Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beschuit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Beschuit

    mijn kleine spitsstaarten eten bijna geheel zelf inmiddels, nou is het wel zo dat het nog overwegend eivoer is en weinig zaad. Het zijn mooie levendige vogels, dus dat is geen probleem, alleen hebben ze nu wat last van diaree. Ik heb gelezen dat dit kan komen omdat ze een teveel aan eiwitten binnen krijgen, dit is dus ook zo met al dat eivoer. Nu heb ik het eivoer vervangen door geprakte beschuit met wat water, en natuurlijk ook het zaad in de kooi gelaten. Is dit goed? Heb ook gelezen over norit enz. maar zie hier nog geen heil in omdat er verder niks loos is. Is de beschuit voorlopig voldoende of zijn er nog andere tips? (geen medicijn, want ze zijn verder niet ziek)
    Groetjes Esther

  • #2
    Norit werkt toch alleen tegen diarree, daar hoeven ze verder niet "zieker" voor te zijn. Is gewoon houtskool met een fancy naam

    Mijn vader geeft zijn kanaries wel eens rijstwater (=gewoon het water dat overblijft na het koken van rijst) te drinken; dat schijnt ook te helpen tegen diarree.

    Hij maakt ook altijd zijn eigen eivoer: gekookt ei met een beschuit er doorheen geprakt en nog wat van het eivoer uit de winkel erdoorheen. Misschien is dat een optie? Dan krijgen ze toch nog eiwitten binnen maar raken ze minder snel weer aan de diarree?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Bentley
      mijn kleine spitsstaarten eten bijna geheel zelf inmiddels, nou is het wel zo dat het nog overwegend eivoer is en weinig zaad. Het zijn mooie levendige vogels, dus dat is geen probleem, alleen hebben ze nu wat last van diaree. Ik heb gelezen dat dit kan komen omdat ze een teveel aan eiwitten binnen krijgen, dit is dus ook zo met al dat eivoer. Nu heb ik het eivoer vervangen door geprakte beschuit met wat water, en natuurlijk ook het zaad in de kooi gelaten. Is dit goed? Heb ook gelezen over norit enz. maar zie hier nog geen heil in omdat er verder niks loos is. Is de beschuit voorlopig voldoende of zijn er nog andere tips? (geen medicijn, want ze zijn verder niet ziek)
      Mss het zaad wat kneuzen en dan door het eivoer doen.
      Het eivoer evt.droog verstrekken. Het eivoer wat minderen en het deel
      gekneusd zaad wat verhogen.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Ga ik zeker proberen. Als ik het droog aanbied, bevat het dan minder eiwitten, of maakt dat niks uit? Zaad kneuzen, kan ik dat gewoon in een vijzel doen?
        Groetjes Esther

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Bentley
          Als ik het droog aanbied, bevat het dan minder eiwitten, of maakt dat niks uit?
          Nee, maar dan krijgen ze dus wel minder water binnen en dus minder natte ontlasting.

          Oorspronkelijk geplaatst door Bentley
          Zaad kneuzen, kan ik dat gewoon in een vijzel doen?
          Ja

          Opmerking


          • #6
            Je kunt ook nog wat trosgierst geven, dat zijn wat zachtere zaden, die pellen ze makkelijker.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Je kunt ook nog wat trosgierst geven, dat zijn wat zachtere zaden, die pellen ze makkelijker.
              dat hangt erin Ton, en ze eten het ook nog.
              Groetjes Esther

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bentley
                Ga ik zeker proberen. Als ik het droog aanbied, bevat het dan minder eiwitten, of maakt dat niks uit? Zaad kneuzen, kan ik dat gewoon in een vijzel doen?
                Maakt niet uit Bentley. Simpel kneuzen toch met de vijzel.
                Zo zien de vogels de kern en leren pellen.
                Succes toegwenst.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking

                Working...
                X