PDA

Bekijk Volledige Versie : water geven met druppelsysteem

peerpm
19-08-2010, 08:24
Beste Forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een jullie eventuele ervaringen gevraagd naar het gebruiken van een druppelsysteem. Omdat er geen reacties waren ben ik zelf maar wat gaan puzzelen om tot een oplossing te komen. Graag verzoek ik jullie om mee te denken om e.e.a. te optimaliseren. Bijgaand mijn verslag;

Boodschappen;
1. basisapparaat, overgang van kraan naar flexibele leiding om de waterdruk te verminderen tot 1,5 bar
2. druppelaar, 0-20 liter per dag
3. eindstoppen
4.slang 6 mm

Wat wil ik?

1. vers water aanvoeren gedurende de gehele dag (zonder mijn tussenkomst)
(eventueel gestuurd door timer)
2. overtollig water afvoeren

De oplossingen (tot nu toe).

Het water aanvoeren heb ik nu gemaakt door in het frontklepje een gat te boren, hierin heb ik de druppelaar geklemd. In het drinkbakje een gat geboord van 6 mm en hierin een eindstop (voor slang) gedraaid. De achterzijde van de eindstop heb ik afgezaagd zodat deze open in en nu kan er dus water uit het bakje.

In een eerdere proefopstelling heb ik de druppelaar boven een dunne (25 mm) pvc buis geplaatst waardoor de druppel in de pvc buis kan vallen. Nadeel hiervan is dat het ondanks het formaat van de PVC-buis enigszins fors uitziet en dat wil ik natuurlijk niet.

De vragen-opmerkingen;

Graag verzoek ik jullie mee te denken over het volgende;

1. wat vinden jullie in het algemeen van zo'n systeem.
2. hoe kan ik het water aanvoeren zodat het vers blijft, is nu niet echt het geval.
3. hoe kan ik het water (op een slimme, en voor het oog elegante wijze) afvoeren.

Ik hoor het graag.

Groet,

Peer

Ton Koek
19-08-2010, 08:53
Volgens mij moet je met zo'n systeem geen waterbakje meer gebruiken maar dirnken de vogels rechtstreeks uit het slangetje/tuitje.

Een waterbakje vervuilt,dat krijg je niet schoon al zou je hem helemaal leeg laten lopen op z'n tijd.
Onder het tuitje eventueel een opvangbakje, een laag schaaltje of zo, waar de overtollige druppels verdampen.

populier
19-08-2010, 09:27
Heel mooi gemaakt, maar zoals Ton al zei kon je de slangetjes direct aansluiten op drinknipels.

Maar kijk eerst maar even of jouw syteem bevalt kan je het altijd nog veranderen.

Succes met het systeem.

peerpm
19-08-2010, 09:30
vandaar Ton dat ik ook eerst het overtollig water opving in pvc-buis. Maar dit is dus niet echt fraai, althans kan mooier denk ik. Verdampen is niet echt een optie; bij instelling elke +\- 5-10 seconden een druppel heb ik toch zo',n 2 liter water per dag schat ik in. Dit maal bijvoorbeeld 10 druppelaars is toch zo'n 7000 liter per jaar. da's best veel om te verdampen. :)

peerpm
19-08-2010, 09:35
[QUOTE=populier;103352]Heel mooi gemaakt, maar zoals Ton al zei kon je de slangetjes direct aansluiten op drinknipels.

Dit is wel perfect Michael, had deze nog niet los gezien!, Vraag is echter wel of kanarie, zebra en bijvoorbeeld goulds hier goed zelfstandig uit drinken, en hoe controleer je of er daadwerkelijk gedronken word?

peerpm
19-08-2010, 10:04
heb inmiddels naar aanleiding van reactie van Michael ook deze 2 gevonden. Dit lijkt me perfect?!

populier
19-08-2010, 10:15
De 2 die jij heb gevonden zijn waarschijnlijk voor kippen of pluimvee.

Bij dit systeem moeten de vogels hun snavel tegen een klepje aandrukken voor ze water krijgen.

Ik denk dat dat niet werkt bij kleinere vogels.

Om het druppelsysteem aan te leren moet je wel een dag vrij voor zijn om te kijken of ze het door hebben.

Meestal blijft er een druppel hangen aan de nippel en pikken ze instinctief wel naar het water.

Je heb ook al een tijdje gewoon drinkflesjes met dit systeem

winterkoning
19-08-2010, 10:16
peerm , als je goed zoekt kan je de al reeds bestaande systemen "copieren".

wat ik mij dan wel afvraagd is dan het volgende ,hoe zit het met het badwater en de verstrekking daarvan,vogels hebben meer water nodig dan je zou denken in eerste instantie.

voorbeeld bij een gouldliefhebber ( op in hakend dus op jouw vraag of goulds dit zouden kunnen).

http://harrielutjboer.webs.com/automatischwatersysteem.htm

en zo zijn er nog wel meer. (ook die niet geheel op jouw vraag aansluiten ,maar wellicht kan je daar ook nog wat ideeŽn uit halen?).

http://home.planet.nl/~jagt0200/dutch/voeding.html

ik zou gewoon die flesjes gebruiken,is het goedkoopst en wellicht ook het mooiste en gemakkelijkste vervangbaar ,maarja..... ik mag niks zeggen ,ik had vroeger voor mijn broed kooien langs een hale pvc pijp/gootje lopen en daarin stroomde het water van boven naar beneden,van links naar rechts en van rechts naar links(de kooienrij daaronder) langs elke kooi, een watertimer ertussen en om de zoveel tijd kwam er een stroompje met water langs. (later deed ik dit zelfde door een stroompje te creeŽn door ( erin dus) al mijn voliere's heen, werd er gebaderd en gedronken uit het stromende water).
maar was daar toch niet geheel tevreden over ( beide systemen) ,want zoals gezegd zat ik ook met het feit dat de vogels veel moesten badderen van mij ( de broedkooi vogels) en ja dan drinken ze ook,dus had gehele systeem eigenlijk geen nut. want bij het systeem in de voliere bleef er telkens te veel vuil etc. hangen tegen het gaas wat ik moest plaatsen als de kooi tussen afscheiding was bereikt

ook als je problemen zou krijgen met ziektes dan zou je toch individueel moeten gaan kuren oid. ( oke dan sluit je nippel af en plaats je alsnog zo'n druppelflesje, da's waar maargoed...).
succes.

John10
19-08-2010, 11:15
is het wellicht een idee om aan elk voorfront een badwaterbakje te hangen.
net zoals je het bij de drinkbakjes heb gedaan, aan de bovenkant van elk badwaterbakje een gaatje maken voor de aanvoer van water en aan de onderkant een gaatje voor de afvoer van het water.
het water kom van boven via een pvc binnen en wordt van de onderkant via een pvc afgevoert.
aanvoeren van water geschiedt door een aquariumpomp die werkt op een schakelklok.
de pomp zit in een bak met water die door leidingdruk/vlotter met water wordt aangevuld.
het afgevoerde water opvangen in een bak of laten wegstromen via de afvoerbuis riool.

als de pomp gaat werken ontstaat er in het badwaterbakje een douche.
als je de pomp op een bepaalde tijd gaat afstellen zullen de vogels leren om van het douche water te drinken.

peerpm
19-08-2010, 12:42
alvast dank voor het meedenken!

Het systeem met het badje zie ik niet echt zitten (om daar uit te drinken dan) omdat dit natuurlijk zorgt voor vuil water.
ik heb zojuist de nippels als op de foto's afgebeeld besteld. ik denk aan de foto te kunnen zien dat ze toch heel klein zijn. Ga ervan uit dat het gaas 13 mm is. (dat hopen we dan maar). De kosten van de nippels zijn overigens 2,75 per stuk, dus echt groot kunnen ze niet zijn. Aansluiting is 7 mm. Hierop gaan we dan maar weer eens verder 'borduren'.

met betrekking tot de overige water benodigdheden;

Ik denk dat ik de druppelaars, als afgebeeld op het bakje ga gebruiken voor het badwater. Nu dan nog wel een slimme manier bedenken om het vuile badwater af te voeren.

Blijft mooi om alles uit te dokteren!

RonWiel
19-08-2010, 13:00
het kan netter en mi beter......

maak het achter je kooien, zowel de toevoer als de afvoer! Hoe? Ik probeer het te omschrijven.

tegen de achtewand een rond of vierkant doosje (bijv van elektra) daar overheen een stukje gaas. Hier kun je dan een afvoer op aansluiten wat achter je kooi weg valt, de druppelaat hang je erboven. Je kunt op deze manier verschillende lagen koppelen aan je aan en afvoer systeem.

Ik probeer even snel een schets te maken............

http://img94.imageshack.us/img94/9826/druppel.png (http://img94.imageshack.us/i/druppel.png/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Het aansluiten achter spreekt dan verder wel voor zich denk ik zo :-)

Overigens heb ik dit gezien bij Vogelwelt in Oostenrijk........werkte prima!

peerpm
19-08-2010, 13:29
Super Ron !,

dat ik daar niet eerder aan had gedacht. Elektrabuis en centraaldoos is natuurlijk perfect, verlijmbaar, dun en goedkoop!

Aan de achterzijde gaat bij mij niet lukken omdat ik tegen een muur zit en alles vast zit maar ik ga hier zeker mee verder. Dit is een goede oplossing voor het badwater lijkt me, en wellicht ook om met de druppelaars te werken voor in de kooien zelf.
Morgen krijg ik al het goed is de drinksysteempjes binnen als op de foto. Dit prefereer ik toch boven de druppelaars simpelweg omdat er dan geen water verspilling, en dus ook geen afvoer nodig is.
maar dit moet eerst nog getest worden of het wel allemaal werkt en lekvrij is.
Ik heb gesproken met de leveancier en zij denken dat bij een constante waterdruk er lekkage zal ontstaan.
Een uitdaging dus op dat te gaan oplossen.

John10
19-08-2010, 14:52
alvast dank voor het meedenken!

Het systeem met het badje zie ik niet echt zitten (om daar uit te drinken dan) omdat dit natuurlijk zorgt voor vuil water.
ik heb zojuist de nippels als op de foto's afgebeeld besteld. ik denk aan de foto te kunnen zien dat ze toch heel klein zijn. Ga ervan uit dat het gaas 13 mm is. (dat hopen we dan maar). De kosten van de nippels zijn overigens 2,75 per stuk, dus echt groot kunnen ze niet zijn. Aansluiting is 7 mm. Hierop gaan we dan maar weer eens verder 'borduren'.

met betrekking tot de overige water benodigdheden;

Ik denk dat ik de druppelaars, als afgebeeld op het bakje ga gebruiken voor het badwater. Nu dan nog wel een slimme manier bedenken om het vuile badwater af te voeren.

Blijft mooi om alles uit te dokteren!

ze drinken niet van het vuile badwater, maar van het
(douche)water dat van boven komt.
het water sijpelt gelijk aan de onderkant weg.
maar goed, Ron Wiel kwam in dit forum met een beter idee.

kingfisher
19-08-2010, 20:16
het kan netter en mi beter......

maak het achter je kooien, zowel de toevoer als de afvoer! Hoe? Ik probeer het te omschrijven.

tegen de achtewand een rond of vierkant doosje (bijv van elektra) daar overheen een stukje gaas. Hier kun je dan een afvoer op aansluiten wat achter je kooi weg valt, de druppelaat hang je erboven. Je kunt op deze manier verschillende lagen koppelen aan je aan en afvoer systeem.

Ik probeer even snel een schets te maken............

Overigens heb ik dit gezien bij Vogelwelt in Oostenrijk........werkte prima!

Hallo Ron,
dus jij kent Renate Haim ook van de Almdiele?
Aardige dame haar man heb ik niet gezien bij ons laatste bezoek.
hij is een fanatieke kruisbekkenkweker en probeert nu ook om andere kleuren erin te kweken.
Renate zelf is meer een glosterkweker.
Even off topic maar vondt het wel leuk.
Mvg,
kingfisher

RonWiel
20-08-2010, 07:30
Yep voor 2 weken terug daar geweest en inderdaad hij is druk met het kweken van een witte kruisbek. Heb met hem gesproken en naar zijn zeggen moet het volgend jaar gaan gebeuren....hij is er nu zo'n 5-6 jaar mee bezig. Vond het leuk te horen hoe die dat heeft aangepakt......vond de kruisingen ook super om te zien.....vooral die zonder de kruisbek zeg maar, dat zijn gewoon flinke kanaries. Jammer dat de poppen onbruikbaar zijn, zaten mooie exemplaren bij.
Volgend jaar ga ik zeker weer kijken om te zien of het gelukt is......

kingfisher
20-08-2010, 15:11
Yep voor 2 weken terug daar geweest en inderdaad hij is druk met het kweken van een witte kruisbek. Heb met hem gesproken en naar zijn zeggen moet het volgend jaar gaan gebeuren....hij is er nu zo'n 5-6 jaar mee bezig. Vond het leuk te horen hoe die dat heeft aangepakt......vond de kruisingen ook super om te zien.....vooral die zonder de kruisbek zeg maar, dat zijn gewoon flinke kanaries. Jammer dat de poppen onbruikbaar zijn, zaten mooie exemplaren bij.
Volgend jaar ga ik zeker weer kijken om te zien of het gelukt is......

Nou wie weet komen we elkaar dan wel tegen(geintje)
Ik ga in januari weer(heb daar vrienden wonen een kleine km verder)en waarschijnlijk in het najaar weer met de almabtrieb.
Mvg:
Kingfisher

RonWiel
21-08-2010, 20:23
ik zit iets verder elk jaar in Stumm dat ken je dan vast wel haha alleen niet in januari mij te koud :-)

peerpm
14-09-2010, 09:32
Hierbij een kleine update van het 'druppel-systeem'.

Dank op de 1ste plaats voor jullie tips en adviezen. Het volgende heb ik uiteindelijk gemaakt en nu zo'n 4 weken mee 'proefgedraaid'.
Allereerst een drukverlager op de waterleiding aangesloten, zie foto. Door middel van leiding, 6 mm, heb ik een ringleiding gelegd door de voliere en over het binnengedeelte. Het binnengedeelte overigens is gedurende het voorjaar en de zomer opgedeeld in meerdere delen zodat ik apart kan kweken, heb helaas geen ruimte om in aparte ruimte met broedkooien te werken. Nu het najaar aanbreekt gaan de laden van de bovenzijde eruit en ontstaat er 1 groot binnenverblijf, maar dat even terzijde.
Op de leiding van 6 mm heb ik druppelaars aangebracht die zichzelf vastklemmen door het gaas en de tralies. Aan de binnenzijde heb ik door middel van 5/8 pijp (elektra) en lasdozen een afvoer systeem gemaakt.(dank aan Ron!) De koppelingen zijn niet gelijmd maar een aantal malen omwikkeld met witte tape waardoor alles waterdicht wordt en toch uitelkaar kan.
In de lasdozen heb ik 40 mm speciedeksels geplaatst. Het druppelsysteem vult het bakje zodat er niet alleen een druppe voorhanden is maar voldoende hoeveelheid. Voordeel is bovendien dat ik de bakjes apart schoon kan maken.
De 5/8 pijp komt uit in een 25 mm afvoer pijp die vervolgens weer zijn weg vind in de afvoerpijp van het dak.
Zoals ik melde heb ik ook de vlotterbakjes aangeschaft maar zoals er al opgemerkt werd zijn deze niet geschikt voor kleine vogels, al doende leert men!

Conclusie's tot nu toe;
1. het werkt op zich prima. Ik ben een aantal dagen met vakantie geweest en dan is het systeem prima, er hoeft alleen gecontroleerd te worden door iemand of het allemaal werkt en er hoeft dus geen water gegeven te worden.
2. lekken, sommige druppelaars lekken af en toe, omdat het water buiten op de tegels druppeld is dat in mijn geval geen probleem, binnen zou natuurlijk minder zijn. Oorzaak is toch wel de druk op het systeem. Als e.e.a. aangesloten zou worden op een systeem zonder druk, bijvoorbeeld met een vlotterbak of een toiletpot met vlotter dan denk ik dat het lekken nihil zou zijn, dus voor binnen prima.
3. kunnen de vogels het vinden, ja geen probleem. Ik heb enkel voor mij eigen gevoel bij de vogels met jongen en bij een koppel goulds die ik afgelopen zondag aangeschaft heb extra water verstrekt in een flesje.
4. blijf ik het gebruiken, ik denk zoals ik er nu tegen aan kijk zeker. vanzelfsprekend werkt dit buiten natuurlijk niet in de winter, maar in het voorjaar en zeker in de zomer is het een prima oplossing, zeker als je zoals ik regelmatig een aantal dagen niet aanwezig bent en er dus enkel controle op het systeem hoeft te zijn. Wel overweeg ik een watertimer aan te schaffen zodat ik 's nachts het druppelsysteem kan afsluiten en niet onnodig water verspil. (op jaar basis toch zo'n 7-10.000 liter, schat ik).

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of er nog aanvullende tips en of vragen zijn!

Groet,

Peer

RonWiel
14-09-2010, 14:04
Hierbij een kleine update van het 'druppel-systeem'.

Dank op de 1ste plaats voor jullie tips en adviezen. Het volgende heb ik uiteindelijk gemaakt en nu zo'n 4 weken mee 'proefgedraaid'.
Allereerst een drukverlager op de waterleiding aangesloten, zie foto. Door middel van leiding, 6 mm, heb ik een ringleiding gelegd door de voliere en over het binnengedeelte. Het binnengedeelte overigens is gedurende het voorjaar en de zomer opgedeeld in meerdere delen zodat ik apart kan kweken, heb helaas geen ruimte om in aparte ruimte met broedkooien te werken. Nu het najaar aanbreekt gaan de laden van de bovenzijde eruit en ontstaat er 1 groot binnenverblijf, maar dat even terzijde.
Op de leiding van 6 mm heb ik druppelaars aangebracht die zichzelf vastklemmen door het gaas en de tralies. Aan de binnenzijde heb ik door middel van 5/8 pijp (elektra) en lasdozen een afvoer systeem gemaakt.(dank aan Ron!) De koppelingen zijn niet gelijmd maar een aantal malen omwikkeld met witte tape waardoor alles waterdicht wordt en toch uitelkaar kan.
In de lasdozen heb ik 40 mm speciedeksels geplaatst. Het druppelsysteem vult het bakje zodat er niet alleen een druppe voorhanden is maar voldoende hoeveelheid. Voordeel is bovendien dat ik de bakjes apart schoon kan maken.
De 5/8 pijp komt uit in een 25 mm afvoer pijp die vervolgens weer zijn weg vind in de afvoerpijp van het dak.
Zoals ik melde heb ik ook de vlotterbakjes aangeschaft maar zoals er al opgemerkt werd zijn deze niet geschikt voor kleine vogels, al doende leert men!

Conclusie's tot nu toe;
1. het werkt op zich prima. Ik ben een aantal dagen met vakantie geweest en dan is het systeem prima, er hoeft alleen gecontroleerd te worden door iemand of het allemaal werkt en er hoeft dus geen water gegeven te worden.
2. lekken, sommige druppelaars lekken af en toe, omdat het water buiten op de tegels druppeld is dat in mijn geval geen probleem, binnen zou natuurlijk minder zijn. Oorzaak is toch wel de druk op het systeem. Als e.e.a. aangesloten zou worden op een systeem zonder druk, bijvoorbeeld met een vlotterbak of een toiletpot met vlotter dan denk ik dat het lekken nihil zou zijn, dus voor binnen prima.
3. kunnen de vogels het vinden, ja geen probleem. Ik heb enkel voor mij eigen gevoel bij de vogels met jongen en bij een koppel goulds die ik afgelopen zondag aangeschaft heb extra water verstrekt in een flesje.
4. blijf ik het gebruiken, ik denk zoals ik er nu tegen aan kijk zeker. vanzelfsprekend werkt dit buiten natuurlijk niet in de winter, maar in het voorjaar en zeker in de zomer is het een prima oplossing, zeker als je zoals ik regelmatig een aantal dagen niet aanwezig bent en er dus enkel controle op het systeem hoeft te zijn. Wel overweeg ik een watertimer aan te schaffen zodat ik 's nachts het druppelsysteem kan afsluiten en niet onnodig water verspil. (op jaar basis toch zo'n 7-10.000 liter, schat ik).

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en of er nog aanvullende tips en of vragen zijn!

Groet,

Peer

dat van die deksels had ik dus niet gedaan als ik jouw was.....die moet je dus toch nog schoonmaken, niet dat dat zoveel werk is hoor maar toch...ik had een stukje gaas over die dozen gedaan en de druppelaar er verder boven. De vogels hadden op het doosje (gaas) kunnen gaan zitten en de druppel kunne opvangen.

De druk......met een stortbak van een toilet ben je al geholpen inderdaad, dan heb je een constante wateraanvoer in elk geval. Wat ook zou kunnen is een drinkwater jerrycan hoog plaatsen............

Tis dus maar net of je er nooit naar om wil kijken anders dan controle of net zoals jij het nu hebt tenminste voor een paar dagen met controle.

Mijn idee erachter is nu dat je toch nog goed de boel moet schoonhouden van alg en aanslag omdat je ze uit de deksel laat drinken, als je het met gaas oplost hoeft je mijnsinziens het bakje etc niet meer schoon te maken omdat ze er simpelweg niet bij kunnen.

ik hoop dat ik het duidelijk voor je hebt geschreven!

succes

Ron

peerpm
15-09-2010, 08:50
Dank Ron voor de reacties,

zit wel iets in wat je aangeeft alleen gaas zie ik toch ook weer niet echt zitten omdat dit toch snel oxidatie geeft. Ik ga eens nadenken over iets van rvs. ...Nadeel blijft echter met deze oplossing wel dat enkel de druppel gedronken kan worden, maar dit is natuurlijk ook tevens het voordeel.

Verder uitdokteren dus!

groet,

peer

Antoni Hopmann
15-09-2010, 17:02
Om hoeveel kooien gaat het eigenlijk,Peer.

peerpm
16-09-2010, 08:22
Antonie,

heb het nu toegepast op voliere ( 4 plaatsen) en in 4 kooien., telkens minimaal 2 plaatsen waar een druppelaar zit per kooi.

Antoni Hopmann
16-09-2010, 10:05
Antonie,

heb het nu toegepast op voliere ( 4 plaatsen) en in 4 kooien., telkens minimaal 2 plaatsen waar een druppelaar zit per kooi.

Als ik het goed begrijp Peer,gaat het om 1 voliere en 4 kooien.

Zo'n druppelsysteem is natuurlijk heel vernunftig.

Zelf gebruik ik gewoon van die "Classic" druppelflessen met rvs stalen tuit
en 2 kogels. Je hebt die in diverse maten van heel klein tot heel groot.
Je vindt die meestal op de knaagdierenafdeling,terwijl er toch duidelijk,
weliswaar in het Engels, staat vermeld dat die voor meerdere vogels geschikt zijn.

medaar
17-09-2010, 20:35
ben daar nie 100 procent voor. er zit te veel kalk in het water, daarom komen die kogels vast. is wel voor knaagdieren , omdat zij de kogels laten op enneer gaan. ze zuigen eraan. zelf ben ik ermee gestopt . was nie in orde voor mijn vogels. das mijn idee. medaar.

Antoni Hopmann
18-09-2010, 08:54
ben daar nie 100 procent voor. er zit te veel kalk in het water, daarom komen die kogels vast. is wel voor knaagdieren , omdat zij de kogels laten op enneer gaan. ze zuigen eraan. zelf ben ik ermee gestopt . was nie in orde voor mijn vogels. das mijn idee. medaar.

Die "Classic" flessen die ik bedoel Gilbert,die zijn voor vogels zeer geschikt.
Er hangt altijd een druppeltje aan. De vogels hebben het gauw door.
Met hun snaveltje drukken ze de kogeltjes omhoog en het water loopt zo in hun bekjes.
De flessen en de tuit met kogeltjes moeten natuurlijk wel even schoongemaakt
worden,zoals elk andere drinkmethode.
Het voordeel is,dat de vogels altijd schoon water ter beschikking hebben.

peerpm
18-09-2010, 09:21
Die flessen, althans de nippels dan Anthony, dat zou in 'mijn' geval de ultime oplossing zijn, met vaste wateraansluiting dan. Ik heb daar al menig uurtje over gemijmerd hoe dit op te kunnen lossen, maar het is me nog niet gelukt.
De waterdruk blijft in zo'n geval het probleem. Natuurlijk op te lossen door een systeem waar geen druk op staat....maar da's eigenlijk niet wat ik wil...(te makkelijk;) ....

als iemand het ei van columbus weet:huh :cool:

Peer

peerpm
18-09-2010, 09:23
:) las mijn berichtje terug...... goed dat ik het niet heb gepost in de rubriek...'zijn er hier nog vrouwen' zie '"de nippels van antony", sorry;)

Animal
18-09-2010, 13:53
Is misschien al vermeld ,,maar een systeem waar geen druk op staat kan ook automatisch werken ,als je als voorraadvat een bak gebruikt waar je een wc vlotter-kraan aan monteerd en deze gewoon op de waterleiding aansluit.
Wel moeten de leidingen dan dik genoeg zijn ,want zonder druk is er snel kans dat het water onvoldoende doorloopt.

angelino
18-09-2010, 18:24
Ik heb gewerkt in een varkenskwekerij en daar werken ze ook met nippels en die zaten op een lagedruk leiding . Ieder compartiment in de stal had zijn eigen opslagtank met zo'n vlotter die de waterstand regelt . Dit systeem heeft als voordeel dat in ieder compartiment het watersysteem apart gereinigd kon worden en voor toevoegen van medicijnen ook idiaal daar je niet de hele veestapel moest behandellen . Ik ben voor zo'n systeem op mijn kooien maar de praktische uitwerking vind ik heel moeilijk en ook is het voor vogels niet handig om ervan te drinken .

Antoni Hopmann
18-09-2010, 19:57
Ik heb gewerkt in een varkenskwekerij en daar werken ze ook met nippels en die zaten op een lagedruk leiding . Ieder compartiment in de stal had zijn eigen opslagtank met zo'n vlotter die de waterstand regelt . Dit systeem heeft als voordeel dat in ieder compartiment het watersysteem apart gereinigd kon worden en voor toevoegen van medicijnen ook idiaal daar je niet de hele veestapel moest behandellen . Ik ben voor zo'n systeem op mijn kooien maar de praktische uitwerking vind ik heel moeilijk en ook is het voor vogels niet handig om ervan te drinken .

Ook voor vogels bestaat zo'n systeem.
De vraag is loont dit voor een voliere en een paar kooien.

Antoni Hopmann
18-09-2010, 20:14
Peer,
Had je al de volgende website bezocht:

www.goelan.nl

Aan hand van de tekeningen/voorbeelden kan je zelf iets maken.

peerpm
18-09-2010, 20:24
Website had ik idd al gezien, mooi systeem, nadeel wel dat dit volgens mij enkel dus kan op een 'drukloos' systeem met een reservoir. Ik betwijfel in zo'n geval of dit de waterkwaliteit dan wel ten goede komt als er bijvoorbeeld een week water in een tank zit...in de zomer bij hoge temperaturen?
Dit was dan ook de reden waarom ik iets zocht wat direct, of via een tussenweg (drukverlaging) op de waterleiding aangesloten kan worden.

Indien er mensen zijn dit dit systeem gebruiken ben ik benieuwd naar hen ervaringen. Ik ga wel denk ik eens een nippel bestellen om hier eens wat mee te testen. (of miss heeft iemand er eentje over?)

Antoni Hopmann
18-09-2010, 20:50
Website had ik idd al gezien, mooi systeem, nadeel wel dat dit volgens mij enkel dus kan op een 'drukloos' systeem met een reservoir. Ik betwijfel in zo'n geval of dit de waterkwaliteit dan wel ten goede komt als er bijvoorbeeld een week water in een tank zit...in de zomer bij hoge temperaturen?
Dit was dan ook de reden waarom ik iets zocht wat direct, of via een tussenweg (drukverlaging) op de waterleiding aangesloten kan worden.

Indien er mensen zijn dit dit systeem gebruiken ben ik benieuwd naar hen ervaringen. Ik ga wel denk ik eens een nippel bestellen om hier eens wat mee te testen. (of miss heeft iemand er eentje over?)

Toch komt er nog heel wat bij kijken.
Logisch eigenlijk als je even nadenkt.
Ik zou ook wel eens willen weten wie dit systeem van Goelan gebruikt.
Denk ook,dat dat tegenvalt. Zelfs zij die een paar honderd vogels
fokken in vele broedkooien houden het volgens mij gewoon bij
de doorsnee drinkflesjes c.q. type "Classic" druppelflessen.

John10
19-09-2010, 11:38

in het water van het reservoir zou je mircropur forte tabletten of iets dergelijks kunnen doen.
deze tabletten worden bv in stilstaand water ( tanks ) gedaan.
de tabletten bevatten zilver en chloor; sporediertjes, bacteriŽn en virussen worden gedood.
het middel wordt gebruikt door mensen ( in de tropen ).
een schadelijke werking op kleine vogels is mij onbekend, mogelijk niet uitgesloten.

Animal
19-09-2010, 14:18

Hoe kleiner het reservoir ,,hoe sneller dat er wordt bijgevuld door het vlottersysteem ,,deste verser is dus het water.

peerpm
01-01-2011, 13:07
....in de reeks....hoe maak ik het perfecte drinksysteem heb ik afgelopen week 'geshopt' bij onze zuiderburen en een set van deze drinknippels besteld.
Komende week alles installeren, ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Ben benieuwd of iemand dit systeem ook toepast en de voors en tegens wil plaatsen, wellicht een goede tip?

http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/peerpm/f2a1d238.jpg

de leverancier;

http://www.neerhof.be/nl/producten/?c=DR

Thanx,

Peer

Henk Adelerhof
24-01-2012, 15:19
Hallo, ik lees dit allemaal,
maar vergeet niet, dat als je drinkwater gebruikt voor onze gevleugelde vrienden, geef ze dan wel voorverwarmd water d.m.v. een aquarium verwarming? Ik moet er niet aan denken dat mijn vogels steenkoud water uit de kraan krijgen !! Brrr.

met vriendelijke groet Henk

populier
24-01-2012, 15:32
Tja dat is een goeie, en als we straks weer vorst krijgen werkt dan zo'n systeem nog wel?

Gouldmama
20-02-2012, 15:21
Hallo Peer tijd geleden alles goed!

Voor wat voor vogels wil je dat doen !

Ik heb het gezien bij een van onze vereniging is leuk maar al de slangen over de fronten Brrrr! geen gezicht, maar het zal verbetert zijn.
Hij heeft het verwijdert omdat (zegt hij ) na veel testen teveel bacterien aan de nippels blijven zitten.
Maar laat het even weten ik ben benieuwt

Groetjes van marijke ( Gouldmama )

joris II
20-02-2012, 20:56
Peerpm schreef:

in de reeks....hoe maak ik het perfecte drinksysteem heb ik afgelopen week 'geshopt' bij onze zuiderburen en een set van deze drinknippels besteld.
Komende week alles installeren, ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Ben benieuwd of iemand dit systeem ook toepast en de voors en tegens wil plaatsen, wellicht een goede tip?

Dergelijk systeem gebruikte ik vroeger om mijn konijnen te drinken te geven. Denk niet dat vogels daarvan zullen 'nippen', wat de nippel moet nogal hard ingedrukt worden vooraleer er water te voorschijn komt, konijnen likken aan de uitstekend gedeelte van de nippel. Het is nu ook nog te zien welke vogels je daar wilt mee te drinken geven.

Henk Adelerhof schreef:

maar vergeet niet, dat als je drinkwater gebruikt voor onze gevleugelde vrienden, geef ze dan wel voorverwarmd water d.m.v. een aquarium verwarming? Ik moet er niet aan denken dat mijn vogels steenkoud water uit de kraan krijgen !! Brrr.

En wij maar het biertje of de frisdrank koud zetten (ijskoud de beste). Vogels zullen waarlijk geen hinder ondervinden van steenkoud water uit de kraan te drinken. Wie verwarmt er nu het water alvorens het aan de vogels te geven? Ik alvast niet en ik begrijp niet welke voordelen je daar kunt mee bekomen, eerder meer schade en enkel nadelen denk ik. Drink zelf maar eens verwarmd water op 25į, vies en onsmakelijk!

Henk Adelerhof
20-02-2012, 21:14
En wij maar het biertje of de frisdrank koud zetten (ijskoud de beste). Vogels zullen waarlijk geen hinder ondervinden van steenkoud water uit de kraan te drinken. Wie verwarmt er nu het water alvorens het aan de vogels te geven? Ik alvast niet en ik begrijp niet welke voordelen je daar kunt mee bekomen, eerder meer schade en enkel nadelen denk ik. Drink zelf maar eens verwarmd water op 25į, vies en onsmakelijk!

Tja, wat moet ik daarop zeggen?
Ten eerste; ik denk niet dat vogels bier drinken, ze zijn al helemaal niet met ons te vergelijken.

ten 2de; als een vogel op een behaaglijke temperatuur zit en dan koud water krijgt te drinken lijkt mij niet goed voor zijn gezondheid te zijn.( ik ben btw tropen kweker en heb vogels sowieso op een aangename temperatuur zitten, iig niet in de kou)

en ten 3rde; wie heeft het er hier over water van 25 graden Celcius?
Ik had het over een bijvoorbeeld een aquarium verwarming, die dingen hebben notabene een ingebouwde thermostaat, instellen tot boven vriespunt beter op 5 graden en klaar.

Die zou je bv kunnen bevestigen in de water voorraad die je hebt bv een jerrycan, en daar via een vlotter systeem automatisch bij kunnen laten vullen uit de kraan.Met siliconenkit voor aquaria kun je veel dingen doen.

Je zou bijvoorbeeld en drinkwater verwarmer erin kunnen hangen, maar die dingen hebben naar mijn weten geen thermostaat.

Maar wederom, het is maar mijn persoonlijke mening. Ik dring niemand iets op, geef alleen mijn ideŽen weer

met vriendelijke groet Henk

casehulsebosch
20-02-2012, 21:42
"geef alleen mijn ideŽen weer". En daar gaat het tenslotte om Henk. Wij zijn hier tenslotte om van elkaar te leren en bovendien weten twee mensen meer dan een.

Good on you!.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

ele
20-02-2012, 21:48
Ik had het over een bijvoorbeeld een aquarium verwarming, die dingen hebben notabene een ingebouwde thermostaat, instellen tot boven vriespunt beter op 5 graden en klaar.

Dat zijn idd handige apparaten.
Een goede tip Henk.

mvg. Eelke

medaar
20-02-2012, 22:03
ieder werkt op zijn manier. om zijn vogels water te geven : in bakje, fontein , plastiek of glas. van die kogelfonteinen ik heb deze in de vuilbakgegooid, te veel kuizen aan na amper 3 dagen .
ik gebruik nu van die plastieken fonteintjes. alle dagen een vers flesje.
nooit, maar nooit, vers kraantjes water . 24 uur laten rusten dat water ( zo krijgen ze ?)
santť santater beter koud bier dan warm vogelwater .

Henk Adelerhof
20-02-2012, 22:10
Ach ja, en dan te bedenken dat ik mijn Dybowskii astrilden altijd Bar - Le - Duc bronwater gaf uit die 2 liter verpakkingen. Uiteraard op kamertemperatuur :D

groet Henk

lady
02-03-2012, 20:16
hoi ik heb zelf een britafilterkan ,gebruik ik ook voor strijkijzer,waterkoker koffiezetapperaat,mijn cavia,s ,konijn en al mijn vogeltjes en zelfs wij drinken hiervan .
is dan meestal op de goeie tempratuur niet tekoud en niet tewarm.

Animal
02-03-2012, 20:38
hoi ik heb zelf een britafilterkan ,gebruik ik ook voor strijkijzer,waterkoker koffiezetapperaat,mijn cavia,s ,konijn en al mijn vogeltjes en zelfs wij drinken hiervan .
is dan meestal op de goeie tempratuur niet tekoud en niet tewarm.

En is dat nodig en is dan gezond.?
Alleen misschien nuttig voor je strijkijzer ,,als dat ding er tenminste alle kalk uithaald.

Op de meeste plaatsen in nederland is het normale kraanwater van zeer goede kwaliteit.

Een aquarium verwarming kun je waarschijnlijk niet op 5 graden instellen ,,de thermostaat in die dingen hebben meestal een bereik van 20 tot 35 graden !

In nederland is bronwater voor mensen niet nodig en voor dieren al helemaal niet . Het kraanwater is hier van prima kwaliteit.

Antoni Hopmann
02-03-2012, 22:15
"Spa Reine" is natuurlijk ook niet verkeerd.

casehulsebosch
02-04-2012, 21:31
Een beetje een debat hebben, wat ouwehoe.....n, gezellig toch? het heet tenslotte vogelcafe!

Henk Adelerhof
02-04-2012, 22:55
En is dat nodig en is dan gezond.?
Alleen misschien nuttig voor je strijkijzer ,,als dat ding er tenminste alle kalk uithaald.

Op de meeste plaatsen in nederland is het normale kraanwater van zeer goede kwaliteit.

Een aquarium verwarming kun je waarschijnlijk niet op 5 graden instellen ,,de thermostaat in die dingen hebben meestal een bereik van 20 tot 35 graden !

In nederland is bronwater voor mensen niet nodig en voor dieren al helemaal niet . Het kraanwater is hier van prima kwaliteit.

Nooit een aquarium gehad? die dingen kun je wel anders instellen, althans die ik hier heb wel.
Gewoon even het knopje doordraaien tot het bimetaal dichter bij het contact komt en klaar is Kees (maar ik weet niet of dat kees uit NZ is :D)

groet Henk. ;)

Donkie
21-07-2012, 14:35
heb inmiddels naar aanleiding van reactie van Michael ook deze 2 gevonden. Dit lijkt me perfect?!

Waar heb je deze gevonden :help

Kan je de internet link svp doorgeven.

Bedankt. Groet, Bert.

peerpm
22-09-2012, 08:21
Zoals te lezen in dit topic heb ik de afgelopen tijd al redelijk wat geexperimenteerd (en geinvesteerd):huh in het maken van een drinkwatersysteem.
Geen van allen tot nu toe naar mijn tevredenheid, da's op zich ook niet erg want dan kan ik een beetje door blijven experimenteren;) .

Nu weer een nieuw systeem dus maar.....iemand met ervaring met deze drinknippels?
Ik heb hiervan inmiddels een proefnippel in mijn bezit om e.e.a. eens uit te testen. De eerste indruk zeker positief.

Ben benieuwd naar de reacties!

Peer;)

populier
22-09-2012, 08:28
Zo te zien dezelfde nippels als bij het Goelan waterssysteem ;)

Denk dat dit de beste zijn.

peerpm
21-10-2012, 09:25
Naar aanleiding van diverse PB over de huidige status even een update....nou ja?!

Ik heb eigenlijk geen concrete update....tijdgebrek helaas is de reden dat ik nog veel te weinig resultaat heb tot nu toe.

Op basis van de beschikbare onderdelen, de nippel etc. ben ik bezig om e.e.a. zo optimaal mogelijk in te richten en combinatie's te maken van het systeem met andere onderdelen, bijvoorbeeld de aanvoer van water via waterbak vind ik niet ideaal. Ook de koppelingen van de slang en aftakkingen zorgen voor veel 'slang' voor de kooien wat ik niet mooi vind.

Nieuws volgt dus later, helaas.

Gouldmama
19-11-2012, 13:50
Beste Forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een jullie eventuele ervaringen gevraagd naar het gebruiken van een druppelsysteem. Omdat er geen reacties waren ben ik zelf maar wat gaan puzzelen om tot een oplossing te komen. Graag verzoek ik jullie om mee te denken om e.e.a. te optimaliseren. Bijgaand mijn verslag;

Boodschappen;
1. basisapparaat, overgang van kraan naar flexibele leiding om de waterdruk te verminderen tot 1,5 bar
2. druppelaar, 0-20 liter per dag
3. eindstoppen
4.slang 6 mm

Wat wil ik?

1. vers water aanvoeren gedurende de gehele dag (zonder mijn tussenkomst)
(eventueel gestuurd door timer)
2. overtollig water afvoeren

De oplossingen (tot nu toe).

Het water aanvoeren heb ik nu gemaakt door in het frontklepje een gat te boren, hierin heb ik de druppelaar geklemd. In het drinkbakje een gat geboord van 6 mm en hierin een eindstop (voor slang) gedraaid. De achterzijde van de eindstop heb ik afgezaagd zodat deze open in en nu kan er dus water uit het bakje.

In een eerdere proefopstelling heb ik de druppelaar boven een dunne (25 mm) pvc buis geplaatst waardoor de druppel in de pvc buis kan vallen. Nadeel hiervan is dat het ondanks het formaat van de PVC-buis enigszins fors uitziet en dat wil ik natuurlijk niet.

De vragen-opmerkingen;

Graag verzoek ik jullie mee te denken over het volgende;

1. wat vinden jullie in het algemeen van zo'n systeem.
2. hoe kan ik het water aanvoeren zodat het vers blijft, is nu niet echt het geval.
3. hoe kan ik het water (op een slimme, en voor het oog elegante wijze) afvoeren.

Ik hoor het graag.

Groet,

Peer

Dag Peer

Ik ben met dat systeem bezig

als voorbeeld kun je het bekijken op de site van Gouldkweker Bert Helder of op de site www.wadris.com als je Bert Helder belt, dan kun je een prijslijst krijgen.

Ik denk dat je er wel wat aan hebt, water blijft schoon door de nippels en zwarte slangen en uitgedacht ververs en reinigings systeem

ook heb ik nog een vraag aan je

ik wil graag zelf alu. broedkooien maken in de 85 breed x 40 diep x 50 hoog nu
met schuif in het midden, met mijn vrouw ( Gouldmama ) overlegd en deze zegt dat jij daar een bouwtekening van heb gemaakt in het verleden, zou deze dan van je mogen gebruiken.

Misschien heb daar ook alle maten bij ben wel handig maar ik moet het dan wel zien misschien naar me sturen ?

ik heb ook de foto's zitten bekijken met je nieuwe fotokooi ben daar erg van van onder de indruk wist niet dat er zoveel mogelijk was ik vindt het top.

ook de foto's van Henk perfect kleur , positie dus alles Leuke hobby
maar zover zijn wij nog lang niet.

Bij voorbaat dank veel succes verder!

Wim (wvisser at kabelfoon.nl

peerpm
20-11-2012, 09:36
Beste Wim,

WATERSYSTEEM

het systeem wat jij beschrijft ben ik inderdaad ook mee bezig. Lijkt me (tot nu toe) van alle systemen het beste hoewel er toch wel verbeter punten inzitten denk ik.

TEKENING

ik heb wel zo'n tekening gemaakt maar zal (vandaag ?) een nieuwe tekening maken en deze op forum plaatsen. Heb je nog speciale gedachten over de lade?, hoogte?.
Ik ga dan uit van fronten geplaatst in alu en de rest van de kooi in hout?

groet en suc6,

Peer

Zwartkopje
20-11-2012, 13:26
Ik zag toevallig op de site die kingfisher gaf over kruisbekken(neskastje) dat die kweker ook een soort systeem had.http://www.kreuzschnšbel.de/content.php?type=content&quicklink=zuchtanlage

Misschien die eens vragen?
Leek me het wel voor elkaar te hebben.

kingfisher
20-11-2012, 20:35
Ik zag toevallig op de site die kingfisher gaf over kruisbekken(neskastje) dat die kweker ook een soort systeem had.http://www.kreuzschnšbel.de/content.php?type=content&quicklink=zuchtanlage

Ik heb hem al gemaild voor die nestkastje maar heb nog steeds geen antwoord.
Ben het nu via een andere weg aan het proberen lukt dit niet dan probeer ik hem te bellen.

Gouldmama
20-11-2012, 21:38
Beste Wim,

WATERSYSTEEM

het systeem wat jij beschrijft ben ik inderdaad ook mee bezig. Lijkt me (tot nu toe) van alle systemen het beste hoewel er toch wel verbeter punten inzitten denk ik.

TEKENING

ik heb wel zo'n tekening gemaakt maar zal (vandaag ?) een nieuwe tekening maken en deze op forum plaatsen. Heb je nog speciale gedachten over de lade?, hoogte?.
Ik ga dan uit van fronten geplaatst in alu en de rest van de kooi in hout?

groet en suc6,

Peer

Hai peer

Je hoort me niet veel maar ik lees (bijna alle berichten) altijd leuk.
Ik dacht moet je toch even laten weten is een leuk systeem ,maar wat wilde je verbeteren, dan kan me niks voorstellen
Ik hoor het wel

Over de kooien, ik ben bezig met het idee van de kooien van rondom aluminium met platen van schuimplaat ik heb dat gezien en werk perfect .
Alleen ik heb wel de maten genomen , maar ik wil graag alles in een keer aanschaffen zodat ik alles compleet heb en klaar ben.

Het model staat op de site van volierebouw Limburg het is de kooi van 85 breed x 33.5 diep x 51 hoog deze kan je splitsen door middel van een losse schuif in het midden het aluminium profiel is koker 20x20x1.5 dubbel flens haaks

Waarschijnlijk wartaal maar ik denk wel dat je het begrijpt met Al die mooie technische tekeningen van je, trouwens als de kooien klaar zijn ga ik ook zo'n fotokast van je maken
Ga zo door ik geniet er van
Wim

mearn
20-11-2012, 23:28
I
k zag toevallig op de site die kingfisher gaf over kruisbekken(neskastje) dat die kweker ook een soort systeem had.http://www.kreuzschnšbel.de/content....nk=zuchtanlage

Systeem ziet er goed uit, alles in RVS met verwarming en circulatiepomp. Nippels zijn op systeem aangesloten met koppelingen voor persluchtsystemen.
Wel op de nippel letten, je hebt ze voor konijnen welke ingedrukt moeten worden, en voor kippen en kuikens welke je zijwaarts beweegt, dan komt er water uit. Deze heb je in RVS of kunststof. Gebruik de kunststof nippels al jaren voor mijn kwartels.

Gouldmama
26-11-2012, 14:04
ik ben deze week ergens achter gekomen waar ik niet aangedacht had dus wil ik graag even melden, het volgende,
ik had gemeld aan PEERM over het watersysteem ik kreeg een melding met dat water dan te koud is als het zo uit de leiding komt en hij had het verwarmd met een Aquarium verwarming ,dat gaat wel maar dan heb je volgende probleem " als dat doet dan moet wel gaan filteren met koolstof anders hou je teveel foute bacterieen over" verwarmd water trekt bacterieen aan.
Tot vervolg dat je zieke Goulds/ Vogels heb of krijgt!

peerpm
05-02-2013, 15:45
Vandaag binnengekomen de levering met de drinknippels e.e.a. ter voorbereiding om komende week eens in elkaar te knutselen.

Ik heb dus nu gekozen voor het systeem http://gouldamadines.webs.com/drinknippel.htm

Zoals nu bedacht ga ik op dit systeem wel enkele aanpassingen maken, maar dat terzijde.

Ik vroeg me dus af of er inmiddels meerdere leden met dit systeem zijn gaan werken en of er nog tips en adviezen zijn ?:rolleyes:

Peer;)

Ben86
05-02-2013, 19:55
Ik vraag me wel af of dit water niet telang in de leiding zit.
zoveel zullen de vogels niet drinken?
Als dit niet zo is dan ziet het er wel goed uit.

gr. Ben

peerpm
05-02-2013, 23:02
Hi Ben,

Inderdaad zie ik dit ook als ťťn van de nadelen van het systeem, althans in het geval van de situatie met het reservoir. Reden voor mij ook om e.e.a. zeker (in de toekomst) uit te voeren met een directe aansluiting op de waterleiding. Het water in de leiding is natuurlijk een 'gesloten' systeem.
Voorop blijft natuurlijk dat je regelmatig moet doorspoelen. Ik ga overigens sowieso niet het reservoir gebruiken maar een vlotterbak.

Peer:rolleyes:

rkoppen
06-02-2013, 00:24
Als niet technisch persoon bemoei ik me liever niet met deze onderwerpen. Lees ze natuurlijk wel graag.

Zag op de site van Bert Helder ( goulds) dat hij een systeem heeft ontwikkeld dat naar tevredenheid werkt.

Maar de routiniers hadden dat misschien al gezien.

groeten en succes met de door ontwikkeling

Rob koppen

peerpm
06-02-2013, 00:40
Hi Rob,

Dit is idd het systeem wat ik ga gebruiken. Via hem ben ik ook aan de onderdelen gekomen. Ga alleen wel naar eigen inzicht e.e.a. aanpassen, althans dat is de bedoeling.

Peer;)

eilandkanarie
06-02-2013, 18:30
Hoi Peer,

Ik heb dit systeem ook geprobeerd. Bij stopten mijn putters zaadje in/tussen de nippel, waardoor ze door gingen lopen. Gevolg was dat in de binnen de kortste keren het reservoir leeg was. In geval van een vlotterbak aangesloten op de waterleiding, kan je een natte voliere verwachten...

Groet,
Karel

casehulsebosch
06-02-2013, 22:15
Hoi Peer.

Als we het over een vlotterbak hebben, spreken we dan over een gesloten bak van niet lichtdoorgevend materiaal? Dan is het toch ook een "gesloten" systeem?

gors
06-02-2013, 22:41
nippelsysteem,voederautomaat,vogels op een rooster plaatsen misschien gewoon op zoek gaan naar 2de hands kippenbatterij
Niets voor mij.
grtn.

peerpm
19-02-2013, 22:01
Hoi Peer.

Als we het over een vlotterbak hebben, spreken we dan over een gesloten bak van niet lichtdoorgevend materiaal? Dan is het toch ook een "gesloten" systeem?

Had h'm even gemist Kees, sorry :rolleyes:

Van de bak ja dat klopt...in principe 'gesloten' systeem. Nadeel blijft dat in de bak zo'n 3 liter water staat (wat dus door de vlotter) telkens bijgevuld wordt. Door het systeem rechtstreeks op het leidingnet aan te sluiten heb je natuurlijk een nog beter minder kans op verontreiniging.

Peer