Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goudvinken kweken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • goudvinken kweken

    Ik wil van voorjaar eens proberen om met goudvinken te kweken. Ik heb een vlucht van 3 bij 1.5 meter. Kan ik er meerdere koppels goudvinken in doen of kan dit niet?
    Nu had ik nog een vraag ik lees heel veel verhalen dat de goudvinken de eieren uit het nest gooien, nu wil ik het wel proberen om ze zelf uit te laten broeden maar als ze dat bij mij ook doen was mijn vraag eigenlijk ik heb kanarie x putter gekweekt en als ik de eieren nu eens onder de bastaard putter poppen leg kan dat dan?

    Mvg. Tom

  • #2
    niet doen .1 koppel gv is genoeg. maar je kweek ??? kan x putter zal wel anders zijn zeker. putterman x kanariepop. ik zelf heb wel al: kanarieman x putter gekweekt. veel kweek leute in 2011. medaar.

    Opmerking


    • #3
      Je kan maar 1 koppel goudvinken bij elkaar houden.
      Niet alle goudvinken gooien de eieren eruit, indien wel kan je beter de man apart zetten
      door midden van een tt kooi bv in jou vlucht te hangen.

      Hier kan ik de man er heel goed bij laten, doet niks met de eieren of de jongen en voerd
      goed mee. Maar ook dat kan volgend jaar weer heel anders zijn.
      Ben er zelf geen voorstander van om de eieren bij een andere vogel onder te leggen.

      Opmerking


      • #4
        Hallo Tominjo. ik kweek al jaren met Kl europese goudvinken het is wel moeilijk
        maar ik krijg altijd jongen, ik vervang wel de eitje met stenen eitje tot het 4 de eitje en dan leg ik ze weer terug, wel oppassen voor de man kan de pop storen, dan er af halen in een tt kooi zetten de pop moet de man wel zie
        als de jongen 6a7 dagen oud zijn mag de man weer terug,
        en ze helpen dan voeren als het goed gaat .
        veel geluk met jou vogels niet meer dan een koppel bij elkaar zetten
        ook geen twee koppels naast elkaar zetten want dan gaan ze vechten
        ik hoop dat je hier wat mee kunt.
        Vr Groet Reinier

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door tominjo
          Ik wil van voorjaar eens proberen om met goudvinken te kweken. Ik heb een vlucht van 3 bij 1.5 meter. Kan ik er meerdere koppels goudvinken in doen of kan dit niet?
          Nu had ik nog een vraag ik lees heel veel verhalen dat de goudvinken de eieren uit het nest gooien, nu wil ik het wel proberen om ze zelf uit te laten broeden maar als ze dat bij mij ook doen was mijn vraag eigenlijk ik heb kanarie x putter gekweekt en als ik de eieren nu eens onder de bastaard putter poppen leg kan dat dan?

          Mvg. Tom
          ik heb dit jaar voor het eerst geprobeerd goudvinken te kweken en ik heb heel wat geleerd hoe het niet moet.zeker geen twee koppels bij elkaar in en de man apart zetten ,wist ik eerst ook niet maar hij heeft bij mij alle jongen doodgemaakt

          vr gr gert

          Opmerking


          • #6
            Heb van het jaar ook voor het eerst met goudvinken gekweekt (2 koppels)van de 2 koppels had ik 15 jongen maar het heeft mij tijd ,bloed,zweet ,veel geduld en vooral lang opserveren gekost doch het heeft geloond .Wat ik u vooral kan meegeven is niet panikeren als het wat fout loopt en zeker met jonge mannen niet twijfelen en hem na het 4de ei apart zetten (als ge de eieren raapt) loopt de eerste ronde goed af dan kunt ge proberen van hem er de 2 ronde bij te laten maar ik kies het zekere voor het onzekere.Het kan soms raar lopen had een jonge man die ik na de 1ste en 2de ronde (had vanaf het 4de ei tot na het ringen apart gezeten) de jongen perfect grootgebracht .Was op reis en de pop had een 3de nest gemaakt met 7 eieren dus laten uitbroeden en had daarvan 6 jongen .Ik had er de man na 4 dagen bijgezet en hij heeft ze allemaal de vleugels en pootjes afgebeten .Zo zie je maar,was niet de bedoeling voor 3 rondes maar ja door omstandigheden viel het nu wel voor.

            mvg Stafros

            Opmerking


            • #7
              ik zit mij af te vragen of dit niet hetzelfde gedrag is als bij kanarie`s. 1 op 1 is in een grote ruimte met meerdere nest mogelijkheden ook lastig toch? door het opjagen van de pop door de man.

              zou het gedrag van de man goudvink dan niet veranderd kunnen worden door 2 poppen op 1 man te zetten in een vlucht?

              Opmerking


              • #8
                Hoi Ismael heb een gebuur en die heeft het van het jaar geprobeert en er is niets van terecht gekomen nog zelfs geen nest gemaakt ik kan ook een beginnent kweker met goudvinken en heeft 3 mooie volieres van 4m lang 2m hoog en 2m diep heeft ze speciaal gemaakt voor zijn gv maar heeft van de 3 koppels geen enkel jong gehad volgens mij zaten ze te groot bij mezelf zitten ze in 2 boxen van 2mh 1md en 1mbr en zoals ge kon lezen ging dit prima de man zit met mooi weer zelfs alweer te balsen ,maar ja het kan volgent jaar met dezelfde koppels heel anders aflopen .Ik heb ook nog een tip, mijn volwassen jonge gv zitten in een groote voliere daar ik ook wit res kanaries kweek zette ik de volwassen jongen erbij niet doen dus want de gv vlogen zich gewoon te pletter en als ik er een gele int kanarie bijzette deden ze niks raar maar waar

                mgv stafros

                Opmerking


                • #9
                  Pas vandaag je vraag gelezen, vandaar de late reactie.
                  Het is al wel enkele jaren geleden dat ik op bezoek was bij een kweker van goudvinken.
                  De afmetingen van de voliere weet ik zo niet meer maar het moet zoiets geweest zijn van negen meter bij zes.(ruwe schatting)
                  Het betrof een gedeeltelijk overdekte voliere met nachthok. Overal stond er ofwel beplanting ofwel waren er samengebonden bussels brem of samengebonden bussels dennetakken aangebracht. Deze bussels waren bevestigd aan de zijwanden of aan houten palen. In deze bussels of in de beplanting waren er overal nestgelegenheden aangebracht.
                  Het geheel leek op een ware biotoop vol met beplanting en er was totaal geen grote open plek zonder beplanting.
                  Waarom ik dit beschrijf is het volgende. Tegen alle regels in hield deze kweker in dit verblijf naast verschillende andere wildzang een vijftal koppels goudvinken. En lees goed ik heb kweker geschreven, want dat was vooral de drijfveer van de liefhebber om met de vogels te kweken. Iets wat hem nog lukte ook.
                  Zelf vond ik het ook ongelooflijk maar volgens de man in kwestie kon ieder koppel in deze voliere een klein territorium bemachtigen.
                  Natuurlijk werd er wel eens gevochten maar door het grote aanbod aan schuil mogelijkheden en het grote aantal vogels waren het niet altijd dezelfde vogels die het met elkaar aan de stok hadden.
                  Onnodig u te vertellen dat ik daar heel wat kijkplezier heb gehad.

                  Zo, dit wou ik u niet onthouden.

                  Gr. Romain

                  Opmerking

                  Working...
                  X