Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheiden goede zaden en vliesjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Scheiden goede zaden en vliesjes

    Hoi iedereen,

    Als onze vogels tijdens de kweek in de broedkooien zitten wordt er door mij veel eten versmost.

    de reden hiervan is dat ik er steeds voor zorg dat de vogels voor minstens twee dagen eten hebben. Dit door mijn werk (ik ben onderhoudstechnieker en bij problemen moet ik ter plaatsen blijven.

    Wanneer het zaad in het bakje half uit vliesjes bestaat verwijderen we het. Vorig kweek seizoen werden de chinesedwergkwartels hiermee gevoed. Maar ook hier ontstaan zo tevelen.

    Is er iemand die een methode heeft om de zaden van de vliesjes te scheiden, zodat de zaden hergebruikt kunnen worden. Zo wordt de voeding ook gevarieerder en niet enkel de lekkerste zaden genuttigd.

  • #2
    Hoi

    Hiervoor worden kleine kafmolens voor gebruikt.
    Hier zit een electriesch ventilatortje in.
    Als men bovenin het gebruikte erin doet dan wordt door een schuivensysteem
    het zaad van de velletjes gescheiden.
    Deze worden regelmatig op marktplaats aangeboden
    Er zijn voorstanders en tegenstanders voor het terug aanbieden van gebruikt zaad.
    Gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum.

    Mvg Theo

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door JelleTom
      Hoi iedereen,

      Als onze vogels tijdens de kweek in de broedkooien zitten wordt er door mij veel eten versmost.

      de reden hiervan is dat ik er steeds voor zorg dat de vogels voor minstens twee dagen eten hebben. Dit door mijn werk (ik ben onderhoudstechnieker en bij problemen moet ik ter plaatsen blijven.

      Wanneer het zaad in het bakje half uit vliesjes bestaat verwijderen we het. Vorig kweek seizoen werden de chinesedwergkwartels hiermee gevoed. Maar ook hier ontstaan zo tevelen.

      Is er iemand die een methode heeft om de zaden van de vliesjes te scheiden, zodat de zaden hergebruikt kunnen worden. Zo wordt de voeding ook gevarieerder en niet enkel de lekkerste zaden genuttigd.
      Om wat voor vogels gaat het en over hoeveel kilogram zaad praat je.
      In de broedkooien wordt altijd ruim gevoerd en wat over is gooi je normaal gesproken weg. Je kan de vogels nou eenmaal niet dwingen want als ze door verkeerde zuinigheid ophouden met voeren,gaan de jongen dood. Zo eenvoudig is dat.
      Als je kweek redelijk goed is zou ik maar geen veranderingen aanbrengen.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        De hoeveelheid die verdwijnt is eigenlijk moeilijk te schatten. Maar als ik dat toch doe zal het rond de 3 tot 4 kilo zitten per zak van 20 kg.

        Het probleem zit er vooral in dat door mijn werk ik niet kan ratsoeneren.

        Over de kafmolen lezen we zowel positieve als negatieve reacties. We gaan deze eens op een rijtje zetten, goed bekijken en dan een beslissing nemen

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door JelleTom
          De hoeveelheid die verdwijnt is eigenlijk moeilijk te schatten. Maar als ik dat toch doe zal het rond de 3 tot 4 kilo zitten per zak van 20 kg.

          Het probleem zit er vooral in dat door mijn werk ik niet kan ratsoeneren.

          Over de kafmolen lezen we zowel positieve als negatieve reacties. We gaan deze eens op een rijtje zetten, goed bekijken en dan een beslissing nemen
          Ja die kafmolens. Dat is idd. een verhaal apart. Eigenlijk zit er niet echt een voor in. Je geeft zaden terug,die toch dikwijls bevuild zijn of niet gegeten worden. Zeker in de broederij komt dat voor. De poppen krijgen ineens een heel andere belangstelling .Zij pikken het zaad eruit,dat zij belangrijk vinden voor zichzelf of de jongen.
          Daarom,dat velen in de fokkerij van kanaries,naast de kweekmengeling toch nog een extra bakje met witzaad of gebroken gepelde haver bijzetten.
          Tot de tijd,dat de vogels uit de voliere worden gevangen wordt er door mij
          en vele anderen ruim gevoerd. Restanten worden weggegooid.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door JelleTom
            Hoi iedereen,

            Als onze vogels tijdens de kweek in de broedkooien zitten wordt er door mij veel eten versmost.

            de reden hiervan is dat ik er steeds voor zorg dat de vogels voor minstens twee dagen eten hebben. Dit door mijn werk (ik ben onderhoudstechnieker en bij problemen moet ik ter plaatsen blijven.

            Wanneer het zaad in het bakje half uit vliesjes bestaat verwijderen we het. Vorig kweek seizoen werden de chinesedwergkwartels hiermee gevoed. Maar ook hier ontstaan zo tevelen.

            Is er iemand die een methode heeft om de zaden van de vliesjes te scheiden, zodat de zaden hergebruikt kunnen worden. Zo wordt de voeding ook gevarieerder en niet enkel de lekkerste zaden genuttigd.
            ik heb voerbakjes van 30 cm lengte met daarover een rooster zodat ze niet in het bakje kunnen zitten.
            als je meer bakjes ophangt, hoeven de bakjes niet zo vol te worden gevuld en vinden de vogels onder de vliesjes wel het zaad.

            zaad dat door de vogels is gemorst, wordt door mij altijd weggegooid.

            Opmerking


            • #7
              kleine voersilo's een oplossing?

              Oorspronkelijk geplaatst door JelleTom
              De hoeveelheid die verdwijnt is eigenlijk moeilijk te schatten. Maar als ik dat toch doe zal het rond de 3 tot 4 kilo zitten per zak van 20 kg.

              Het probleem zit er vooral in dat door mijn werk ik niet kan ratsoeneren.

              Over de kafmolen lezen we zowel positieve als negatieve reacties. We gaan deze eens op een rijtje zetten, goed bekijken en dan een beslissing nemen
              Heb je al eens overwogen om een aantal kleine voerautomaten te gaan gebruiken? Zie bij wijze van voorbeeld http://www.geonshopping.nl/shop/Voer...um-p-1325.html

              Voordeel daarvan is dat de vogels het zaad niet kunnen bevuilen. Je hoeft dan minder (nog goed) zaad weg te gooien. Wel moet je de vogels er geleidelijk aan laten wennen, ze moeten even door krijgen hoe ze aan het voer moeten komen. Ik heb er goede ervaringen mee.
              groeten

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
                Heb je al eens overwogen om een aantal kleine voerautomaten te gaan gebruiken? Zie bij wijze van voorbeeld http://www.geonshopping.nl/shop/Voer...um-p-1325.html

                Voordeel daarvan is dat de vogels het zaad niet kunnen bevuilen. Je hoeft dan minder (nog goed) zaad weg te gooien. Wel moet je de vogels er geleidelijk aan laten wennen, ze moeten even door krijgen hoe ze aan het voer moeten komen. Ik heb er goede ervaringen mee.
                groeten
                Ja dat zijn zeker handige automaatjes.
                Ik heb er hier een paar ongebruikte liggen.
                Ben er een beetje huiverig voor. Je moet toch regelmatig controleren
                of het zaad wel goed doorloopt. Dat geldt ook voor Fauna flessen en.
                Ik heb gekozen voor hangbakjes met een grof rooster.
                Wat ik wel eens zou willen weten om hoeveel zaad het gaat op jaarbasis.
                Als je niet weet of je b.v. 's avonds al of niet thuiskomt,dan heb je een probleem dat je alleen maar kan oplossen met ruim voeren.
                Ik zie niet echt een goede oplossing.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  kleine voerautomaten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                  Ja dat zijn zeker handige automaatjes.
                  Ik heb er hier een paar ongebruikte liggen.
                  Ben er een beetje huiverig voor. Je moet toch regelmatig controleren
                  of het zaad wel goed doorloopt. Dat geldt ook voor Fauna flessen
                  Dat doorlopen van het zaad gaat op zich prima; nog nooit problemen mee gehad. Wel moet je af en toe de voerautomaat een keer helemaal schoonmaken (meestal doe ik dat na een keer of drie, vier volledig bijvullen). Er gaat ca. 200 gram in, dus je kunt vrij goed uitrekenen hoe lang je er mee kunt doen (hangt uiteraard van het aantal vogels en het aantal voerautomaten af). Zie eventueel http://www.kk-forto.nl/index2.htm voor een meer uitvoerige beschrijving.

                  Opmerking


                  • #10
                    Dus je hebt er goede ervaringen mee,Jeroen. Prima.
                    Mss,dat ik ze a.s. broedseizoen zal gebruiken
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      ik heb zelf een grote kafblazer gebouwd, alles wat in het nachthok wordt gemorst word weg gekieperd of word op gegeten daar de kwartels. Maar alles wat van de broed kooien afkomt wordt met een krachtige blazer helemaal schoon geblazen als het schoon is vul ik het weer wat aan met witzaad en hennep en meng het weer door de zilo. Nooit maar dan ook maar dan ook nooit problemen meegehad. Als ventilator zit er zo,n ventilati molen van een douche afzuiger op maar dan de propelers om gedraait.

                      Opmerking


                      • #12
                        Mensen waar praten we eigenlijk over.
                        Een zak zaad van 20 kg ca. Euro 20,--
                        Is 4000 porties van 5 gram.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          Helemaal mee eens Antoni,

                          ik strooi overblijfselen overigens in een bak in de tuin voor de vogels, da's dan in iedergeval beter als weggooien en ook nog leuk om naar te kijken wie er allemaal op bezoek komt.

                          Opmerking


                          • #14
                            ik haal dat met een stofzuiger eraf ik schud houd beetje de stofzuiger er boven en de uitgepulde zaadjes zuigt hij op werk goed hoor
                            dus geen kafmolen nodig
                            na 2 dagen gooi ik alles weg en krijgen ze nieuw zaad

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik heb zelfs een kafmolen gekocht voor het overgebleven zaad voor de tuinvogels, mijn eigen vogels krijgen elke dag nieuw.
                              Groeten Michael

                              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                              Opmerking

                              Working...
                              X