Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eendenkroos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eendenkroos

    Zou het een idee zijn om eendenkroos te gaan verwerken in eivoer voor onze vogels?

    Hoe kom ik nou op dit idee? Ha, ha, vandaag hoorde ik via de radio dat eendenkroos erg rijk zou zijn aan eiwitten. En dat men het wil gaan gebruiken voor koeien voer.

    Wat denken jullie?
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

  • #2
    Ik denk dat tegenwoordig de sloten waar je het nog kunt vinden iets te smerig zijn.
    Wel alle moeite doen om je vogels schoon water te geven ,,een dicht dak boven de kooi zodat er geen rotzooi in valt ,,en dan zoiets smerigs gaan geven lijkt me een beedje erg raar.
    Wat is eendekroos eigenlijk ,,toch gewoon een soort drijvende waterplant.
    Je kunt ze ook zeesla geven misschien ,,wordt ook voor menselijke consumptie gebruikt.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
      Zou het een idee zijn om eendenkroos te gaan verwerken in eivoer voor onze vogels?

      Hoe kom ik nou op dit idee? Ha, ha, vandaag hoorde ik via de radio dat eendenkroos erg rijk zou zijn aan eiwitten. En dat men het wil gaan gebruiken voor koeien voer.

      Wat denken jullie?
      Zal wel onderzocht zijn om eendenkroos als koeienvoer te gebruiken.
      Om nou eendenkroos uit een sloot te scheppen om dat door het eivoer
      voor de vogels te doen,lijkt me geen gezond idee.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Ik vermoed dat niet zozeer de plantjes, maar wel de vele beestjes die zich ertussen ophouden, voor de eiwitten zorgen.

          Ik heb al jaren een vijver die ik voor niets anders gebruik als voor de kweek van eendenkroos. Gewoon proper water en er wat eendenkroos inleggen. Na verloop van tijd is het hele wateroppervlak bedekt door eendenkroos en krioelt het hierin van slakjes, torretjes, watervlooien, ...
          En telkens ik jonge eenden/ganzen heb, krijgen ze de eerste week voortdurend eendenkroos ter beschikking: het jagen op insectjes stimuleert de jonge eendjes om te beginnen eten en de kroos zelf vinden ze ook lekker.

          Op het moment dat je een schep eendenkroos uit de 'kweekvijver' neemt is er even een opening in het oppervlak, maar binnen een paar dagen is dit weer volledig toegegroeid.

          Voor m'n volierevogels heb ik het nog niet geprobeerd...

          Opmerking


          • #6
            Dan kun je net zo goed andere plantjes kweken en door het eivoer doen ,,gewoon vogelmuur ofzo. Kweekt een heel stuk gemakkelijker.
            De eiwitten die de vogels nodig hebben zitten al in het eivoer ,daarom geven we ze toch ook eivoer..Koeien krijgen geen eivoer ,dus daar kan het wel een idee voor zijn om ze eendenkroos te geven. Kan de boer ook zo uit de nabijgelegen sloot scheppen.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Animal
              ...Koeien krijgen geen eivoer...
              Koeien moeten ook geen eieren leggen

              Persoonlijk vind ik eendenkroos makkelijker kweken dan vogelmuur (op voorwaarde dat je een vijvertje heb natuurlijk). Je hoeft het niet te zaaien en er is er altijd in overvloed...

              Opmerking


              • #8
                Koeienvoer

                Tja Animal, koeienvoer moet mijnsinziens ook eigenlijk van hoge kwaliteit zijn. Gezien de melk en later het vlees wat in de meeste gevallen voor de menselijke consumptie gaat dienen.

                Eendenkroos zal dus best wel schoon te kweken zijn.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Eendenkroos is zeker schoon te kweken. Zoals je al zei zijn de Nederlandse wateren en sloten momenteel erg schoon. Zo schoon dat de visstand er door achteruit gaat..... Klinkt gek maar is toch zo.
                  Eendenkroos vers verstrekken is het beste. Mijn kippen zijn er gek op. Bij de tropen heb ik heb nog niet geprobeerd maar mijn forpussen willen het wel eten. Af en toe een beetje door het eivoer. Maar een echt succes is het nog niet, de een eet het wel, de ander niet.
                  Verder zijn er al proeven genomen om het kroos op de een of andere manier zo te verwerken dat het in droge vorm gegeten kan worden. Daar wachten we dan maar op want diepvries vind ik geen succes.

                  gr
                  Hans.
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                  Opmerking


                  • #10
                    ALS je dat wilt doen wat (theoretische zou kunnen) moet je goed opletten.

                    Met alle mulieu regels enzo zullen er veel dingen afgebroken worden maar, denk goed dat er zoals in iedere sector de regels wat door de vingers gezien worden waardoor er in akkers en boomgaarde met spullen gespoten worden die niet goed zijn voor het mulieu en langer in de sloot blijft hangen dan eigenlijk mag

                    Op de akker word van alles gespoten, van gif om onkruit tegen te gaan tot voedingssublementen om de planten beter te laten groeien, en ook kunstmest e.d.

                    In boomgaarden word ook van alles gespoten gif tegen onkruid en ongedierte.

                    In bijde gevallen zal er ook de sloot geraakt worden waardoor deze stoffen ook in de sloot terecht komen. Maar dat is natuurlijk niet alles. Een sloot moet je zien als een soort afvoer. Onder akkers en boomgaarden ligt een kiezelstenen wat gebruikt word als eens oort drynage systeem (word ook bij glastuinbouw gebruikt). Het overtollige water met gespoten sublementen zal zakken en in de kiezelstenen blijven hangen. Veel water zal verder zakken en vooral het gif en voedingsublementen blijven er in hangen. Het water zakt verder en word grondwater . Bij die kiezelstenen zitten kleine afvoerpijpjes die ook water vanuit de kiezelstenen MET gif en voedingssublementen afvoert naar de sloot!

                    Dus heel veel gif en voedingssublementen zullen in de sloot terecht komen! De sloot waar jij je kroos uit wil halen.

                    Sloten staan vaak aangesloten op kleine meertjes die uitkomen (ondergronds) en bovengronds op karnalen en via daar zal het water verder afgevoert worden. Dus indirect komt alles in de zee terecht maargoed. das niet belangrijk.

                    Als je het overgens niet geloofd moet je in de lente en zomer maar eens de slootjes in de gaten houden soms zie je in de zomer echt zn bruine koperachtige kleur. soms zelfs wel tegen het diaree kleur aan. Dit is ijzer. Meestal is er dan paar dagen ervoor gespoten, dit kan opzich geen kwaad en zal snel verdwijnen maar voor je vogels zal een te veel zeker niet goed zijn!

                    Mocht je tog besluiten om op zoek te gaan naar een schone sloot moet je naar het volgende zoeken,
                    - Salamanders
                    - Liebelle
                    Deze 2 diertjes zijn heel erg ijdel op zichzelf, Dit Betekent dat je ze over het algemeen vaak bij alleen schoon en gezond water tegenkomt! Wat er dus op duid dat je eendenkroos daar vrij schoon zal zijn en dus het minste risico met zich meebrengt.

                    Kwa mileuvervuiling van uitlaatgassen van autos bijvoorbeeld weet ik niet veel af dus ik weet niet wat voor erfect dat heeft op het eendenkroos. Ik weet wel dat salamanders daar heel weinig last van hebben omdat die heel vaak goed beschut zitten.

                    Maar risicoloos zal het nooit zijn dus ik raad het echt af. Pak je 1x dat eendenkroos wat van een hardbespoten sloot afkomt met een gif zal je je vogels behoorlijk ziek kunnen maken en in het ergstegeval zelfs doden (ligt ook aan de grote van je vogels en hoeveelheid kroos).

                    hoop dat je er wat aan hebt!

                    Greetz Bas

                    p.s. Ik heb zelf in de glastuinbouw en fruitteelt gewerkt en kom oorspronkenlijk uit de polder in zeeland waar veel aan akkerbouw word gedaan dus vandaar dat ik dit toevallig weet.

                    Opmerking


                    • #11
                      Een stuk ervaring van Bas. Dat is waar het om draait.
                      Eendenkroos. Nou ja. Ik heb geen eenden en ook geen kweekvijver voor
                      muggen meer.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        reactie

                        Mooi verhaal Bas, iets waar ikzelf natuurlijk ook wel aangedacht heb.

                        Maar met kweken in schoon water zou je ook bakken aan kunnen leggen waar geen giftige stoffen in terecht kunnen komen. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met kweken in schoon water.

                        Kan je toch ff zien dat mensen toch aan de ene kant van alles doen om ongedierte en van alles en nog wat etc te bestrijden maar als het er op aan komt druk bezig zijn om ons allen te vergiftigen. Waar dat gif dan ook terecht komt, het komt via de voedselketen altijd weer op ons eigen bordje terecht.

                        Ik zat eens aan de waterkant te vissen hier in de omgeving, een boer was daar zijn gras aan het bekunstmesten. Nou die korrels zijn best nog wel hard zo uit de kunstmeststrooier. Het halve kanaal werd ook maar even bemest. Dat vind ik nou echt een domme boer, ten eerste treft die zichzelf in zijn eigen portomonee en ten 2e wat heeft ie er aan om het schouwpad en het kanaal mee te bemesten. Mensen denken vaak ook alleen maar aan zichzelf en niet wat er in die sloot zich aan levende wezens bevinden.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          JA het is gewoon heel klote maar je kunt er vrijweinig aan doen...
                          als die boer niet met kunstmest zijn land bemest zul jij op een bepaalt moment niet meer de groente kunnen eten die je nu eet hou daar ook rekening mee. En hoe meer hij van zijn land goed bemest hoe meer hij GOED kan verbouwen dus hoe meer opbrengest hij heeft. en de groenteprijzen zijn voor boeren neit zo perfect hoor :O. dus dat kleine beetje kunstmest wat hij in de sloot gooit weegt voor hem niet op tegen de opbrengst.

                          Maar wat voor hem een klein beetje is is voor kleine dieren heel veel. En kan dodelijk zijn natuurlijk. En daar word HELAAS geen rekening mee gehouden.

                          Wel denk ik dat je met dit soort dingen altijd voorzichtig moet omgaan want het middel wat nu verboden is werd 30 jaar geleden volop gebruikt . En de mensen en dieren zijn er niet door uitgestorven. Vele dingen is ook een geldkwestie uit oogpunt van monopoly positie bezitters.

                          Maar als je kroos wilt hebben zou je het idd in je eigen tuin moeten verbouwen op een of andere manier...

                          Opmerking


                          • #14
                            reactie,

                            Ha, ha, vergeten te melden dat het hier gewoon om het bekunstmesten van grasland ging. En ik eet toch echt geen gras. (grapje).

                            Ik bedoel maar als ik die boer geweest was, was ik wel enkele meters meer van de zijkant gebleven. Gewoon stom.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Gras word gemaait,
                              word gedorst,
                              krijg je hooi,

                              Koe eet hooi,
                              Koe geeft melk,

                              JIJ DRINKT DE MELK

                              dus indirect krijg je het tog binnen :P :P :P :P

                              Opmerking

                              Working...
                              X