PDA

Bekijk Volledige Versie : Teunisbloem e.a

kingfisher
20-08-2010, 20:00
Ik weet dat er meerdere mensen zijn die teunisbloem voeren aan hun vogels,kan iemand mij vertellen hoe ze dit aanbieden?
De stengel of de losse zaadhulzen of alleen het zaad?
En heeft iemand ervaring met het voeren van moerasspirea(Filipendula ulmaria) en boerenwormkruid(Tanacetum vulgare)?
Ervaringen zijn welkom.
Mvg,
Kingfisher

gebbinkjes
20-08-2010, 20:03
Hallo,
boerenwormkruid moet je pas geven als de bloem bijna helemaal bruin is het zou goed zijn tegen wormen.

m.vr.gr. Harry

Ton
20-08-2010, 20:27
ik geef altijd de hele stengel aan de vogels, een mooi tijdverdrijf voor de vogels om de zaden er uit te peuteren.

Hans de Vries
20-08-2010, 22:11
De zaaddozen van de Teunisbloem kunnen aan de stengel gegeven worden; putters en goudvinken maken ze netjes open. Mijn forpussen maken er subiet gehakt van, er blijven alleen wat vezeltjes over. Wat betreft de Moeraspirea, gisteren heb ik een voorraadje ingeslagen. De forpussen, goudvinken, woestijnvinken etc. eten er goed van, putters hebben het nog niet gehad.

Hans

dave1
20-08-2010, 23:40
hier wat info over boerenwormkruid misschien heb je er wat aan

http://www.europesecultuurvogel.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=59

Bentley
21-08-2010, 08:25
Ik lees hier al die dingen over onkruid enz. zou dat ook wel willen, maar hou het op het moment alleen nog bij vogelmuur omdat ik bang ben dat ik een verkeerde( misschien giftige) plant pluk. Weten vogels zelf waar ze wel of niet van moeten eten, of wacht ik beter met plukken tot ik er meer verstand van heb?

populier
21-08-2010, 10:48
Teunisbloem kan je het beste recht op staand aanbieden anders lopen de zaadlobben leeg.

Het beste te oogsten eind September, en in een goede droge ruimte los van elkaar bewaren dus niet de stengels op elkaar leggen, dan krijg je heel gauw schimmel en is het niet meer goed voor de vogels.

Heb geen ervaring met de andere genoemde onkruiden.

kingfisher
21-08-2010, 15:51
Hans je zegt over die moerasspirea ,ingeslagen,hoe bewaar jij het als ik vragen mag?
Alle anderen bedankt voor de antwoorden.
Mvg,
Kingfisher

John10
22-08-2010, 09:12
Ik lees hier al die dingen over onkruid enz. zou dat ook wel willen, maar hou het op het moment alleen nog bij vogelmuur omdat ik bang ben dat ik een verkeerde( misschien giftige) plant pluk. Weten vogels zelf waar ze wel of niet van moeten eten, of wacht ik beter met plukken tot ik er meer verstand van heb?

groenten en kruiden geef ik alleen gevriesdroogd; salat mix van Vitakraft.

Hans de Vries
22-08-2010, 10:58
Hans je zegt over die moerasspirea ,ingeslagen,hoe bewaar jij het als ik vragen mag?
Alle anderen bedankt voor de antwoorden.
Mvg,
Kingfisher

Ik bewaar het in een groot blik, rechtop staand. Deze zaden zijn halfrijp. Je kunt ze ook laten rijpen op de plant en vervolgens als droog zaad verstrekken.
maar dan wordt er toch wat minder van opgenomen.

Hans

RobK
22-08-2010, 11:59
In het verleden gaf ik aan m'n sijsjes en kanaries behoorlijk veel rijpe en halfrijpe onkruidzaden. Zo ook de teunisbloem. Wanneer de zaadlobben van de teunisbloem een kiertje gaan openstaan dan plukte ik ze altijd. Inderdaad, rechtopstaand aanbieden is het mooist, enerzijds omdat ze dan niet leeglopen (dat leeglopen is voor kanaries wel goed want die snappen de truc van het openmaken toch niet), anderzijds is het zo natuurgetrouw mogelijk. Op een bepaald moment echter zag ik twee jonge sijsjes met een losse ondersnavel. Gewoon helemaal los uit de kop. Aangezien de sijsjes met hun snavels de zaadlobben openwrikken waren er dus van twee jonge vogels waarvan de snavel blijkbaar nog niet stevig genoeg was de ondersnavel losgekomen. Deze vogeltjes hebben het natuurlijk niet meer overleefd. Sinds die tijd heb ik de zaadlobben van de teunisbloem altijd even gekneusd met een hamer. Tegenwoordig heb ik alleen kanaries en die geef ik geen onkruidzaden van buiten meer. Inmiddels heb ik wel genoeg tijd besteed aan het bestrijden van luizen enzo (sijsjes en dergelijke vogeltjes eten eerst de diertjes uit de planten, kanaries vreten eerst de bladeren op).

Groet,

Rob.

jfk1
13-03-2013, 11:05
zou er ook ergens het zaad van de teunisbloem te bestellen zijn .( heb al gezocht maar nog niets kunnen vinden

hier staat wel genoeg aan teunisbloem in het wild .maar wil het ook zo houden .vandaar dat ik het in de tuin wil uitzaaien .net zo als de kaarden distels die nu ook iedere keer terug groeit hier :)

populier
13-03-2013, 11:34
Zie dat het op de meeste site's niet meer voorrradig is:

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/jan-koenings/a-20573010/enkelvoudige-zaden/teunisbloemzaad-momenteel-niet-voorradig/

Maar het beste is om in september toch de zaadstengels vers te gaan plakken, voor het beste resultaat.

Heb het ook in mijn tuin uitgezaaid, en er komt per jaar meer op.

jfk1
13-03-2013, 11:39
Zie dat het op de meeste site's niet meer voorrradig is:

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/jan-koenings/a-20573010/enkelvoudige-zaden/teunisbloemzaad-momenteel-niet-voorradig/

Maar het beste is om in september toch de zaadstengels vers te gaan plakken, voor het beste resultaat.

Heb het ook in mijn tuin uitgezaaid, en er komt per jaar meer op.

dan zal ik maar wat zaad in september nemen .
kan ik ook nog een stukje grond aanpassen .wat doormengen met zand .want ik zie hier waar de teunisbloem groet dat ze vaak net op het zand groeien .met bossen tegelijk ...wie weet zit daar nog wat zaad in .mits de putters me niet voor geweest zijn .....:)

Hans de Vries
13-03-2013, 11:39
www.europesecultuurvogelshop.nl

En van één handje zaad heb je volgend jaar je hele tuin vol Teunisbloemen....;)
Overigens, er zijn verschillende soorten. De een bloeit meteen het eerste jaar, de ander is tweejarig. Het eerste jaar een rozet, het jaar daarop de volwassen plant.

gr
Hans

jfk1
13-03-2013, 11:40
www.europesecultuurvogelshop.nl

En van één handje zaad heb je volgend jaar je hele tuin vol Teunisbloemen....;)
Overigens, er zijn verschillende soorten. De een bloeit meteen het eerste jaar, de ander is tweejarig. Het eerste jaar een rozet, het jaar daarop de volwassen plant.

gr
Hans

dat heb ik wel gemerkt met de kaardendistel :) :) paar zaadjes daar van en binnen 2 jaar pffffff hahahah

populier
13-03-2013, 11:43
Klopt , de teuni bloem zie je vaak op bouwterreinen waar de grond wat schraal en zanderig is, maar gewoon in je eigen aarde komt het ook wel op.

De stengels die je nu nog ziet staan zijn echt wel leeg:D

jfk1
13-03-2013, 11:47
Klopt , de teuni bloem zie je vaak op bouwterreinen waar de grond wat schraal en zanderig is, maar gewoon in je eigen aarde komt het ook wel op.

vind je nog al grapig dat ze leeg zijn ......:mad:
pas maar op kom ik die van jou afsnoeien als ze in bloei staan ....:D :D

jfk1
13-03-2013, 12:12
heb net een site gevonden die er nog heeft

maar je heb inderdaad 2 soorten
de GROTE TEUNISBLOEM
en de TEUNISBLOEM

dus
GROTE TEUNISBLOEM
Oenothera erytrosepala
of
TEUNISBLOEM
Oenothera missouriensis

populier
13-03-2013, 14:52
pas maar op kom ik die van jou afsnoeien als ze in bloei staan ....:D :D

In de bloei staan wil nog niet zeggen dat ze al goed zijn om aan de vogels te geven;)

Er zijn zo'n 125 soorten teunisbloem, maar je moet de grote hebben(Oenothera erytrosepala).

guy van Peteghem
13-03-2013, 15:11
Ik weet dat er meerdere mensen zijn die teunisbloem voeren aan hun vogels,kan iemand mij vertellen hoe ze dit aanbieden?
De stengel of de losse zaadhulzen of alleen het zaad?
En heeft iemand ervaring met het voeren van moerasspirea(Filipendula ulmaria) en boerenwormkruid(Tanacetum vulgare)?
Ervaringen zijn welkom.
Mvg,
Kingfisher

Ik zaai de teunisbloem in mijn tuin. Eenmaal ze er aanwezig is komen ze spontaan elk jaar terug; Er zijn 4 soorten teunisbloemen, de grote, de middelste, de kleine en de liggende. Voor putters zijn de kleine en de middelste het best. De grote lusten ze niet zo erg. Ik oogst ze eind augustus en droog de gehele plant. De gehele plant hang ik bij de putters die zich er kostelijk mee amuseren. De laatste stengels hang ik er deze week bij.
Opgelet bij het plukken van moerassperia: is een beschermde plant! heb de veldwachter al op mijn nek gehad vorig jaar. Moerassperia eten goudvinken het liefst als de zaadjes erop staan. Boerenwormkruid moet je geven als de bloemen bruin beginnen te verkleuren. Ik geef de stengels en de uitgebloeide bloemen.
Groeten,
Guy

populier
13-03-2013, 15:17
He, wat gek , mijn bloemputters zijn alleen gek op de grote en niet op de kleine of middelste.

Welke putters heb jij Guy?

binkie
13-03-2013, 15:23
geldof in waalwijk, als ze niet op de site staan even bellen heb ze vorige week nog gehaald.;)

jfk1
15-03-2013, 16:12

lekker pu pu :)

heb nog wat teunis bloem zaad weten uit te hallen .de zaaddop[jes waren niet allemaal leeg ...in die kou lopen zoeken met een bakje na teunis bloemenzaaddopjes waar nog wat inzat ......pffff heb iets meer als 1 thee lepeltje vol gevonden .:) :) als de vorst weg is zaai ik het uit in de tuin

populier
15-03-2013, 17:58
Heb jij mazzel, ik bewonder je inzet, met die weer zat ik allang lekker bij de kachel:D

Nou maar hopen dat het op komt en niet beschimmeld is, al dat werk voor niets:D

jfk1
15-03-2013, 18:21
Heb jij mazzel, ik bewonder je inzet, met die weer zat ik allang lekker bij de kachel:D

ach je heb wat over voor je vogels of niet ..:D

Nou maar hopen dat het op komt en niet beschimmeld is, al dat werk voor niets:D

het is mooi teunisbloemzaad . veel zullen er jaloers zijn van de zomer op mijn teunis bloemen veld ....:D :

guy van Peteghem
15-03-2013, 18:32
He, wat gek , mijn bloemputters zijn alleen gek op de grote en niet op de kleine of middelste.

Welke putters heb jij Guy?

Ik heb alleen Siberische putters of major putters en die laten de grote teunisbloem links liggen. Mijn goudvinken lusten deze dan weer wel.
Groeten,
Guy

populier
15-03-2013, 18:40
Waar is dat veldje jack?:D , want mijn oogstveldje waar ik jaarlijks heen ga om te plukken hebben ze plat gewalst:(

@ Guy: Gek dat de grote majoor putter de kleine teunisbloem verkiest en de kleine bloemputter de grote teunisbloemstengels:)

Henk Adelerhof
15-03-2013, 20:06
Er is volgens mij ergens een website, waar je diverse zaaizaden kan bestellen.

Van Ochroma lagopus tot Sequoiadendron giganteum aan toe. :D

populier
15-03-2013, 20:21
Geinig in Frankrijk wordt de plant gegeten, en gebruikt als vleesvervanger: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/44521-de-teunisbloem-als-vleesvervanger.html

Henk Adelerhof
15-03-2013, 22:10
Hier kun je er ook zaad van verkrijgen:
http://www.bolster.nl/bloemen+meerjarig?gclid=CLiZqMTD_7UCFclZ3godr2EArA

guy van Peteghem
22-03-2013, 21:55
Waar is dat veldje jack?:D , want mijn oogstveldje waar ik jaarlijks heen ga om te plukken hebben ze plat gewalst:(

@ Guy: Gek dat de grote majoor putter de kleine teunisbloem verkiest en de kleine bloemputter de grote teunisbloemstengels:)

In onze streek hier komt de kleine en de middelste teunisbloem voor. De laatste jaren wordt de kleine teunisbloem serieus aangetast door meeldauw.Iets wat de middelste niet krijgt. Het heeft ook met de bodem te maken. De kleine teunisbloem is soms bijna niet meer te kweken. De middelste is echt 2jarig en moet je zaaien in augustus.
Groeten,
Guy

gors
23-03-2013, 12:34
ik ken iemand die heeft het gewoon in z'n voortuin staan kan toch niet zo moeilijk zijn.grtn.

Louka
23-03-2013, 16:20
Het groeit alleen maar in zandgrond ! Zo zal je het nooit kunnen vinden in leemgrond ! GRT Jean

guy van Peteghem
23-03-2013, 21:42
ik ken iemand die heeft het gewoon in z'n voortuin staan kan toch niet zo moeilijk zijn.grtn.

:)
Ja ik ken die persoon ook. Hij plant ze zelfs uit in zijn tuin. Toch zijn het allemaal middelste teunisbloemen. Blijkbaar zijn die sterker dan die kleine. Ze gaan op de grond hier bijna helemaal tenonder aan schimmelziekten.

Guy

guy van Peteghem
23-03-2013, 21:43
Het groeit alleen maar in zandgrond ! Zo zal je het nooit kunnen vinden in leemgrond ! GRT Jean

Zeg niet te rap nooit!
Groeten,
Guy

gors
24-03-2013, 10:43
ga jij ze dan ook plukken bij die man guy?

guy van Peteghem
24-03-2013, 16:40
ga jij ze dan ook plukken bij die man guy?

Ja, natuurlijk, ik ken die man redelijk goed hoor Franky! Ik snijdt de teunis niet af, ik oogst de gehele plant.
:)

blauwkobaltkanarie
14-05-2013, 19:09
Is het waar dat teunisbloem ervoor zorgt dat vogels mooier rood kleuren?
Als ik mijn groenvinken dan teunisbloem geef, worden deze dan oranje?

populier
14-05-2013, 19:31
Nee hoor, die blijven mooi geel/groen, alleen als je een groenvink kunstmatige kleuren rotzooi geeft kunnen de gele spiegels een beetje oranje worden.

jfk1
15-05-2013, 08:33
nou van het teunis bloemzaad wat ik gezaait had .zal wel niets opkomen .

heb alles anderhalve schep onder gespit .toen er werkzaamheden in de tuin plaats vonden .ja die zaadjes was ik al lang weer vergeten ..:help :)

nu maar eens kijken of er buiten weer genoeg opkomt

blauwkobaltkanarie
18-05-2013, 15:04
mag je teunisbloemzaad ook aan vogels geven die jongen van 1 dag hebben?
Hoeveel gram zou ik per kg eivoer doen?

populier
18-05-2013, 15:22
mag je teunisbloemzaad ook aan vogels geven die jongen van 1 dag hebben?
Hoeveel gram zou ik per kg eivoer doen?

Teunisbloedzaad mag altijd aanwezig zijn maar niet door je eivoer mengen, gewoon in een losbakje aanbieden.

Heb je al wat kunnen kopen? het was een paar maandjes geleden volledig uitverkocht.

jfk1
23-05-2013, 09:58
is dit teunis bloem ( jonge plant

http://i58.photobucket.com/albums/g246/kippenboer/001-12_zpsd0fca4da.jpg (http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/001-12_zpsd0fca4da.jpg.html)

guy van Peteghem
24-05-2013, 21:13
nou van het teunis bloemzaad wat ik gezaait had .zal wel niets opkomen .

heb alles anderhalve schep onder gespit .toen er werkzaamheden in de tuin plaats vonden .ja die zaadjes was ik al lang weer vergeten ..:help :)

nu maar eens kijken of er buiten weer genoeg opkomt

Teunisbloemen zijn 2-jarig. Je moet ze zaaien voor de winter om dit jaar te oogsten. De zaadjes bevatten olie ze hebben koude nodig om te kiemen.
Groeten,
Guy

jfk1
25-05-2013, 08:14
oke maar is bovengenoemde foto een teunisbloem plantje

guy van Peteghem
29-05-2013, 07:19
oke maar is bovengenoemde foto een teunisbloem plantje

Ja hoor, dat zijn teunisbloemplantjes.
Groeten,
Guy

jfk1
29-05-2013, 08:15
Ja hoor, dat zijn teunisbloemplantjes.
Groeten,
Guy

wilde dit even weten want ik had een boel plantjes gekregen van iemand die niet wist wat het was