PDA

Bekijk Volledige Versie : Kanarie X Serinus soort

JJW
11-11-2010, 16:33
Ik zie meestal kruisingen als ..... x Kanarie.
Dus de pop is dan een kanarie, waarom wordt er nooit als man een kanarie gebruikt?
Is de F1 uit ... x kanarie en/of kanarie x... vruchtbaar (man / pop)?

Alvast bedankt voor de info!!!!

Chardonnert.BE
11-11-2010, 18:08
Dus de pop is dan een kanarie, waarom wordt er nooit als man een kanarie gebruikt?

de reden dat een kanarie pop gebruikt word is omdat deze een heel gemakkelijke pop is om mee te kweken (kanaries int algemeen) . Mocht je het omgekeerde proberen vb kanarie x putterpop , dan is de kans op slagen veel kleiner , en is de voorbereiding veel groter en uitgebreider .

dit is een 1 op 100000 kans op bevruchten bij europese x kanarie en omgekeerd ... hier is al heel veel over geschreven geweest op forum's ...

muddog
11-11-2010, 20:55
Ik heb ook wel eens begrepen dat uit putter x kanarie de kans op mannen groter is dan uit kanarie x putter. Is er iemand die dit kan bevestigen of is dit een ouwe wijfe verhaal:confused::)

John10
15-11-2010, 16:55
Ik heb ook wel eens begrepen dat uit putter x kanarie de kans op mannen groter is dan uit kanarie x putter. Is er iemand die dit kan bevestigen of is dit een ouwe wijfe verhaal:confused::)

bij - vogels - bastaarden - het onderwerp " hybride man / vrouw vruchtbaar ? " is het één en ander vermeld betreffende putter x kanarie.

putterjer
15-11-2010, 19:35

Dat is inderdaad een fabeltje.
De kansen M/V is 50/50!

Het einige wat je wel hebt uit de kruising kanarie x putter, bij de mannelijke kruisingen, is een veel mooiere vererving van de puttertekening (flanktekening) en het masker.
De reden hiervoor ligt vast in het verervingschromosoom (X / Y chromosoom). Vader --> dochter / Moeder --> zoon.

Hopelijk heb je hier iets aan ...

muddog
15-11-2010, 22:16
Dat is inderdaad een fabeltje.
De kansen M/V is 50/50!

Het einige wat je wel hebt uit de kruising kanarie x putter, bij de mannelijke kruisingen, is een veel mooiere vererving van de puttertekening (flanktekening) en het masker.
De reden hiervoor ligt vast in het verervingschromosoom (X / Y chromosoom). Vader --> dochter / Moeder --> zoon.

Hopelijk heb je hier iets aan ...

Ja Thanx :D :D

putterjer
15-11-2010, 23:12

JJW,

Terug naar de essentie van je vraag.
Ik denk dat ze vruchtbaar zijn.
Hoe dichter de soorten die je kruist tot elkaar staan (soort, ondersoort) hoe grooter de kans op een vruchtbare F1.
Het tegenovergestelde is natuurlijk ook van toepassing. (Hoe verder de soort van elkaar verwijderd hoe onvruchtbaarder./vb: Kan x Putter)

kanarie = serinus / serinus x serinus = vruchtbaar:)

Mss is deze link wel nuttig:
users.skynet.be/woutvgils/Vogels%20in%20vogelvlucht/Kruisingen%20en%20hybrieden..htm

groeten,
Putterjer