Mededeling

Collapse
No announcement yet.

div bessen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • div bessen

    Even een vraagje,geef regelmatig div soorten bessen,lijsterbes,vuurdoorn,vlierbes en heb nu ook een voorraadje in de vriezer van vuurdoorn en ik wil nog wat meer gaan proberen.
    Nu heb ik alleen de ervaring dat bijvb vuurdoorn als je het uit de vriezer neemt en laat ontdooien(in de koelkast)dat het eng wordt nu hebben de vogels er geen moeite mee zo te zien maar vroeg me af is daar wat tegen te doen?
    Ik wil het ook met rozebottels gaan doen maar hoe houdt dit zich?
    Iemand een idee?
    Mvg,
    Kingfisher.

  • #2
    Goed droog invriezen en dan zo snel mogelijk, dus op de invriesstand, zou moeten werken.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
      Even een vraagje,geef regelmatig div soorten bessen,lijsterbes,vuurdoorn,vlierbes en heb nu ook een voorraadje in de vriezer van vuurdoorn en ik wil nog wat meer gaan proberen.
      Nu heb ik alleen de ervaring dat bijvb vuurdoorn als je het uit de vriezer neemt en laat ontdooien(in de koelkast)dat het eng wordt nu hebben de vogels er geen moeite mee zo te zien maar vroeg me af is daar wat tegen te doen?
      Ik wil het ook met rozebottels gaan doen maar hoe houdt dit zich?
      Iemand een idee?
      Ja,dat ontdooien blijft dan een probleem met de vuurdoornbessen.
      Met veenbessen b.v. heb je dat weer niet. Die blijven gewoon stevig.

      Rozenbottels kan je ook heel goed invriezen. Als je ze uit de vriezer haalt moet je ze ca.1/2 uur ontdooien.
      Bij het plukken er goed opletten,dat er geen gaatje in zit,want dan zitten er soms insecten in.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Ik weet niks van bessen, maar als ik aardbeien invries leg ik ze los van elkaar op bv een bakblik, zodra ze bevroren zijn doe ik ze in zakjes. Na het ontdooien heb ik dan nog aardbeien en geen moes van aardbeien, wat wel is als je ze meteen in zakjes invriest. Misschien heb je er iets aan.
        Groetjes Esther

        Opmerking


        • #5
          hoi die kingfisher
          zoals je weet ben ik wel van die alternatieve voerwijzes.
          ik verzamel allerhande bessen en kruidenen insecten , die ik invries of droogt.

          ik geef mijn vogels die altijd buiten zitten gewoon de bessen als ze nog bevroren zijn.
          een vogel in de winter eet toch ook gewoon de bevroren bessen vanuit de struik ?


          en als je problemen ondervind met het ontdooien van bessen............ik maal ook veel bessen door het eivoer ( voor de vogels die eivoer opnemen natuurlijk). en dan krijgen ze toch de bessen ( stoffen) binnen en bij mij is het eivoer altijd binnen 5 minuten op, dus geen last van nare/viezige dingen.

          want zoals je vroeg ......wat kan je er tegen doen? helemaal niks dat is nu eenmaal het ontdooiende effect op bessen en kruiden, gewoon zorgen dat ze het direct opeten dan is er niks aan het handje. ( bv. s'ochtends als eerste die bessen geven en dan pas ander voedsel verstrekken, wedden dat ze het zo op hebben).

          gewoon bessen invriezen en dan als ze bevroren zijn malen ( word het niet zo'n zooitje).

          wat antoni zegt over beesjes etc. tja daar maak ik me niet zo druk om, je moet weten gewoon welke bessen/planten etc. waard zijn voor welke insecten, zitten daar wel kwaadkunnende bij dan nog ....................vaak na een lange periode van vriezen gaat "gif" verloren of zwakt danig af. ( werkt niet meer).
          behalve bij de soorten die een soort antivries hebben.

          als je dat invriezen en ontdooit geven niks vind dan kan je ook natuurlijk gewoon zakken kopen met bessen, zo heb je bv. gedroogde lijsterbes, die laat je eventjes wellen in water ( al dan niet met toegevoegd een vitamine preparaat) en verstrek je ze zo aan de vogels ( ff uitspreiden op handoek ,dus niet zo geven als ze helmaal nat zijn ,want dan krijg je dezelfde smeerboel).

          mvg

          Opmerking


          • #6
            Tja, het zal overal wel anders zijn.
            Ik heb hier 3 grote vuurdoorns en 1 lijsterbes.
            Bij vorst zitten er bij mij geen vogels bevroren bessen te eten om de
            doodeenvoudige reden,dat die bessen er dan niet meer aan zitten.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
              Tja, het zal overal wel anders zijn.
              Ik heb hier 3 grote vuurdoorns en 1 lijsterbes.
              Bij vorst zitten er bij mij geen vogels bevroren bessen te eten om de
              doodeenvoudige reden,dat die bessen er dan niet meer aan zitten.
              klopt en dat is bij mij ook zo want dan liggen ze al in het vriesvak
              is een kwestie van : bessen rijp.................wie het eerst komt ,wie het eerst maalt.

              maar voorbeelden te over natuurlijk van etende vogels die bevroren bessen tot zich nemen (kijk op internet maar naar verschillende vogelfoto's ).
              had er zelf ook nog eentje :



              mvg

              Opmerking


              • #8
                Bedankt voor de reactie's,dan weet ik een beetje wat ik kan doen.
                Die gedroogde bessen heb ik inderdaad ook wel eens gehad,werden toen niet echt gegeten maar dat waren ook weer andere vogels als nu.

                Het invriezen is het probleem niet Bentley dat lukt wel,de vuurdoorn blijft mooi los.

                Rozenbottels ga ik op korte termijn doen en wat ik verer nog kan vinden.

                Wk,je had het over kruiden inviezen welke soorten heb je het dan over?
                Mvg,
                Kingfisher.

                Opmerking


                • #9
                  denk aan paardenbloem, denk aan distel, denk aan kaardebol ,koolzaad pullen,herderstasje etc etc. ( je kan het zo gek niet bedenken).
                  sommige kruiden /zaad hoef je natuurlijk niet in te vriezen ( kaardebol bv) maar goed ik doe dat toch,waarom? ...........tja ................dat weet ik ook niet hoor.
                  sommige kruiden/planten hoef je ook niet te verzamelen cq te drogen cq in te vriezen die haal je gewoon elke dag ( of wanneer je dit wilt verstrekken) vers op de afdeling vers gesneden groenten bij de ah bv. ( of uit eigen tuin).
                  de rucula's etc. snaps?
                  er zit veel in hoor als je een zakje vers gesneden soepgroentes geeft ( kan je ook invriezen natuurlijk maargoed).


                  mvg

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik begrijp het zo'n beetje,kaardebol zal hier lastig worden,groeit hier niet denk erover om hetzelf te gaan zaaien(plus dat het beschermd is)en paardebloem heb ik inderdaad ook in de vriezer evenals weegbree.
                    Kom er wel uit .
                    Mvg,
                    Kingfisher.

                    Opmerking

                    Working...
                    X