Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik vraag me af of mijn zaad nog wel goed is ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ik vraag me af of mijn zaad nog wel goed is ?

    Het is niet echt oud, hooguit 1 maand, maar als ik met mijn maatbeker eruit schep blijven er allemaal van die spinnerag-achtige draadjes aan de beker hangen.
    Ik gooi het weg en koop nieuw, maar ik vraag me toch af of iemand enig idee wat dit is en kan dit kwaad ?
    Groetjes, Marian

  • #2
    beessies

    Ja, van dat dunne spinrag. Uiteindelijk ga je dan van die vliegbeestjes uit je zaad krijgen. Weg er mee en naar een zaadboer met goede produkten!

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Dank je Rob, dat zal ik zeer zeker doen.
      Misschien komt het wel doordat ik altijd het nieuwe verse zaad in een afsluitbare bus kiep. maar maak dan de emmer niet schoon, vul 'm gewoon bij.
      Dat zal ik dus nooit meer zo doen.
      Ik koop overigens wel goede producten.

      Maar kan het kwaad voor de vogels, ze hebben het nu al een aantal malen gehad eer ik er echt erg in had?
      Groetjes, Marian

      Opmerking


      • #4
        errug

        Zolang ze nog gezond van stok tot stok wippen zal het wel loslopen. Zaad bewaar je het best in een papieren zak, eventueel kan je die papieren zak in een open emmer steken (om te voorkomen dat de zak stuk gaat ofzo). Bijvullen hoeft dan ook niet meer. Het beste is om met voeding van je vogels op dezelfde manier om te gaan als met voeding van je gezin. Niet vertrouwd? In de vuilnisbak er mee! Mijn idee.

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5
          Zaad bewaren

          Papieren zak is inderdaad de beste optie. Maar het kan ook in een plastic bak hoor.
          Zelf gebruik ik een grote eivoer emmer, in het deksel heb ik allemaal kleine spijkergaatjes gemaakt. Staat bij mij in de (super kleine) berging wegens geen ruimte bij de vogels voor dit soort zaken.

          De grote papieren zak bewaar ik elders, de emmer vul ik van daaruit steeds bij. Gaat prima.

          Zelf heb ik ook eens zaad gekocht met van die draden er in. Nou lekker zeg.

          Goed schoonmaken en opnieuw beginnen.

          Wat nog een optie is, is zo'n opbergbox die je onder een bed kan rollen.
          Daarin kan je rondom kleine gaatjes maken voor ventilatie en je kan er met gemak een grote 25 kilo zak voer in kwijt. In dat geval zou ik het deksel dicht laten tegen van alles en nog wat wat er over zou kunnen lopen etc.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            Of ergens op een veld uitkieperen dan hebben de vogels in het wild er ook nog wat aan.

            mvg

            Opmerking


            • #7
              Op een veld?

              Wat niet goed is voor je eigen vogels dat geef je ook niet aan de wilde vogels.
              In de clico dus.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                Wat niet goed is voor je eigen vogels dat geef je ook niet aan de wilde vogels.
                In de clico dus.
                Wat een onzin.
                Voor de buiten vogels is dit prima ,,en de eventuele beesjes die er in zitten worden dan ook gewoon opgegeten.
                Je mag je voer ,,mits het goed schoon is gerust in een dichte emmer of ton bewaren ,,het wordt in 5 kg zakken ook luchtdicht verkocht !
                Het begin van die spinrag zat er al in ,,dat komt er niet in vanwege luchtdicht bewaren.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                  Papieren zak is inderdaad de beste optie. Maar het kan ook in een plastic bak hoor.
                  Zelf gebruik ik een grote eivoer emmer, in het deksel heb ik allemaal kleine spijkergaatjes gemaakt. Staat bij mij in de (super kleine) berging wegens geen ruimte bij de vogels voor dit soort zaken.

                  De grote papieren zak bewaar ik elders, de emmer vul ik van daaruit steeds bij. Gaat prima.

                  Zelf heb ik ook eens zaad gekocht met van die draden er in. Nou lekker zeg.

                  Goed schoonmaken en opnieuw beginnen.

                  Wat nog een optie is, is zo'n opbergbox die je onder een bed kan rollen.
                  Daarin kan je rondom kleine gaatjes maken voor ventilatie en je kan er met gemak een grote 25 kilo zak voer in kwijt. In dat geval zou ik het deksel dicht laten tegen van alles en nog wat wat er over zou kunnen lopen etc.
                  alle voeding voor de vogels bewaar ik in de koeling.
                  het zaad in bussen onderin de koelkast.

                  Opmerking


                  • #10
                    ik heb alles in een grote emmer zitten waar gaatjes in zitten er moet zuurstof bij kunnen anders bederft je zaad uit eigen ervaring ook zelf mee gemaakt en nu totaal geen last meer van

                    Opmerking


                    • #11
                      Groetjes, Marian

                      Opmerking


                      • #12
                        hai maronka,
                        ik ben nieuw, maar heb dit ook mee gemaakt en ben naar de dierenwinkel teruggegaan, blijken dat rupjes te zijn?/worden, dat schijnt te komen omdat het zaad niet bestraald of gespoten wordt met verdelgingsmiddel.
                        je kan de zaden in een zakje in de diepvries leggen (een nacht) en dan weer gebruiken de beestjes zijn dan dood.
                        je kan het zaad daarna alleen nog maar een half jaar gebruiken.
                        ik heb gekozen om de zaden in een dichtgesealde zak te bewaren.
                        groet,
                        irene

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik denk ook dat het zoiets is.
                          Als je noten koop, of rijst ed bij de toko uit de schepbaal, dus niet voorverpakt dan zitten daar ook nog weleens wormpjes in, hun vinden dat heel gewoon, ik vind het toch wel onsmakelijk, voor de vogels zouden het surprise wormpjes zijn .
                          Groetjes, Marian

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                            Wat een onzin.
                            Voor de buiten vogels is dit prima ,,en de eventuele beesjes die er in zitten worden dan ook gewoon opgegeten.
                            Je mag je voer ,,mits het goed schoon is gerust in een dichte emmer of ton bewaren ,,het wordt in 5 kg zakken ook luchtdicht verkocht !
                            Het begin van die spinrag zat er al in ,,dat komt er niet in vanwege luchtdicht bewaren.
                            Ha die Animal, laat het dan maar onzin zijn. Als dat zo is, waarom dan niet gewoon aan je eigen vogels voeren? Die eten die eventuele beestjes ook wel op hoor.

                            Vogelzaden in een dichte emmer of ton bewaren is zeker niet aan te raden.

                            Zaad is een levend product. Als je dat afgesloten bewaard, verstikt het.
                            Dat het in de winkel in plastic verpakt, verkocht wordt doet daar niet aan af. Dat is gewoon handig voor de winkelier.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              De buiten vogels kunnen er best tegen ,,die eten wel viezere dingen ,die plukken ook gerust een honden of paardendrol uit elkaar en eten ook gerust van beschimmeld brood. Het is in de natuur echt niet allemaal zo schoon. Op een vuilnisbelt tref je juist de grootste vogels aan .
                              Dat wil niet zeggen dat je de vogels buiten beschimmeld brood moet gaan voeren ,,maar die beesjes weten zelf wel wat ze wel en niet moeten eten.
                              Onze kooi vogels weten dat allang niet meer en hebben ook geen keus.

                              De winkelier doet dat zaad niet in plastic ,maar dat gebeurt al door de fabrikant . Als het voer onder hygienische omstandigheden wordt verpakt geeft dat niks.
                              In die verpakking blijft het ook jaren goed(luchtdicht dus ),,er staat ook een houdbaarheids datum op.
                              Zelfs zaden die moeten kiemen ( om te zaaien dus) zijn luchtdicht verpakt en blijven zo jaren goed.

                              Opmerking

                              Working...
                              X