PDA

Bekijk Volledige Versie : kweek Boliviaanse kuifgors

Ivo
29-11-2010, 13:09
Mijn kweek met het Boliviaanse kuifgors (Lophospingus pusillus)
De Boliviaanse kuifgors ook wel Boliviaans berg- of dwergkardinaaltje genoemd is een zangvogel die behoort tot de grote familie van de Emberizidae oftewel de gorzen.
Hoewel ook wel een kardinaaltje genoemd wat waarschijnlijk komt door het grappige kuifje is de kuifgors niet direct een verwant van de kardinalen echter ze behoren wel tot dezelfde familie van de gorzen. Het geslacht Lophospingus bevat naast de Boliviaanse kuifgors slechts een andere soort namelijk de Grijze kuifgors (Lophospingus griseocristatus). Van de Grijze kuifgors zijn er naar mijn weten geen exemplaren ooit ingevoerd en over deze vogel is dan verder niet zoveel bekend in de avicultuur.
Oorspronkelijk komt de Boliviaanse kuifgors uiteraard voor in Bolivia maar zijn leefgebied is verder verspreid over Argentinië, Paraguay en Uruguay. Exacte aantallen zijn niet bekend maar het schijnt een vogel te zijn die nog veel voorkomt en wordt verder dan ook niet bedreigd. Het habitat bestaat uit tropische en subtropische savannes met struiken en bossen en komen ook op grotere hoogten nog voor
De Boliviaanse kuifgors is nauwelijks met enige andere vogel te verwarren want ze hebben een typisch uiterlijk. Zowel man als pop hebben een kuifje die in normale toestand plat op de kop ligt en bij opwinding, ook bij gevaar, wordt het kuifje omhoog gezet zoals we dat ook kennen bij bijvoorbeeld de valkparkiet. Het kuifje is donker van kleur maar bij de pop is deze meer donkergrijs en bij de man is deze zwart. Verder loopt er een dikke donkere oogstreep horizontaal over de kop die wordt afgegrensd door 2 witte strepen, een soortgelijk kenmerk komt wel vaker bij gorsachtigen voor. Het volwassen mannetje heeft ook nog een zwart befje wat hem duidelijk onderscheidt van de pop. De rest van de bevedering is overwegend grijs waarbij de pop wat matter van kleur is dan de man. De man zing ook nog een aardig liedje die ook nog eens aangenaam van volume is.
Begin januari van 2009 werd door mij een jong koppel aangeschaft bij een handelaar waaruit ik kon kiezen uit meerdere vogels zowel geringd als niet geringd. De vogels waren net in de rui en het geslachtsonderscheid was nog niet goed te zien maar er werden sexepapieren bijgeleverd om mij ervan te verzekeren dat het een koppel was. Achteraf bleek het laten sexen van deze vogels eigenlijk overbodig aangezien er halverwege de rui al enkele zwarte veertjes doorkwamen in het befje van de man. De vogels werden tot het voorjaar binnen gehuisvest in een broedkooi van 100x30x40 cm bij kamertemperatuur. De vogels werden gevoerd met tropenzaad afgewisseld met eivoer, universeel, groenvoer en soms meelwormen. De kuifgorzen deden het prima en de man liet zich zelfs in de ochtend en avond horen met zijn zang.
Eind januari moest ik het koppel echter van elkaar scheiden. De man bleek over een zuidamerikaans temperament te bezitten en vond het blijkbaar leuk om de pop lastig te vallen door middel van jagen en verentrekken.
Dit gedrag schijnt bekend te zijn bij dit vogeltje hoewel ik ook genoeg heb gehoord en gelezen dat er ook voorbeeldige mannen zijn die de pop met rust laten.
De broedkooi werd door middel van een gazen scheidingswand in tweeën gedeeld zodat de pop wat meer rust had maar zelfs dan probeerde de man nog de pop het leven zuur te maken.
Ander bijzonder gedrag was dat zowel de man als de pop er genoegen in schepten om de krant die de bodem van de schuiflades bedekten in stukken te scheuren. Misschien hadden ze al nesteldrang?
Begin april 2009 was het redelijk weer en ik vond het tijd dat de Boliviaanse kuifgorzen in de buitenvolière plaats konden gaan nemen. De volière werd gedeeld met een koppel chinese appelvinken en een koppel mozambiquesijzen wat verder geen problemen gaf.
Na een week of 2 zag ik de man al met nestmateriaal rondvliegen en hij had al snel een nestje gebouwd in een nestmandje bekleed met coniferentakken. De pop had echter nog geen interesse en dat terwijl de man enorm zijn best deed met indruk maken en zingen.
Begin mei werd de man steeds feller en jaagde fanatiek achter de pop aan. Het zag er heftig uit en ik was bang dat als ik niet snel genoeg in greep de pop de dood in zou worden gejaagd.
Gek genoeg maakte de pop na een paar dagen achterna gezeten te zijn geen vermoeide of gestreste indruk en ik besloot het nog een tijdje aan te zien. Het leek steeds meer op een kat en muis spelletje waarbij de man de pop achterna zat waarna het wel leek of ze zich liet ‘vangen’. De man sprong vervolgens op haar, trok dan aan een paar veren waarbij hij de veren nooit uit trok en liet haar weer gaan waarna het spelletje weer opnieuw begon.
Misschien test de pop de man uit of hij het vaderschap en de taken die daar bij horen wel aankan en of hij wel fit genoeg is?
Wat de reden ook is van het gedrag het hoort bij het liefdesspel van de kuifgors want niet veel later op 10 mei vond ik weer een mooi nestje en zag dat de pop hier nu wel interesse in had en ze bouwde hier ook aan mee. Het nestje was weer in een nestmandje gemaakt die bekleed was met conifeertakken waarbij de basis werd gemaakt van kokosvezel en grassprietjes en de binnenzijde werd afgewerkt met zachte materialen zoals sisal.
Op 14 mei vond ik het eerste ei en op 15 mei mei vond ik een tweede waarmee het legsel compleet was. Uit de literatuur had ik vernomen dat het legsel bestaat uit 2 tot maximaal 3 eitjes. De eitjes waren iets groter dan een kanarie eitje en hadden bruine tot bijna zwarte spikkeltjes en werden alleen door het vrouwtje bebroed. Het mannetje gedroeg zich nu voorbeeldig en liet zijn vrouwtje rustig broeden. Het nest werd door zowel man als vrouw fanatiek verdedigd tegen vogels die te dicht bij kwamen. Na 12 dagen broeden, op 26 mei kwam het eerste jong uit en daar bleef het bij want het andere eitje was onbevrucht.
Het jong groeide snel en werd gevoerd met voornamelijk levend voer zoals pas vervelde meelwormen, meelwormpoppen, buffalowormpjes en ook pinkies. Verder werden er ook de nodige insecten gevangen in de volière, iets waar de kuifgorzen zeer behendig in zijn. Zeker de eerste paar dagen was het de vader die het voer kwam aanleveren op het nest maar toen de eerste veertjes van het jong eenmaal goed doorkwamen hielp de pop ook met het halen van voer. Op 30 mei werd het jonge kuifgorsje geringd met een 27mm ringetje waaromheen voor de zekerheid een rubber ventielslangetje zat. Aangezien de ouders het nest brandschoon hielden leek me dat wel verstandig. Na 10 dagen al vloog het jong uit op de 5e van juni. Het jong is dan nog heel klein maar wel volledig in de veren hoewel het kuifje, de vleugel- en de staartpennen nog niet echt heel erg lang zijn. Echt vliegen kan het dan ook nog niet en het klautert dan ook maar een beetje in de struiken. Na een dag of 5 was het jong al weer een stuk gegroeid en was al net zo kwiek en druk als de ouders.
18 juni en 19 juni werden er weer 2 eitjes gelegd maar deze zijn helaas niet uitgekomen. Wat de reden daarvan is weet ik niet precies maar het was me wel opgevallen dat de pop een paar dagen tijdens het broeden erg onrustig en veel van het nest was.
Van een derde nest is helaas niets meer gekomen. De man zat na het uitvliegen van het jong niet lekker in zijn vel. Gezongen werd er niet meer en hij ging steeds meer dik zitten.
In het begin van juli heb ik hem dan ook uitgevangen. Zijn ontlasting heb ik onderzocht en deze bleek vol te zitten met eitjes van de draadworm. Echter toen ik hem wilde gaan behandelen met een wormenmiddel was ik te laat en is de man overleden.
Voor het volgende broedseizoen zal ik mijn volière dan ook geheel overkappen zodat de bodem droog blijft en wilde vogels mijn volièrebewoners niet kunnen besmetten.
Echter ik ben zeer tevreden met het resultaat. Nu eind september is het jonge Boliviaanse kuifgorsje uitgeruid en blijkt het een pop te zijn. Ik hoop dat ik voor het nieuwe broedseizoen moeder of dochter kan ruilen voor een nieuwe man. Maar eerst wordt mijn eigen kweek Boliviaanse kuifgors nog geshowd op de tentoonstelling van vogelvereniging ‘de Polderzangers’ waar ik lid van ben. Ik heb in ieder geval veel plezier gehad aan de kweek met dit grappige maar temperamentvolle vogeltje en kan dan ook iedereen aanraden om het eens te proberen met deze mooie gors die naar mijn mening zeer geschikt is voor het volièreleven.

Ton Koek
29-11-2010, 15:54
Gefeliciteerd met dit prachtige resultaat. Mooi en lekker leesbaar verslag ook.

Ik hoop dat je een nieuw mannetje vindt.

hansd
29-11-2010, 16:16
mooi verslag man, dit is wat naar mijn smaak een duidelijke en leerzame ver-
handeling moet zijn bedankt voor de moeite.

forumbezoekers meer van dit!! AUB

grt hans.

Josly
29-11-2010, 17:08
hallo,

ik sluit mij aan bij Ton en Hans,
toch enkele opmerkingen,
(1) kooi veel te klein, stress - agressie, meer dan waarschijnlijk doodsoorzaak man,
(2) hoe groot is/was de voliere,

andre 44
29-11-2010, 18:43
helemaal top :yes: :yes:

Ivo
29-11-2010, 19:19
Bedankt voor de complimenten. Het is een verslag van vorig jaar dat ik eigenlijk geschreven had voor 'Onze Vogels' maar om de een of andere reden hebben ze het nooit geplaatst. Leuk om te melden is dat het jong, wat later een pop bleek te zijn, met 91 punten kampioen geworden was in 2009 op de TT van mijn vereniging. Ik heb deze pop later kunnen ruilen voor een man.
Helaas is de kweek dit jaar niet gelukt, wel nestjes maar helaas alles onbevrucht hopelijk volgend seizoen weer een goed resultaat.

toch enkele opmerkingen,
(1) kooi veel te klein, stress - agressie, meer dan waarschijnlijk doodsoorzaak man,
(2) hoe groot is/was de voliere,

De broedkooi waarin ze aanvankelijk werden gehuisvest was inderdaad wat aan de kleine kant maar de volière waarin ze uiteindelijk terecht kwamen was 3x2x2 meter met daaraan nog een klein nachthokje... toch niet al te klein. De doodsoorzaak is toch echt wormen aangezien de ontlasting vol eitjes zat en het borstbeen scherp aanvoelde. In combinatie met de stress die de broedperiode met zich meebrengt is dit hem misschien in zijn totaliteit fataal geworden.