PDA

Bekijk Volledige Versie : Eendenvijver

Weide1
19-09-2010, 13:19
Beste Forumleden en eendenfans,

Dankzij verandering in het terrein hebben we onze eendenvijver kunnen verbreden. Doordat het oppervlakte nu bijna verdubbeld is hebben we een aantal nieuwe exemplaren aangeschaft. Maar nu zijn we benieuwd hoe “vol” het is.

Helaas hebben we bijna geen informatie kunnen vinden over hoeveel land en water de eenden en ganzen per stuk nodig hebben. Na overleg hebben we besloten om het via deze weg maar te vragen, de experts en hobby houders weten vaak meer dan er zo 1, 2 op het internet te vinden is.

Momenteel bestaat onze eendenvijver uit drie delen;
Links: 67,2 m² land
Midden: 145 m² water
Rechts: 20,75 m² land.

In deze vijver zitten nu:
- 1 Grauwe Gans 1:0
- 2 Knobbel ganzen 0:2
- 1 Rode Casarca 0:1
- 1 Grijskop Casarce 0:1
- 4 Witte Kuifeenden 1:3
- 1 Muskuseend 0:1
- 2 Pijlstaarten 1:1
- 3 Loopeenden 0:3
En dan zijn we nog op zoek naar 2 of 3 bergeenden, vrouwelijk.

Hoewel het al gezellig druk uitziet, hebben de eenden naar ons idee nog genoeg ruimte, ze zoeken elkaar zelfs op. Nu was onze vraag; kunnen we nog meer eenden aanschaffen, en welke zouden jullie aanraden?
Zelf willen we nog 2 Duitse Donald’s, vrouwelijk, en 1 vrouwelijke muskuseend, om de andere gezelschap te bieden.

In elk geval alvast bedankt,

secundo
19-09-2010, 15:16
ik vrees dat het al snel één grote modderboel zal worden...
Bovendien zullen kruisingen onvermijdelijk zijn als je geen volledige koppels hebt.
En tenslotte zitten er ook enkele soorten bij die agressief zijn tov andere watervogels, met name dan de casarca's. Dit is misschien nu nog geen probleem omdat je enkel nog maar hennetjes hebt én omdat ze nog niet kweekrijp zijn, maar eenmaal je een kweekrijp koppel hebt, zullen er andere eenden sneuvelen.

Weide1
21-09-2010, 13:17
ik vrees dat het al snel één grote modderboel zal worden...
Bovendien zullen kruisingen onvermijdelijk zijn als je geen volledige koppels hebt.
En tenslotte zitten er ook enkele soorten bij die agressief zijn tov andere watervogels, met name dan de casarca's. Dit is misschien nu nog geen probleem omdat je enkel nog maar hennetjes hebt én omdat ze nog niet kweekrijp zijn, maar eenmaal je een kweekrijp koppel hebt, zullen er andere eenden sneuvelen.

beste secundo,

Dat modderpoel valt wel, het landoppervlakte is zoals bovenstaand ruim, met de nodige groen en beplating.
Ook word het zo nu en dan aangeharkt, om te voorkomen dat het smerig word.

We willen expres zo min mogelijk mannetjes, omdat sommige eendsoorten hierdoor aggressief worden.
Mannetjes gans is erg tam en rustig, doet nog geen vlieg kwaad.
Woerd kuifeend is rustig, vindt het zelfs niet erg als erg wilde eenden landen (enigste nadeel is dat hij dit jaar 1 kuiken verdronken heeft, maar volgend jaar is het broedhok af, waar we de jongen met moeders willen laten opgroeien)
En het pijlstaart moeten we nog afwachten is nieuw en nog jong.

Naast de pijlstaartjes is alles kweekrijp, en komen er geen mannetjes meer bij, dus de agressieviteit zal minimaal zijn, denk zelf nihil.

met Gevleugelde groet,
M

duivenkenner
27-09-2010, 06:34
ik weet iemand te wonen in zegveld en in woerden die hoogst waarschijnlijk volgend jaar wel jonge bergeenden heeft.
stuur me anders maar een mailtje:
lars_lambooy@hotmail.com

Weide1
08-10-2010, 10:41
ik weet iemand te wonen in zegveld en in woerden die hoogst waarschijnlijk volgend jaar wel jonge bergeenden heeft.
stuur me anders maar een mailtje:
lars_lambooy@hotmail.com

Woerden is niet zo ver weg.
Weet je toevallig of hij nu nog wat heeft zitten?
En anders moeten we wachten. ;)