PDA

Bekijk Volledige Versie : bodemrooster

jan61
15-08-2010, 21:16
Gebruiken jullie ook bodemroosters in de lade van de broedkooi.
Ik zag ze op deze site http://www.volierenbouw.be/Accesoires.htm al iemand ervaring met deze roosters ?

Antoni Hopmann
15-08-2010, 22:49
Ik zag ze op deze site http://www.volierenbouw.be/Accesoires.htm al iemand ervaring met deze roosters ?

Tralie broedkooien worden met bodemrooster en zandlade geleverd.
Dit ter voorkoming van coccidiose.
Niet iedereen gebruikt de roosters. Het is een afweging,die je zelf moet
maken,Jan.

Hans de Vries
16-08-2010, 10:10
Ik gebruik ze zeker niet, vogels scharrelen van nature graag op de grond/bodem rond, daar is van alles voor ze te vinden.
En laat me raden, jij hebt ze toch ook niet in je kooien, Antoni?

gr
Hans

Antoni Hopmann
16-08-2010, 10:22
Ik gebruik ze zeker niet, vogels scharrelen van nature graag op de grond/bodem rond, daar is van alles voor ze te vinden.
En laat me raden, jij hebt ze toch ook niet in je kooien, Antoni?

gr
Hans

Gewoon schelpenzand in de broedkooien met nog wat extra gemengd grit,Hans.
Maar ja die afweging moet eenieder zelf maken.

John10
16-08-2010, 12:06

mijn broedkooien zijn voltralie-kooien en hebben allemaal een bodemrooster.
onder het bodemrooster ligt een krant, zodat de vogel deze niet kan verscheuren.
deze traliekooien (made in China) hebben aan de voorkant 3 deurtjes.
het deurtje in het midden is extra breed, zodat ik er een schaaltje met vogelzand er in kan doen.
hebben ze wat te scharrelen.
de vogels staan op het zand (in het schaaltje) zowel op de tralies van het bodemrooster.
de bodemroosters maak ik met papier van een toiletrol elke dag schoon.
voor elke kooi een nieuw stukje papier.
de vogels wennen snel aan de werkzaamheden en zullen op den duur niet meer onrustig in de kooi heen en weer vliegen.
als het bodemrooster te vuil wordt, ga ik deze afsoppen met heet water waaraan iets bleekwater is toegevoegd.

naruch
16-08-2010, 12:31
ik gebruik ook bodemroosters van 1m bij 50 cm, alleen niet waar ze voor bedoeld zijn :D , ik gebruik deze als schuif in een uitvlieg vlucht van 2m lang , 1m hoog 1,m diep, zodat ik 3 hokken kan maken, voor als er jongen zijn, en verschillende rondes apart kan laten ruien :cool:

Erik van Staverden
16-08-2010, 22:25

Jan,

het scharrelen van de vogels in beperkte ruimte, dus niet in de vrije natuur is een gedrag wat in de vogels zit. Helaas scharrelen de vogels door deze beperkte ruimte veelvuldig in de ontlasting van zichzelf, of andere medebewoners. Deze situatie is de grootste ziekteveroorzaker bij oa. kanaries.

Je zal er daarom goed aan doen - uit gezondheidsoverwegingen van je eigen vogels - om de bodem te voorzien van roosters. Let wel, deze dienen zo hoog te zijn, dat de vogels niet meer scharrelen op de bodem.

Het is niet voor niks dat meer en meer kwekers overgaan tot het zelf maken van roosters ook in hun (buiten) vollieres.

Aanrader dus om dit doen.
Mocht je twijfelen. Wat is de reden om de vogels wel te laten scharrelen?

Zelf gebruik ik de Italiaanse Terrenziani kooien. Hier zitten standaard per kooi 2 roosters. 1 voor plaatsing, de ander om schoon te maken, en achter de hand te houden. Tip voor het schoonmaken: laat het rooster een uurtje voorweken. Je zult merken, het schoonmaken is nagenoeg geen werk meer.

Je ziet trouwens dat meer en meer broedkooi fabrikanten overgaan tot het standaar meeleveren van roosters. Als ik naar Spanje of ItaliŽ kijk, zie jij (bijna) alleen maar kooien met roosters in de bodem.

Ik zou zeggen, als je de keuze / mogelijkheid hebt, altijd doen.

Groet,
Erik van Staverden

kweker van Timbrado's

John10
17-08-2010, 13:57
Jan,

het scharrelen van de vogels in beperkte ruimte, dus niet in de vrije natuur is een gedrag wat in de vogels zit. Helaas scharrelen de vogels door deze beperkte ruimte veelvuldig in de ontlasting van zichzelf, of andere medebewoners. Deze situatie is de grootste ziekteveroorzaker bij oa. kanaries.

Je zal er daarom goed aan doen - uit gezondheidsoverwegingen van je eigen vogels - om de bodem te voorzien van roosters. Let wel, deze dienen zo hoog te zijn, dat de vogels niet meer scharrelen op de bodem.

Het is niet voor niks dat meer en meer kwekers overgaan tot het zelf maken van roosters ook in hun (buiten) vollieres.

Aanrader dus om dit doen.
Mocht je twijfelen. Wat is de reden om de vogels wel te laten scharrelen?

Zelf gebruik ik de Italiaanse Terrenziani kooien. Hier zitten standaard per kooi 2 roosters. 1 voor plaatsing, de ander om schoon te maken, en achter de hand te houden. Tip voor het schoonmaken: laat het rooster een uurtje voorweken. Je zult merken, het schoonmaken is nagenoeg geen werk meer.

Je ziet trouwens dat meer en meer broedkooi fabrikanten overgaan tot het standaar meeleveren van roosters. Als ik naar Spanje of ItaliŽ kijk, zie jij (bijna) alleen maar kooien met roosters in de bodem.

Ik zou zeggen, als je de keuze / mogelijkheid hebt, altijd doen.

Groet,
Erik van Staverden

kweker van Timbrado's

reden om kanaries te laten scharrelen is om ze afwisseling te geven.
mijn schaaltjes met schelpenzand in mijn voltralie-kooien worden elke dag schoongemaakt en met nieuw zand voorzien.
de vogels zitten af en toe in het zand, het zijn immers geen hoenders.

Erik van Staverden
17-08-2010, 14:40
reden om kanaries te laten scharrelen is om ze afwisseling te geven.
mijn schaaltjes met schelpenzand in mijn voltralie-kooien worden elke dag schoongemaakt en met nieuw zand voorzien.
de vogels zitten af en toe in het zand, het zijn immers geen hoenders.

John,

dat klinkt goed. De dagelijkse verzorging gaat bij jou zover, dat de bodem ook dagelijks schoongemaakt wordt. Ik verwacht, dat meerdendeel van de kwekers niet zoveel tijd hiervoor hebben. Roosters zullen dan uitkomst bieden.

Groet,
Erik van Staverden
kwekers van Timbrado's

Antoni Hopmann
17-08-2010, 15:22
Natuurlijk zal je altijd voor- en tegenstanders van bodemroosters in de broedkooi hebben.
Maak je de kooien regelmatig schoon en voorzie je de zandlade van schoon
schelpenzand,dan is dat prima.
Een waarschuwing echter. Het zand niet hergebruiken door zeven enz. ten einde ziekten te voorkomen.

Ook bodemroosters dienen regelmatig schoongemaakt te worden,daar de
vogels bij gebrek aan schelpenzand, aan hun eigen uitwerpselen,die aan het rooster blijven hangen,pikken. Ook dienen de zandladen onder het bodemrooster regelmatig van een schone laag papier
of anderszins te worden voorzien.

Wat voor soort kooi- en in welke uitvoering doet er niet toe.
De hoofdzaak blijft het reinigen van de kooien.

Erik van Staverden
17-08-2010, 18:41
Dat broedkooien, of in het algemeen het vogelverblijf met enige regelmaat schoongemaakt moet worden spreekt voor zich. Met of zonder rooster. Een antwoord op 'waarom zou je een vogel (kanarie) laten scharrelen wordt nog niet weergegeven. Immers, we verstrekken het grid / kiezel in een bakje erbij.

Groet,
Erik van Staverden
kweker van Timbrado's

Animal
17-08-2010, 19:01
Dat scharrelen is een natuurlijke bezigheid wat bijna alle vogels graag doen . Veel vogels zoeken ook hun voedsel op de grond. Jonge vogels die nog niet (goed) kunnen vliegen zitten op de grond ,,en beginnen ook op de grond gemakkelijker zelf te eten.
Met een bodem rooster ga je dus je vogels een natuurlijk iets onzeggen.
Wat is de volgende stap ,,ze niet meer laten vliegen ,,dan kunnen de kooien namelijk nog kleiner worden.

De enige reden van een bodem rooster is om het de verzorger gemakkelijker te maken.
Geen enkel dier hoort op een rooster te zitten !!!
Wil je naar de buitenwereld nog een beedje diervriendelijk over komen dan gebruik je ze dus niet.

Erik van Staverden
17-08-2010, 19:37
Dat scharrelen is een natuurlijke bezigheid wat bijna alle vogels graag doen . Veel vogels zoeken ook hun voedsel op de grond. Jonge vogels die nog niet (goed) kunnen vliegen zitten op de grond ,,en beginnen ook op de grond gemakkelijker zelf te eten.
Wat is de volgende stap ,,ze niet meer laten vliegen ,,dan kunnen de kooien namelijk nog kleiner worden.

De enige reden van een bodem rooster is om het de verzorger gemakkelijker te maken.
Wil je naar de buitenwereld nog een beedje diervriendelijk over komen dan gebruik je ze dus niet.

Als we diervriendelijk willen overkomen - maximaal - houden we geen vogels meer in gevangenschap. Laten we dan, als we toch van de vogels willen genieten naar een dierentuin gaan. Maar dat is de discussie niet.

Als de vogels toch in gevangenschap gehouden worden, is het onze plicht deze zo goed als mogelijk te huisvesten. Enerzijds de dagelijkse verzorging van eten / voedsel. Anderzijds het schoon houden van de omgeving. Immers, in de vrije natuur zie je geen vogels in sterk vervuilde omgevingen.

De verhouding aantal vogels t.o.v. de aangeboden ruimte laat meestal ruimschoots te wensen over. Met andere woorden, diverse problemen kunnen zich gaan voordoen. Het sociale karakter, maar ook de ziektedruk. Zoals eerder geschreven, 80% van de ziektes komt via het scharrelen. Uiteraard, hoe smeriger, hoe groter de kans. Maar wat is smerig. Kunnen we dit altijd waarnemen? Waar scharrelen de vogels, als wij er niet bij zijn? Er zijn diverse mogelijkheden om de vogels op een rooster te laten scharrelen, zodat ze niet (nauwelijks) met ontlasting in aanraking hoeven te komen.

Weer terug naar het begin, als we dit aan de buitenwereld kunnen onderbouwen, waarom de roosters juist wel geplaatst worden zal daar geen opmerking over kunnen komen.

Maar nogmaals, ieder zijn eigen keuze, maar ook zijn verantwoording.

Groet,
Erik van Staverden
kweker van Timbrado's

Antoni Hopmann
17-08-2010, 20:38
Vogels scharrelen graag op de grond. Dat is nu eenmaal zo.
Daar kan je niet om heen.
Schoonmaken blijft de hoofdzaak. Of je nou rooster met lade of alleen zandlade in de kooien hebt.

John10
18-08-2010, 11:25

de reden van een bodemrooster is niet alleen om het de verzorger gemakkelijker te maken, maar het is ook hygiŽnischer omdat de meeste ontlasting tussen de tralies doorvalt.
als ik een schaaltje met schelpenzand op het rooster plaats, zitten de vogels zowel op het schaaltje zand als op de tralies.
veel hinder van de tralies schijnen ze niet te ondervinden, in de natuur zitten ze immers ook op twijgjes die qua diameter overeenkomen met een tralie.
een dier in gevangenschap zetten is niet diervriendelijk omdat je hem de vrijheid ontneemt.
echter een dier in gevangenschap verzorging en liefde geven is weer diervriendelijk.
het is maar hoe je het bekijkt en welke norm wordt gehanteerd.

andre 44
18-08-2010, 12:01

zo denk ik er ook over dieren horen niet op roosters gewoon op het zand of beuken snippers en 2 x in de week schoon maken kan er niets mis gaan als men wel op roosters gaat kan je net zo goed ook de buiten vluchten vol met roosters leggen of tegels

Erik van Staverden
18-08-2010, 16:34
zo denk ik er ook over dieren horen niet op roosters gewoon op het zand of beuken snippers en 2 x in de week schoon maken kan er niets mis gaan als men wel op roosters gaat kan je net zo goed ook de buiten vluchten vol met roosters leggen of tegels

...... dat gebeurt ook steeds meer en meer.

Groet,
Erik van Staverden
kweker van Timbrado's

Antoni Hopmann
18-08-2010, 17:35
...... dat gebeurt ook steeds meer en meer.

Groet,
Erik van Staverden
kweker van Timbrado's

Dat geloof je zelf toch niet,Erik. In de buitenvluchten en volieres wordt nog steeds schelpenzand gebruikt of anderszins. En dan meestal op een bodem van straat tegels.

AntonAVo
07-09-2010, 14:42
De hier getoonde roosters zijn zeer af te raden.....ontlasting valt er op en druipt zo niet plakt aan de brede "spijlen" .
Als je roosters gebruikt , gebruik dan draadroosters zodat ontlasting nagenoeg niet als druppel blijft hangen ....anders "schiet" je je doel voorbij

Antoni Hopmann
07-09-2010, 17:29
De hier getoonde roosters zijn zeer af te raden.....ontlasting valt er op en druipt zo niet plakt aan de brede "spijlen" .
Als je roosters gebruikt , gebruik dan draadroosters zodat ontlasting nagenoeg niet als druppel blijft hangen ....anders "schiet" je je doel voorbij

Schoonmaken die roosters,Anton.
Draadroosters of anderszins. Maakt niet uit.

pgvdploeg
08-09-2010, 09:53
Is het, als alternatief, niet een goed idee om de zaken om de draaien.

Maak een lade met lagen.
- De bodem van de lade vrij laten
- 1 cm van de bodem lade een fijnmazig rooster plaatsen
- Op dit fijnmazige rooster strooi je de bekende beukensnippers ( of iets gelijksoortigs)

Hierdoor kunnen de vogels prima scharrelen en valt alle stof,
( gedroogde mest, vogel "roos", stof van de bodembedekking ect )
door het rooster heen in de onderste laag.

Hierdoor heb je een mooi compromis.

Antoni Hopmann
08-09-2010, 11:27
Is het, als alternatief, niet een goed idee om de zaken om de draaien.

Maak een lade met lagen.
- De bodem van de lade vrij laten
- 1 cm van de bodem lade een fijnmazig rooster plaatsen
- Op dit fijnmazige rooster strooi je de bekende beukensnippers ( of iets gelijksoortigs)

Hierdoor kunnen de vogels prima scharrelen en valt alle stof,
( gedroogde mest, vogel "roos", stof van de bodembedekking ect )
door het rooster heen in de onderste laag.

Hierdoor heb je een mooi compromis.

Ik ben toch bang Pieter,dat vogels met hun nagels vastgeraken in de fijne
mazen.
Daarbij komt als je de vogels echt wilt laten scharrelen,waarbij ze tevens
bepaalde benodigheden oppikken, volierzand c.q. metselzand de voorkeur
geniet.

pgvdploeg
08-09-2010, 14:46
Ik ben toch bang Pieter,dat vogels met hun nagels vastgeraken in de fijne
mazen.
Daarbij komt als je de vogels echt wilt laten scharrelen,waarbij ze tevens
bepaalde benodigheden oppikken, volierzand c.q. metselzand de voorkeur
geniet.

Dat klopt, maar ik doel ook op fijnmazig gaas met ca. 4 tot 5 mm ruimte.
Hierop gooi je dan een mooie laag grove beukensnippers.

Dit heb ik al eens toegepast gezien en het werkte perfect.

De enige factor waar ik niet zeker van ben is de grootte van de mazen in
het gaas.
Dat was niet TE fijn. maar welke maat exact? Wellicht ff Googelen.

Antoni Hopmann
08-09-2010, 17:09
Ik zie het toch niet als een alternatief.
Tralierooster of zandlade. Dat is de keuze.
Ach met die kunststofladen van tegenwoordig is schoonmaken
een fluitje van een cent.

pgvdploeg
08-09-2010, 20:12
Dat is ook helemaal waar.

Ik heb GeHu kooien en schoonmaken stelt helemaal niets voor.

Binnenkort maak ik zelf kooien en ga de lades met 2 componenten
verf afwerken. Hiermee hoop ik eenzelfde gemak te breiken.

Antoni Hopmann
08-09-2010, 23:02
Zelfbouw blijft m.i. toch het allerbeste, Pieter.
Dan kan je alles geheel naar eigen wens invullen.
Succes toegewenst.