Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn Japanse ervaring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Mijn Japanse ervaring


  • #2
    Een triest maar wel mooi verhaal.

    Ik zou geen oorzaak of oplossing weten, maar zelf zou ik nooit een medicijn gebruiken op basis van een gok.
    Alleen sectie door een deskundige had je zekerheid gegeven, nu blijft het een gok.

    Je kunt ook de mest van de oudervogels eens laten onderzoeken, misschien blijkt daar wel iest heel anders uit.

    Succes in elk geval, ik hoop van harte dat je toch gezonde jongen op stok krijgt.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Ik zou ook eens de mest van de ouders laten onderzoeken. Is hier niks te vinden dan moet je mss in de voliere gaan kijken of er iets zit (muizen???).

      En dag 7 of 8 is dat niet wat vroeg? Bedoel je week 7 niet???

      mvg

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Juist als er (kennelijk) al zoveel dragers zijn, is het dan niet slimmer alleen gericht te behandelen en niet met een breedspectrummiddel als esb?

            Het risico op resistentie wordt zo wel erg groot vrees ik.

            Nog steeds, ik hoop dat het helpt uiteraard, dat staat er los van.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Ik ben het helemaal met je eens, in de 22 jaar dat ik vogels houdt, heb ik nooit zoiets gedaan. Zelf toen ons hele bestand met Polyoma was besmet zijn we hiervan afgekomen zonder dit soort extreme middelen. Maar ik ben een jaar zo hard aan het werk geweest voor deze vogels en ook de ouders zelf doen zo goed hun best dat ik het niet over mijn hart kan krijgen om weer een nest te zien sneuvelen. Ik hoop echt dat dit nest op stok komt en dat ik voor het komende jaar een beter plan kan trekken met wellicht gerichtere medicatie. Weet u misschien waarmee dit kan?

              Opmerking


              • #8
                enigste en laatste "geluidje"wat ik laat horen in deze topic.

                erg steng en selectief zijn
                aankopen controleren op ziektes en afstoten als deze niet "goed"blijken te zijn, dat soort vogels zijn dan wel "goed"voor mensen die er geen moeite mee hebben om er flink oplos te kuren en zo alleen maar de "ziektes"in leven houden in onze vogelbestanden. ( en dus "bewust"andere mensen met "problemen"opzadelen).

                maargoed dat is mijn mening en dat is een mening die ik al veel te vaak heb laten horen hier.
                kuren heb ik geen probleem mee, als een vogel ziek is dan moet men proberen deze er bovenop te helpen en het ligt dan aan de aard van de ziekte of je de beslissing moet maken om er dan mee door te gaan kweken of niet. (overdraagbare ziekte of niet).
                en als men dan zo'n vogel verkoopt dat dit dan wel eerlijk erbij word gezegd dat deze vogel drager is van........................

                nou ja .

                je kan een lijstje maken net als ik waarop ringnummers staan (kwekersnummers) ,kom je dan ergens en dat nummer staat op jouw lijstje dan moet je zo'n vogel lekker laten zitten. ( kwekers waarvan je weet dat ze niet schuwen om de medicijnkast ( ook bv. handopfok / illigale vangpraktijken) of andere truken kasten volledig open te trekken en bewust de vogels drogeren ,ook al is dan soms niet nodig en dus onder het mom van ......voor het geval dat).
                kijk en heel ergens in de verte zou ik dat nog "ergens" kunnen begrijpen ( maar dat is erg marginaal hoor bij mij ) als het om soorten gaat die zo zeldzaam zijn dat................ maar het hoeft niet bij vogelsoorten te zijn waarvan er in aantal nog genoeg zijn om wel gezonde bestanden op te bouwen/uit te bouwen.

                er bestaan twee stromingen de pro en de anti's
                de pro vinden het misdadig dat je een vogel evt. laat gaan ondanks dat deze gemakkelijk te kuren is, de anti's vinden het misdadig dat je de dragers inleven houd en zo hele bestanden "verziekt"/ afhankelijk maakt van medicijnen.
                en zo is het altijd wel wat.

                kijk nu in jouw geval vogelbreda is een mooi voorbeeld, als het atoxoplasmose is (uitslag nog niet binnen trouwens?) , je gaat toch proberen een nestje groot te krijgen met behulp van medicatie (op zich geen probleem,voor mij want je ben niet de enigste en we leven gelukkig in een vrij land) maar als je al jongen overhoud nu van dit nest,waar gaan die jongen (dragers) naartoe?

                juist men houd dus het "probleem" in stand ( en bij verkoop van jongen is het zo dat de nieuwe eigenaars voor hetzelfde niet zo leuke feit komen te staan , het hebben van steeds dode jongen).

                en nu word er met alle macht van alle kanten het gebruik van de talloze medicijnen zo gebracht dat het eigenlijk "gewoon"( of de vele andere "kunstgrepen") is om te kuren en dat het "iets" is wat erbij hoort ( algemeen goed dus , men koopt bv. een koppeltje japanse nachtegalen en je krijgt er een zakje esb3 bij ) , nou ja dat zal dan wel maar niet hier op het hok. ( vroeger toen men/ik nog niet wist van de talloze nu voorhande medicatie ging het kweken goed en nu gaat dat nog steeds.)
                het enigste verschil is dat men nu niet meer naar de winkel kan rennen om ff een nieuwe te kopen (gelukkig maar), kijk en dat is het verschil . niks vogelliefde ,liefde voor de eigen portemonnee/investering.( en daar bedoel ik mee dat er onder het mom word verkondigt ,tja we moeten de soort in leven zien te houden voor de vogelsport anders zijn ze er dadelijk niet meer, nou ja misschien als men het niet zonder medicatie afkan dat men niet geschikt is om met die bepaalde soorten te kweken, kan men die soorten ook gewoon "links"laten liggen en zijn die soorten dan wel helemaal niet geschikt om in diegene/ onze voliere's te vliegen???).

                sorry op voorhand maar zo denk ik er ongeveer over. (het ligt aan mij ik weet het).
                ik zal niet meer reageren in deze topic want deze discussies zijn er nu al zo vaak geweest .( had eigenlijk ook beter niet kunnen reageren maarja ,je zou maar moeten vechten tegen de wegen van de minste weerstand).

                ik heb dit jaar ook zo'n "probleem koppel "gehad , stond als pakje voor de poortdeur, vogels deden jaar na jaar na jaar : eieren pikken,vogels gooide jongen eruit (vooral na ringen), vogels kwamen niet op stok, vogels gingen dood na 1 week van uitvliegen etc etc echte klote vogels dus (volgens voormalige eigenaar), tja........wat anders kan ik zeggen ?............muizen waren het,heb zelfs de kweek afgebroken en het kweekkoppel weggegeven aan een mannetje ,ik had een paar nesten, maar hij ook nog ,aan wie ligt het dan ? aan de vogels ? of in dit geval aan de "voormalige"eigenaar?


                mvg

                Opmerking


                • #9
                  sterfte jonge nachtegalen

                  Zeer jammer van de uitval, zeker na al de gedane moeite.
                  VogelBreda, woon je wellicht in (in de buurt van) Breda dan zou ik zeggen kom eens bij mij kijken en wellicht kan ik je laten zien hoe ik ze voed als ze jongen hebben. Of wil je wellicht mijn kweekverslag per mail ontvangen? Stuur me dan even een mailtje.

                  Mocht het inderdaad atoxoplasmose zijn dan helpt dit je waarschijnlijk niet verder maar als ik lees dat de jongen na 7 of 8 dagen al uit het nest springen dan is vette voeding misschien een oorzaak en een kleine aanpassing kan de sleutel tot succes zijn. Als je de vogels zelf laat kiezen dan gaan ze veelal voor de meelwormen en wasmotten.

                  Groeten

                  Opmerking


                  • #10
                    @ CPutter, ben jij heel toevallig ? Ik zou erg graag langskomen en je kweekverslag lezen.

                    Opmerking


                    • #11
                      @ Winterkoning: ik begrijp het helemaal en kan niets meer dan u gelijk geven. Ik ben zelf ook een enorme tegenstander van bijvoorbeeld het gebruik van Japanse meeuwen, ook iets waardoor vele soorten om zeep worden geholpen, preventief kuren is natuurlijk nog een graad erger, dat bergrijp ik en geef ik ook toe. Mijn bedoeling is ook zeer zeker niet om hiermee door te gaan en al helemaal niet om de eventuele jongen als gezonde vogels weer te verkopen. Ik hoop alleen op deze manier uitsluitsel te krijgen over de cappaciteiten van de ouders. Op deze manier kom ik er namelijk wel achter of ik qua voeding en omstandigheden alles goed heb gedaan en of het dus echt aan de aandoening ligt. Mocht het hieraan liggen dan zullen de vogels in mijn bezit blijven en geen gelegenheid tot broeden meer krijgen. De jonge vogels zal ik t.z.t. aan iemand proberen te verkopen, maar dan wel op de eerlijke manier. Maar even heel bod gezegd; als de ouders dit bij zich dragen, is het dan eigenlijk alleen verantwoord om ze te doden? Want ook met ESB3 krijg je de parasiet niet geheel weg toch?

                      Opmerking


                      • #12
                        voor de echt laatste keer dan berichtje

                        Oorspronkelijk geplaatst door vogelbreda
                        @ Winterkoning: ik begrijp het helemaal en kan niets meer dan u gelijk geven. Ik ben zelf ook een enorme tegenstander van bijvoorbeeld het gebruik van Japanse meeuwen, ook iets waardoor vele soorten om zeep worden geholpen, preventief kuren is natuurlijk nog een graad erger, dat bergrijp ik en geef ik ook toe. Mijn bedoeling is ook zeer zeker niet om hiermee door te gaan en al helemaal niet om de eventuele jongen als gezonde vogels weer te verkopen. Ik hoop alleen op deze manier uitsluitsel te krijgen over de cappaciteiten van de ouders. Op deze manier kom ik er namelijk wel achter of ik qua voeding en omstandigheden alles goed heb gedaan en of het dus echt aan de aandoening ligt. Mocht het hieraan liggen dan zullen de vogels in mijn bezit blijven en geen gelegenheid tot broeden meer krijgen. De jonge vogels zal ik t.z.t. aan iemand proberen te verkopen, maar dan wel op de eerlijke manier. Maar even heel bod gezegd; als de ouders dit bij zich dragen, is het dan eigenlijk alleen verantwoord om ze te doden? Want ook met ESB3 krijg je de parasiet niet geheel weg toch?
                        blij dat er meerdere mensen zo denken nog.
                        maar dit stukje:

                        Oorspronkelijk geplaatst door vogelbreda
                        Maar even heel bod gezegd; als de ouders dit bij zich dragen, is het dan eigenlijk alleen verantwoord om ze te doden? Want ook met ESB3 krijg je de parasiet niet geheel weg toch?
                        het klopt dat je de parasiet niet geheel eruit krijgt , je onderdrukt de ziekte met medicijnen,maar daarom dan de vogels te doden vind ik nooit een goed idee.
                        die vogels kunnen nog heel oud worden met die ziekte met behulp van (het zijn alleen maar dragers dan zonder uiterlijke mankementen zeg maar), alleen zou men dan ze moeten uitsluiten voor de kweek , de vogels daarvan kan je ook genieten zonder

                        Opmerking


                        • #13
                          sterfte jonge nachtegalen

                          Beste VogelBreda,

                          Wellicht kennen we elkaar, stuur me even een mailtje dan stuur ik je mijn kweekverslag en maken we een afspraak.

                          Groeten,

                          Cees

                          Opmerking


                          • #14
                            Winterkoning, ik kan al je vragen met nee beantwoorden. De ruime en vol aangeplante voliere is voor hen alleen, ze worden nergens door gestoord, voor hun voliere liht een grote aangeplante vijver, dus rustiger kan niet. Ik stoor ze nooit voor nestcontrole ofzo. De nesten zijn onder diverse weersomstandigheden grootgebracht, maar de kooi ligt zeer beschut en geheel overkapt Eerst dacht ik dat het zand te vochtig was en koud optrok dus heb dit vervangen door snippers, maar ook dit was het niet, dus dat is het ook niet geweest. Het is een onverwant koppel van 2 jaar oud, handopfok weet ik niet maar daar ziet het niet naar uit. Ik geef heel voorzichtig met een gietertje water en kom dan niet in de buurt van het nest. Dus ik weet het niet, wel grappig dat je dit allemaal vraagt want heb zelf ook al aan zoveel dingen gedacht en kleine dingetjes veranderd, maar alles zonder resultaat helaas.

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X