PDA

Bekijk Volledige Versie : Soldatenvlieg

Zwartkopje
09-12-2010, 22:51
Is iemand hier bekend met de soldatenvlieg als voer?
Heeft iemand hier ook de voedingswaarde van, anders dan de ca/P

Henk3
09-12-2010, 22:57
Misschien dat je hier wat mee kan?
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://blacksoldierfly.blogspot.com/

winterkoning
10-12-2010, 09:07
Is iemand hier bekend met de soldatenvlieg als voer?
Heeft iemand hier ook de voedingswaarde van, anders dan de ca/P

niet als soldatenvlieg, de "nederlandse naam" is phoenix worm ( de larve dus) en onder deze naam en in deze vorm ook redelijk te verkrijgen in de winkel , en daarmee dus wel wat ervaring qua verstrekken aan vogels ( nooit de vlieg als voedsel gegeven, maar de larve dus) , de vogels toendertijd wilde ze wel opnemen maar heb er nooit echt de voordelen van kunnen zien, wel het nadeel en dat was met name voor de portomonee , de gangbare naam is dus phoenix worm als je dat intikt zal je wel wat meer te wetenkomen,dit stukje vond ik ergens voor jouw ( let op dit gaat dus over de larve en niet de volwassen vlieg, daarvan kunnen de uitkomsten/voedingswaardes dus heel anders zijn):

Phoenix Worms® (Black soldier fly)Hermetia illucens
Voor degene die zijn dieren het beste wil geven!

Phoenix Worms ® worden aanbevolen door dierenartsen en worden veel gebruikt in dierentuinen.
De kwekers en hobbyisten hebben dit voederdier ook ontdekt.
De Phoenix Worms® zijn tot 7 weken houdbaar bij kamertemperatuur In de koeling zijn ze zelfs nog langer houdbaar.

Een larve die zeer rijk is aan calcium en fosfor. ( zie tabel)
---------------------Krekels------------Meelwormen---Morio?s---Phoenix Wormen (med)
Vet %--------------------6.0----------------12.7--------17.9------9.4
Prote?ne %-------------21.3--------------20.3--------17.4-----17.3
Calcium ppm----------345---------------133---------124------8155
Fosfor ppm------------4238-------------3345--------2320----5355
Calcium: fosfor ratio--0.08------------0.04---------0.05-----1.52
Phoenix Worms® zijn een natuurlijk wapen tegen coccidia ¹.

Dit komt doordat de Phoenix Worms® het gunstige laurine zuur bevatten.
Bovendien zijn de larven vetarm en bevatten ze 23 tot 61 keer meer calcium dan andere voederdieren. Dit hoge calcium gehalte zorgt bij vele zieke dieren voor een genezende werking. Er gaan zich vele verhalen de ronde waarbij huisdieren die weinig tekenen van leven vertoonden weer beter werden bij het voeden van Phoenix Worms®

? Wat maakt de Phoenix Worm zo populair in Amerika?
Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je, je huisdier van af het begin voedt met Phoenix Worms® je huisdier groter, sterker en actiever wordt, ook zal je huisdier een mooiere kleur krijgen.
? Waarom zijn de Phoenix Worms zo duur?
Inderdaad betaalt u voor een bakje een hoge prijs t.o.v. vergelijkbare voedseldieren zoals wasmotten. Maar daar tegenover staat dat u een voedseldier ontvangt die weken tot zelfs maanden lang te bewaren is zonder onderhoud. Daarnaast is het een voedseldier met een geconcentreerde voedingswaarde. Voedsel kan groot of klein van omvang zijn maar dat wil nog niets zeggen over de voedingswaarde die een mens of dier binnenkrijgt. Een krop sla (groot) heeft bijvoorbeeld minder voedingswaarde dan een klein stukje biefstuk. In dat opzicht zijn de Phoenix Worms per 100 stuks goedkoper dan 100 sprinkhanen en ook langer goed te houden. De Phoenix Worms zijn namelijk tot 7 weken houdbaar bij kamertemperatuur. zwarte wormen lijken dood maar zijn dit niet. ze gaan zich dan vervellen naar een volgende formaat. Heb even geduld en u ziet weer allemaal witte larven.
? In welk formaat zijn ze leverbaar?
De Phoenix worms ® zijn te verkrijgen in drie maten: large ( 18mm, 100 stuks), medium (12mm, 100 stuks), small (8mm,150 stuks).
? Voor welke dieren zijn ze geschikt?
De Phoenix Worms® zijn prima voederdieren voor baardagamen, kameleons, gekko?s, kikkers, schildpadden, anolissen, leguanen, hagedissen, tarantulas, schorpioenen, vissen en vele andere diersoorten.
┬╣ coccidia: zijn microscopisch, spoorvormige, eencellige parasieten. Wat diarree kan veroorzaken.

hoop dat je wat meer hiermee kan.
als je info wilt over voedseldieren zal je eigenlijk moeten zoeken in "reptielenland" in "vogeltjesland" lopen ze op dat gebied enorm achter. ;) :rolleyes:
mvg

ps : je snapt natuurlijk dat de bijgevoegde tekst een reclame/promotie praatje is hÚ.
en wat de eigenlijke waarde is voor ons als vogelliefhebbers is natuurlijk niet bekend. ( helaas zou ik bijna zeggen).

Zwartkopje
11-12-2010, 11:57
Hallo WK, kwam er toevallig op door een (duitstalige) website voor voedseldieren. Kreeg dus goede dingen te zien. Dan zou je toch ook verwachten dat er meer mensen zijn die ze gebruiken.
De prijs? Zie het meer als een variatie dus erbij als er bijv jongen zijn, voor bepaalde soorten etc. Dus gericht inzetten.

Vroeg me af of de goede dingen die hier staan of die ook voor vogels gelden of alleen voor reptielen / amphibiŰn.

Zwartkopje
21-02-2011, 14:34
Heb wat mee kunnen nemen uit Zwolle. De vogels aten ze zeker op (Bvv, zwartkoppen, kwikken, etc) behalve de gekraagden.

winterkoning
21-02-2011, 15:12
okÚ ik had ook niet echt verwacht dat ze ( de verschillende soorten) de "vlieg"niet zouden opnemen hoor.

hoe lagen de kosten en verhouding tot kwaliteiten en hoeveelheid tegenwoordig?

ik vond zelf de larve veel gemakkelijk om te voeren, maar heb nooit het voordeel kunnen ontdekken bij verstrekken van ( het ging er niet slechter van maar ook niet beter van, heb ik het zowel over conditie vogels als het optrekken van de jongen) , dus ik laat het maar achterwege tegenwoordig, het is natuurlijk wel weer een leuke aanvullig op/afwisseling van.

en wie weet gaat dat "ene" koppeltje wat zijn jongen nooit omhoog trekt wel over tot voeren met die vlieg, je weet maar nooit.

succes
mvg

ps: ik vind het altijd leuk als mensen het vermogen hebben om ook "out off the box thinking " hebben.

Zwartkopje
21-02-2011, 15:17
De prijs was nog hoog voor mijn gevoel(voor de beurs) ik meen 13,00 voor een kilo diepvries.
Kreeg wat om te proberen, levende.
Rare beestjes.
Zie het ook als aanvulling / variatie. Helaas is er veelal weinig te vinden over nutrienten anders dan ca : P en eiwittotalen.
Opvallend; de bonte vliegenvangers hadden vanmorgen de meelwormen laten staan.

WK heb jij die gekweekt? Hoor veel verhalen van "kweek" maar heb mijn vraagtekens.

En ff over een ander topic, heb jij ook melba's gekweekt?

winterkoning
21-02-2011, 15:30
nee geen melba gekweekt, ( sorry ,heeft me nooit kunnen bekoren die soort, ik moet om te kunnen kweken met een soort er "verliefd"op worden,nogmaals sorry ben een beetje raar ).
en ik heb het wel gelezen hoor maar ik denk dat termieten wel een goed voedsel zou kunnen zijn maar dat je er erg moeilijk aan kan komen, je weet ook dat ik altijd wel zit/zat te wroeten op insecten/reptielen forums over bepaalde info van "voedseldieren".
tipje als je daar vragen zou gaan stellen moet je niet gaan vermelden dat jouw vragen om het gaan verstrekken van ..... betreft , dan denk ik dat ze niet zo blij met je zijn en weinig antwoord gaan willen geven.

misschien is het dan beter om eens een bezoekje aan de bieb te brengen,misschien dat daar geneog info te vinden is ( ja ik weet is ouderwets maar voor komst van internet heeft het mij de nodige info verschaft).

zo weet ik dat termieten bv in nederland niet of nauwelijks gehouden worden ( dacht dat artis als enigste een kolonie had) en dus niet verkrijgbaar zijn.

maargoed een keertje naar frankrijk gaan of zo ,daar kan je ze gratis weghalen, menig huis gaat daar ten onder aan de termiet.

wat ik wel weet is dat termieten niet tegen gladde wanden omhoog kunnen dus je zou ze in theorie kunnen aanbieden in een lege aquarium of plastiek box, maarja wat als er een dotje ontsnappen? men zegt dat de termiet onze koude maanden niet kan overleven maarja.........................ik geloof daar niet zo in.

let op je heb tig soorten termieten hÚ en ik denk dat ze met termieten voor die melba's bedoelen de afrikaanse/australische die soorten die dus echt termietheuvels maken en niet die in huizen vertoeven.

mvg

Lucky
21-02-2011, 19:55
Prijs voor soldaten-vlieg is inderdaad nogal prijzig.
13,50 voor een halve liter levend of diepvries.

Greetings Lucky:)

Josly
21-02-2011, 20:37
hallo,

klopt,

bekijk het testrapport,

www.muchaterra.de/index.php?option=com_smartformer&formid=3&lang=nl

casehulsebosch
21-02-2011, 21:31
WK quote:let op je heb tig soorten termieten hÚ en ik denk dat ze met termieten voor die melba's bedoelen de afrikaanse/australische die soorten die dus echt termietheuvels maken en niet die in huizen vertoeven.

Zowel mijn vrienden in Oost en West Australie als de mensen in Zuid Afrika graven de termieten heuvels uit. Is een wekelijks gebeuren dus even heen en weer rijden naar Frankrijk elke week is mischien uit den booze.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland