PDA

Bekijk Volledige Versie : Witte waterkers

VINKEMAN
23-10-2010, 23:54
Hallo,
Naar aanleiding van het vorige topic"eendenkroos" zou ik het volgende willen melden.
Enkele weken geleden ben ik met verlof geweest op Gran Canaria.
Met mijn Spaanse vriend, heb ik een bezoek kunnen brengen aan verschillende kwekers op het eiland. Zij kweken vooral Amerikaanse sijzen maar ook kanaries en parva putters.
Wat mij,bij elke kweker, opviel was de teelt van een bepaalt plantje" Berros".
Iedere dag gaven zij hun vogels een takje van deze plantjes. De vogels waren er verzot op. De kwekers vertelden mij, dat dit plantje van groot nut was om de vogels gezond te houden. Ik ben gaan opzoeken welk plantje die "berros" nu eigenlijk was en het bleek de witte waterkers( Nasturtium officinale) te zijn. Het is ook een waterplantje dat woekert op zoetwaterplassen. Ook zij nemen geen risico op vervuiling en kweken hun plantjes zelf.
Als je gaat kijken op internet, dan kan je lezen dat zij een bom zijn aan vit. C ; bloedzuiverend ; en vooral goed tegen leverziekten.
Ik heb voldoende plantjes meegebracht en zelf een kweek opgezet.
Enkele lage plastiek bakken. Op de bodem doe je gewoon een dun laagje aarde. Daarop een laagje kiezel en dan water tot enkele cm boven de kiezel.
De plantjes duw je tussen de kiezel zodat zij blijven vastzitten. Je zal merken dat deze plantjes enorm snel groeien. Na een tijdje knip je de toppen van de plantjes af en duw ze op hun beurt tussen de kiezel. Een nieuw plantje is geboren. De teelt gaat heel snel en het ganse jaar door. Zij zijn wel niet winterhard.
Zelf kan je de plantjes ook eten als groente en ik moet zeggen dat zij een heerlijke kruidensmaak hebben.
Ik denk dat deze plantjes veel interssanter zijn voor onze vogels, dan eendenkroos.

Groeten
André

Ton Koek
24-10-2010, 12:20
Mooie gezonde aanvulling op het menu lijkt me, goede tip.
Is dat dezelfde soort die in de supermarkt als "gewoon" waterkers verkocht wordt?

kingfisher
24-10-2010, 15:15
Mooie gezonde aanvulling op het menu lijkt me, goede tip.
Is dat dezelfde soort die in de supermarkt als "gewoon" waterkers verkocht wordt?

Is niet dezelfde maar wel verwant volgens dit stukje,komt ook uit de Nasturtiumrfamilie :

Waterkers is een caloriearme groente en is rijk aan ijzer, calcium, vitamine A en C. Bovendien heeft waterkers een gunstige werking op de hoge bloeddruk. Waterkers heeft een bloedzuiverende en vochtafdrijvende werking en helpt om de eetlust op te wekken. De groene blaadjes zijn rijk aan zwavel, wat een gunstig effect heeft op de huid, het haar en de nagels.

Overgenomen van:xquis.com.

Ton Koek
24-10-2010, 17:13
Dankje, dan geef ik die ook af en toe voortaan.

VINKEMAN
24-10-2010, 19:01
Witte waterkers komt spijtig genoeg nog weinig voor in onze natuur.
Waarschijnlijk heeft ons klimaat en het gebrek aan zuiver water hier iets mee te maken.
De blaadjes van de witte waterkers zijn veel groter dan die van de waterkers die in de winkel wordt aangeboden.
Ik zal morgen eens een foto plaatsen van mijn teelt.

Groeten
André

VINKEMAN
26-10-2010, 22:16
Sorry, een dagje later dan beloofd maar hier de fotos van enkele bakjes met de teelt van "berros" of witte waterkers.
De teelt is nog jong, dus ik moet nog veel plantjes aftoppen en bijplanten.

Verdorie!! ik krijg de fotos niet geplaatst.
Zal nog eens proberen.

André

VINKEMAN
26-10-2010, 22:25
Ik hoop dat het nu gelukt is.

http://i174.photobucket.com/albums/w83/VINKEMAN/berrosennestjes001.jpg
http://i174.photobucket.com/albums/w83/VINKEMAN/berrosennestjes002.jpg

Als de plantjes van de stengels gehaald zijn, dan werp je gewoon de stengels in een kom met wat water en later groeien er terug jonge plantjes op om te verplanten.

http://i174.photobucket.com/albums/w83/VINKEMAN/berrosennestjes003.jpg

Groeten
André