Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Teunisbloem e.a

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Teunisbloem e.a

    Ik weet dat er meerdere mensen zijn die teunisbloem voeren aan hun vogels,kan iemand mij vertellen hoe ze dit aanbieden?
    De stengel of de losse zaadhulzen of alleen het zaad?
    En heeft iemand ervaring met het voeren van moerasspirea(Filipendula ulmaria) en boerenwormkruid(Tanacetum vulgare)?
    Ervaringen zijn welkom.
    Mvg,
    Kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

  • #2
    Hallo,
    boerenwormkruid moet je pas geven als de bloem bijna helemaal bruin is het zou goed zijn tegen wormen.

    m.vr.gr. Harry
    m.vr.gr. Harry

    Opmerking


    • #3
      stengel

      ik geef altijd de hele stengel aan de vogels, een mooi tijdverdrijf voor de vogels om de zaden er uit te peuteren.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        De zaaddozen van de Teunisbloem kunnen aan de stengel gegeven worden; putters en goudvinken maken ze netjes open. Mijn forpussen maken er subiet gehakt van, er blijven alleen wat vezeltjes over. Wat betreft de Moeraspirea, gisteren heb ik een voorraadje ingeslagen. De forpussen, goudvinken, woestijnvinken etc. eten er goed van, putters hebben het nog niet gehad.

        Hans
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

        Opmerking


        • #5
          hier wat info over boerenwormkruid misschien heb je er wat aan

          nieuwe website

          Opmerking


          • #6
            Ik lees hier al die dingen over onkruid enz. zou dat ook wel willen, maar hou het op het moment alleen nog bij vogelmuur omdat ik bang ben dat ik een verkeerde( misschien giftige) plant pluk. Weten vogels zelf waar ze wel of niet van moeten eten, of wacht ik beter met plukken tot ik er meer verstand van heb?
            Groetjes Esther

            Opmerking


            • #7
              Teunisbloem kan je het beste recht op staand aanbieden anders lopen de zaadlobben leeg.

              Het beste te oogsten eind September, en in een goede droge ruimte los van elkaar bewaren dus niet de stengels op elkaar leggen, dan krijg je heel gauw schimmel en is het niet meer goed voor de vogels.

              Heb geen ervaring met de andere genoemde onkruiden.
              Bijgevoegde Bestanden
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Hans je zegt over die moerasspirea ,ingeslagen,hoe bewaar jij het als ik vragen mag?
                Alle anderen bedankt voor de antwoorden.
                Mvg,
                Kingfisher
                Mvg,
                Kingfisher.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bentley
                  Ik lees hier al die dingen over onkruid enz. zou dat ook wel willen, maar hou het op het moment alleen nog bij vogelmuur omdat ik bang ben dat ik een verkeerde( misschien giftige) plant pluk. Weten vogels zelf waar ze wel of niet van moeten eten, of wacht ik beter met plukken tot ik er meer verstand van heb?
                  groenten en kruiden geef ik alleen gevriesdroogd; salat mix van Vitakraft.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                    Hans je zegt over die moerasspirea ,ingeslagen,hoe bewaar jij het als ik vragen mag?
                    Alle anderen bedankt voor de antwoorden.
                    Mvg,
                    Kingfisher
                    Ik bewaar het in een groot blik, rechtop staand. Deze zaden zijn halfrijp. Je kunt ze ook laten rijpen op de plant en vervolgens als droog zaad verstrekken.
                    maar dan wordt er toch wat minder van opgenomen.

                    Hans
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                    Opmerking


                    • #11
                      teunis

                      In het verleden gaf ik aan m'n sijsjes en kanaries behoorlijk veel rijpe en halfrijpe onkruidzaden. Zo ook de teunisbloem. Wanneer de zaadlobben van de teunisbloem een kiertje gaan openstaan dan plukte ik ze altijd. Inderdaad, rechtopstaand aanbieden is het mooist, enerzijds omdat ze dan niet leeglopen (dat leeglopen is voor kanaries wel goed want die snappen de truc van het openmaken toch niet), anderzijds is het zo natuurgetrouw mogelijk. Op een bepaald moment echter zag ik twee jonge sijsjes met een losse ondersnavel. Gewoon helemaal los uit de kop. Aangezien de sijsjes met hun snavels de zaadlobben openwrikken waren er dus van twee jonge vogels waarvan de snavel blijkbaar nog niet stevig genoeg was de ondersnavel losgekomen. Deze vogeltjes hebben het natuurlijk niet meer overleefd. Sinds die tijd heb ik de zaadlobben van de teunisbloem altijd even gekneusd met een hamer. Tegenwoordig heb ik alleen kanaries en die geef ik geen onkruidzaden van buiten meer. Inmiddels heb ik wel genoeg tijd besteed aan het bestrijden van luizen enzo (sijsjes en dergelijke vogeltjes eten eerst de diertjes uit de planten, kanaries vreten eerst de bladeren op).

                      Groet,

                      Rob.

                      Opmerking


                      • #12
                        zou er ook ergens het zaad van de teunisbloem te bestellen zijn .( heb al gezocht maar nog niets kunnen vinden

                        hier staat wel genoeg aan teunisbloem in het wild .maar wil het ook zo houden .vandaar dat ik het in de tuin wil uitzaaien .net zo als de kaarden distels die nu ook iedere keer terug groeit hier
                        wat heb ik een leuke hobby .
                        juist vogels houden :) :)

                        Opmerking


                        • #13
                          Zie dat het op de meeste site's niet meer voorrradig is:



                          Maar het beste is om in september toch de zaadstengels vers te gaan plakken, voor het beste resultaat.

                          Heb het ook in mijn tuin uitgezaaid, en er komt per jaar meer op.
                          Bijgevoegde Bestanden
                          Groeten Michael

                          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door populier
                            Zie dat het op de meeste site's niet meer voorrradig is:



                            Maar het beste is om in september toch de zaadstengels vers te gaan plakken, voor het beste resultaat.

                            Heb het ook in mijn tuin uitgezaaid, en er komt per jaar meer op.
                            dan zal ik maar wat zaad in september nemen .
                            kan ik ook nog een stukje grond aanpassen .wat doormengen met zand .want ik zie hier waar de teunisbloem groet dat ze vaak net op het zand groeien .met bossen tegelijk ...wie weet zit daar nog wat zaad in .mits de putters me niet voor geweest zijn .....
                            wat heb ik een leuke hobby .
                            juist vogels houden :) :)

                            Opmerking


                            • #15
                              Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                              Opmerking

                              Working...
                              X