PDA

Bekijk Volledige Versie : jippie eitjes bij de japanse meeuwtjes

kanariefan
27-09-2010, 21:35
hallo ,

eindelijk is het zover hoor drie eitjes bij de japanse meeuwen
maar maar toch een vraag is het normaal dat de man de hel dag blijft slepen met takken enzo?

ik hoor het wel

groeten dikkie:)

Troetelduifje
08-10-2010, 23:18
Is het niet wat laat in het jaar om nog een nestje te gaan fokken? Of zitten ze binnen?

En ja; mannetjes blijven het nest soms verbouwen.

firebird
10-10-2010, 14:51
Heb ze hier ook op het nest zitten. Vind het zelf ook wat laat omdat ik geen nachtverblijf heb. Maar heb begrepen dat ze niet van suiker zijn. Hok goed dicht maken als het het te koud gaat worden, toch?

Troetelduifje
10-10-2010, 15:32
Nou ja, max 3 nestjes per jaar is toch wel iets waar je je aan moet houden, voor de gezondheid van de vogels. En dan zou ik persoonlijk kiezen voor 3 nesten van april tot eind augustus; dan hoeven de ouders minder hard te zwoegen om én zelf te overleven én hun kroost groot te brengen.

Vogeltjes zijn niet van suiker, maar ook niet van steen natuurlijk.

natuurkweker
10-10-2010, 16:03
ik houd het bij 2 nestjes dan vind ik het goed

Troetelduifje
10-10-2010, 16:06
Ja ik ook, maar max is 3 per jaar; je moet het ook allemaal weer een thuis geven natuurlijk.

firebird
11-10-2010, 11:01
Ik kan het ze niet verbieden om aan de leg te gaan. Ze willen toch niet luisteren :) Vreemde is dat ze steeds gezellig met 2en of 3en op de eitjes zitten. En dat toch al zo'n dag of 16. Zal ze nogmaals vermanend toespreken!

Troetelduifje
11-10-2010, 11:15
Ja duh! Dan leggen ze dus het hele jaar door en krijg je het ene na het andere nest. Beetje ingrijpen kan je wel doen als verzorger hoor; nestkastjes weghalen, eitjes rapen.
Vogels weten niet wat goed voor ze is, maar jij als verzorger kan voorkomen dat ze uitgeput raken en zich doodbroeden.
Moet je dat niet afschuiven op 'Ik kan ze niet verbieden te leggen'. Jij hebt ze toch aangeschaft? Heb jij er ok de verantwoordelijkheid voor.

firebird
11-10-2010, 13:32
Nou nou... niet meteen boos worden :huh
Is het eerste nestje hier, en gezien het feit dat ze er met z'n allen inkruipen zal er van broeden weinig terecht komen. Da's tenminste wat ik lees op diverse info pagina's. En mocht het onverhoopt gaan vriezen dat het kraakt dan is er altijd wel een plekje in huis waar ze kunnen overwinteren.
Nestkastjes weghalen is geen optie hier, daar slapen ze in.
Eitjes rapen, inderdaad. Als het te bont gaat worden dan zal ik als verzorger zeker ingrijpen. Heb de voliere niet aangeschaft om als legbatterij te fungeren.

Dus geen afschuifsysteem troetelduifje.

Troetelduifje
11-10-2010, 15:06
Okee, sorry. Ja klonk gewoon beetje lullig.
Hoe vaak ik mensen met bijvoorbeeld katten, die 6x in het jaar een nestje krijgen niet heb horen zeggen: 'Tja de natuur hou je niet tegen'.
Wordt daar soms een beetje moedeloos van.

maar sorry dat ik wat uit mijn slof schoot.

PANG! Hopelijk was het mis? :p

bert3660
11-10-2010, 17:39
Nou nou... niet meteen boos worden :huh
Is het eerste nestje hier, en gezien het feit dat ze er met z'n allen inkruipen zal er van broeden weinig terecht komen. Da's tenminste wat ik lees op diverse info pagina's. En mocht het onverhoopt gaan vriezen dat het kraakt dan is er altijd wel een plekje in huis waar ze kunnen overwinteren.
Nestkastjes weghalen is geen optie hier, daar slapen ze in.
Eitjes rapen, inderdaad. Als het te bont gaat worden dan zal ik als verzorger zeker ingrijpen. Heb de voliere niet aangeschaft om als legbatterij te fungeren.

Dus geen afschuifsysteem troetelduifje.

Wel ik heb een nest jongen gehad waar er 4 meeuwtjes op zaten?

2 mannen en 2 poppen en toch zijn alle 4 jongen groot gebracht.

En natuurlijk er zullen veel vogels zijn die in het nest gaan slapen als dat ter beschikking is maar weg halen is toch de beste optie die er is vind ik.

Als ik bij de zebravinken de nesten laat hangen is denk ik mijn popje op volgend jaar, en dat wil ik natuurlijk ook niet.

Nesten weg halen is voor de vogels zeker geen probleem hoor, op de stok slapen ze even goed.

Hoe lang ben je al bezig met vogels houden als ik mag vragen ?

groeten

Troetelduifje
11-10-2010, 20:21
Nesten weg halen is voor de vogels zeker geen probleem hoor, op de stok slapen ze even goed.

En als ze dan toch eieren willen leggen, zoals mijn diamantduifjes, doen ze dat wel in de krappe rand van de voederbak. :p

firebird
11-10-2010, 22:11
Bert antwoord op je vraag luidt: Nog niet zo lang.
Lees veel, raadpleeg de 'oude garde', leg mijn oor te luisteren en verzorg ze iedere dag met liefde en respect.
Sta open voor kritiek, tips en op- en aanmerkingen en zal deze zeker aanwenden om mijn geveugelde vrienden een zo goed mogelijk verblijf te bieden.

Troetelduifje... ik had het allemaal anders moeten/kunnen formuleren.
En die "pang"... dat waren toch gewoon de pantoffels waar jij uitschoot.
En als er één raak was geweest.... nah, eigen schuld dikke bult.

Sow, nu ga ik maar weer eens verder lezen en leren... ciao! :o

lambert46518
11-10-2010, 22:27
twee of drei nestjes per jaar per koppel vogels is eigenlijk normaal tenminste in gevangenschap, om meer nestjes te vermijden is het raadzaam om mannen en poppen te scheiden zodat in ieder geval de broeddrift afneemt, al legt het popje dan nog een eitjes dan kan dat in ieder geval geen kwaad.

bert3660
12-10-2010, 18:08
Bert antwoord op je vraag luidt: Nog niet zo lang.
Lees veel, raadpleeg de 'oude garde', leg mijn oor te luisteren en verzorg ze iedere dag met liefde en respect.
Sta open voor kritiek, tips en op- en aanmerkingen en zal deze zeker aanwenden om mijn geveugelde vrienden een zo goed mogelijk verblijf te bieden.

Troetelduifje... ik had het allemaal anders moeten/kunnen formuleren.
En die "pang"... dat waren toch gewoon de pantoffels waar jij uitschoot.
En als er één raak was geweest.... nah, eigen schuld dikke bult.

Sow, nu ga ik maar weer eens verder lezen en leren... ciao! :o

Ok, dan kan ik het allemaal wel begrijpen..

Maar het beste is dus de nesten weg halen als ze klaar zijn.

Ook tussen 2 nesten in dus als de eerste uitgevlogen zijn toch de nesten een week of 2 weg pakken zo dat de jongen alle aandacht krijgen.
Maar in een volière met meerdere vogels is dit al wat moeilijker tot niet haal baar en zullen ze toch verder gaan.

Kijk Troetelduifje je hebt gelijk mijn duifjes zitten nu in de buxus op een nest terwijl ik alle nesten weg had gehaald, wat ga je er aan doen?
Eieren weg halen vind ik zonden om dat er toen ik keek al ''leven'' was in de eieren.

Mijn zebravink popjes leggen soms ook nog eens een eitje van op de stok maar het beste is dat ze niet meer kunnen broeden want dat is heel veel energie van een vogeltje denk ik..

groetjes

Troetelduifje
12-10-2010, 20:13
Ja, okee, eitjes leggen kun je niets tegen doen, maar elke dag kijken en nestjes en eitjes weghalen is hoe ik het doe.

Mijn diamantduifjes leggen ook nog sporadisch een ei hier en daar (in de krappe rand van de voederbak bijvoorbeeld) en dat haal ik meteen weg; ook al is het dan bevrucht, dan komt er niets meer uit.

Kippeneieren die je in de winkel koopt zijn ook soms bevrucht, als je er zo'n klein donker puntje in het eigeel vindt....

bert3660
12-10-2010, 20:52
Ja, okee, eitjes leggen kun je niets tegen doen, maar elke dag kijken en nestjes en eitjes weghalen is hoe ik het doe.

Mijn diamantduifjes leggen ook nog sporadisch een ei hier en daar (in de krappe rand van de voederbak bijvoorbeeld) en dat haal ik meteen weg; ook al is het dan bevrucht, dan komt er niets meer uit.

Kippeneieren die je in de winkel koopt zijn ook soms bevrucht, als je er zo'n klein donker puntje in het eigeel vindt....

Ja oké dat is waar, maar ik had deze eitjes denk ik een beetje te laat zien liggen...

maar komt wel goed denk ik nog, voor de rest gaat alles toch stil aan naar binnen verhuizen want het is een groot temperatuur verschil.

groetjes

Troetelduifje
14-10-2010, 14:59
Bedoel je in een binnenhok in de schuur? Of binnen in je huis?
Als een vogel tot nu toe buiten is geweest is het niet goed om hem nu naar binnen te halen. Dat is veel te warm ineens.
Je kan dan beter de kooi afschermen tegen kou ofzo. Of alsnog een binnenhok maken; die van mij gaan elke nacht het binnenhok in en bij de eerste zonnenstralen weer naar buiten.... behalve de kwartels; die hebben het gat nog niet gevonden.:rolleyes:

bert3660
14-10-2010, 19:12
Bedoel je in een binnenhok in de schuur? Of binnen in je huis?
Als een vogel tot nu toe buiten is geweest is het niet goed om hem nu naar binnen te halen. Dat is veel te warm ineens.
Je kan dan beter de kooi afschermen tegen kou ofzo. Of alsnog een binnenhok maken; die van mij gaan elke nacht het binnenhok in en bij de eerste zonnenstralen weer naar buiten.... behalve de kwartels; die hebben het gat nog niet gevonden.:rolleyes:

het is een binnen hok in de schuur dus niet echt verwarmd ofzo maar het vriest er normaal niet in..

Bij mij zijn er ook 2 vogeltjes die het binnen hok maar niet in gaan dus ja dan ga ik zondag toch maat regelen treffen.

grts

Troetelduifje
14-10-2010, 19:16
ik joeg die van mij gewoon naar binnen, maar de dag erna konden ze het gat naar buiten weer niet vinden... joeg ik ze weer naar buiten... domme, domme, beesten die kwartels hoor. Nu slapen ze in een omgekeerde pot met stro.
Maar soms zitten ze wel helemaal bovenin het bergje gestapelde stenen, dus hoeven ze alleen maar naar binnen te wippen, maar ze doen het niet... eigenwijs.

Mijn Japanse emeuwtjes en diamantduifjes gaan elke avond netjes naar binnen en elke ochtend weer naar buiten.

de JM eerder dan de DD trouwens.

Troetelduifje
19-10-2010, 13:03
Even een aanvulling/ verandering op mijn 'Nestkastjes en eitjes weghalen':

Mijn Japanse meeuwtjes begonnen een nestje te bouwen in de ingang van het buiten naar het binnenhok (elke keer dat er een duif doorheen vloog... rats! opnieuw beginnen) En ze trokken het nestje van de kwartels stuk voor strootjes.
De duiven trokken ook aan het nest van de kwartels en de duivin legt eitjes waar ze maar een randje kan ontdekken...

En om te voorkomen dat ik een keer een eitje mis en die midden in de winter uitkomt, of dat de vogels het nest waar de kwartels in slapen tegen de kou helemaal stuk maken, heb ik toch mijn nestkastjes weer opgehangen. En kokosvezel op de grond gelegd. Hooi is alleen voor de kwartels.

Meteen is alles druk aan het bouwen, dus ik hou het wel goed in de gaten en haal de eitjes toch weg, maar ik heb echt het idee dat ze meeuwtjes en de duifjes nu zoiets hebben van "hè, hè".

Vond het wel fair om dit even te vermelden. :o

JelleTom
20-10-2010, 09:16
Hoi iedereen,

Wij laten eigenlijk heel het jaar de nestkastjes hangen, zeker in de volieres waar ook nestslapers zitten. ze slapen misschien evengoed op een stok als in de nest, maar ik slaap ook liever in een bed als op de grond (hoewel ik daar misschien ook wel kan slapen).

het blijft natuurlijk uitkijken naar ongewenste eieren in de winter. Nu hebben we in het verleden gemerkt dat het eieren leggen echt zo goed als stilvalt.

Verder is een nestkastje ook een warm plaatsje waar ze zich kunnen terugtrekken als het echt te kou wordt

Troetelduifje
20-10-2010, 11:14
Ja, we hadden ze weggehaald, omdat we de volière toch gingen verplaatsen enzo.
Maar goed, nu hangen er 2 mooie nestkastjes en de duiven zijn al flink bezig met nestelen (oppassen onderdaad voor eieren) en het Japanse meeuwtje bouwt nog steeds in de doorgang naar het binnenhok zijn nest. Ik haal dat steeds weg en leg het materiaal dan in het onbewoonde nestkastje.... en dan legt het JM het weer in de doorgang naar het binnenhok.... Kijken wie van ons twee de langste adem heeft :p

Misschien zou ik de zijkanten van het nestkastje ook dicht kunnen maken (we hebben er ooit de spijlen uitgehaald), omdat dat juist de doorgang naar het binnenhok zo aantrekkelijk maakt..... die beesten zetten je nog aan tot creativiteit!. :D

Mumble
18-11-2010, 00:18
Het blijven leuke vogeltjes netals zebravinken ook de japanse meeuw mannetjes zingen ook altijd zo leuk. hadt begin mei dit jaar nog een nestje met 5eitjes die allemaal uitgekomen waren de jongen zagen er prachtig uit..
drie daarvan leken op de mannetje en de andere twee op de popje ze zitten momenteel al een tijdje apart.!