Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlichting in ochtend of avond?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Verlichting in ochtend of avond?

    Even een vraagje voor de komende winter. Ik heb een nachthok (in blokhut) waarin TL verlichting zit. Deze verlichting zit aangesloten op een timer.

    1. Is het verstandig om de verlichting in de winter aan het eind van middag aan te zetten tot begin van de avond? Hoorde dat dat niet verstandig was, want de verlichting gaat dan abrubt uit en dan zouden de vogels de slaapplaats niet kunnen vinden. Klopt dit?

    2. Is het dan verstandiger om de verlichting vroeg in de ochtend aan te laten gaan en bij zonsopkomst weer uit te laten gaan, waarbij ik de verlichting 's avonds niet aan doe. De vogels zoeken dan met schemering hun slaapplaats op.

    Of heeft er iemand andere ideeen?

  • #2
    dimmer ? nachtlampje ?

    Wel, je hebt nog 2 mogelijkheden.

    Ofwel ga je iets maken op een dimmer, maar dan zal de tl weg moeten vrees ik, want ik denk niet dat je tl's kan dimmen of heb ik het fout?
    Voor tl's te dimmen heb je al wat elektrische kennis nodig denk ik voor het fatsoenlijk te laten te verlopen.

    Ik zelf heb ook een tl en in de vluchten spotjes.

    Ik dim niks, ik laat de lampen elke dag op een bepaald uur uit gaan, eerst de tl dan de spotjes.

    Maar je kan ook simpel gebruik maken van een nachtlampje gelijk ik ook doe.

    Dat zijn lampjes hoef je niks aan te doen, als het eenmaal donker is gaan ze van zelf aan ( 1w is denk ik al voldoende).
    Heb zelfs al gezien dat mensen kerst lampjes hebben als nachtlamp dus zo een lange draad met allemaal lampjes aan.

    Hier zitten de vogels al een uurtje op voor hand meestal op hun plaatsje, dat hebben ze snel door als ze in hun ritme komen .

    groetjes

    Opmerking


    • #3
      Er zijn led lampen van 1 watt (normaal gloeilamp model).
      Zo'n lamp is prima om als nachtlampje te gebruiken.
      Bij mij gaat s'morgens rond 8 uur het licht aan ,,en weer uit als er voldoende daglicht is. S'avonds gaat het aan als het donker wordt en om 8 uur uit.Zo kun je na je werk(of school) je vogels nog verzorgen. De nachtlamp is dan al aan en deze blijft aan tot er weer dag licht is.
      Een schakelklok voor het nachtlampje en een voor de normale verlichting.

      Opmerking


      • #4
        Zoals hierboven reeds vermeld zijn er verschillende opties. Hangt ook af van wanneer je je vogels kan verzorgen.
        Zelf licht ik s'morgens bij, heb s'avonds na het werk tijd genoeg om ze te verzorgen. Ik doe voor ik ga werken een korte controletoer. Ook stelde ik vast dat de kanaries al gingen slapen wanneer het licht nog brandde, de EC vogels hebben er minder last van en bleven actief zolang het licht was.
        Als je bijlicht s'avonds heb je inderdaad enkele opties: een dimmer plaatsen of gebruik maken van een slaaplampje met timer. De laatste is een goedkopere oplossing en werkt evenwel. Als je plots het licht uitdoet riskeer je inderdaad dat de vogels hun slaapplaats niet vinden.
        MVG
        Jurgen

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door koningkoos
          Even een vraagje voor de komende winter. Ik heb een nachthok (in blokhut) waarin TL verlichting zit. Deze verlichting zit aangesloten op een timer.

          1. Is het verstandig om de verlichting in de winter aan het eind van middag aan te zetten tot begin van de avond? Hoorde dat dat niet verstandig was, want de verlichting gaat dan abrubt uit en dan zouden de vogels de slaapplaats niet kunnen vinden. Klopt dit?

          2. Is het dan verstandiger om de verlichting vroeg in de ochtend aan te laten gaan en bij zonsopkomst weer uit te laten gaan, waarbij ik de verlichting 's avonds niet aan doe. De vogels zoeken dan met schemering hun slaapplaats op.

          Of heeft er iemand andere ideeen?
          Als je tijd hebt om de vogels 's morgens te verzorgen dan laat je het
          licht 's morgens aangaan en 's middags uit.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            Dank voor de snelle reacties!

            Zelf heb ik in de ochtend weinig tijd om ze te verzorgen, dat doe ik in de middag (begin van de avond) na het werk.

            Het idee van het nachtlampje vind ik een erg goede! Ik denk dat ik dan de TL verlichting aan laat gaan als het donker wordt en vervolgens rond 20u laat ik deze dan uitgaan, maar laat ik het nachtlampje nog even een uurtje ofzo branden. Goed plan?

            Opmerking


            • #7
              ik heb in de voliere een nachtlampje, maar geen verlichting. In heb binnenhok heb ik ook een nachtlampje, maar daar blijft het licht tot 20.45 aan. Het nachtlampje buiten is voor de goulds. Die heb ik er nieuw bijgedaan toen de spitstaarten binnen zaten te broeden. De goulds werden linea recta naar buiten gejaagd en zijn niet meer binnen geweest.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door koningkoos
                Dank voor de snelle reacties!

                Zelf heb ik in de ochtend weinig tijd om ze te verzorgen, dat doe ik in de middag (begin van de avond) na het werk.

                Het idee van het nachtlampje vind ik een erg goede! Ik denk dat ik dan de TL verlichting aan laat gaan als het donker wordt en vervolgens rond 20u laat ik deze dan uitgaan, maar laat ik het nachtlampje nog even een uurtje ofzo branden. Goed plan?
                Mijn nacht lampje brand gewoon de hele nacht door hoor.

                Die lampjes kun je gewoon zo bij een winkel halen gelijk brico of dergelijke moet je zelf niks aan doen alleen in het stopcontact steken.

                groetjes

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door koningkoos
                  Even een vraagje voor de komende winter. Ik heb een nachthok (in blokhut) waarin TL verlichting zit. Deze verlichting zit aangesloten op een timer.

                  1. Is het verstandig om de verlichting in de winter aan het eind van middag aan te zetten tot begin van de avond? Hoorde dat dat niet verstandig was, want de verlichting gaat dan abrubt uit en dan zouden de vogels de slaapplaats niet kunnen vinden. Klopt dit?

                  2. Is het dan verstandiger om de verlichting vroeg in de ochtend aan te laten gaan en bij zonsopkomst weer uit te laten gaan, waarbij ik de verlichting 's avonds niet aan doe. De vogels zoeken dan met schemering hun slaapplaats op.

                  Of heeft er iemand andere ideeen?
                  in de berging komt via het raam het ochtendlicht binnen.
                  1 uur na zonsopkomst gaat de verlichting aan.
                  1 uur voor zonsondergang gaat de verlichting uit.
                  ik maak geen gebruik van dim- of nachtverlichting.
                  de vogels zitten er alleen in de herfst en winter ( daarna wordt alles grondig schoongemaakt ).

                  Opmerking


                  • #10
                    Het is ook afhankelijk van het soort vogels dat je hebt.Voor de kleine tropen zijn de nachten zonder verlichting wel lang, de europese kunnen het hebben.
                    Heb mijn eigen vogels op 11,5 uur zitten.Gebruik twee goedkope tijdklokjes,een voor de tl en een voor een lampje van 7,5 watt.De laatste springt aan voor de tl uitgaat en blijft zo,n half uur langer branden.Af en toe even kijken of de klokjes nog synchroon lopen,er zit nog wel eens verschil tussen.

                    mvg eddie

                    Opmerking

                    Working...
                    X