PDA

Bekijk Volledige Versie : fruitvliegjes

Ton
20-08-2010, 18:37
net een paar doosjes fruitvliegjes gekocht, vleugelloze, en in de voliere gezet. dat is dan een feestje voor de afrikaantjes hoor.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/002-1-1.jpg

de blauwkoppen zitten nu op eieren, ik hoop ze hiermee te stimuleren hun jongen, als die er komen, groot te brengen.

Ton Koek
20-08-2010, 20:34
Zo zal het bakje op één dag wel leeg zijn. Ik zette meestal het dekseltje op een heel klein kiertje, dan gaan ze er geleidelijk uit.

Tegenwoordig "kweek" ik ze zelf, gewoon een bakje fruit neerzetten met wat gaas er over, kost niets en gaat prima.

P.Wijlaars
20-08-2010, 21:24
Zo zal het bakje op één dag wel leeg zijn. Ik zette meestal het dekseltje op een heel klein kiertje, dan gaan ze er geleidelijk uit.

Tegenwoordig "kweek" ik ze zelf, gewoon een bakje fruit neerzetten met wat gaas er over, kost niets en gaat prima.

Hoi Ton & Ton :D ( doet me denken aan een groep uit volendam) Tol & Tol

Ik heb een keer 2 porsies gekocht , en daar mee doorgekweekt.
nu kan ik ze aan de straatsteen niet kwijt zoveel heb ik er. :D
het gaat heel wat makelijker dan vogels kweken. en dat is maar goed ook.:D
ik geef ze 2 keer per week 1 bakje,en ze smullen er heerlijk van.

medaar
20-08-2010, 21:52
Hoi Ton & Ton :D ( doet me denken aan een groep uit volendam) Tol & Tol

Ik heb een keer 2 porsies gekocht , en daar mee doorgekweekt.
nu kan ik ze aan de straatsteen niet kwijt zoveel heb ik er. :D
het gaat heel wat makelijker dan vogels kweken. en dat is maar goed ook.:D
ik geef ze 2 keer per week 1 bakje,en ze smullen er heerlijk van.

ik neem een grote emmer . zaag in deksel, een gat dan 15 cm. lijm daar een stukje volie draad op. alle overschot van fruit gaat daarin. en die emmer blijft altijd in de volie staan. zo doen hè.

P.Wijlaars
20-08-2010, 22:03
okéeéééé,Maar ik wist niet dat ze fruitvliegen onbeperkt mogen hebben.

populier
21-08-2010, 11:12
Gebruik je de kleine bruine fruitvliegjes?

Dan zou ik de volgende keer eens de grote zwarte met de rode ogen fruitvliegen proberen, deze hebben vleugels maar kunnen niet vliegen.
Deze vliegen dus niet meteen weg als je het bakje open neerzet.

Zit ook iets meer 'vlees' aan die grote fruitvliegen.

bert3660
30-08-2010, 18:50
Is er ook ergens in België een site die ze kan leveren ?

Ik zou ze graag eens willen proberen voor mijn tijgervinken....

groetjes

populier
30-08-2010, 19:23
Belgische site weet ik er niet van, maar ze zijn ook te koop in de Reptielen/Amfibieenwinkels, ik weet niet of er eentje bij je in de buurt zit?

Josly
30-08-2010, 21:33
hallo,

klopt wat populier aanhaalt,

http://www.gekko-reptiles.be/?menu=voeder

http://bensvoer.eu/index.php?page=browse&action=list&group=21&cat=16&orderby=description

Ton Koek
30-08-2010, 22:37
Kreca.com verzend volgens mij ook naar België, daarvoor moet je eerst per mail even contact opnemen met ze.

peterkx
01-09-2010, 10:48
ik wil een kweekje opzetten met fruitvliegen.
dit schijnt het beste te werken bij 20/25 graden.

ik wil dit doen in de bergruimte waar de cv ketel hangt.
hier is het wel altijd donker.
is dat een probleem, of hebben ze licht nodig om te ontwikkelen?

populier
01-09-2010, 12:41
Het kweken van fruitvliegen bij 20-25 graden gaat het snelst, maar is niet het beste.

Bij hogere temperaturen droogt je voedingsbodem sneller uit, en heb je sneller kans dat de mijtkolonie, die meestal ook in de potten terecht komt, de overhand gaan krijgen.

Ik zou ze gewoon op kamertemperutuur en ook niet in het donker.

Het kweken duurt dan wel wat langer, maar je kan langer je vogels voeren uit een kweek.

peterkx
01-09-2010, 12:52
ok bedankt voor je antwoord.
kamertemp. is veel makkelijker.
ga ik dat proberen.

Ton
01-09-2010, 18:47
ik heb nu een bak in de voliere staan, met wat hooi op de bodem. daarop liggen 2 rijpe bananen, een sinaasappel, en 2 perziken. het geheel afgedekt met gaas. het staat er 4 dagen in, en de eerste fruitvliegen zitten er al op. gratis en voor niks. :D

medaar
28-09-2010, 19:19
ik heb nu een bak in de voliere staan, met wat hooi op de bodem. daarop liggen 2 rijpe bananen, een sinaasappel, en 2 perziken. het geheel afgedekt met gaas. het staat er 4 dagen in, en de eerste fruitvliegen zitten er al op. gratis en voor niks. :D zo doe ik het ook zo. zo kweek ik ze ook . ik kiep alle fruitaval in die emmer . deksel erop , zit wel gat in van 10 cm. voliedraadt erop gelijmd met lijmpistool . af en toe , een patat erop envliegen da ze doen. zo kweek ik botvinken en putters . en eten da ze doen , is voor niks. nooit hooi op bodem, moe stinken. ook kan je de darmen van zwiens in doen, de dikke darm, maar ik doe da lekker nie . eet da liever zelf op. lekker zé. medaar .

Ton
29-09-2010, 18:43
mooi commentaar man :D

joostvangestel1
22-11-2010, 23:04
Zijn er ook fruitvliegjes in de herst/winter?

Ton Koek
23-11-2010, 00:49
Jahoor, te koop in elke dierenzaak die ook reptielen heeft.

joostvangestel1
23-11-2010, 17:32
ja bedoel buiten, die op een emmer met fruit afkomen

Ton Koek
23-11-2010, 18:50
Nee, dat gaat even niet lukken nu. Die beestjes zijn allemaal overleden en hun eitjes wachten op de mei-zon.

leila
19-01-2012, 00:22
hallo ,beste kwekers nooit gedacht aan schimmel en dat gaat op de fruitvliegen zitten en onze vogels eten het op????
is niet zo,n goed idee denk ik.
mvg wim:help

Dukovink1
19-01-2012, 18:40
Geven julie, je vogels ook wel eens van die krulvliegen?

Ben86
09-02-2012, 20:20
Hoi Duko,

Welke vogels heb je dan?
Ik heb het 1 keer geprobeerd maar dit zijn gewone vliegen met gekrulde
vleugels. Die waren voor mijn vogels te groot. De helft of iets minder vlogen
wel gewoon en dat schoot ook niet op.

Ik koop zowieso in de winter fruitvliegjes gaat prima.

gr. Ben