PDA

Bekijk Volledige Versie : nestje van 6 japanse meeuwtjes

simone
21-10-2010, 17:27
hallo

ik heb 6 japanse meeuwtjes waar van in ieder geval 2 mannen.

en nu hebben ze een nest met 9 eieren waarvan er tot nu toe 6 bevrucht van zijn. alle 6 de meeuwtjes zitten bij elkaar in de vlucht, en ze zitten er steeds met z'n 4 tegelijk op het nest.

nu is mijn vraag hoe groot is de kans dat het legsel uitkomt en groot gebracht wordt?

omdat ik haast overal leest dat als je meer dan 1 koppel bij elkaar hebt zitten er eigenlijks niks van terecht komt.

groetjes van simone

JelleTom
21-10-2010, 18:55
Bij ons heeft dit nog nooit tot een succes geleid. Maar nu de eieren er liggen kan je niet veel meer veranderen. Ik zou zeggen probeer het gewoon.

Naar mijn mening is er bij vogels kweken een duidelijke lijn uitgezet door de ervaren kwekers, MAAR ook een grijze zone, wat bij mij niet lukt gaat misschien bij u vanzelf.

hopelijk wordt het iets, anders er over nadenken om tijdens het kweken de koppels af te zonderen.

p.s. kweek je binnen? Want voor buiten vindt ik het redelijk laat op het jaar om nog te kweken, kijk uit voor legnood.

simone
21-10-2010, 19:13
ja ze zitten binnen en op 12 uur licht

het was eigenlijk ook nog niet de bedoeling op te kweken.

je kan moeilijk zeggen dat ze geen eieren mogen gaan leggen.

het is gelukkig voor hun dit jaar de eerste keer maar had ze ook liever als koppels appart in gezet voor de kweek.

groetjes van simone

peterkx
22-10-2010, 12:00
ik heb een koppel spitsstaarten die in een gemengde voliere diverse jongen hadden gehad.
door omstandigheden moesten ze in een kweekhok.
ze hadden 6 bevruchte eieren in een gesloten nestkastje.
nu hebben ze een nest met 6 jongen en allemaal op stok.
stond er echt van te kijken, maar het kan dus wel.

Antoine1
22-10-2010, 21:26
Hopelijk komt het goed.Japanse meeuwen kweek je het best per koppel.
Hier zitten er maar zes samen en kan het nog meevallen.Japanse meeuwen kruipen nogal graag samen in èèn nestblok,soms wel met 10 a 15 meeuwen.

simone
22-10-2010, 21:37
over dag zitten ze hier maar met z'n 4en tegelijk op het nest, weet niet hoe ze dat ' s avonds doen.

heb vandaag weer ff gekeken en er zijn nu 8 van de 9 bevrucht dus denk dat het 9de eitje ook wel bevrucht zal zijn. maar goed eerst maar afwachten of ze ook uitkomen en blijven leven.

ik hou jullie op de hoogte.

groetjes van Simone

Ray
24-10-2010, 12:21
er zijn nu 8 van de 9 bevrucht dus denk dat het 9de eitje ook wel bevrucht zal zijn. maar goed eerst maar afwachten of ze ook uitkomen en blijven leven.

Ik zou ze zelf op 6 maximaal 7 eieren laten broeden.
Dan weet je zeker dat alles goed bebroed wordt en dat er straks voldoende aanvoer is om te voeren.

Want met z'n alle broeden betekend niet automatisch dat ze straks met z'n alle de jongen gaan voeren.

.

simone
24-10-2010, 13:26
ik mis een eitje :( der was al 1 niet helemaal heel maar wel bevrucht en die is nu spoorloos.

dus ze zitten nu op 8 bevruchte eieren, kan geen eieren ergens anders onderplaatsen want de meeuwtjes zijn de enige vogels die op dit moment op eieren zitten. en ben niet van plan om bevruchte eieren weg te gaan gooien.

als ze niet voldoende te eten krijgen (als ze uit komen) dan wordt het bij voeren. maar dat zien we tegen die tijd wel.

groetjes van Simone

Animal
24-10-2010, 14:25
Gewoon alles laten liggen ,,als ze met zijn allen broeden is er erg veel kans dat ze ook met zijn alle gaan voeren . Daar staan de meeuwtjes om bekend.
Bij mij zit een japanse meeuw in de volliere die alle zebravinken heeft helpen grootbrengen ,en die ook de jonge diamant vinken helpt te voeren (zelfs in hun nest)

simone
01-11-2010, 17:13
alle eitjes zijn helaas niks geworden, ze zijn allemaal afgestorven :(

denk dat het miss komt omdat de eieren te veel bewogen.

hopelijk gaat de volgende ronde beter en dan gewoon met 1 koppel en niet meer.

groetjes van Simone

firebird
02-11-2010, 11:30
Ik had me ook laten vertellen dat als ze gezellig met z'n allen een hokkie delen dat er van broeden niets terecht komt. Hier dus wel een nest dat ze gezellig met z'n drietjes onderhouden.

grtn, Rob

simone
20-12-2010, 17:22
heb nu alle koppels appart gezet en gaan het gewoon nog een keer proberen.

hopen dat het deze keer wel lukt :D

groetjes

Uiltje
21-12-2010, 22:20
heb nu alle koppels appart gezet en gaan het gewoon nog een keer proberen.

hopen dat het deze keer wel lukt :D

groetjes

ik heb zowaar ook maar 2 jappie's gekocht, zeer sociale voeltjes en zeer leuk om samen te zien.
vooral de zang van het mannetje is erg prettig, alleen begint ie al wanneer het licht aangaat.

simone
24-01-2011, 22:06
het eerste jonge meeuwtje is der :D nu wachten tot de andere eitjes uitkomen

groetjes van Simone

firebird
24-01-2011, 23:03
Gefeliciteerd met het jonge grut! -0-

Rob