PDA

Bekijk Volledige Versie : mariadistel

loxia
27-09-2010, 21:09
zaterdag heb ik een kilo mariadistelzaad (erg duur 6,50 per kg.) voor mijn majorputters meegebracht,omdat ik div. heb gelezen dat dit erg goed voor de vogels zou zijn. m.n. voor de lever. ik heb gelijk een beetje aan de vogels gegeven, maar nu na 2 dagen hebben ze er nog niet van gegeten:mad: ik vindt de zaden ook erg grof. wie geeft dit zaad ook, en hoe doen jullie het ! fijn malen soms ! graag jullie reactie !:help
gr loxia

Antoni Hopmann
27-09-2010, 21:47
zaterdag heb ik een kilo mariadistelzaad (erg duur 6,50 per kg.) voor mijn majorputters meegebracht,omdat ik div. heb gelezen dat dit erg goed voor de vogels zou zijn. m.n. voor de lever. ik heb gelijk een beetje aan de vogels gegeven, maar nu na 2 dagen hebben ze er nog niet van gegeten:mad: ik vindt de zaden ook erg grof. wie geeft dit zaad ook, en hoe doen jullie het ! fijn malen soms ! graag jullie reactie !:help
gr loxia

Waarom heb je dat gekocht? Mariadistelzaad zit toch al in de zadenmengeling.
Zo niet,dan kan je wat door de mengeling doen.

ele
27-09-2010, 23:55
Mariadistel / Mariëndistel is een zeer harde zaadsoort.
Voor de tropen maal ik dit met een oude koffiemolen, deze kan ik instellen van grof tot fijn, dit is even uitproberen wat je vogels willen opnemen.
Fijn gemalen kun je het door het eivoer doen.

Bentley
28-09-2010, 08:53
Ik geef ook mariadistel, maar heb het in losse thee vorm gekocht, zet dus thee en laat ze het drinken, gaat een stuk makkelijker.

populier
28-09-2010, 09:40
Maria distelzaad heb ik ook verleden jaar voor mijn bloemputters gekocht, en deze worden nog steeds niet opgenomen door geen enkele vogelssoort van me.

Wat je beter voor dat geld had kunnen kopen is distelzaad van de kaardeboldistel, hier zijn ze gek op, is ook niet goedkoop maar wordt in ieder geval goed op genomen.

Antoni Hopmann
28-09-2010, 09:42
Mariadistel / Mariëndistel is een zeer harde zaadsoort.
Voor de tropen maal ik dit met een oude koffiemolen, deze kan ik instellen van grof tot fijn, dit is even uitproberen wat je vogels willen opnemen.
Fijn gemalen kun je het door het eivoer doen.

Mariendistel zit gewoon in de mengeling voor Putters. Die mengelingen worden met zorg samengesteld. Het extra geven van Mariendistel verstoort de balans.
Die mengeling wordt gewoon gegeten en dat moet ook.

winterkoning
28-09-2010, 10:31
gr loxia

niet alle vogels zijn er even gek op ( in enkelvoudige zaadvorm,in zaadmengeling kan opname anders zijn namelijk) , je moet het ze echt leren eten zeg maar.
ook de tijd van het jaar waarin je het verstrekt is zeer belangrijk.
wat je uiteraard ook gewoon kan doen omdat je op een natuurlijke wijze leverproblemen wilt voorkomen ( preventief kuren dus) kan je ook bv. potjes kopen bij bv. vogel-bio. ( ze zullen wel een website hebben denk ik, ff zoeken).
daar heb je potten zuivere gemalen mariadistel, paardebloem etc.
kan je gewoon door eivoer bijvoorbeeld mengen en krijgen deze goede stoffen dan binnen.

maar ik heb dan wel een overdenking erbij want ,ik geef mariadistel vooral om darmflora en leverwerking op peil te houden .
paardebloem heeft mijnsinziens toch iets meer effect op de lever ( maargoed dat is een ervaringsaanname en dus geen wetenschappelijk/deskundig "geluid).
puur uit het feit dat met paardebloem ook vooral een bloedzuiverende werking heeft en wellicht omdat het aanbod van paardebloem vaak veel hoger is. (hoeveelheid per dag, kunnen verzamelen en verstrekken).

ik geef/gaf mijn vogels wel altijd de "verse" vorm van paardebloem en mariadistel ( op de plant zeg maar) etc. etc. en dan is de opname van die zaden zeer goed,voor lichaam en geest.
zaden in een zak zijn toch heel simpel gezegd niet " vers ".

mvg

Antoni Hopmann
28-09-2010, 15:22
Paardebloem is idd. bloedzuiverend. Jonge bladeren de z.g. molsla
is goed te eten.

putter2008
29-09-2010, 12:46
gr loxia

Ik geef tweemaal in de week mariadistelzaad die ik vooraf een tiental minuten kook. Het kooknat geef ik in het drinkwater. De jonge putters die het harde zaad nog niet kunnen pellen zijn er na het koken dol op.

http://www.distelvinken.nl/logo's/logodistelvinkenklein.jpg

Lucky
29-09-2010, 15:49
Hallo loxia, kijk hier eens. Hier is het in poedervorm te verkrijgen wordt door enkele van mijn vogelkennissen gebruikt. Iets voor jouw?

http://www.birdsandmore.de/shop/index.php?file=includes/shoppage.inc.php&file1=Zusatzfutter&link=7&file2=Futterzusätze

Greetings Lucky:)

loxia
29-09-2010, 20:53
[QUOTE=Lucky;107170]Hallo loxia, kijk hier eens. Hier is het in poedervorm te verkrijgen wordt door enkele van mijn vogelkennissen gebruikt. Iets voor jouw?

http://www.birdsandmore.de/shop/index.php?file=includes/shoppage.inc.php&file1=Zusatzfutter&link=7&file2=Futterzusätze

Greetings Lucky:)[/QUOT
is dit spul ook in nederland te koop ? dank voor jullie reakties
gr. loxia

naruch
29-09-2010, 22:01
het is hier te koop inpoeder vorm, maar ook als extract

http://www.geonshopping.nl/shop/Vogel-Bio-c-108.html

ook paardebloempoeder en brandnetelpoeder en nog enkele

Antoni Hopmann
29-09-2010, 22:01
Hallo loxia, kijk hier eens. Hier is het in poedervorm te verkrijgen wordt door enkele van mijn vogelkennissen gebruikt. Iets voor jouw?

Dit is best een interessant site.Bedankt.

Lucky
30-09-2010, 15:28
Hallo Loxia, ze verzenden gewoon naar Nederland.

Antoni Hopmann
30-09-2010, 23:52
Hallo Loxia, ze verzenden gewoon naar Nederland.

Ja en lekker gemakkelijk,want je kan het ook onder rembours laten zenden.
Komt er wat bij,maar ja.

naruch
01-10-2010, 07:38
het is gewoon in nederland verkrijgbaar hoor.

Antoni Hopmann
01-10-2010, 15:21
Ik vind die Duitse site met zijn catalogus toch wel veelomvattend.
Bovendien ga je je spullen toch meestal niet halen als het uit de buurt ligt.
De verzendkosten vormen dus amper een probleem.

loxia
02-10-2010, 14:35
de aanhouder wint !! afgelopen dinsdag 2 eetlepels op 15 putters in het voerbakje gedaan en 3 dagen later het bakje compleet leeg, zelfs geen lege zaaddopjes meer.-0- :) heb het zaad dus niet voor niets gekocht. en ja anthonie je hebt gelijk. MARIADISTEL zit idd. in de mengeling die ik voer (putter 2 J. KOENINGS) MAAR WEL IN ZEER GERINGEMATE. HET ZAL DE PRIJS WEL TE VEEL OPDRIJVEN DENK IK. OVERIGENS GEEV IK HET MIJN VOGELS LIEVER PUUR DAN IN POEDERVORM WANT DAN HEBBEN ZE IETS TE DOEN.:D

Ton
02-10-2010, 18:26
maria distel is volgens een artikel in het laatste Sec blad zeer goed voor de europese vogel. de grove zaden kunnen in een koffiemolen worden gemalen, gekneusd. en het is vloeibaar te koop, zodat je het door het drinkwater kan doen.

Antoni Hopmann
02-10-2010, 19:38
de aanhouder wint !! afgelopen dinsdag 2 eetlepels op 15 putters in het voerbakje gedaan en 3 dagen later het bakje compleet leeg, zelfs geen lege zaaddopjes meer.-0- :) heb het zaad dus niet voor niets gekocht. en ja anthonie je hebt gelijk. MARIADISTEL zit idd. in de mengeling die ik voer (putter 2 J. KOENINGS) MAAR WEL IN ZEER GERINGEMATE. HET ZAL DE PRIJS WEL TE VEEL OPDRIJVEN DENK IK. OVERIGENS GEEV IK HET MIJN VOGELS LIEVER PUUR DAN IN POEDERVORM WANT DAN HEBBEN ZE IETS TE DOEN.:D

Ja dat is echt lachen. Die vogels kunnen halsstarrig zijn,maar je hebt het goed gedaan. Zelf geef ik het ook niet gauw op.
Wat ik wel vervelend vind,is dat om de prijs te handhaven van het duurdere
zaad gewoon minder in de mengeling wordt gedaan.
Dat ondervind je ook dikwijls in mengelingen met raapzaad. Als het raapzaad te duur is, vervangen sommige fabrikanten het nootzoet raapzaad(al of niet gedeeltelijk) door het bittere koolzaad.
Dit is een heel nare zaak.
Vogels,die gewend zijn aan het raapzaad, stoten het koolzaad uit de bakken.

dik
02-10-2010, 22:53

Loxia als je geluk heb zit er een paar ons in dus gewoon zelf er wat bij doen echt duur is het niet ongeveer 3,50 per kilo

loxia
10-10-2010, 20:03
Loxia als je geluk heb zit er een paar ons in dus gewoon zelf er wat bij doen echt duur is het niet ongeveer 3,50 per kilo

hallo dik, zoals ik al aan gaf , ik betaalde 6,50 per kilo en nog wel in een zaak die is gespec. in europ. cultuurvogels !:mad:

Antoni Hopmann
17-10-2010, 21:43
Nou ja. Gewoon bij van der Aart Diervoeders kopen dus.