zingen.

Succes. Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

aittersu
19-01-2011, 23:24
Bij Japanse meeuwtjes is mij verteld dat je de vogel aan de pootjes vast moet pakken en op de kop houden.

De man blijft dan stil hangen, de pop gaat fladderen. Het kan zijn dat het net andersom was, dat ben ik even kwijt.

Ik heb het zelf nu een paar keer gezien, en elke keer klopte het!!!

Probeer het maar eens uit, zodra je bv gemerkt hebt dat er één is gaan zingen.

Het klinkt als een fabeltje, maar ik begin er nu ook in te geloven

harmsisi
19-01-2011, 23:30
het is net andersom mannen fladderen en poppen blijven stil hangen :)

Tori no Hime
19-01-2011, 23:33
Dat soort testjes worden gebruikt om persoonlijkheid bij vogels vast te stellen ("bold" of "shy" types). "Verlegen" vogeltjes blijven langer stil, terwijl "dappere" vogels sneller gaan tegenwerken/proberen te vluchten. Voor zover ik weet komen beide persoonlijkheids-types bij zowel mannen als poppen voor.

lambert46518
20-01-2011, 12:32
vogels aan de poten vasthouden en dan omgekeerd laten hangen is DIERENMISHANDELING, mag hopen dat ze dat niet met jullie doen. Anders zou ik graag uitgenodigd worden om dat spektakel te zien.

En beste mensen op dit forum zijn mensen die al jaren japanse meeuwen kweken en zeker weten dat geslachtsonderscheid niet uiterlijk te zien is bij Japanse meeuwen, dus stop ermee om vogels te mishandelen.

henk
20-01-2011, 14:19
Ik ken een heel bekende japanse meeuwen kweker en heb gezien hoe hij op eenvoudige wijze sext.
Hij kooit zijn vogels tijdelijk op, loopt met een andere kooi met een bewezen vrouwtje erin lang de kooien en de mannen beginnen vrijwel onmiddellijk te zingen.
Lijkt mij vriendelijker dan vogels op de kop houden.

Henk

de birdjes
20-01-2011, 16:45
ja dat is inderdaad een goede tip en diervriendelijker als op hun kop houden.de vogels die ik gekocht heb blijken 2 mannen te zijn,want ze zitten beiden te zingen/brabbelen.dus dat je het aan de ogen ziet klopt ook niet.ik ga er maar 1 omruilen voor een popje :)

aittersu
22-01-2011, 13:30
Het op de kop houden hoeft slechts enkele seconden, dus dierenmishandeling valt denk ik wel mee.

Maar goed, kijk maar of het werkt, men zegt van wel.

Tori no Hime
22-01-2011, 13:56
In plaats van op zijn kop hangen, zou je ze denk ik net zo goed op hun rug op je hand kunnen leggen. Dat laatste heb ik zelf gedaan met pimpelmeesjes (om de personality vast te stellen). Het waren allemaal mannen en de meesten draaiden zich vrijwel meteen om om weg te vliegen ("bold"-type). Maar enkelen bleven stil op hun rug liggen ("shy" type).
Maar nogmaals lijken dit soort testen me niet geschikt om het geslachtsonderscheid te bepalen, maar juist om de "persoonlijkheid" van het vogeltje vast te stellen.

gebbinkjes
22-01-2011, 20:45
Hallo,
je kunt ook twee vingers net onder het kopje doen ter hoogte van de krop(losjes vastpakken) de vogel die de staart naar voren doet is de man en de staart naar boven is de pop kost nog geen 5 sec en de vogel heeft niks te lijden .

de birdjes
23-01-2011, 13:20
ik heb ook 2 zilverbekjes waar het geslacht nog van onbekend is.de een zit op stok met z'n staart naar beneden de ander met staart schuin naar achter (boven ).zou dit dan dus hetzelfde idee zijn ? het zou bij mij een koppeltje moeten zijn :rolleyes:

gebbinkjes
23-01-2011, 13:44
Geen idee of dat bij die vogels ook zo werkt als ze op de stok zo zitten is toch moeilijk te bepalen maar als het goed is kun je man ook herkennen aan de tekening in de flanken die is bij de man duidelijker aanwezig dan bij de pop.

Hans de Vries
23-01-2011, 14:10
Hallo,
je kunt ook twee vingers net onder het kopje doen ter hoogte van de krop(losjes vastpakken) de vogel die de staart naar voren doet is de man en de staart naar boven is de pop kost nog geen 5 sec en de vogel heeft niks te lijden .

Ik gebruik een nog gemakkelijker manier: luisteren.....
Poppen hebben een rolletje in hun roep: prrrrt,
mannen hebben dat niet: puieet.
Werkt perfect; als je het eenmaal hebt gehoord vergeet je dat nooit meer. En als ik een popje imiteer gaan de heren dansen.

En voor de rest: de mannen baltsen en de dames poepen een eitje :rolleyes:

gr
Hans

JelleTom
23-01-2011, 18:16
Hallo,

Toen we een jaartje of twee geleden japanse meeuwtjes gingen aankopen had de verkoper ook deze truk.

Spijtig genoeg hedden we van de zes vijf mannen bij.
daarom sorteren wij nu enkel op zang, is volgens mij het betrouwbaarste en de andere methodes zijn volgens mij goede indicaties

pgvdploeg
30-01-2011, 23:15
de mannen baltsen en de dames poepen een eitje :rolleyes:

Hans,

Ik heb eens gehoord over een methode om Zebravinken te sexen.

Met een touwtje en een speld boven de buik van de vogels draaien.
Daarna nooit weer een fout bij het sexen van zebravinken.

Ken jij die methode ook ?

:p

casehulsebosch
31-01-2011, 12:08
Wij gebruiken wel een trouwring aan een touwje bij zwangere vrouwen. Werkt zo feilloos dat de ziekenhuizen hier in NZ alle ultra sound machines hebben verkocht.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

Hans de Vries
31-01-2011, 15:58
Hans,

Ik heb eens gehoord over een methode om Zebravinken te sexen.

Met een touwtje en een speld boven de buik van de vogels draaien.
Daarna nooit weer een fout bij het sexen van zebravinken.

Ken jij die methode ook ?

:p

@Pieter: Klopt! Heb ik jaren gedaan bij de zebravinken! Fantastisch en het werk altijd perfect.....

@Kees: Jawel, heb ik ook bij mijn vrouw toegepast toen ze zwanger was.
Toen ik het bij mijn buurvrouw wilde proberen kreeg ik een lel....:cool:

gr
Hans.

Drum
31-01-2011, 22:02
Beste vogelvrienden,

Ik heb heel wat manieren gelezen om de geslachten bij meeuwtjes te bepalen uitgezonderd handoplegging, maar gewoon (zachtjes) schudden is voldoende.
Het mannetje rammelt en het popje niet. Met aan de pootjes ophangen en kelen kom je er niet, is bovendien dieronvriendelijk en de vogels krijgen er een persoonlijkheidsstoornis van, net zoals bij kinderen. Zij worden er heel "shy" van.

Met vr. groet,
Drum.

Babbes
01-02-2011, 00:35
Beste vogelvrienden,

Ik heb heel wat manieren gelezen om de geslachten bij meeuwtjes te bepalen uitgezonderd handoplegging, maar gewoon (zachtjes) schudden is voldoende.
Het mannetje rammelt en het popje niet. Met aan de pootjes ophangen en kelen kom je er niet, is bovendien dieronvriendelijk en de vogels krijgen er een persoonlijkheidsstoornis van, net zoals bij kinderen. Zij worden er heel "shy" van.

Met vr. groet,
Drum.

LoL :p

Maar ff serieus, je gaat vogels toch niet op deze manier sexen !
En dan vraag ik me echt af waar zit je verstand..... pure vorm van dierenmishandeling :mad:

JelleTom
01-02-2011, 19:37
Misschien moeten we er wel even rekening meehouden dat de neergepende technieken nogal cru overkomen. Maar als je de praktijk ziet dat je denkt van dit kan nog wel.

Ik weet dat ik zelf soms moeite heb om iets juist onder woorden te brengen.
Dus ik zou niet dadelijk gewag maken van dierenmishandeling. Denk dat je daarop slecht kan oordelen als je de handelingen gezien hebt.

Babbes
01-02-2011, 22:15
Misschien moeten we er wel even rekening meehouden dat de neergepende technieken nogal cru overkomen. Maar als je de praktijk ziet dat je denkt van dit kan nog wel.

Ik weet dat ik zelf soms moeite heb om iets juist onder woorden te brengen.
Dus ik zou niet dadelijk gewag maken van dierenmishandeling. Denk dat je daarop slecht kan oordelen als je de handelingen gezien hebt.

Kom op zeg , vindt jij dit dan een zo diervriendelijk techniek Jelle ?
Het lijkt mij in ieder geval niet de manier om met dieren om te gaan, vooral omdat er ook andere manieren zijn om het geslacht te kunnen bepalen.

En ik blijf erbij dat ik deze manier cru vind en daar gewag van maak, daarvoor hoef ik echt niet de handeling voor gezien te hebben om te kunnen oordelen.

Maar dat is mijn mening.

Groet Babbes

de birdjes
01-02-2011, 22:32
heb dit weekend een hopelijk popje bijgekocht.in een broedkooi gedaan naast de vlucht waar het mannetje in zit.deze was gelijk ''in love '';) dus denk dat het echt een popje is.dus dit is wel een handige manier om te sexen.
handig om je eigen vogels te sexen maar niet als je een vogel gaat aankopen (dan ga je niet met een popje langs de kooi lopen om er de mannen uit te halen )
als je een goede verkoper bent vind ik dat je dit zelf moet doen voor je je vogels te koop zet.de meesten gooien jonge vogels in een kooi,zetten ze te koop en als je komt kijken is het dus maar een gokje wat je koopt :(

Tori no Hime
01-02-2011, 22:54
Wij dachten eerst ook eindelijk een koppeltje te hebben, omdat ons mannetje meteen op de nieuwe vogel dook om te paren.... die nieuwe vogel bleek later toch ook een man te zijn :p

Wij verkopen al onze jonge meeuwtjes als een man (als we er ook echt zeker van zijn, omdat hij gezongen heeft) en bij de popjes zeg ik er altijd bij dat we het niet zeker weten (en dat ze mogen ruilen als het toch een man blijkt te zijn).

lambert46518
01-02-2011, 23:11
persoonlijk denk ik dat al die mensen die geen ervaring met vogels hebben beterweters zijn, neem nu van ervaren kwekers en die zijn hier op het forum echt wel aanwezig dat geslachtsonderscheid bij japanse meeuwen niet te zien is, en dat alle probeersels lariekoek is.

pgvdploeg
02-02-2011, 01:07
Hieronder de enige echte methode.

Is simpel en werkt feilloos....gebruiken veel ervaren meeuwen kwekers.

Heb het zelf meermaals gezien en geprobeerd.

Ik gebruik een nog gemakkelijker manier: luisteren.....

- Poppen hebben een rolletje in hun roep: prrrrt,
- mannen hebben dat niet: puieet.

Werkt perfect.

Als je het eenmaal hebt gehoord vergeet je dat nooit meer.
En als ik een popje imiteer gaan de heren dansen.

Tori no Hime
02-02-2011, 07:52
Misschien wil Hans wel een keer een workshop "meeuwtjes onderscheiden via hun geluid" geven? ;)

Hans de Vries
02-02-2011, 11:28
Misschien wil Hans wel een keer een workshop "meeuwtjes onderscheiden via hun geluid" geven? ;)

Wat heb je in gedachten? :D

Hans

de birdjes
02-02-2011, 14:55
dan gaan wij dames een popje nadoen en dan gaat Hans dansen :D verheug me er nu al op

Hans de Vries
02-02-2011, 17:42
Je ziet het helemaal zitten, hè? Je zou eens een bijeenkomst van de Japanse Meeuwen Club moeten bijwonen. Daar kunnen ze je veel over de Jap. meeuw vertellen en hoef je niet zo'n eind te rijden.
Bovendien, mij zien dansen? Dat wil je echt niet! :nono:

gr.
Hans.

JelleTom
02-02-2011, 21:31
Kom op zeg , vindt jij dit dan een zo diervriendelijk techniek Jelle ?
Het lijkt mij in ieder geval niet de manier om met dieren om te gaan, vooral omdat er ook andere manieren zijn om het geslacht te kunnen bepalen.

En ik blijf erbij dat ik deze manier cru vind en daar gewag van maak, daarvoor hoef ik echt niet de handeling voor gezien te hebben om te kunnen oordelen.

Maar dat is mijn mening.

Groet Babbes

Als ik het zo lees vindt ik het inderdaad niet echt diervriendelijk overkomen. Maar ik durf hier geen echt oordeel over geven als ik het niet gezien heb.

Zelf opteren we ook voor uitsorteren op zang omdat dit de enige is waarin we tenvolle in geloven.

Hans de Vries
03-02-2011, 14:32
Als ik het zo lees vindt ik het inderdaad niet echt diervriendelijk overkomen. Maar ik durf hier geen echt oordeel over geven als ik het niet gezien heb.

Zelf opteren we ook voor uitsorteren op zang omdat dit de enige is waarin we tenvolle in geloven.

Wakker worden!!! Het antwoord van Drum is gewoon gein.... Wie schudt nu zijn meeuwen om te horen wat het is...... bij de popjes valt er toch niets te rammelen??:eek:

gr
Hans.

Babbes
03-02-2011, 15:56
Dan zouden het wel hele bijzondere meeuwtjes zijn als je ze schudt dat ze dan gaan rammelen hehehehe :D

Drum heeft ook een speciale methode om bij zijn vogels de nagels te knippen, hij klempt ze tussen de bankschoef zodat hij zijn beide handen vrij heeft om de nagels goed te kunnen knippen, maar wel ff opletten dat je de bankschroef niet te strak aandraait he ;)

Jelle Tom, ik bedoelde dat ik de methode om Japanse meeuwtjes bij de pootjes vast te pakken en ze dan op hun kop te houden erg cru vind.

JelleTom
03-02-2011, 18:53
Dat het antwoord van drum voor de gein was had ik wel door.

Het ging over de andere methodes en was algemeen bedoeld over de manieren die soms op een forum worden uitgelegd.
Zoals het tussen de vingers knijpen/vasthouden bij de krop, klinkt heel dieronvriendelijk maar zoals eerder vermeld deze truck al eens in het echt gezien.
Dit kon volgens mij nog door de beugel (op de manier die ik gezien heb).

We passen hem gewoon niet toe omdat hij simpel niet werkt

Drum
03-02-2011, 19:48
Dat het antwoord van drum voor de gein was had ik wel door.

Het ging over de andere methodes en was algemeen bedoeld over de manieren die soms op een forum worden uitgelegd.
Zoals het tussen de vingers knijpen/vasthouden bij de krop, klinkt heel dieronvriendelijk maar zoals eerder vermeld deze truck al eens in het echt gezien.
Dit kon volgens mij nog door de beugel (op de manier die ik gezien heb).

We passen hem gewoon niet toe omdat hij simpel niet werkt

Beste Jelle Tom,
Mijn vorig bericht was grappig maar zeker met een serieuze ondertoon bedoelt.Het kelen kan volgens jou wel door de beugel, maar je past het niet toe, omdat het simpel niet werkt.
Dan wil ik jou opvatting gaarne horen mocht het b.v. met een hamer worden uitgevoerd.
"Ik heb het geprobeerd, maar pas het niet toe, omdat het simpelweg niet werkt en.........het vogeltje heeft het niet overleefd''?
Beste vriend, luister gewoon naar ervaren kwekers, die je met alle plezier met raad willen bijstaan en gooi al die onzin overboord. Dan word je een ervaren wijze vogelliefhebber en de vogels hebben daar plezier :) van.

Met vr. groet,
Drum.

vandurenj
03-02-2011, 21:09
ik gebruik altijd de schop methode:p
heel doeltreffend
kent iemand dat

casehulsebosch
04-02-2011, 12:02
Hoi Hans. Ik begon bij het lezen van deze rubriek meteen in lied uit te barsten:
"Wie we schudden, Jelle zal wel zien". Maar mischien is Jelle te jong om zich dat te herinneren.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

JelleTom
05-02-2011, 12:23
zoals al meerdere keren aangegeven passen we ook enkerl het sexen op basis van de zang toe. Dit is volgens ons de enige goede methode voor alle duidelijkheid.

De andere methode bij een andere kweker gezien.

Jullie spreken van kelen terwijl het eigenlijk over vasthouden gaat.

Dit is wat ik bedoel met mss moet je de methodes eerst eens bekijken vooraleer je een oordeel velt. Het is makkelijk om dadelijk moord en brand te schreeuwen, hoewel je niet echt weet waar het over gaat.

misschien kan hetzelfde gezegt worden over ringen, je haalt een pasgeboren jong uit de nest en doet het een ring over zijn poot. Toen ik dit laatst aan een leek moest uitleggen hoe dit in zen werk ging trok hij ook grootte ogen. Nadat hij het hier thuis gezien had begreep hij waar het over ging, hoe het uitgevoerd werd en zag er plots veel minder problemen in. Was hij helemaal overtuigd van de diervriendelijkheid? Ik denk het niet. Meningen hieromtrent zullen ook altijd verschillen.

Misschien zien jullie een methode en denk je voor mij kan dit niet. Terwijl iemand anders die naast je staat zegt van voor mij kan dit wel.

Het spijtige vind ik eigenlijk dat wanneer je wil duidelijk maken dat er een verschil is tussen iets lezen en daadwerkelijk zien dat sommige mensen het nodig vinden om alles in het belachelijke te trekken.

Dus even voor de duidelijkheid.
Wij hebben het keelen zoals door jullie genoemd ooit gezien, dit was volgens ons niet dieronvriendelijk. Zouden wij het zelf toepassen? Nee, omdat de methode niet werkt en het dus ook geen zin heeft. Om deze rede raden we de methode ook af aan andere (zie een vorige reactie).

Wat passen wij toe, selectie op zang zoals al eerder aangegeven in een vorige reactie. Omdat dit de betrouwbaarste is.

Voor degene dat het nog niet snappen, wij zijn tegen dierenmishandeling. Maar wij oordelen niet vooraleer voldoende informatie beschikbaar is

p.s. we kennen inderdaad het liedje niet, hopelijk is het niet beledigend

Hans de Vries
06-02-2011, 14:12
Even terzijde: dat liedje was van een Haags cabaretier, Wim Kan. En hij zong dat op oudejaarsavond 1966. Tekst: waar we heen gaan Jelle zal wel zien, melodie van The Beatles; Yellow submarine.....
Ik denk dat de oude knarren onder ons zich dat nog wel kunnen herinneren...

gr
Hans

Drum
06-02-2011, 18:10
Even terzijde: dat liedje was van een Haags cabaretier, Wim Kan. En hij zong dat op oudejaarsavond 1966. Tekst: waar we heen gaan Jelle zal wel zien, melodie van The Beatles; Yellow submarine.....
Ik denk dat de oude knarren onder ons zich dat nog wel kunnen herinneren...

gr
Hans

Absoluut, ik was destijds 18.
Nu een oude knar met een jonge geest !:D
Hij zong destijds over Jelle Zijlstra minister van Financien.

Met vr. groet,
Drum.

JelleTom
06-02-2011, 18:30
Wij kennen het liedje niet, we zijn van een jongere generatie en van België. Eigenlijk nog nooit van die komiek gehoord.

Maar hopelijk heeft iedereen ondertusssen verstaan wat we wouden uitleggen met onze vorige berichten. Het werd blijkbaar hier en daar niet echt gesnapt.

Drum
06-02-2011, 18:51
Wij kennen het liedje niet, we zijn van een jongere generatie en van België. Eigenlijk nog nooit van die komiek gehoord.

Maar hopelijk heeft iedereen ondertusssen verstaan wat we wouden uitleggen met onze vorige berichten. Het werd blijkbaar hier en daar niet echt gesnapt.

Dat klopt, sommige Hollanders zijn over het algemeen niet snel van begrip.
Ik ben blij, dat jullie het helder voor ons hebben gemaakt.
Mijn dank daarvoor.

Met vr. groet,
Drum.

casehulsebosch
06-02-2011, 20:44
Wat Kan kan, kan kan alleen. Maar het geslacht bepalen van Japanse meeuwen kunnen we allemaal. Gewoon even de tijd nemen. Observatie heet dat. Moeten we trouwens met alle vogels doen. Niet alleen om het geslacht te kunnen bepalen maar ook om de vogels beter te leren kennen, hun gedrag en gewoonten waardoor het "makkelijker" wordt met de vogels te kweken.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

Babbes
06-02-2011, 22:09

Het heeft even geduurd, maar het kwartje is eindelijk bij me gevallen, dank hiervoor JelleTom. Maar je moet ook niet alles te serieus opvatten, ik dacht altijd dat onze zuiderburen een goed gevoel humor hadden :D

JelleTom
14-02-2011, 12:12
De rode M zijn mannen

federcon
18-02-2011, 12:03
Ook mannetjes per paar zingen tegen elkaar.groeten federcon.

Hans de Vries
18-02-2011, 14:17
Ja..... en als je geluk hebt ook weleens met elkaar; noemen we een duet :D

Hans.