Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kanarie broedkooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kanarie broedkooien

    hallo allemaal,

    Ik ben overnieuw begonnen met rode kanaries,
    en ik wil zelf broedkooien maken van wit gepl. spaanplaat.

    Ik zou graag willen weten wat de zaag maten zijn en hoe groot
    de voorfronten dan moeten zijn?
    Ik ben zelf niet zo handig, dus ik moet ze laten zagen bij de bouwmarkt.

    Wie zou mij willen helpen met dit probleem

    vriendelijke groet en bij voorbaat dank
    jozefke

  • #2
    als je toch nieuw start
    dan zou ik alvast geen geplastificeerde vezelplaat gaan gebruiken maar multiplex
    dewelke je dan goed in de verf kunt zetten(tegen ongewenste beestjes)

    mja dan de vraag hoe groot wil je de kooien?
    diverse maten mogelijk he

    en 't is niet meer dan een blokje uittekenen

    en als je waat dat standaart maat platen 122 op 244 is

    soms ook wel 125 op 250 en vergeet de zaagsnede niet he


    Frank4

    Opmerking


    • #3
      Beste Jozefke,

      als je mij aangeeft hoe breed en hoog je de voorfronten wilt maken, de diepte van de kooien en de hoogte van de lade wil ik wel een tekening voor je maken.
      Kijk ook even op de verschillende mogelijkheden(in dit forum) voor de bevestiging van de voorfronten. Dit heeft namelijk invloed op de breedte maten van de kooien.
      Daarnaast is het van belang om te weten of je allemaal losse kooien wilt maken van bijvoorbeeld 600 mm breed of dat bredere kooien wilt waar je door middel van een los paneel scheidingen aan kunt brengen.

      Eerst dus even je iets meer verdiepen, met de aanvullende info maak ik graag een tekening voor je.

      succes,

      Peer

      Opmerking


      • #4
        Klasse Peer!!!

        Zo helpen liefhebbers elkaar.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
          Beste Jozefke,

          als je mij aangeeft hoe breed en hoog je de voorfronten wilt maken, de diepte van de kooien en de hoogte van de lade wil ik wel een tekening voor je maken.
          Kijk ook even op de verschillende mogelijkheden(in dit forum) voor de bevestiging van de voorfronten. Dit heeft namelijk invloed op de breedte maten van de kooien.
          Daarnaast is het van belang om te weten of je allemaal losse kooien wilt maken van bijvoorbeeld 600 mm breed of dat bredere kooien wilt waar je door middel van een los paneel scheidingen aan kunt brengen.

          Eerst dus even je iets meer verdiepen, met de aanvullende info maak ik graag een tekening voor je.

          succes,

          Peer
          Geloof maar,dat je een goede tekening krijgt van Peer.
          Dat kom je niet veel meer tegen. Toffe Peer toch.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            ik waardeer het ook zeer wat peer voor me doet.
            dank je wel,
            dank voor jullie reactie,s
            groet jozefke

            Opmerking


            • #7
              Hi Jofezfke,

              Kun je me dan nog wel even wat extra info geven als eerder gevraagd want dan weet ik wat ik moet tekenen.

              peer

              Opmerking


              • #8
                broedkooien

                hallo peer,
                ik had het jou via je berichten gestuurd
                heb je het binnen gekregen?
                anders zet ik het hier wel weer neer.
                groet jozefke

                Opmerking


                • #9
                  Beste Jozefke,

                  Ik heb je bericht ontvangen;

                  Ik wil broedkooien maken 2 in 1, 40 cm breed 40 diep en 40 hoog,en ik wil de lade 8 cm hoog maken, het hout is 18 mm dik gepl. spanplaat. Wbt. het bevestigen van het voorfront, daar heb ik geen ervaring mee.Het liefst zo simpel mogelijk er voor te hangen is mijn idee. Zou u dat voor mij kunnen uit tekenen, zodat ik de maten voor het zagenbij de bouwmarkt kan aangeven. Kunt u de maten van het voorfront ook erbij vermelden, zodat ikdie kan bestellen.

                  Ik zal je in de navolgende berichten e.e.a. van mijn ervaringen, c.q. tips meegeven.

                  Succes,

                  Peer

                  Opmerking


                  • #10
                    voorbereiding broedkooien


                    Zoals bij vele klussen is de voorbereiding van de werkzaamheden miss wel het belangrijkste. De keuze hoe een bepaald onderdeel te maken, of van welk materiaal heeft vaak gevolgen voor een ander onderdeel. Door je goed af te vragen, en in te lezen, wat je precies wilt kun je veel ergernis voorkomen.

                    Een broedkooi bestaat mijns inziens uit de volgende onderdelen;

                    1. front
                    2. lade
                    3. basisombouw
                    4. achterwand
                    5. interieur
                    6. afwerking

                    FRONT

                    Hiervoor kun je kiezen uit 3 soorten materialen; tralie, gaas, kunststof. Tralie fronten zijn er in tientallen maatvoeringen. Bedenk wel dat de maatvoering van bijvoorbeeld een front van 300*400 mm nooit precies die afmeting is. Tip is dus om altijd eerst het front te bestellen voordat je aan je zaagwerk begint.
                    Gaas fronten zijn natuurlijk ook te maken, in z'n algemeenheid is dit goedkoper, nadeel is dat je geen gebruik kunt maken van standaard klepbakjes en dergelijke.
                    Kunststof fronten, volgens mij niet standaard te koop, worden ook toegepast. Door CNC-freeswerk in het kunststof (perspex of lexaan bijvoorbeeld) kun je allerlei aanpassingen en wensen in je front maken. (ik ben hier zelf ook mee bezig, zal hier t.z.t. verslag van doen)

                    LADE

                    Voor het maken van de lade zijn natuurlijk ook tal van mogelijkheden. Je kunt standaard lades laten maken uit metaal of deze zelf maken. Algemeen geldt dat voor de keuze van het materiaal je gebruik moet maken van een zo hard mogelijk materiaal, dus bijvoorbeeld volkernplaat (trespa). Als je dit niet tot je beschikking hebt, of hiervoor geen budget hebt kun je kiezen bijvoorbeeld voor hardboard, multiplex of mdf. Kies dan wel voor de watervaste kwaliteiten of werk e.e.a. zodanig af dat water zo min mogelijk grip heeft op het materiaal.
                    Tips van mijn kant; hout zet uit, hou hier dus rekening mee met de maatvoering van de lade zodat deze niet meteen al de eerste week klem komt te zitten. 2. een lade kan niet 'hoog' genoeg zijn. 3. als je de mogelijkheid hebt om een goede geleiding van de lade toe te passen is dit zeker een aanbeveling. Bijvoorbeeld met aluminium profilering.

                    BASISOMBOUW

                    De basisombouw kan van diverse soorten materiaal gemaakt worden. Geplastificeerd spaanplaat, meubelpaneel, wordt veelal toegepast. Nadeel hiervan is dat een meubelpaneel standaard de lange zijde heeft afgewerkt maar als je er aan gaat zagen dan heb je dus geen afwerking meer maar kale spaanplaat. Ander nadeel is dat het relatief zwaar is. Voordeel is dat het oppervlak goed schoon te maken is. Persoonlijk zou ik kiezen voor multiplex, bijvoorbeeld fins vuren, okoume of meranti, beton-multiplex (allen hebben voor en nadelen), grootste voordeel van MP is dat je dit prettig kunt verwerken en dat je het kunt afwerken in elke kleur die je wilt. Door verschillende diktes toe te passen (8 mm of 12 mm) voor de basis en bijvoorbeeld 3,6 of 6 mm voor de achterwand, kan het gewicht van de kooi worden gereduceerd.
                    MDF is eventueel ook mogelijk maar is, als niet watervast, dus heel gevoelig voor vocht. Beter is het dus dan te kiezen voor watervaste MDF of MDF met lakdraagfolie. Nadeel van deze materialen is dat deze niet algemeen verkrijgbaar zijn. Tot slot is er nog volkernplaat, Trespa bijvoorbeeld, de voordelen zijn dat dit superhard materiaal is, nadeel zijn de kostprijs en de wijze van verwerken van het materiaal.

                    ACHTERWAND
                    Voor de achterwand kan hetzelfde materiaal gebruikt worden als voor de basis. Tip is wel om hiervoor dunnere versie van dit materiaal te gebruiken, dus bijvoorbeeld 3,6 mm. Bij toepassing van meubelpaneel kan er dus bijvoorbeeld een rug in de kooi gemaakt worden van zogenaamd lakboard (bijvoorbeeld toegepast in de rug van een kast. Voordeel is kosten en gewichtbesparing.

                    INTERIEUR

                    Houdt bij de keuze van de verschillende materialen ook rekening met het interieur van de kooi. Bijvoorbeeld welke soort van zitstokken en de bevestiging, maar ook nest, drink en voerbakjes. Probeer, zeker in zachte materialen, zo min mogelijk beschadiging (schroefgaten) toe te passen.

                    AFWERKING

                    Indien je bijvoorbeeld voor de basis kiest voor meubelpaneel hoef je dit natuurlijk niet te schilderen, bedenk dus wel dat de kopse zijdes als je gezaagd hebt niet afgewerkt zijn. Als je voor MP hebt gekozen kun je dit mijnsinziens het beste afwerken door watergedragen verf. Dit kan in lakvorm maar een goede latex, liefst afwasbaar, is ook prima (en veel goedkoper). Tip kan zijn om een liter lak op waterbasis, te vermengen met standaard tex. Hierdoor wordt het geheel goed afwasbaar. Ook kun je kiezen om de wanden te texen en daarna te behandelen met een blanke lak om deze zodoende beter te beschermen.
                    Vergeet niet alle naden te kitten. Best doe je dit met een acrylaat waardoor e.e.a. overschilderbaar wordt eventueel. Ikzelf maak gebruik van een zogenaamde polykit, deze kan zowel lijmen als kitten. Voordeel is dus dat je maar 1 soort nodig hebt.

                    Opmerking


                    • #11
                      broedkooien

                      beste peer,
                      dank je wel al voor de tips,
                      ik heb je de maten door gegeven ik hoop dat je daarmee een tekening kunt maken.
                      als de broedkooien wat groter zijn, ivm de pasvorm en de fronten is dat helemaal geen probleem peer,
                      ik waardeer dit zeer wat je doet.
                      ps, welke vogels heb jij eigenlijk?

                      Opmerking


                      • #12
                        Broedkooi Meubelpaneel 18 mm | 80 cm

                        Bijgaand stappenplan voor het maken van een broedkooi uitrgaande van;

                        1. 2 fronten, hoogte 300 mm | breedte 400 mm
                        2. geplastificeerde spaanplaat 18 mm
                        3. lade hoogte circa 80 mm
                        4. 'low-budget', althans eenvoudige oplossingen

                        MATERIALEN;

                        1. 2 stuks standaard front
                        2. 10 clips voor bevestiging van de fronten
                        3. aluminium koker 15*15 mm t.b.v. montage front, aluminium hoeklijn 15*15 mm t.b.v. lade
                        4. plast. spaanplaat 18 mm voor basis ombouw
                        5. 3,6 mm lakboard of 3,6 mm multiplex meranti voor bodem lade en achterwand en tussenwand
                        6. multiplex stroken 18 mm voor lade en opzetstuk tussenwand
                        7. schroef 3,5*35 mm en 3,5*18 mm
                        8. acrylaat kit/lijm
                        9. verf - kitspuit - schildertape

                        GEREEDSCHAP

                        decoupeerzaag-handzaag-ijzerzaag-schroefmachine-schuurblok-schildergereedschap-(verzink)boortje 4 mm-kitspuit

                        DE BASIS



                        De onderzijde en de bovenzijde voorboren met verzinkboor en lijmen en schroeven op de zijpanelen. Achterwand ( 844*436*3,6 mm)monteren met schroeven 18 mm en alles afkitten. De achterwand niet verlijmen op de basis zodat deze eventueel vervangen kan worden (andere kleur?) is een optie.
                        Monteer het aluminium kokerprofiel met de frontclips, houdt + 11-12 mm aan bovenop de maat van het front, dus front is 300 mm + 12 mm = maat bovenzijde kokerprofiel. (eventueel kan dit kokerprofiel ook van hout zijn)



                        Aan de binnenzijde het tussenschotje (multiplex, geschilderd) monteren. Hierop is een U-profiel gemonteerd, dit 40 mm korter houden zodat vuil uit het profiel kan als het tussenschot geplaatst wordt. Op het dek(plafond) wordt dit profiel ook geplaatst. Aan alle zijdes en op het middenschotje wordt een hoekprofiel gemonteerd ter voorkoming van vuil tussen de lade en de zijwanden.
                        De lade is vervaardigd uit multiplex 12 of 18 mm. Bodem is uit 3,6 mm multiplex of lakboard. Aan de voorzijde los ladefrontje monteren met greep.

                        RESULTAAT


                        Opmerking


                        • #13
                          Sjonge,ik sta versteld van die prachtige tekeningen.
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            tekeningen broedkooien

                            hallo peer,

                            Hartelijk bedankt voor de prachtige tekeningen en de duidelijke
                            beschrijving, mijn complimenten.

                            De tips die u gaf, enz ik heb er geen woorden voor zo precies
                            en duidelijk.... nogmaals bedankt peer

                            Ik kan naar de bouwmarkt gaan shoppen met deze tekening onder m'n arm
                            en zo snel mogelijk beginnen hoera!!!

                            ik ga de voorfronten zo snel mogelijk bestellen, bij fa. heesakkers.


                            -------------

                            welke vogels hebt u ?
                            vriendelijk groet en nogmaals bedankt
                            jozefke

                            Opmerking


                            • #15
                              Let je er even op dat de hoogtemaat die Peer geeft van 436 mm inclusiief de boven en ondekant is dus dat je de zijpanelen gewoon op 400 mm x 400 mm laat zagen.
                              http://wiggel.skyrock.com/

                              Opmerking

                              Working...
                              X