PDA

Bekijk Volledige Versie : Iemand weleens whey

maronka
01-09-2010, 11:08
Ik heb ze een een klein beetje gegeven en ze pikken het graag weg.
Ik heb van beiden soorten een keer een klein beetje geprobeerd
Het is er in koemelk whey en soja whey, beiden succesvol qua opname, ze lusten het graag.
Maar is het goed voor de vogels, krijgen ze niet teveel eiwitten binnen ?
En wat belangrijker is, heeft het zin ?
Moeilijk om aan de specifieke ingredienten te komen, maar hieronder een lijst van wat ik vond.
En dit is natuurlijk op mensen gebaseerd.
*
o Supro- Soja eiwit Isolaat. Deze bron van eiwitten heeft een enorm hoog gehalte aan Glutamine, L-Arginine en BCAA's - onmisbare aminozuren bij de bevordering van spieropbouw!
o Calcium Caseinaat. Afkomstig van melk eiwitten, wordt dit eiwit zeer langzaam verteerd. Daarnaast heeft het zeer sterke anti-catabole eigenschappen (tegen spierafbraak.) MHP gebruikt een zeer hoogwaardig calcium caseinaat extract dat optimaal bewerkt wordt.
o Whey Eiwit. Het meest bekende en door sporters gebruikte eiwit ter wereld. Whey Eiwit wordt zeer snel en makkelijk opgenomen en verteerd. Ideaal om snel de stikstof balans van het lichaam omhoog te gooien (spieropbouw.)

* BCAA's: (Valine, Leucine en Isoleucine). Deze aminozuren (vooral Leucine) stimuleren rechtstreeks de eiwitsynthese (het eiwit aanmaakproces), waardoor de - voor spieropbouw - benodigde aminozuren beter door het lichaam verwerkt en aangeleverd kunnen worden. Recent onderzoek laat ons ook zien dat deze aminozuren een direct effect hebben op het voorkomen van de afbraak van spiereiwitten (onafhankelijk van het hormoon insuline in dit proces).

* Essentiële vetzuren: CLA, MCT Olie, Borage Olie, Lijnzaad Olie, Omega-3 vetzuren. Goede vetten zijn essentieel voor onze gezondheid en spieren. Probolic bevat daarom een uitgekiende mix van de belangrijkste essentiele vetzuren. Dit zijn dus vetten die niet alleen gezond zijn, maar ook vet verbranden en spiermassa opbouwen!

* Micro-Feed Technologie: Het geheim van de unieke werking van Probolic. Deze technologie werd in de medische wereld ontwikkeld. Het zorgt ervoor dat de eiwitten van Probolic gedurende een periode van maar liefst 12 uur verteerd worden. Daarnaast zorgt Micro-Feed Technologie er voor dat nagenoeg 100% van de Probolic eiwitten opgenomen worden door de spieren. Maximale spieropbouw en minimale spierafbraak dus!

http://www.prometeus.nl/dutch/img/other/probolicsr_graph3.jpg

Hans de Vries
01-09-2010, 13:15
Een heel verhaal Marian en de vraag naar aanleiding hiervan heb je zelf al gesteld:

Of het goed is zou ik niet weten; volgens mij kunnen alleen deskundigen hier een antwoord op geven.

Of het zin heeft? Ik denk het niet. Ik kweek al een jaar of wat vogels en heb ook weleens wat 'toevoegingen' geprobeerd, ook op het gebied van eiwitten.
Van eipoeder tot gekookte wis..... Echt verschil in groei etc. heb ik nooit kunnen bespeuren.
Wat uiteindelijk overgebleven is? Deels fabriekseivoer van een goed merk, gekookt eitje met beschuit en Breedmax (voedingssupplement) gekiemde zaden, fijngehakte peterselie of fruit, verse onkruidzaden, buffalowormpje en diepvriespinky. Wel in wisselende samenstelling. Variatie is namelijk belangrijk. En hier hebben - in ieder geval mijn vogels - genoeg aan.
Maar er zullen zeker andere meningen zijn.

Gr
Hans

maronka
01-09-2010, 14:17
Een heel verhaal Marian en de vraag naar aanleiding hiervan heb je zelf al gesteld:

Ik vraag me dit eigenlijk af omdat men mij buffalo wormpjes, oftewel levend voer afraad omdat sommige vogels er overactief door worden.
In mijn geval nu de spitsstaartjes.
Ook lees je her en der dat in meelwormen, buffalo's ed. eigenlijk maar weinig voedingswaarde zit.

Soja is een natuurlijke bron van eiwitten.
Ik zat vanmorgen met mijn dagelijkse eiwitdrankje bij de vogels, en ik begon me dat wederom af te vragen. Waarom niet eigenlijk ?
Vandaar mijn vraag hier over dit product, omdat er in een ander topic van mij naar alternatieve eiwitten word verwezen ivm mijn "klierige" spitsstaart.

De rest van wat je noemt krijgen ze allemaal behalve breedmax.

Bentley
01-09-2010, 14:51
Ik zou niet zomaar vanalles gaan geven hoor, als je niet weet of het wel goed is voor de vogels, en volgens mij is een teveel aan eiwitten ook niet gezond. Alles moet in balans blijven he, eivoer alleen is een prima aanvulling op zaad, groente enz.

Antoni Hopmann
01-09-2010, 17:09
Die eiwitten zijn niet echt voor volierevogels bedoeld,Marian.
Eiwitdrankjes,wie kent ze niet. Voor krachtsporten. Ook bodybuilding
In de duivensport worden ze wel gebruikt.
Maar ja daar komt het ook op spieren aan.

maronka
01-09-2010, 17:42
Oke niet doen dus.
Tja je vraagt je wel eens wat af, en ik heb geen vogelvrienden, dus dit is DE plaats om zoiets te vragen.
Ik hoef geen bodybulders in mijn voliere, hihihi... ik zie het al helemaal voor me.:hole:

maronka
01-09-2010, 17:45
PS.
Ik gebruik het overigens zelf niet voor bodybuilding.
Ik heb erg zwakke spieren, zo vervelend dat gewoon lopen soms te zwaar is, die whey helpt mij hier toch wel mee vooruit.

Ton
01-09-2010, 18:51
[QUOTE=maronka;104580]
Ook lees je her en der dat in meelwormen, buffalo's ed. eigenlijk maar weinig voedingswaarde zit.

ik voer mijn buffalo`s, voor ik ze geef aan de vogels, met eivoer. zodat de wormpjes meer voedingswaarde krijgen.

Hans de Vries
01-09-2010, 19:01
[QUOTE=maronka;104580]

ik voer mijn buffalo`s, voor ik ze geef aan de vogels, met eivoer. zodat de wormpjes meer voedingswaarde krijgen.

Je hebt het helemaal goed, Ton.
Mijn buffalo en meelwormen krijgen de restanten eivoer, winterwortel, paardebloemblad, appelschillen etc. Als je er niets instopt kun je er ook niets 'uithalen', als je begrijpt wat ik bedoel.......

gr
Hans.

Josly
01-09-2010, 20:54
hallo,

er bestaan twee soorten whey, zoete (kaas) en de zure ( melk)
zoals door sommigen al aanhaalden wordt het gebruikt als recuperatie ( spieren) van wege snel opneembare eiwit, is binnen de 15 minuten al opgenomen in het lichaam terwijl andere plantaardig eiwit wel 24 tot 48 uur nodig heeft,
het zomaar geven zou ik afraden, gebruik zuivere gedroogde whey ( poedervorm)
wordt reeds gebruikt in nectar voeding (lorries) en sommige eivoer vanwege calcium gehalte, strooi wat whei poeder over de insecten en of fruit, ideaal voor vrucht en insectenetende vogels (kalk)

http://www.petdoc.ws/PsitDiet.html

Antoni Hopmann
01-09-2010, 21:14
Je kan natuurlijk ook gewoon Carmix over je voedseldieren strooien.

Vogelmanneke
03-06-2011, 09:42
whey is volgens mij weten geconcentreerd eiwit.

Als ik het goed heb wordt het recidu van kaas en mael caseïne genoemd...wat veel door goudvinken kwekers wordt gebruikt

Antoni Hopmann
03-06-2011, 12:06
whey is volgens mij weten geconcentreerd eiwit.

Als ik het goed heb wordt het recidu van kaas en mael caseïne genoemd...wat veel door goudvinken kwekers wordt gebruikt

Van caseine maken ze geloof ik "miereneitjes".
Melkproducten zijn sowieso niet goed voor vogels.

Josly
03-06-2011, 13:19
Van caseine maken ze geloof ik "miereneitjes".
Melkproducten zijn sowieso niet goed voor vogels.

hallo Antoni,

er bestaat, is al eivoer verrijkt met lactosevrij whey,

Jan123
03-06-2011, 15:02
Whey eiwitten?

Wat denkt U dat er anders in de potten van Pieters en allicht ook van Aves opfok zit?
Volgens mij héél goed, maar dan moet je ook héél goed ALLE berekeningen maken van eiwitgehalte en aminozuur profiel tov het referentie az profiel.

groeten,

jan

Antoni Hopmann
03-06-2011, 15:30
Whey eiwitten?

Wat denkt U dat er anders in de potten van Pieters en allicht ook van Aves opfok zit?
Volgens mij héél goed, maar dan moet je ook héél goed ALLE berekeningen maken van eiwitgehalte en aminozuur profiel tov het referentie az profiel.

groeten,

jan

Jan,
Er is zoveel te koop,dat de leek het verschil niet meer ziet.
Alsmaar toevoegingen en er blijft altijd wel een aantal fokkers hangen
aan de reclame.
Zeker voor vogels ter grootte van een kanarie e.d. komen voor eiwitten in het eivoer insecten en ei op de eerste plaats.

En als Pieters en Aves Whey in hun producten stoppen,dan is dat voor hun
rekening.

Jan123
03-06-2011, 15:47
Antoni,
In de natuur krijgen vogels voor de kweek en boost van plantaardige eiwitten, na de regen.
En, daarna pas, als er jongen zijn, dierlijke eiwitten (insecten).
In de natuur eten de vogels geen eieren en drinken ze ook geen melk.
Ideaal zou zijn, winter = ontbering. Lente= plantaardig eiwit gehalte optrekken, en pas als er jongen zijn dierlijke eiwitten (ei of whey).

groeten,

jan

Antoni Hopmann
03-06-2011, 15:53
Antoni,
In de natuur krijgen vogels voor de kweek en boost van plantaardige eiwitten, na de regen.
En, daarna pas, als er jongen zijn, dierlijke eiwitten (insecten).
In de natuur eten de vogels geen eieren en drinken ze ook geen melk.
Ideaal zou zijn, winter = ontbering. Lente= plantaardig eiwit gehalte optrekken, en pas als er jongen zijn dierlijke eiwitten (ei of whey).

groeten,

jan

Jan,
Juist in ei zitten de eiwitten die overeenkomen.
In melkproducten vind je die namelijk niet.

Jan123
03-06-2011, 16:18
Antoni,

Juist...in eieren, net als in raapzaad, zitten alle aminozuren juist gebalanceerd....maar....het vetgehalte moet je erbij nemen.....van maart tot september....téveel vet maakt de lever kapot......oorzaak van veel problemen....

groeten,

jan

Antoni Hopmann
03-06-2011, 16:42
Antoni,

Juist...in eieren, net als in raapzaad, zitten alle aminozuren juist gebalanceerd....maar....het vetgehalte moet je erbij nemen.....van maart tot september....téveel vet maakt de lever kapot......oorzaak van veel problemen....

groeten,

jan

Je moet je vogels natuurlijk wel vliegruimte geven,Jan.
Als je de juiste zaadmengeling voert en daarbij per vogel 2 x per week
een theelepeltje goed eivoer v.b. Orlux en CEDE dan heb je geen enkel
probleem. Juist te hoge eiwitconcentraties in het eivoer veroorzaken
vele problemen in de gezondheid van de vogels.

Vogelmanneke
04-06-2011, 15:08
Vooral bij warm weer !

Antoni Hopmann
04-06-2011, 17:07
Vooral bij warm weer !

Ik weet niet of te hoge eiwitconcentraties iets met het weer te maken hebben.

putter2008
10-07-2011, 12:19
Jan,
Juist in ei zitten de eiwitten die overeenkomen.
In melkproducten vind je die namelijk niet.

Ben jij een voedingsdeskundige?
Weet jij exact wat er in CeDe of een ander kant en klaar eivoer zit? Zouden die ook niet gebruik maken van whey?

Antoni Hopmann
10-07-2011, 15:34
Ben jij een voedingsdeskundige?
Weet jij exact wat er in CeDe of een ander kant en klaar eivoer zit? Zouden die ook niet gebruik maken van whey?

Nee.

Het is echter een feit dat de eiwitten van melkeiwitten niet overeenkomen
m.a.w. niet lichaamseigen zijn.

Daarmee zal je het moeten doen.

maronka
10-07-2011, 15:54
Nee, ook niet anoniem.

Sommige whey soorten zijn uit Soja gewonnen, weer iets heel anders dus.

Antoni Hopmann
10-07-2011, 16:06
Sommige whey soorten zijn uit Soja gewonnen, weer iets heel anders dus.

Whey wordt in feite natuurlijk uit melk gewonnen en is een dierlijk eiwit,Maronka.

Soja producten bevatten plantaardige eiwitten.

maronka
10-07-2011, 16:10
Whey wordt in feite natuurlijk uit melk gewonnen en is een dierlijk eiwit.

Soja producten bevatten plantaardige eiwitten.

Er bestaat dus ook een plantaardig whey product, het zou geen whey mogen heten misschien, maar het word wel als whey verkocht.

Antoni Hopmann
10-07-2011, 17:51
Er bestaat dus ook een plantaardig whey product, het zou geen whey mogen heten misschien, maar het word wel als whey verkocht.

Nou ja ze doen maar. Normaal heet het gewoon soja-poeder.
Schijnt ook nog eens niet fris te ruiken.

maronka
10-07-2011, 21:19
Nou ja ze doen maar. Normaal heet het gewoon soja-poeder.
Schijnt ook nog eens niet fris te ruiken.

En de smaak is ook smerig ;)

putter2008
10-07-2011, 22:25
Nee.

Lichaamseigen eiwit
Eiwitten bestaan uit aminozuren. Er zijn 20 verschillende aminozuren. De precieze functie van een eiwit wordt bepaald door welke aminozuren het wordt gevormd en de structuur. Er zijn dus tal van mogelijkheden. Het lichaam kan zelf 12 soorten aminozuren maken. De andere 8, ook wel de essentiële aminozuren genoemd, worden uit het voedsel gehaald. Het lichaam bouwt uit deze aminozuren lichaamseigen eiwitten op. Deze zijn specifiek, en komen niet in voedsel voor. De structuur van lichaamseigen eiwitten is dus anders dan de eiwitten die in voedsel voorkomen.
Volwaardige eiwitten hebben een hoge BW(biologische waarden). Dit zijn meestal dierlijke eiwitten en zitten bijvoorbeeld in vlees, gevogelte, vis en melk.
Het lichaam kan een eiwit het meest optimaal benutten als deze het meest lijkt op de eigen lichaamseiwitten. Dat zijn eiwitten die qua structuur en verhouding aan essentiële aminozuren zeer dichtbij komen bij die van lichaamseigen eiwitten. Deze eiwitten worden aangeduid met een hoge biologische waarde (BW). Het lichaamseigen eiwit heeft een biologische waarde van 100 procent. De melk die een baby bij de moeder drinkt heeft die waarde. Zoals wel duidelijk is, voeding heeft dus nooit een biologische waarde van 100. Een kippenei heeft een biologische waarde van 96 procent en komt dus zeer dicht in de buurt van het lichaamseigen eiwit. Melk heeft een BW van 90, vis heeft een BW van 79, tarwebloem heeft een BW van 52 en peulvruchten een BW van 35.
Vogels zijn in staat om van aminozuren uit melkproducten (Whey) lichaamseiwitten te maken. Ze kunnen echter niet tegen lactose neem daarom ook altijd lactose vrije whey.

Zo zit dat in elkaar.

Antoni Hopmann
11-07-2011, 11:52
Lichaamseigen eiwit
Eiwitten bestaan uit aminozuren. Er zijn 20 verschillende aminozuren. De precieze functie van een eiwit wordt bepaald door welke aminozuren het wordt gevormd en de structuur. Er zijn dus tal van mogelijkheden. Het lichaam kan zelf 12 soorten aminozuren maken. De andere 8, ook wel de essentiële aminozuren genoemd, worden uit het voedsel gehaald. Het lichaam bouwt uit deze aminozuren lichaamseigen eiwitten op. Deze zijn specifiek, en komen niet in voedsel voor. De structuur van lichaamseigen eiwitten is dus anders dan de eiwitten die in voedsel voorkomen.
Volwaardige eiwitten hebben een hoge BW(biologische waarden). Dit zijn meestal dierlijke eiwitten en zitten bijvoorbeeld in vlees, gevogelte, vis en melk.
Het lichaam kan een eiwit het meest optimaal benutten als deze het meest lijkt op de eigen lichaamseiwitten. Dat zijn eiwitten die qua structuur en verhouding aan essentiële aminozuren zeer dichtbij komen bij die van lichaamseigen eiwitten. Deze eiwitten worden aangeduid met een hoge biologische waarde (BW). Het lichaamseigen eiwit heeft een biologische waarde van 100 procent. De melk die een baby bij de moeder drinkt heeft die waarde. Zoals wel duidelijk is, voeding heeft dus nooit een biologische waarde van 100. Een kippenei heeft een biologische waarde van 96 procent en komt dus zeer dicht in de buurt van het lichaamseigen eiwit. Melk heeft een BW van 90, vis heeft een BW van 79, tarwebloem heeft een BW van 52 en peulvruchten een BW van 35.
Vogels zijn in staat om van aminozuren uit melkproducten (Whey) lichaamseiwitten te maken. Ze kunnen echter niet tegen lactose neem daarom ook altijd lactose vrije whey.

Zo zit dat in elkaar en jou verhaaltje over eiwitten is onzin.

Een heel verhaal,waarvan waarschijnlijk het meeste van internet geplukt. Leuk, alleen je hebt er in de praktijk niets aan met betrekking tot
het eivoer.
Voor vogels ter grootte van zeg maar een kanarie zijn de
meest geschikte eiwitten afkomstig van:

1) insecten
2) kippenei
3) vis.

Als je daarmee problemen hebt, nou ja dan gebruik je toch melkeiwit
i.p.v. het bovenstaande. Wat let je.

maronka
11-07-2011, 12:47
Lichaamseigen eiwit

Zo zit dat in elkaar en jou verhaaltje over eiwitten is onzin.

Ben jij dan een voedingsdeskundige ?
Of is dit verhaal van internet geplukt ? niet alles wat op internet staat is waar.
Ik zou niet zomaar wat iemand verteld onzin noemen, klinkt op de eerste plaats nogal cru, en op de tweede plaats kun je een persoon het voordeel van de twijfel geven, dat is wel zo netjes.
Sorry maar dit moest ik effe kwijt.

ele
11-07-2011, 12:57
http://www.distelvinken.nl/artikelen/berekeneivoer.html

:D

putter2008
11-07-2011, 21:44
Ben jij dan een voedingsdeskundige ?
Of is dit verhaal van internet geplukt ? niet alles wat op internet staat is waar.
Ik zou niet zomaar wat iemand verteld onzin noemen, klinkt op de eerste plaats nogal cru, en op de tweede plaats kun je een persoon het voordeel van de twijfel geven, dat is wel zo netjes.
Sorry maar dit moest ik effe kwijt.

Heb voedingsmiddelentechnologie aan de HAS gestudeerd.
Gebruik al jaren whey om vogels groot te brengen zowel kanaries als putters. Ook vele kennissen in de vogelsport in zowel buitenland als binnenland gebruiken dit met succes (ook met de goudvinkenkweek). Voordeel van de twijfel geven als de persoon een verhaal ophangt over eiwitten dat niet klopt en zodoende (beginnende) kwekers op het verkeerde been zet? echt niet! Hij bedoelt het misschien niet verkeerd maar zijn zienswijze is enigszins achterhaald.

putter2008
11-07-2011, 21:44
http://www.distelvinken.nl/artikelen/berekeneivoer.html

:D

Goed gezien komt van mij.

Antoni Hopmann
11-07-2011, 22:36
Voor vogels ter grootte van zeg maar een kanarie zijn de
meest geschikte eiwitten afkomstig van:

1) insecten
2) kippenei
3) vis.

Als je daarmee problemen hebt, nou ja dan gebruik je toch melkeiwit
i.p.v. het bovenstaande. Wat let je.

Gewoon doorgaan met Whey,toch.

Ik richt me gewoon op voedseldeskundigen uit de praktijk.

Misschien kan je bij een bezoek aan CEDE,ORLUX,WM de laboratorium mensen aldaar er op wijzen,dat ze het helemaal verkeerd doen met
het bakken van eiercakes als basis voor hun eivoeders.
En dan insecten in hun andere voeders. Ook helemaal fout?

putter2008
12-07-2011, 09:44
Gewoon doorgaan met Whey,toch.

Ik richt me gewoon op voedseldeskundigen uit de praktijk.

Misschien kan je bij een bezoek aan CEDE,ORLUX,WM de laboratorium mensen aldaar er op wijzen,dat ze het helemaal verkeerd doen met
het bakken van eiercakes als basis voor hun eivoeders.
En dan insecten in hun andere voeders. Ook helemaal fout?

Je bent de zaken aan het omdraaien, ik heb helemaal niet gezegd dat deze mensen het verkeerd doen. Ik vroeg of jij wist dat er in commercieel eivoer geen whey gebruikt werd.
Heb ook niet gezegd dat ik alleen maar whey gebruik dat maak jij er van, 1 van de componenten van mijn eivoer is whey OOK ik gebruik als basis eieren. Maar whey geeft meerwaarde voor mijn putters omdat ik dan geen meelwormen, pinky's of buffalo's te gebruiken.
Ook ik ben een voedseldeskundige uit de praktijk maar in tegenstelling tot wat jij schrijft over die mensen neem je van mij niets aan, vreemd!

Mensen die met whey 350 tot 500 putters kweken kun je toch niet negeren wel dan? Zelf kweek ik elk jaar van 15 koppel putters 125 a 135 jongen. Ik denk dat jij omdat je zo lang vogels kweekt een beetje vast geroest bent en niet meer openstaat voor veranderingen en dit niet alleen voor dit onderwerp.

Dit is voor mij het laatste wat ik hierover schrijf het heeft geen nut om verder over te discussiëren. Hoop dat er wel mensen zijn die er voor open staan en hiermee hun voordeel doen.

Antoni Hopmann
12-07-2011, 12:25
Melkeiwitten zijn goedkope eiwitten,maar niet bruikbaar vanwege
het eenzijdige aminozuurpatroon.

http://home.kpn.nl/cponline2/cp1.htm

Josly
12-07-2011, 15:51
hallo,

hoe geloofwaardig is dit,
bekijk de laatste update, ( prijzen 2009 )

http://home.kpn.nl/cponline2/bestel.htm

Antoni Hopmann
12-07-2011, 15:59
Voor de exacte prijzen kan je toch even mailen,Josley.

Antoni Hopmann
12-07-2011, 16:00
Hier nog even een analyse van Topinsect:

http://home.kpn.nl/cponline2/cp2.htm

Josly
12-07-2011, 16:19
Voor de exacte prijzen kan je toch even mailen,Josley.

hallo Antoni,

volledig mee eens,
een goede fabrikant zorgt in de eerste plaats voor dat het product geloofwaardig overkomt,
waarom geen aanpassing wat de site betreft,

Antoni Hopmann
12-07-2011, 17:21
hallo Antoni,

volledig mee eens,
een goede fabrikant zorgt in de eerste plaats voor dat het product geloofwaardig overkomt,
waarom geen aanpassing wat de site betreft,

Wat mankeert er aan de geloofwaardigheid van de producten,Josley.
Ik dacht niets.

Ik had al eerder van die producten gehoord.
De gegeven informatie is verder duidelijk genoeg en m.i. goed onderbouwd.
Misschien is er aan de prijzen niets veranderd.
Zelf bestel ik wel regelmatig op internet en kom dat wel meer tegen.

Antoni Hopmann
12-07-2011, 17:27
Voor de volledigheid.

Hier vindt u de analyse van een kippenei:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=231

maronka
12-07-2011, 18:42
Heb voedingsmiddelentechnologie aan de HAS gestudeerd.
Gebruik al jaren whey om vogels groot te brengen zowel kanaries als putters. Ook vele kennissen in de vogelsport in zowel buitenland als binnenland gebruiken dit met succes (ook met de goudvinkenkweek). Voordeel van de twijfel geven als de persoon een verhaal ophangt over eiwitten dat niet klopt en zodoende (beginnende) kwekers op het verkeerde been zet? echt niet! Hij bedoelt het misschien niet verkeerd maar zijn zienswijze is enigszins achterhaald.

Ik ben blij dat ik nu een duidelijk antwoord op mijn vraag over whey gebruik heb, ik geef mijn vogels steeds een klein beetje ervan bij hun andere dieet, dit omdat ik niet zo makkelijk aan buffalo's kan komen, en de gedroogde insecten niet gegeten worden.

Mijn opmerking dat ik jouw antwoord een beetje cru vind, dat zeg ik omdat het ook anders gezegd had kunnen worden, en omdat me in zijn geheel opvalt dat de mensen op dit forum nou niet allemaal zo aardig zijn tegen elkaar.
Ik zit op diverse fora's met andere hobby's, en daar gaat het er veel sympathieker aan toe.
Dit laatste niet tegen Putter gericht maar in zijn algemeen.
Het is zo makkelijk om gewoon vriendelijk tegen elkaar te zijn, ook al zegt iemand iets fout. :)

Antoni Hopmann
12-07-2011, 19:16
Melkeiwitten zijn zonder toevoegingen minderwaardige
eiwitten.

Voor jou zouden misschien diepvriespinkies in aanmerking kunnen komen?

Zwartkopje
12-07-2011, 22:03
Zoals al aangegeven geven veel europese insecteneterkwekers whey. Vreemd genoeg zijn dat wel de betere kwekers.
Geite whey schijnt zelfs beter te zijn.

Ik heb het gebruikt maar vind het een te veel gedoe, maar misschien ga ik er toch weer aan beginnen.

Josly
12-07-2011, 22:18
hallo,

whey wordt door fabrikanten gebruikt maar is zeer duur,
als men het gebruikt nooit meer dan 1% ( lactosegehalte ) vanwege spijsvertering, ( omzetten naar glucose " enzym lactase " )
word het meest gebruikt bij hand/opfok,
men heeft het over aanzuren drinkwater ( pH waarde ), wat is Molkosan ( melkwei )

Antoni Hopmann
13-07-2011, 08:45
Zoals al aangegeven geven veel europese insecteneterkwekers whey. Vreemd genoeg zijn dat wel de betere kwekers.
Geite whey schijnt zelfs beter te zijn.

Ik heb het gebruikt maar vind het een te veel gedoe, maar misschien ga ik er toch weer aan beginnen.

Daarbij komt dat whey ook zonder lactose nou niet direct de beste
eiwitten vertegenwoordigt. Dat zou jij ook kunnen weten.
Jij kan net zo goed als ik even verder kijken. Ik heb daarvoor gewoon even de site van CultuurvogelsPlus
aangehaald,die mij bekend was.
Daarvoor hoef je geen speciale studie te doen.
Men probeert gewoon meer mensen over de streep te trekken
om toch maar Whey te kopen.
Van mij mag je,maar heb a.u.b.niet de illusie,dat je echt iets goeds toevoegt . Je vervangt daarmee niet de insecten, die
bij vele vogels en vogelliefhebbers hoog op het programma staan.

Antoni Hopmann
13-07-2011, 08:55
hallo,

whey wordt door fabrikanten gebruikt maar is zeer duur,
als men het gebruikt nooit meer dan 1% ( lactosegehalte ) vanwege spijsvertering, ( omzetten naar glucose " enzym lactase " )
word het meest gebruikt bij hand/opfok,
men heeft het over aanzuren drinkwater ( pH waarde ), wat is Molkosan ( melkwei )

Beetje verwarrend verhaal Josley,
Whey wordt al jaren gefabriceerd en op internet aangeboden voor o.a. bodybuilders.
Maar wat heeft het aanzuren van water daarmee te maken?
Molkosan is een product gefabriceerd door ik meen Biopharma
naar recept van natuurarts A.Vogel auteur van De Kleine Dokter.

ele
13-07-2011, 19:21
Ook deze discussie wordt gevolgd en met zeer veel interesse.
Er komt nog steeds informatie naar boven.
Sommige persoonlijk getinte opmerkingen zullen vast niet kwaad bedoeld zijn, mensen die elkaar naar de mond praten leer je vaak weinig van.

Verder met de vragen die over blijven zoals wat heeft een vogel nodig kwa eiwitten en welke soorten eiwitten zitten waarin, wat zit er in welke whey soort.
Aminozuren.
Welke soorten whey zijn lactosevrij?
Hoe kan ik zien of dat lactosevrije whey is?
Wat is molkosan/melkwei?
Wat is de invloed van de ph-waarde in deze?

putter2008
13-07-2011, 19:36
Ook deze discussie wordt gevolgd en met zeer veel interesse.
Er komt nog steeds informatie naar boven.
Sommige persoonlijk getinte opmerkingen zullen vast niet kwaad bedoeld zijn, mensen die elkaar naar de mond praten leer je vaak weinig van.

Verder met de vragen die over blijven zoals wat heeft een vogel nodig kwa eiwitten en welke soorten eiwitten zitten waarin, wat zit er in welke whey soort.
Aminozuren.
Welke soorten whey zijn lactosevrij?
Hoe kan ik zien of dat lactosevrije whey is?
Wat is molkosan/melkwei?
Wat is de invloed van de ph-waarde in deze?

Kijk hier eens:
http://www.avian.nl/NL/basics-en-eiwitten/balance-91-dierl-eiwit.html

putter2008
13-07-2011, 19:50
Wat moet ik met de zin: "U dient de dosering te berekenen naar de procentuele eiwitbehoefte van uw vogels."?
Is dat voor elke soort vogels gelijk, of zijn er bepaalde formules voor?

Insecteneters hebben een hoger eiwit gehalte nodig dan zaadeters .

ele
13-07-2011, 20:06
Dat kan ik bevatten, maar neem voor het gemak eens een gould, een kanarie en een grasparkiet.
Hoe kom ik achter de procentuele eiwitbehoefte voor deze vogels?

putter2008
13-07-2011, 20:11
Dat kan ik bevatten, maar neem voor het gemak eens een gould, een kanarie en een grasparkiet.

Dat is een lastige vraag. Ik zou kijken wat ze in de natuur als voedsel tot zich nemen en daarvan de hoogste eiwitwaarde nemen als referentie.

putter2008
13-07-2011, 20:13
Kijk hier eens:
http://www.avian.nl/NL/basics-en-eiwitten/balance-91-dierl-eiwit.html

Hier het aminozurenpatroon van whey (gevonden op het internet), hoezo eenzijdig?

Essentiële aminozuren

In mg per 1000 mg eiwit:
Isoleucine .......................... 62
Leucine ............................ 118
Lysine .............................. 101
Methionine ......................... 21
Fenylalanine ....................... 39
Threonine .......................... 75
Tryptofaan ......................... 21
Valine ................................ 64

Niet-essentiële aminozuren:
In mg per 1000 mg eiwit:
Histidine ............................. 20
Alanine .............................. 58
Arginine ............................. 29
Asparagine(zuur) ............... 110
Cystine (cysteïne) ............... 25
Glutamine(zuur) ................ 190
Glycine .............................. 23
Proline ............................... 65
Serine ................................ 53
Tyrosine ..............................34
Taurine .............................. <1

Metalen en anionen
In mg per 100 gram
Natrium ............................ 210
Calcium ............................ 345
Kalium .............................. 640
Fosfor ............................... 290
Magnesium ........................ 048
Chloride ............................ 040
Zwavel .............................. 330

In mg per 100 gram
Zink ................................. 0,34
IJzer ................................ 1
Koper .............................. 0,09
Iodium ............................. 0,015
Mangaan .......................... 0,045
Aluminium ...................... <0,1
Cadmium ....................... <0,001
Selenium .......................... 0,020

Antoni Hopmann
13-07-2011, 20:41

Kanarie-Gould-Grasparkiet, Eelke,
Droog eivoer : 17%

Insecteneters: 23%

Het hogere eiwitgehalte wordt verkregen door de toevoeging of verhoging
van het percentage gedroogde insecten.

Specificaties kan je plukken van de site Versele-Laga.
Denk wel de grootste fabrikant van diervoeders.

Molkosan = geconcentreerde zure wei. Zie De Kleine Dokter .

Josly
13-07-2011, 21:11
hallo Antoni,

jammer dat de gezondheid het niet toelaat,

alle producten die in eivoer aanwezig zijn, hebben die allemaal te maken met het eiwitgehalte,
whey als vogelvoer word in de eerste plaats gebruik om een goede balans te bekomen tussen dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten en is niet het zelfde als whey in de bodybuilding, ( spierversterkend vanwege suikers die snel worden opgenomen ) vandaar dat het ook zo duur is,
whey ( snelle opname zonder suikers, lactobacilli en lactococci, ) heeft het zelfde effect als aanzuren van drinkwater via appelazijn, met dit verschil dat men dit kan doen via de voeding waardoor pH waarde dezelfde blijft, zeker als men spreekt van hogere temperaturen,
daarom, wanneer men whey gebruikt via de voeding, nooit het drinkwater aanzuren, dit vanwege verstoring evenwicht maagzuur,
whey in eivoer word in de eerste plaats gebruikt voor de spijsvertering en het onderdrukken van ziektewekkende bacterien, wat het doel is van aanzuren drinkwater,
vroeger sprak men dat melkproducten niet goed waren voor vogels, zelfs dodelijk, vanwege suikers, wel dit is achterhaald,

PS, het gebruik van dierlijk eiwit is verboden in dierlijk voeder, is het ook verboden als het gebruikt wordt als bijvoeding, supplement, wat whey ( geconcentreerde zure wei ) is, word aanzien,

www.pietersspeciaal.be/PietersSpeciaal_NL2.htm

Antoni Hopmann
13-07-2011, 23:38
Is wel goed.Josley.
Ik gebruik gewoon de aangeboden zadenmengelingen en eivoeders
van de grote fabrikanten.
Het was gewoon een verademing,dat CEDE hier al eerste met een goed
opfokvoer met ei en vitaminen op de markt kwam.
Je werd gewoon gestoord van het zelf bereiden van grote hoeveelheiden.
Wat dat betreft had ik me snel aangepast.
In de loop van de jaren is me van alles toegestuurd om te testen
varierend van koninginnegelei tot kleurstoffen.
De bevindingen heb ik ook op internet gezet. Elke keer wordt er wat nieuws
op de markt gegooid en dan blijkt het dikwijls te gaan om producten,die
er -tig jaren geleden ook al waren.
Ach eenieder wil een graantje meepikken. De fanatieke vogelliefhebber
is toch al gauw een gemakkelijke prooi. Ook ik heb wel eens iets gekocht,
dat 1x werd gebruikt en dan opgeslagen bij de andere spullen.
Af en toe gewoon wat naar de kliko om weer ruimte te scheppen.;)

Berend R.K.
14-07-2011, 09:02
Hoe doe je dit in een gezelschapsvolière? Stel je hebt een vlucht met wat tropen erin die zwaar op de insecten leunen in de broedperiode. In hetzelfde hok vliegen ook nog wat andere vogels rond die veel minder eiwitbehoefte hebben.

Gebeurt het dat de dieren die het niet nodig hebben juist al het eiwitvoedsel op gaan eten?

putter2008
14-07-2011, 09:31
hallo Antoni,

jammer dat de gezondheid het niet toelaat,

alle producten die in eivoer aanwezig zijn, hebben die allemaal te maken met het eiwitgehalte,
whey als vogelvoer word in de eerste plaats gebruik om een goede balans te bekomen tussen dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten en is niet het zelfde als whey in de bodybuilding, ( spierversterkend vanwege suikers die snel worden opgenomen ) vandaar dat het ook zo duur is,
whey ( snelle opname zonder suikers, lactobacilli en lactococci, ) heeft het zelfde effect als aanzuren van drinkwater via appelazijn, met dit verschil dat men dit kan doen via de voeding waardoor pH waarde dezelfde blijft, zeker als men spreekt van hogere temperaturen,
daarom, wanneer men whey gebruikt via de voeding, nooit het drinkwater aanzuren, dit vanwege verstoring evenwicht maagzuur,
whey in eivoer word in de eerste plaats gebruikt voor de spijsvertering en het onderdrukken van ziektewekkende bacterien, wat het doel is van aanzuren drinkwater,
vroeger sprak men dat melkproducten niet goed waren voor vogels, zelfs dodelijk, vanwege suikers, wel dit is achterhaald,

PS, het gebruik van dierlijk eiwit is verboden in dierlijk voeder, is het ook verboden als het gebruikt wordt als bijvoeding, supplement, wat whey ( geconcentreerde zure wei ) is, word aanzien,

www.pietersspeciaal.be/PietersSpeciaal_NL2.htm

Josly bedankt voor de support.

maronka
14-07-2011, 10:42
Ik vind het toch wel geweldig dat er nu nadat ik 10 maanden geleden mijn vraag gesteld heb over whey er nu een zinvolle discussie op gang komt/is. :)
Ik geef een klein beetje whey op het eivoer.
Op een bestand van zo'n 25 vogels, tropen, geef ik zo'n 5 kleine afgestreken theelepeltjes per week, het is het eerste wat er af gepikt word, oftewel ze zijn er dol op, en vogels zijn niet gek
Ik ben vanwege gezondheids problemen waar de reguliere geneeskunde geen raad mee weet veel bezig met voeding en supplementen onderzoek, noem het maar autodidact. en met goed resultaat.
Ik ben weer uit de rolstoel door diverse toevoegingen aan mijn "normale" eten.
Meer kracht door whey gebruik.
Ik vroeg mij dus af waarom het voor vogels niet goed zou zijn als het voor mensen wel zo gezond is.
En nu praat ik niet over bodybuilding of afvallen, maar over spieropbouw.
Ik weet wel dat ik geen vogeltje ben, maar dit soort vragen rijzen als je gezond voor jezelf bezig bent en je vogels ook het beste wil geven.;)

Antoni Hopmann
14-07-2011, 12:22
Fijn,dat je opknapt,Marianne.
Zijn er niet speciale medicijnen als spierversterker voor invaliden?
Als je daarnaar nog niet gevraagd hebt bij de huisarts/specialist,
zou ik dat beslist doen.
Krijg je ze waarschijnlijk nog vergoed ook via de verzekering.

maronka
14-07-2011, 12:29
De negatieve bijwerking zijn altijd erger als het positieve effect bij mij helaas.
Maar ik ga nog steeds vooruit, hoe ouder hoe beter. ;)

Antoni Hopmann
14-07-2011, 19:36
De negatieve bijwerking zijn altijd erger als het positieve effect bij mij helaas.
Maar ik ga nog steeds vooruit, hoe ouder hoe beter. ;)

Ja, die bijwerkingen.
Die zijn bij sommige medicijnen idd. HEEL naar, Maronka.

Hou je haaks he.