Mededeling

Collapse
No announcement yet.

water geven met druppelsysteem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • water geven met druppelsysteem

    Beste Forumleden,

    Enige tijd geleden heb ik een jullie eventuele ervaringen gevraagd naar het gebruiken van een druppelsysteem. Omdat er geen reacties waren ben ik zelf maar wat gaan puzzelen om tot een oplossing te komen. Graag verzoek ik jullie om mee te denken om e.e.a. te optimaliseren. Bijgaand mijn verslag;

    Boodschappen;
    1. basisapparaat, overgang van kraan naar flexibele leiding om de waterdruk te verminderen tot 1,5 bar
    2. druppelaar, 0-20 liter per dag
    3. eindstoppen
    4.slang 6 mm

    Wat wil ik?

    1. vers water aanvoeren gedurende de gehele dag (zonder mijn tussenkomst)
    (eventueel gestuurd door timer)
    2. overtollig water afvoeren

    De oplossingen (tot nu toe).

    Het water aanvoeren heb ik nu gemaakt door in het frontklepje een gat te boren, hierin heb ik de druppelaar geklemd. In het drinkbakje een gat geboord van 6 mm en hierin een eindstop (voor slang) gedraaid. De achterzijde van de eindstop heb ik afgezaagd zodat deze open in en nu kan er dus water uit het bakje.

    In een eerdere proefopstelling heb ik de druppelaar boven een dunne (25 mm) pvc buis geplaatst waardoor de druppel in de pvc buis kan vallen. Nadeel hiervan is dat het ondanks het formaat van de PVC-buis enigszins fors uitziet en dat wil ik natuurlijk niet.

    De vragen-opmerkingen;

    Graag verzoek ik jullie mee te denken over het volgende;

    1. wat vinden jullie in het algemeen van zo'n systeem.
    2. hoe kan ik het water aanvoeren zodat het vers blijft, is nu niet echt het geval.
    3. hoe kan ik het water (op een slimme, en voor het oog elegante wijze) afvoeren.

    Ik hoor het graag.

    Groet,

    Peer
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Volgens mij moet je met zo'n systeem geen waterbakje meer gebruiken maar dirnken de vogels rechtstreeks uit het slangetje/tuitje.

    Een waterbakje vervuilt,dat krijg je niet schoon al zou je hem helemaal leeg laten lopen op z'n tijd.
    Onder het tuitje eventueel een opvangbakje, een laag schaaltje of zo, waar de overtollige druppels verdampen.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Heel mooi gemaakt, maar zoals Ton al zei kon je de slangetjes direct aansluiten op drinknipels.

      Maar kijk eerst maar even of jouw syteem bevalt kan je het altijd nog veranderen.

      Succes met het systeem.
      Bijgevoegde Bestanden
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        vandaar Ton dat ik ook eerst het overtollig water opving in pvc-buis. Maar dit is dus niet echt fraai, althans kan mooier denk ik. Verdampen is niet echt een optie; bij instelling elke +\- 5-10 seconden een druppel heb ik toch zo',n 2 liter water per dag schat ik in. Dit maal bijvoorbeeld 10 druppelaars is toch zo'n 7000 liter per jaar. da's best veel om te verdampen.

        Opmerking


        • #5
          [QUOTE=populier;103352]Heel mooi gemaakt, maar zoals Ton al zei kon je de slangetjes direct aansluiten op drinknipels.

          Dit is wel perfect Michael, had deze nog niet los gezien!, Vraag is echter wel of kanarie, zebra en bijvoorbeeld goulds hier goed zelfstandig uit drinken, en hoe controleer je of er daadwerkelijk gedronken word?

          Opmerking


          • #6
            heb inmiddels naar aanleiding van reactie van Michael ook deze 2 gevonden. Dit lijkt me perfect?!
            Bijgevoegde Bestanden

            Opmerking


            • #7
              De 2 die jij heb gevonden zijn waarschijnlijk voor kippen of pluimvee.

              Bij dit systeem moeten de vogels hun snavel tegen een klepje aandrukken voor ze water krijgen.

              Ik denk dat dat niet werkt bij kleinere vogels.

              Om het druppelsysteem aan te leren moet je wel een dag vrij voor zijn om te kijken of ze het door hebben.

              Meestal blijft er een druppel hangen aan de nippel en pikken ze instinctief wel naar het water.

              Je heb ook al een tijdje gewoon drinkflesjes met dit systeem
              Bijgevoegde Bestanden
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                peerm , als je goed zoekt kan je de al reeds bestaande systemen "copieren".

                wat ik mij dan wel afvraagd is dan het volgende ,hoe zit het met het badwater en de verstrekking daarvan,vogels hebben meer water nodig dan je zou denken in eerste instantie.

                voorbeeld bij een gouldliefhebber ( op in hakend dus op jouw vraag of goulds dit zouden kunnen).

                Opmerking


                • #9
                  is het wellicht een idee om aan elk voorfront een badwaterbakje te hangen.
                  net zoals je het bij de drinkbakjes heb gedaan, aan de bovenkant van elk badwaterbakje een gaatje maken voor de aanvoer van water en aan de onderkant een gaatje voor de afvoer van het water.
                  het water kom van boven via een pvc binnen en wordt van de onderkant via een pvc afgevoert.
                  aanvoeren van water geschiedt door een aquariumpomp die werkt op een schakelklok.
                  de pomp zit in een bak met water die door leidingdruk/vlotter met water wordt aangevuld.
                  het afgevoerde water opvangen in een bak of laten wegstromen via de afvoerbuis riool.

                  als de pomp gaat werken ontstaat er in het badwaterbakje een douche.
                  als je de pomp op een bepaalde tijd gaat afstellen zullen de vogels leren om van het douche water te drinken.

                  Opmerking


                  • #10
                    alvast dank voor het meedenken!

                    Het systeem met het badje zie ik niet echt zitten (om daar uit te drinken dan) omdat dit natuurlijk zorgt voor vuil water.
                    ik heb zojuist de nippels als op de foto's afgebeeld besteld. ik denk aan de foto te kunnen zien dat ze toch heel klein zijn. Ga ervan uit dat het gaas 13 mm is. (dat hopen we dan maar). De kosten van de nippels zijn overigens 2,75 per stuk, dus echt groot kunnen ze niet zijn. Aansluiting is 7 mm. Hierop gaan we dan maar weer eens verder 'borduren'.

                    met betrekking tot de overige water benodigdheden;

                    Ik denk dat ik de druppelaars, als afgebeeld op het bakje ga gebruiken voor het badwater. Nu dan nog wel een slimme manier bedenken om het vuile badwater af te voeren.

                    Blijft mooi om alles uit te dokteren!

                    Opmerking


                    • #11
                      het kan netter en mi beter......


                      maak het achter je kooien, zowel de toevoer als de afvoer! Hoe? Ik probeer het te omschrijven.

                      tegen de achtewand een rond of vierkant doosje (bijv van elektra) daar overheen een stukje gaas. Hier kun je dan een afvoer op aansluiten wat achter je kooi weg valt, de druppelaat hang je erboven. Je kunt op deze manier verschillende lagen koppelen aan je aan en afvoer systeem.

                      Ik probeer even snel een schets te maken............



                      Uploaded with ImageShack.us

                      Het aansluiten achter spreekt dan verder wel voor zich denk ik zo :-)

                      Overigens heb ik dit gezien bij Vogelwelt in Oostenrijk........werkte prima!
                      Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

                      Opmerking


                      • #12
                        Super Ron !,

                        dat ik daar niet eerder aan had gedacht. Elektrabuis en centraaldoos is natuurlijk perfect, verlijmbaar, dun en goedkoop!

                        Aan de achterzijde gaat bij mij niet lukken omdat ik tegen een muur zit en alles vast zit maar ik ga hier zeker mee verder. Dit is een goede oplossing voor het badwater lijkt me, en wellicht ook om met de druppelaars te werken voor in de kooien zelf.
                        Morgen krijg ik al het goed is de drinksysteempjes binnen als op de foto. Dit prefereer ik toch boven de druppelaars simpelweg omdat er dan geen water verspilling, en dus ook geen afvoer nodig is.
                        maar dit moet eerst nog getest worden of het wel allemaal werkt en lekvrij is.
                        Ik heb gesproken met de leveancier en zij denken dat bij een constante waterdruk er lekkage zal ontstaan.
                        Een uitdaging dus op dat te gaan oplossen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                          alvast dank voor het meedenken!

                          Het systeem met het badje zie ik niet echt zitten (om daar uit te drinken dan) omdat dit natuurlijk zorgt voor vuil water.
                          ik heb zojuist de nippels als op de foto's afgebeeld besteld. ik denk aan de foto te kunnen zien dat ze toch heel klein zijn. Ga ervan uit dat het gaas 13 mm is. (dat hopen we dan maar). De kosten van de nippels zijn overigens 2,75 per stuk, dus echt groot kunnen ze niet zijn. Aansluiting is 7 mm. Hierop gaan we dan maar weer eens verder 'borduren'.

                          met betrekking tot de overige water benodigdheden;

                          Ik denk dat ik de druppelaars, als afgebeeld op het bakje ga gebruiken voor het badwater. Nu dan nog wel een slimme manier bedenken om het vuile badwater af te voeren.

                          Blijft mooi om alles uit te dokteren!
                          ze drinken niet van het vuile badwater, maar van het
                          (douche)water dat van boven komt.
                          het water sijpelt gelijk aan de onderkant weg.
                          maar goed, Ron Wiel kwam in dit forum met een beter idee.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door RonWiel
                            het kan netter en mi beter......


                            maak het achter je kooien, zowel de toevoer als de afvoer! Hoe? Ik probeer het te omschrijven.

                            tegen de achtewand een rond of vierkant doosje (bijv van elektra) daar overheen een stukje gaas. Hier kun je dan een afvoer op aansluiten wat achter je kooi weg valt, de druppelaat hang je erboven. Je kunt op deze manier verschillende lagen koppelen aan je aan en afvoer systeem.

                            Ik probeer even snel een schets te maken............


                            Overigens heb ik dit gezien bij Vogelwelt in Oostenrijk........werkte prima!
                            Hallo Ron,
                            dus jij kent Renate Haim ook van de Almdiele?
                            Aardige dame haar man heb ik niet gezien bij ons laatste bezoek.
                            hij is een fanatieke kruisbekkenkweker en probeert nu ook om andere kleuren erin te kweken.
                            Renate zelf is meer een glosterkweker.
                            Even off topic maar vondt het wel leuk.
                            Mvg,
                            kingfisher
                            Mvg,
                            Kingfisher.

                            Opmerking


                            • #15
                              off topic dan :-)

                              Yep voor 2 weken terug daar geweest en inderdaad hij is druk met het kweken van een witte kruisbek. Heb met hem gesproken en naar zijn zeggen moet het volgend jaar gaan gebeuren....hij is er nu zo'n 5-6 jaar mee bezig. Vond het leuk te horen hoe die dat heeft aangepakt......vond de kruisingen ook super om te zien.....vooral die zonder de kruisbek zeg maar, dat zijn gewoon flinke kanaries. Jammer dat de poppen onbruikbaar zijn, zaten mooie exemplaren bij.
                              Volgend jaar ga ik zeker weer kijken om te zien of het gelukt is......
                              Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

                              Opmerking

                              Working...
                              X