Mededeling

Collapse
No announcement yet.

schamalijster algemeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • schamalijster algemeen

    Ik heb een koppel schamalijsters aangeschaft en heb er al heel veel over gelezen. Daarom heb ik me ook op dit forum aangemeld om zo nog wijzer te worden over deze mooie vogel.

    Hoe doen jullie het qua levende insekten in de winterperiode?

    Ik voer ze nu meelwormen en ze eten dat al uit mijn hand...

    Is het niet zo dat ze in de winter een soort rustperiode krijgen en je dus erg moet minderen met dierlijke eiwitten?

  • #2
    bedankt vor je reaktie, alleen heb ik dit allemaal al doorgenomen.

    Maar hier staat volgens mij geen antwoord op mijn vraag en geen meningen van hoe anderen dit doen, wat juist leerzaam is.

    Ik zie wel allerlei links van forums naar buitenlandse sites, maar ik wil graag hier in het nederlands de mensen horen.

    Als er meer mensen zijn die veel ervaringen hebben met schamalijsters en we delen alle info op dit forum, dan is het heel overzichtelijk voor een nieuwkomer als ik om informatie te krijgen.

    En van iedereen kan je wat leren!

    Opmerking


    • #3
      Deze vogels eten het jaar rond voornamelijk dierlijk voedsel, dus ook in de winter kun je gewoon doorvoeren.
      Krekels en sprinkhanen, maar ook buffalawormen zijn tegenwoordig ook het hele jaar verkrijgbaar. Ik bestel dat bij kreca.com, prima kwaliteit.

      Op http://www.vogelspeciaalclub.nl/ bij Vogels en dan soorten, staat ook nog informatie. In die speciaalclub zijn vrij veel mensen met Schamalijsters en er is een hoop ervaring.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        ik bouwde wel degelijk het aantal/hoeveelheid dierlijk voedsel af in de winterperiode.
        en richting het broedseizoen werd dit weer veelvuldig gegeven. ( deed/doe ik met alle insekteneters)
        man en pop gingen altijd apart bij mij in de winter. ( ze kunnen qua gemoedstoestand omslaan als een blad van een boom).
        meelwormen is opzich een dierlijk voedsel wat gegeven kan worden ,echter alles met mate,dus varieren is het woord.
        en eventueel bepoederen/verijken van de insekten is ook gewenst ( winter minder vaak nodig dan in aanloop en in broedseizoen).

        mvg

        Opmerking


        • #5
          Dus wel wat afbouwen...
          Wat is dan het hoofdvoedsel in de winter voor bv Schamalijsters?
          Voor zover ik weet eten ze geen of nauwelijks zaden.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            ik had ze in die periodes altijd op eivoer, goed universeelvoer,beetje fruit etc. staan.
            er zijn er ook die ze op pallet voeding zetten ( heb ik nooit gedaan).
            gewoon dus een uitgebreid en gevarieert voedselaanbod, uiteraard ook wat levend voer maar dit dan aangepast aan "tijd"van het jaar.
            je weet ik maak graag "seizoenen" qua voedsel, ik maak dus ook zo mijn "eigen magere tijd" voor de vogels. ( zodat ik "prikkels" overhoud ).
            m.a.w. iets minder van dit en iets meer van dat, die verhoudingen kan men zelf "verschuiven" ( terwijl het voedselaanbod toch qua varieteit hetzelfde blijft).
            mvg

            Opmerking


            • #7
              Ik geef ze ook als basis een universeelvoer met insektenpate gemengd. Dit alles bepoeder ik met iets spirulina ( voor de verderpracht ). Werkt ook goed voor mijn nachtegalen!

              Oke, dus veel variatie maar weinig van alles in de winter, en naar het broedseizoen de prikkels opvoeren..

              Appelazijn in het water voor een goede ph waarde van de vogel...is dat aan te raden?

              Bedankt weer voor de reakties

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door dodo

                Appelazijn in het water voor een goede ph waarde van de vogel...is dat aan te raden?
                lees het forum er maar op na ,de meningen over aanzuren zijn verdeeld.

                ik persoonlijk ? geef dat nooit, het heeft in mijn ogen totaal geen zin namelijk,men verstoort er alleen maar de zuurtegraad mee in de vogel zelf (vooral in de crop).
                aanzuren heeft effect op de zuurtegraad van de vogelzelf ook,het gezonde

                Opmerking


                • #9
                  oke, nou als jij er ervaring mee hebt dan neem ik dat gewoon van je aan.
                  Het is idd zo dat een vogel van zichzelf al sterk kan zijn en zichzelf in evenwicht houdt, dus waarom stimuleren?

                  Dan bent u zeker ook geen voorstander van dat poeder wat je in water kan oplossen waarvan de vogels het rood aangesterkt krijgen? (ben even de naam kwijt)

                  Hoe zorgt u voor een goede verenglans e.d? Gewoon goed voer en een natuurlijke voliere?

                  Groetjes

                  Opmerking


                  • #10
                    neshokjes

                    Ik ben nu zelf bezig met het maken van nestkastjes voor de schamalijster. Hartstikke leuk werk.
                    Ik heb gelezen dat ze graag in half open nestkastjes zitten, dus daar heb ik er 2 van gemaakt, en op de site van David de Souza beschrijft hij ook een nestkast die ik ook aan het maken ben.

                    Nu is mijn vraag; maakt het uit of ik 2, 4 of bijv. 6 nestkastjes in de voliere hang? Ik denk dan hebben ze meer keuze, maar is dit ook zo?
                    Zolang het geen kwaad kan probeer ik het.

                    Graag uw mening hierover..

                    Alvast bedankt weer..

                    Opmerking


                    • #11
                      Mij lijkt het niet verkeerd om verschillende soorten nestkasten aan te bieden, vergeet deze ook niet op verschillende hoogtes neer te hangen. Het kan soms nogal nauw luisteren.
                      Groeten,


                      -J.J.-

                      Opmerking


                      • #12
                        jeugdrui

                        Mijn schamalijsters zijn van mei en juli 2010. Wanneer zullen deze volledig op kleur zijn?

                        En zijn ze dan ook al uitgegroeid?

                        Opmerking

                        Working...
                        X