PDA

Bekijk Volledige Versie : Béétje naďef......

Serinus
26-10-2010, 16:50
Hallo,

Jammer dat er in het stukje over de "Bijzondere pleeg opfok" van de Boerenzwaluwen, deze maand in "Onze Vogels", compleet voorbij gegaan wordt aan het feit dat men strafbaar is als men zo handelt.....

Jammer dat de redactie van de grootste vogelbond van Nederland zo'n naďef stukje plaatst.
Hier was een waarschuwing en een toevoeging "hoe te handelen" in zulke gevallen wel op z'n plaats geweest.

Naar mijn mening zou het goed zijn als "De Bond" wat informatiever met deze materie om ging.

Groeten, Serinus.

henk
26-10-2010, 17:47
Hallo Serinus,
Ik neem aan dat je dit ook aan de redactie hebt laten weten ?

Henk

Serinus
26-10-2010, 19:38
Hallo,

Henk;
Ik neem aan dat je dit ook aan de redactie hebt laten weten ?nee, dat heb ik nog niet, maar ik wil best morgen even bellen.
Geen probleem.
Hopenlijk is het toch geen probleem dat ik het hier ook meld?
Omdat hier "totindentreure" de discusie gevoerd is/wordt, over wát je nou met zo'n vogeltjes moet doen, en wat de risico's zijn als je dat op de manier van dat geschreven artikeltje doet.

Maar ik zal morgen wel even bellen, of doe jij dat? ;)
Of heb jij geen (of een andere) mening over dat artikel.

Groeten, Serinus.

henk
26-10-2010, 20:35
Hallo Serinus,

Ik ben het helemaal met jou eens.
Jonge vogels, die nog niet zelfstandig zijn moet je naar een vogelopvang brengen. Die kunnen er mee omgaan en zijn goed geoutilleerd.
En dan heb ik het natuurlijk nog niet over het feit dat je strafbaar bent, maar dat vind ik in dit geval een bijkomstigheid.
Ik ken de kweker als een zeer gedreven liefhebber en het zal bij hem vast in goede handen zijn geweest. Ik twijfel daar niet aan.
Maar je moet dit soort artikelen, zonder een waarschuwing van de redactie (zoals jij opmerkt), niet plaatsen. Nogmaals afgezien van de strafbaarheid kan lang niet iedereen dit opbrengen dit qua kennis en tijd.

Ik raad je aan te bellen of een mail te sturen met verwijzing naar ons forumgesprek. (hansvanderstroom@nbvv.nl)

Groet,
Henk

Antoni Hopmann
26-10-2010, 20:41
Ach,ik zit er helemaal niet mee.
De gemeente Midden-Drente had het adres van Jan Kwint opgegeven.
Heel attent.
Welnu die heeft het nest met behulp van zijn vrouw grootgebracht, van een ringetje voorzien en dan de natuur in.
Toch wel bijzonder en daarom vedient het gewoon een goed plaatsje
met mooie foto's in "Onze Vogels".

En wat er had moeten gebeuren? Laat dat maar zitten. De jongen hadden het
dan hoogstwaarschijnlijk niet overleefd.

Ton Koek
26-10-2010, 22:17
Dat het illegaal en strafbaar is en verkeerd voorbeeld voor velen stoort je dus ook niet? Vreemd.

ps, ik heb al gebeld.

Serinus
26-10-2010, 22:26
Hallo,

Henk, het mailtje is weg.
Bedankt, want je had natuurlijk ook gewoon gelijk; allereerste aanspreekpunt is natuurlijk de redactie van "Onze Vogels".

En Antoni, de wetgever zal het niet veel interesseren hoe jij over deze zaak denkt.
De regels zijn daarin duidelijk en deze man pleegt een strafbaar feit en zal (helaas) daarop worden afgerekend, niet op wat jou mening daarover is.....

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
26-10-2010, 22:37
Dat het illegaal en strafbaar is en verkeerd voorbeeld voor velen stoort je dus ook niet? Vreemd.

ps, ik heb al gebeld.

Goede wil en de vogeltjes vliegen lekker rond.-0-

Antoni Hopmann
26-10-2010, 22:44
Hallo,

Henk, het mailtje is weg.
Bedankt, want je had natuurlijk ook gewoon gelijk; allereerste aanspreekpunt is natuurlijk de redactie van "Onze Vogels".

En Antoni, de wetgever zal het niet veel interesseren hoe jij over deze zaak denkt.
De regels zijn daarin duidelijk en deze man pleegt een strafbaar feit en zal (helaas) daarop worden afgerekend, niet op wat jou mening daarover is.....

Groeten, Serinus.

Ben jij dan aangesteld als toeziener of de vogelwet juist wordt uitgevoerd,John?

Er zijn zeer verzachtende omstandigheden.
Ik denk zelfs verschonende omstandigheden en het is derhalve
moedig om dit artikel te brengen.
Te laten zien wat goede wil vermag.

Animal
26-10-2010, 22:52
Ben jij dan aangesteld als toeziener of de vogelwet juist wordt uitgevoerd,John?

.

Daar behoort iedere oplettende burger ,en zeker vogelliefhebber op toe te zien !

Op deze mannier wordt in een officieel vogelblad als het ware reklame gemaakt voor illegalen praktijken.

rupicola
27-10-2010, 00:38
Tja, het korps aan fanatieke tegenstanders van de vogelhouderij, en die zijn ruim vertegenwoordigd in NL, heeft maar wat graag dergelijke argumenten om deze vervolgens kamerbreed uit te vergroten en onze activiteiten zo dramatisch mogelijk onderuit te halen.

Vergis u niet . . . . . en alleen al om die reden dus geen handige tekst en des te opmerkelijker dat hier niet redactioneel op is gereageerd!

winterkoning
27-10-2010, 08:03
moet ik nog reageren ? (ik merk dat ik "moe"word aangaande dit soort kwesties).

vol ongeloof heb ik dat stukje gelezen.

echt geen slimme zet.
maargoed ik kan mij herinneren dat dit soort stukjes al vaker voor zijn gekomen in de Onze Vogels, o.a. over goudvinken,witte kwikstaarten etc. dus helemaal vernieuwend is het niet echter toen werd er altijd een noot van redactie bij gezet van , mag niet,wettelijk verboden,wij als bond raden dit af etc.
nu had zoiets ook moeten gebeuren in mijn ogen ( dan had stukje toch weer een net andere lading gekregen dan dat dit nu het geval is) en wel pontifikaal en in het vet gedrukt.

ikzelf ben en blijf van mening hoe goed sommige stukjes of vragen etc. bedoeld zijn ,dat je dit soort dingen niet toegankelijk/wegwijs/aan de grote klok moet hangen. ( niet hier op forum en niet in vogelbladen zoals de "onze").

A = koren op de molen van "onze tegenstanders"en geef je hiermee dus een stok om mee te slaan ( want men quote gewoon vanuit het blad van de grootste vogelbond en tegenstanders denken dus dat dit soort praktijken de normaalste zaak van de wereld is binnen onze hobby).

B = je brengt mensen op ideeën ( de goed willende maar zeker ook de kwaadwillende , en beide zijn even erg want de goedwillende denkt van oh dat kan ik ook maar helaas de expertise ontbreekt ( en ja dan krijg je de verhouding van 10 mislukt 1 gelukt , is een voorbeeld mensen is een voorbeeld) en de kwaadwillende tja....................).

C= en als men dan persé dit soort stukken wilt brengen ( ik zie de meerwaarde hier niet van in maargoed ik ben erg dom,dus begrijp niet veel) ,doe het dan wel correct met de benodigde waarschuwingen/voetnoten verwijzingen wat men wel moet doen in zulke situaties etc. ( m.a.w. laat merken dat je als bond zijnde dit soort praktijken tot op zekere hoogte kan waarderen maar........................dat het niet de weg is zoals deze behoort bewandeld te worden en dus dit kenbaar maakt , zodat als men gebruik maakt van dit soort stukken in bepaalde rapporten het ook duidelijk is wat het standpunt van een bond in deze is ,zodat men dit niet kan gebruiken in onderhandelingen o.i.d.).

nou ja vooruit maar weer, kan er ook nog wel bij.
gelukkig :rolleyes: heb ik inmiddels vernomen dat er weer wat veranderingen op komst zijn, kunnen we allemaal zodadelijk gaan klagen.
(ik voel me niet geroepen om mij nader te verklaren in deze ,men komt er vanzelf wel achter want het zijn nu nog voorstellen en geen nog geen vaststaande wetten, het zijn voorstellen die al heel lang liggen en telkens opnieuw worden ingedient ( welliswaar in telkens een nieuw "jasje" ) en men gaat net zolang door met proberen totdat men wel toehapt vanuit de wetsbepalers).

enja mensen als een antoni voelen daar in eerste instantie het minst van want die staan wel erg ver af van hetgeen waar het hier ( werkelijk) omgaat en de tak van sport waarin dit soort dingen spelen.

mvg

ps: ik stop nu weer met mijn betoog want het zal mij wel niet in dank worden afgenomen dat ik "tegen"de handelingen van "de bond" of bondgerelateerde in gaat .
( men denkt namelijk als snel dat ik anti-bond ben, maar dat is niet zo, ben het gewoon niet altijd en overal het mee eens, en ja dan laat ik me niet zoals vele schapen als slachtvee "vrijwillig" naar de slachtbank brengen, dan laat ik tenminste horen wat ik denk te mogen zeggen).

Zwartkopje
27-10-2010, 10:44
Ik vind het ook opmerkelijk, zeker omdat het zonder duidelijke verwijzing naar de wet is gedaan.
Natuurlijk is het mooi dat de vogels gered zijn. Maar vind het nogal dom om ze ringen om te doen van de bond..... Waarom niet een erkende ringer? Dan komen de gegevens ook terecht waar ze horen en leer je of deze diertjes ook op de lange duur baat hebben bij hun redding.....
Overigens wel weer jammer dat je hier ook ziet dat pragmatisch samewerking tussen vogelliefhebbers(kwekers) en vogelbescherming niet mogelijk lijkt te zijn. Dit zou voor beiden en met name de vogels een grote stap vooruit zijn.
Iets dergelijks zie je volgens mij wel in bijv. engeland en duitsland etc.
Vergelijk maar eens het uitzetten van korhoenders hier en de grote trap in engeland!

Maar goed ik sluit me dus aan bij wk, rupicola etc. Heb het al eerder verkondigd dat de bond zich schijnbaar meer bezighoudt met de takken van ONZE sport alla Antoni.

Stream
27-10-2010, 10:44
Beste discussieerders,

Inderdaad: het was een tikkie naďef om dit artikel te plaatsen zonder redactioneel commentaar en die hier opgevoerde argumenten kloppen natuurlijk volledig. Hoewel ik vind dat de redactie van Onze Vogels zich niet op dit forum hoeft te verantwoorden (daar is het blad voor...toch?) lijkt het me correct dit toch even hier te laten weten. Een aantal van jullie waren overigens inderdaad zo correct om niet allen op het forum te gaan "blazen", maar ook even contact met de redactie te zoeken. Waarvoor dank!
Er zal dus zeker een redactionele "nabrander" komen, waarin natuurlijk de hier opgevoerde argumenten nog eens bevestigd worden.

Overigens moet me wel van het hart dat ik de op dit forum opgevoerde (waarde)oordelen over de kweker in kwestie niet onderschrijf: de man heeft op verzoek van de gemeente naar eer en geweten gehandeld. Anthoni heeft, ook in juridische zin, alle gelijk van de wereld als hij meldt dat hier sprake is van Verschonende Omstandigheden. Er zou nooit een PV opgemaakt worden. Dat neemt niet weg dat de enig juiste weg via de reguliere opvang had moeten lopen en dat dit geen voorbeeld is dat navolging verdiend door allerlei lieden die menen dat zij, net als de kweker, wel over voldoende kennis beschikken om zulk een avontuur tot een goed einde te brengen.

Kortom: u heeft allen gelijk en we zullen het nooit meer op deze wijze doen!

Tegelijkertijd vraag ik u om, voor zover u dat nog niet gedaan heeft, het betreffende artikel nog eens goed te lezen en uzelf daarbij de vraag te stellen wat de intenties van schrijver en kweker geweest zouden kunnen zijn. Het is niet altijd goed om strikt formeel en volgens de regels te denken....

Antoni Hopmann
27-10-2010, 10:45
Daar behoort iedere oplettende burger ,en zeker vogelliefhebber op toe te zien !

Op deze mannier wordt in een officieel vogelblad als het ware reklame gemaakt voor illegalen praktijken.

:D Nee hoor helemaal niet.
Of ga jij de milieupolitie of andere instantie bellen als de buurman
de kliko te vroeg buitenzet.
Dat noemen we hier gewoon azijnpissers.

Hans de Vries
27-10-2010, 10:53
.......Het is niet altijd goed om strikt formeel en volgens de regels te denken....

Laatste zin uit het betoog van Stream...... Heerlijk, sta ik helemaal achter!

gr
Hans.

Zwartkopje
27-10-2010, 10:55
Tegelijkertijd vraag ik u om, voor zover u dat nog niet gedaan heeft, het betreffende artikel nog eens goed te lezen en uzelf daarbij de vraag te stellen wat de intenties van schrijver en kweker geweest zouden kunnen zijn. Het is niet altijd goed om strikt formeel en volgens de regels te denken....

1) Ik denk dat niemand de intensie van de gemeente, kweker etc in twijfel trekt.
2) Volgens mij mis je nu totaal het punt waar het om gaat!
3) Begrijp ik goed dat u tot de redactie behoort, of spreekt u namens de redactie??
Momenteel leven we in een land dat over alles duidelijkheid willen en als er iets vaags is(het stuk in OV uw bijdrage hier) dan wordt er meteen met regels geschermd. Dat kunnen we jammer vinden maar voordat we het weten is onze hobby voorbij......

winterkoning
27-10-2010, 10:56
geloof me heb het zeer goed gelezen

Hans je heb ergens gelijk maar ook zeker ergens niet.

ten eerste vind ik de Onze Vogels niet de plek voor dit soort ja en nee discussies. ( kan me nog wel een affaire als de blue bonnet bv. herinneren)

ten tweede vind ik dit forum juist wel de juiste plek om dit soort discussies aan te halen ( wat wel of niet wenselijk is voor een bondsblad) ,je zou dit zeer bond gerelateerde forum ook kunnen zien als een soort klankbord dus.

en voor de rest:
dat men op moet komen door de vogels te redden van de dood of ander leed, tja staat buiten kijf.

maar waarom dan ringen etc.? kan de gemeente dan, zeg maar goed vinden, maar de gemeente is niet de wetgever/handhaver.
is het ringen van de vogels met bondsringen van levensbelang voor de vogels? nee dacht het niet. ( dus mist het totaal de plank in mijn ogen).

net zoals zwartkopje zegt ,als men dan persé moest/wilde ringen had men beter met de plaatselijk ringer voor onderzoek van vogels kunnen bellen, had de wetenschap er ook zogezegd nog wat aan gehad.

@ hans de vries, ik snap wel waar je vandaan komt ( bericht nr 16) ,maar......................het kan gewoon niet, als iedereen zomaar gaat doen wat hem of haar goeddunkt dan word het een zooitje ( nog meer dan dat het al is in vogeltjesland en daarbuiten).
dat het gebeurd is 1 maar gaat dit dan niet promoten/toejuichen.

mvg

ik heb nog veel meer maar laat maar

Zwartkopje
27-10-2010, 10:57
Laatste zin uit het betoog van Stream...... Heerlijk, sta ik helemaal achter!

gr
Hans.

Ik ook Hans maar volgens mij weet jij ook dat dat momenteel erg riskant is en dat het niet de huidige sfeer is waarin we helaas leven.
Je hebt gezien hoe snel de importstop bereikt was(wat je er ook over denkt)

Serinus
27-10-2010, 12:55
Hallo,

Inmiddels heb ik ook een antwoord van de redactie van "Onze Vogels" gehad.
Ook hier is door "Stream" een soortgelijke reactie geplaatst.
Waarvoor dank.

Strekking van het verhaal'; het artikeltje is geplaatst zoals het is geplaatst zonder een redactionele aanvulling en daar is niks meer tegen te doen.
Jammer, gemiste kans, maar het is niet anders.
De redactie gaat alsnog in "Onze Vogels" een aanvulling plaatsen.

Waar ik wél mijn vraagtekens bij plaats, is de volgende zin van Stream hier in zijn reactie;
Anthoni heeft, ook in juridische zin, alle gelijk van de wereld als hij meldt dat hier sprake is van Verschonende Omstandigheden. Er zou nooit een PV opgemaakt worden.graag had ik dát dan wat meer onderbouwd gezien.
Misschien dat dát dan in "Onze Vogels" een plekje kan krijgen?

Hoewel sommige reacties hier mijn reactie "in het persoonlijke trekken", wil ik graag voorop stellen dat ik geen énkel oordeel heb over het handelen van degene in het bewuste artikel.
Wél had ik een mening, over het feit dat, en de manier waarop, dit artikel in de "Onze Vogels" is geplaatst.

Groeten, Serinus.

RobK
27-10-2010, 15:53
Zonder ook maar iets goed te willen praten over het betreffende onderwerp denk ik dat alles wel gezegd en geschreven is. Om het gekissebis naar elkander een halt toe te roepen ga ik dit onderwerp sluiten.

Ik ben er van overtuigd dat betrokkenen in ieder geval geleerd hebben. Hartelijk bedankt aan allen die de discussie hebben gevoerd.

Groet,

RobK, moderator VogelCafe.