Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zere poot schamalijster

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zere poot schamalijster

    Ik heb mijn schama pop al een tijdje en het gaat hartstikke goed met haar. Ze is actief en op het oog kerngezond.

    Nu zag ik dat ze voor het weekend met een poot opgetrokken op de stok zat. Ze kan wel landen op haar poot maar het doet haar pijn.

    Ik heb haar eruit gevangen en het pootje bekeken. Deze lijkt niet gebroken maar het doet haar wel pijn als ik eraan zit.

    Er is niks aan te zien qua verdikking oid....

    Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand tips wat ik moet doen?

    Ze komt overigens nog altijd even vrolijk meelwormen uit mijn handen eten!

  • #2
    zit het ringetje misschien te strak is dat je misschien opgevallen??
    misschien te lange nagels ???

    Opmerking


    • #3
      Het ringetje is goed, de nagels heb ik niet gecheckt..

      Wat is een goeie lengte van de nagel en slijten die niet vanzelf?

      Ik heb allemaal natuur takken in de voliere..vandaardat ik de nagels nooit controleer..

      Opmerking


      • #4

        hier kun je zien hoop dat het je duidelijk maakt
        anders maak foto van de pootjes misschien zien mensen iets is het niet een andere kleur als de andere ???
        masseer hem eens een beetje in lauw water
        ik verzin ook maar wat maar dat zou ik eens proberen
        of doe er toch een beetje dettol in beetje maar in het water .
        misschien toch wat op komst of zo .
        een heel klein beetje maar he met dettol

        Opmerking


        • #5
          Natuur takken zijn prima mits ze niet te dun zijn dan slijten de nagels niet.

          Misschien is de pop ergens blijven hangen in het gaas en heeft de nagel ergens vast gezeten.

          Dan zitten ze zo'n 2 weken met de poot omhoog, de nagel wordt zwart en kan op den duur afvallen en zal waarschijnlijk niet meer aan groeien.

          Ze kan ook door schrik in het gaas geknalt zijn, dan is het pootje alleen een beetje verstuikt, gewoon wat Purol of Vaseline op smeren en een beetje in de gaten houden.

          Er kan ook wat nestmateriaal/troep tussen de huidplooien zitten in het gedeelte waar de vogel op staat met de voet, dit kan gaan irriteren/ontsteken.

          Met een pincet verwijderen en even in een badje met soda houden, en de vogel daarna in een aparte kooi met schone zitstokken zetten ter observatie.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Ik ga het in de gaten houden en woensdag bekijk ik het pootje nog een keer.

            Bedankt in ieder geval!

            Opmerking


            • #7
              Ik heb vandaag gezien dat de ring onderaan tegen de poot drukt..er was hier een soort kleine snee/beschadiging te zien.

              Ik heb de poot een tijdje in soda gehangen en daarna ingesmeerd met vaseline.
              Nu zakt de ring als de pop zit natuurlijk wel weer naar beneden tegen die pijnlijke plek aan, met als gevolg dat ze de poot weer omhoog houdt.

              Is dit goed wat ik heb gedaan en moet ik het morgen weer herhalen?

              En is het erg dat de ring er steeds tegenaan zakt of moet ik de ring met bv een touwtje wat hoger op de poot vastbinden?

              Graag uw reactie.

              P.s De poot was ietsje dikker dan de andere poot, maar zeker niet rooier van kleur, eerder bleker..

              Opmerking


              • #8
                Als het probleem wordt veroorzaakt door de ring dan is het dweilen met de kraan open natuurlijk en kan je het behandelen blijven herhalen.

                Het beste is de ring voor altijd te verwijderen, met een ringenschaartje.

                Deze zijn te bestellen bij o.a. bij Geon Schrijver.
                Bijgevoegde Bestanden
                Groeten Michael

                https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                Opmerking


                • #9
                  MEt een nagelschaar lukt het doorknippen van een ring ook.
                  Groeten,


                  -J.J.-

                  Opmerking


                  • #10
                    Ook een 3,5 mm ring?
                    Groeten Michael

                    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                    Opmerking


                    • #11
                      Is een schamalijster niet geringd met een 4.0??

                      Opmerking


                      • #12
                        Ja klopt, ik heb ze niet dus even gegoold. en op een site stond 3,5 mm

                        Maar daar gaat het niet om, mijn vraag aan JJ was of je een 4mm ring door kan knippen met een nagelschaartje.

                        Heb jij inmiddels al actie ondernomen dodo?
                        Groeten Michael

                        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door J.J.
                          MEt een nagelschaar lukt het doorknippen van een ring ook.
                          Ja en dan even verkeerd en in de poot ipv de ring,doe nou niet en koop gewoon het goede spul en niet gaan klooien.
                          Mvg,
                          Kingfisher.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik heb vandaag de ring iets hoger op de poot geschoven en vlak daaronder een knijpring bevestigd. Nu zakt de ring dus niet tot aan de pijnlijke plek.

                            Ik heb de poot wederom in warm sodawater gehouden en daarna ingesmeerd met uierzalf.

                            Ik wil dit tot aan het weekend volhouden en kijken hoe de vogel hierop reageert.
                            Als blijkt dat het niet werkt dan moet de ring eraf.

                            Dan kies ik of voor het originele schaartje of voor de dierenarts. Want ik vind het risico vrij groot, aangezien ik deze handeling nog nooit heb uitgevoerd. En ik denk een dierenarts wel..

                            Ik hou jullie op de hoogte..

                            Opmerking


                            • #15
                              Goede opplossing met de knijpring, effe kijken tot het weekend, denk dat het wel goed komt.
                              Groeten Michael

                              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                              Opmerking

                              Working...
                              X