PDA

Bekijk Volledige Versie : Bloedluis? Wie kan mij helpen?

piek
24-08-2010, 14:04
ik ben er achter gekomen dat ik last van bloedluis heb.
nu houd ik zebravinken en is bij sommige vogels de staart vrij kaal.
(de veren waar de zebratekening op zit is er uit. ook hebben ze achter op de stuit soort plekken met beedje etter er in. ook lijkt het wel dat er zwarte stipjes omheen zitten. komt dit door de bloedluis die ik al aan het bestrijden ben of kan dit ook nog andere oorzaken hebben.

mvg

Ton Koek
24-08-2010, 16:27
Een vogel raakt geen veren kwijt door bloedluis, wel door de rui...
Het kan ook verdermijt zijn, die beestjes eten wel stukjes veer.

Gebruik de zoekfunctie eens, er staat al enorm veel hier.

piek
24-08-2010, 17:37
nee het zijn echt kale plekken achterop de stuit.
met wat gele bultjes erop met etter er in.
hoop dat iemand weet wat het is. etter duid vaak op een ontsteking of zo

ga vandaag de vogels ook behandelen tegen bloedluis.
heb alle hokken al verwijderd en ga over op kunstof.
zitten geen kieren in dus veel minder gevoelig voor bloedluis en makkelijker schoon te houden. ook heb ik gehoord dat je bij zebravinken niet zo vaak bloedluis aantreft. of zou het al in de kooien gezeten hebben toen ik ze kocht. heb ze toen wel behandelt met u2

Bentley
24-08-2010, 17:44
Had je die kooien nog maar net dan? Gaat dat zo snel met bloed of wat voor luis dan ook dat ze nu al veren kwijt zijn en etterbultjes hebben?

toto en toto
24-08-2010, 20:12
ik heb dit ook gehad bij mijn mannelijke zebravink de staartveren waren weg en hij beet met zijn snaveltje heel vak in zn konte waardoor het ging bloeden en er zaten een soort van zwarte stippen.en met wat gelig ertussen.

piek
24-08-2010, 22:42
ik heb dit ook gehad bij mijn mannelijke zebravink de staartveren waren weg en hij beet met zijn snaveltje heel vak in zn konte waardoor het ging bloeden en er zaten een soort van zwarte stippen.en met wat gelig ertussen.

enig idee wat het is en wat er aan gedaan kan worden. hoop niet dat de vogels er dood aan kunnen gaan.

naruch
25-08-2010, 08:18
schachtluis denk ik, 1 keer per week, 1 druppeltje van bogena antieluchtpijpmijt in de nek, dit 3 weken achter elkaar en ze zijn eraf.

frank4
26-08-2010, 00:10
tja en dan zit er ook nog een stuitklier die heeft idd 2 gelige puntjes

maar of je dat bedoelt

frank4

Hans de Vries
26-08-2010, 16:43
Ik had daar ook al aan gedacht..... bovendien, als je zebravinken kweekt hebben die zelden last van bloedluis. In al die jaren dat ik zebra's had heb ik nooit bloedluis gehad. Wel bij andere soorten zoals bv gouldamadines, kanaries e.d. en forpussen. Het is net of dat rode schorum het bloed van de zebra niet lust....

gr
Hans.

piek
26-08-2010, 19:56
snap ook niet hoe ik er aan kom. ik denk dat het komt doordat ik kooien heb gekocht waar het mischien al in heeft gezeten.
heb nu alle kooien verwijdert en ga nu alles van kunstof doen.
kost een paar maar je bent van al je kieren ed af.
heb de vogels behandelt tegen bloedluis en anti luchtpijpmijt.
al is het maar preventief.

snap trouwens niet echt wat antiluchtpijpmijt met kale stuit te maken heeft maarja voorzorg is beter.

naruch
26-08-2010, 20:41
snap ook niet hoe ik er aan kom. ik denk dat het komt doordat ik kooien heb gekocht waar het mischien al in heeft gezeten.
heb nu alle kooien verwijdert en ga nu alles van kunstof doen.
kost een paar maar je bent van al je kieren ed af.
heb de vogels behandelt tegen bloedluis en anti luchtpijpmijt.
al is het maar preventief.

snap trouwens niet echt wat antiluchtpijpmijt met kale stuit te maken heeft maarja voorzorg is beter.

antiluchtpijpmijt, dood verschillende mijten, onder andere veer en schachtluis en de luis die kalkpoten veroorzaakt.

ik denk dat het schachtmijt is wat je vogels hebben/hadden, omdat dat ze dan aan de veren gaan trekken en kapotbijten door de jeuk vaak tot bloedens toe.

maar ik heb alweer een beetje veel mijn best gedaan geloof ik, om iemand te helpen, maarja aldoende leer ik, wanner ik moet antwoorden of niet.:o

Hans de Vries
26-08-2010, 21:40
Ik vind je antwoord toch wel nuttig en heel netjes...;)

gr
Hans

piek
27-08-2010, 09:46
ja bedankt voor de uitleg. heb alle vogels behandelt. en zal nu de goeie kant wel weer op gaan.