Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kooi is klaar, maar wat kan er in?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kooi is klaar, maar wat kan er in?

    Dit is mijn nieuwe kooi die ik in elkaar heb gestoken.


    Wat kan ik hier in houden en wat niet.
    De kooi staat buiten en heeft geen nachtkooi maar ze staat wel onder een afdak dus de bodem blijft in principe mooi droog.

    Het liefst zou ik een koppel rode kardinalen houden, maar lukt dit of is deze kooi 185x60x95 (lxbxh) hiervoor te klein?

    Voldoet de kooi aan de eisen van een koppel distelvinken?

    Kan het dienen voor een koppel aymaraparkieten of citroenparkieten?


    Graag wat ideetjes, zodat ik mijn ringen kan bestellen

    mvg

    Joachim

  • #2
    Mooie strakke kooi jotto.

    Vind hem voor kardinale wat te klein, distelvinken zullen er zeer blij mee
    zijn.
    Parkieten heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat ze het hout gaan
    slopen. Daarvoor had misschien beter het gaas aan de binnenkant kunnen
    zitten.

    Succes met je keuze en je evt vogels.

    Opmerking


    • #3
      voor een koppel citroen of aymara parkieten is de ruimte netjes. Al had ik wel de achterzijde dicht gemaakt, dan hebben de vogels meer rust.

      Opmerking


      • #4
        Achterkant en dak...

        Inderdaad, achter kant dicht ( voor onder andere trek.) en de boven kant zou ik eerder wezen gaan kijken voor plexiglas of golfplaten dat je boven op de draad zet.

        Dit zal veel meer licht geven dan nu denk ik.

        Maar veel succes toch .

        grts

        Edit: Over de vogels.

        De vogels moeten natuurlijk wel winterhard zijn als ze het hele jaar buiten moeten blijven dus daar zou ik ook op letten ..

        grts

        Opmerking


        • #5
          @monique : er is zowel draad langs binnen als langs buiten.
          @Daniel : Ik heb een plaat voorzien om deze eventueel aan de achterzijde te plaatsen. De kooi is gemaakt uit delen van een in elkaar gevallen ikea-kast

          Heb de kooi ingedeeld in drie delen zodat ik eventueel jongen kan apart zetten en ook de man van de pop kan weghalen indien hij het broedproces verstoort.



          Opmerking


          • #6
            Had ik even niet aangedacht dat het ook binnen in zitten

            Nou dat moet je gaan kijken welke vogels je het liefst zou hebben.

            Opmerking


            • #7
              Wel initieel heb ik de kooi gemaakt om er distelvinken of goudvinken in te kweken. Vandaar ook dat ze mooi droog staat. Er staan wieltjes onder de kooi zodat ik de kooi eventueel kan verplaatsen naar het tuinhuis ingeval van echt slecht weer. Ik heb nu barmsijzen maar ik weet niet of ik nog echt zin heb in europese, heb altijd meer interesse in de kardinalen gehad. Ik heb nu wel al gelezen dat hier steeds een grotere kooi voor wordt aangeraden. Aymara's zijn dan weer minder bestand tegen de kou heb ik gelezen. Ik zoek dus nog verder naar eventuele andere interessante opties.

              Opmerking


              • #8
                kardinalen

                ik zou er geen kardinalen in doen. juist deze soort heeft wel wat ruimte nodig, aan gezien ze onderling flink tekeer kunnen gaan. en dan is wat ruimte wel beter. ik zou er distelvinken in doen.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  vogels voor in de nieuwe kooi

                  Mooie kooi.

                  Hopelijk vliegen je vogels niet langs je heen bij het openen van de deuren.

                  Al eens gedacht aan een prachtig koppeltje splendidparkieten. Erg leuke vogels vind ik zelf.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    @Ton het zullen dan waarschijnlijk distelvinken worden.

                    @Henk3 : zeer terechte opmerking, dit had ik ook gezien en daarom heb ik gordijntjes gehangen in de kooi en deze hebben hun nut bij de barmsijsjes reeds bewezen. De gordijntjes(zie 3de foto) geknipt uit vliegraam hangen langs binnen en ik ga met mijn arm erlangs om eten drinken te geven of vogels uit te vangen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Je kunt ook een broedkooivoorfront van een paar euro er tegen aan hangen, zeer eenvoudig bij het voeren, zonder de vogels te storen en ze kunnen niet ontsnappen op die manier.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Soesje
                        Je kunt ook een broedkooivoorfront van een paar euro er tegen aan hangen, zeer eenvoudig bij het voeren, zonder de vogels te storen en ze kunnen niet ontsnappen op die manier.
                        Thx goeie tip!!

                        Opmerking


                        • #13
                          Ook Treursijzen komen in aanmerking!

                          Nu ben ik er ook over aan het denken of ik er geen koppel treursijzen zou in plaatsen. Zijn dit moeilijke vogels om mee te kweken en zijn er bepaalde zaken waar ik bij deze kooi moet bij rekening houden (specifiek dan met de bedoeling op het kweken met treursijzen.) Zijn er mensen die ervaring hebben met het kweken met treursijzen? Zijn er bepaalde punten waar ik moet mee rekening houden?


                          met vriendelijke groeten,

                          Joachim

                          Opmerking


                          • #14
                            Treursijzen kweken.... lijkt me toch meer een vogel voor de speciaalkweker.
                            Ik sluit me aan bij Henk3, een mooi koppel parkieten zoals de splendid. Maar ook de citroen of aymara is hier wel geschikt voor.
                            De kooi is echt wel mooi gemaakt maar als je er weer eentje maakt denk dan eens aan een andere keuze wat betrft het gaas. Neem iets wat niet geplastificeerd is. De vogels komen dan veel beter uit. En misschien is een dichte achterwand ook iets. De vogels voelen zich dan meer op hun gemak.

                            Hans.
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                              Treursijzen kweken.... lijkt me toch meer een vogel voor de speciaalkweker.
                              Ik sluit me aan bij Henk3, een mooi koppel parkieten zoals de splendid. Maar ook de citroen of aymara is hier wel geschikt voor.
                              De kooi is echt wel mooi gemaakt maar als je er weer eentje maakt denk dan eens aan een andere keuze wat betrft het gaas. Neem iets wat niet geplastificeerd is. De vogels komen dan veel beter uit. En misschien is een dichte achterwand ook iets. De vogels voelen zich dan meer op hun gemak.

                              Hans.
                              Hans, bedankt vor de tips.
                              De achterwand is iets voor voorzien. Ik heb een plaat met deze afmetingen en die plaats ik vanaf de lente ertegen.
                              Ik heb inderdaad nog niet veel kweekervaringen, maar ik las ergens dat treursijzen niet moeilijker zijn dan putters of is dat iets te kort dor de bocht?
                              Ik heb me wel de juiste lectuur aangeschaft maar ik veronderstel dat je wil zeggen dat in de boeken niet alles te vinden is?

                              Opmerking

                              Working...
                              X