PDA

Bekijk Volledige Versie : Kooi is klaar, maar wat kan er in?

jotto
10-08-2010, 11:58
Dit is mijn nieuwe kooi die ik in elkaar heb gestoken.
http://www.vogelarena.com/voliere/img/63516_sized__MG_4575.jpg

Wat kan ik hier in houden en wat niet. :help
De kooi staat buiten en heeft geen nachtkooi maar ze staat wel onder een afdak dus de bodem blijft in principe mooi droog.

Het liefst zou ik een koppel rode kardinalen houden, maar lukt dit of is deze kooi 185x60x95 (lxbxh) hiervoor te klein?

Voldoet de kooi aan de eisen van een koppel distelvinken?

Kan het dienen voor een koppel aymaraparkieten of citroenparkieten?

Graag wat ideetjes, zodat ik mijn ringen kan bestellen ;)

mvg

Joachim

monique73
10-08-2010, 12:02
Mooie strakke kooi jotto.

Vind hem voor kardinale wat te klein, distelvinken zullen er zeer blij mee
zijn.
Parkieten heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat ze het hout gaan
slopen. Daarvoor had misschien beter het gaas aan de binnenkant kunnen
zitten.

Succes met je keuze en je evt vogels.;)

Daniel
10-08-2010, 12:17
voor een koppel citroen of aymara parkieten is de ruimte netjes. Al had ik wel de achterzijde dicht gemaakt, dan hebben de vogels meer rust.

bert3660
10-08-2010, 12:47
Inderdaad, achter kant dicht ( voor onder andere trek.) en de boven kant zou ik eerder wezen gaan kijken voor plexiglas of golfplaten dat je boven op de draad zet.

Dit zal veel meer licht geven dan nu denk ik.

Maar veel succes toch ;).

grts

Edit: Over de vogels.

De vogels moeten natuurlijk wel winterhard zijn als ze het hele jaar buiten moeten blijven dus daar zou ik ook op letten ..

grts

jotto
10-08-2010, 12:51
@monique : er is zowel draad langs binnen als langs buiten.
@Daniel : Ik heb een plaat voorzien om deze eventueel aan de achterzijde te plaatsen. De kooi is gemaakt uit delen van een in elkaar gevallen ikea-kast ;)

Heb de kooi ingedeeld in drie delen zodat ik eventueel jongen kan apart zetten en ook de man van de pop kan weghalen indien hij het broedproces verstoort.

http://www.vogelarena.com/voliere/img/63414_sized__MG_4574.jpg

http://www.vogelarena.com/voliere/img/63412_sized__MG_4570.jpg

monique73
10-08-2010, 13:33
Had ik even niet aangedacht dat het ook binnen in zitten:o

Nou dat moet je gaan kijken welke vogels je het liefst zou hebben.

jotto
10-08-2010, 14:54
Wel initieel heb ik de kooi gemaakt om er distelvinken of goudvinken in te kweken. Vandaar ook dat ze mooi droog staat. Er staan wieltjes onder de kooi zodat ik de kooi eventueel kan verplaatsen naar het tuinhuis ingeval van echt slecht weer. Ik heb nu barmsijzen maar ik weet niet of ik nog echt zin heb in europese, heb altijd meer interesse in de kardinalen gehad. Ik heb nu wel al gelezen dat hier steeds een grotere kooi voor wordt aangeraden. Aymara's zijn dan weer minder bestand tegen de kou heb ik gelezen. Ik zoek dus nog verder naar eventuele andere interessante opties.

Ton
10-08-2010, 18:41
ik zou er geen kardinalen in doen. juist deze soort heeft wel wat ruimte nodig, aan gezien ze onderling flink tekeer kunnen gaan. en dan is wat ruimte wel beter. ik zou er distelvinken in doen.

Henk3
10-08-2010, 19:33
Mooie kooi.

Hopelijk vliegen je vogels niet langs je heen bij het openen van de deuren.

Al eens gedacht aan een prachtig koppeltje splendidparkieten. Erg leuke vogels vind ik zelf.

jotto
10-08-2010, 21:32
@Ton het zullen dan waarschijnlijk distelvinken worden.

@Henk3 : zeer terechte opmerking, dit had ik ook gezien en daarom heb ik gordijntjes gehangen in de kooi en deze hebben hun nut bij de barmsijsjes reeds bewezen. De gordijntjes(zie 3de foto) geknipt uit vliegraam hangen langs binnen en ik ga met mijn arm erlangs om eten drinken te geven of vogels uit te vangen.

Soesje
10-08-2010, 21:56
Je kunt ook een broedkooivoorfront van een paar euro er tegen aan hangen, zeer eenvoudig bij het voeren, zonder de vogels te storen en ze kunnen niet ontsnappen op die manier.

jotto
10-08-2010, 21:58
Je kunt ook een broedkooivoorfront van een paar euro er tegen aan hangen, zeer eenvoudig bij het voeren, zonder de vogels te storen en ze kunnen niet ontsnappen op die manier.

Thx goeie tip!! :cool:

jotto
23-09-2010, 09:58
Nu ben ik er ook over aan het denken of ik er geen koppel treursijzen zou in plaatsen. Zijn dit moeilijke vogels om mee te kweken en zijn er bepaalde zaken waar ik bij deze kooi moet bij rekening houden (specifiek dan met de bedoeling op het kweken met treursijzen.) Zijn er mensen die ervaring hebben met het kweken met treursijzen? Zijn er bepaalde punten waar ik moet mee rekening houden?

met vriendelijke groeten,

Joachim

Hans de Vries
23-09-2010, 10:44
Treursijzen kweken.... lijkt me toch meer een vogel voor de speciaalkweker.
Ik sluit me aan bij Henk3, een mooi koppel parkieten zoals de splendid. Maar ook de citroen of aymara is hier wel geschikt voor.
De kooi is echt wel mooi gemaakt maar als je er weer eentje maakt denk dan eens aan een andere keuze wat betrft het gaas. Neem iets wat niet geplastificeerd is. De vogels komen dan veel beter uit. En misschien is een dichte achterwand ook iets. De vogels voelen zich dan meer op hun gemak.

Hans.

jotto
23-09-2010, 11:09
Treursijzen kweken.... lijkt me toch meer een vogel voor de speciaalkweker.
Ik sluit me aan bij Henk3, een mooi koppel parkieten zoals de splendid. Maar ook de citroen of aymara is hier wel geschikt voor.
De kooi is echt wel mooi gemaakt maar als je er weer eentje maakt denk dan eens aan een andere keuze wat betrft het gaas. Neem iets wat niet geplastificeerd is. De vogels komen dan veel beter uit. En misschien is een dichte achterwand ook iets. De vogels voelen zich dan meer op hun gemak.

Hans.

Hans, bedankt vor de tips.
De achterwand is iets voor voorzien. Ik heb een plaat met deze afmetingen en die plaats ik vanaf de lente ertegen.
Ik heb inderdaad nog niet veel kweekervaringen, maar ik las ergens dat treursijzen niet moeilijker zijn dan putters of is dat iets te kort dor de bocht?
Ik heb me wel de juiste lectuur aangeschaft maar ik veronderstel dat je wil zeggen dat in de boeken niet alles te vinden is?

Hans de Vries
23-09-2010, 12:22
Treursijzen en putters zijn toch wel vogels die meer nodig hebben dan wat zaad en een hap eivoer. Tijdens de broedtijd en ook in de voorbereiding daarvan is meer nodig. Verse onkruidzaden, o.a. de uitgebloeide knoppen van de paardebloem is zeer aan te bevelen. Daarnaast kan gekiemd zaad gegeven worden en voor de dierlijke eiwitten bijvoorbeeld diepvries pinky's. En zo zijn er nog wel meer dingen op te noemen.

gr
Hans

winterkoning
23-09-2010, 13:02
Dit is mijn nieuwe kooi die ik in elkaar heb gestoken.
http://www.vogelarena.com/voliere/img/63516_sized__MG_4575.jpg

Wat kan ik hier in houden en wat niet. :help
De kooi staat buiten en heeft geen nachtkooi maar ze staat wel onder een afdak dus de bodem blijft in principe mooi droog.

Het liefst zou ik een koppel rode kardinalen houden, maar lukt dit of is deze kooi 185x60x95 (lxbxh) hiervoor te klein?

Voldoet de kooi aan de eisen van een koppel distelvinken?

Kan het dienen voor een koppel aymaraparkieten of citroenparkieten?

Graag wat ideetjes, zodat ik mijn ringen kan bestellen ;)

mvg

Joachim

kardinalen kan je hier in kweken als het moet met gemak ( kijk op deze link bv. hier zie je dat er niet heel veel ruimte nodig is om te kweken/houden ,jouw kooi zou in theorie beter zijn dat die op de link staat, jouw kooi is namelijk breder/langer , hoogte is namelijk niet zo van toepassing,vogels ( de meeste dan) vliegen rechtuit i.p.v. steil omhoog) :
http://fotogallery.rodekardinaal.nl/#0.8

is niks anders dan dat het een voorbeeld is. ( en heb hier dan ook geen mening over,of het nu juist of niet juist is).

ik heb ze zelf ook in broedkooien gekweekt m.a.w. het kan gewoon ( wel heel belangrijk de aard van karakter van jouw "aanstaande " vogels ).

koppel putters , ook met gemak.
treursijzen gaat/kan ook gewoon.

(ik weet dat jij het over houden hebt( met een klein hintje over ringen bestelling) , en houden of kweken is een wereld van verschil, echter bij mij is het zo dat houden gelijk staat aan kweken).

maar ik weet niet in hoeverre jij ervaring hebt met kweken etc( en dan bedoel ik in welke richting heb je dan het meeste ervaring?). ik zou zeggen begin "iets" gemakkelijker. ( want wat voor de 1 gemakkelijk is ,blijkt voor de ander een vrijwel onmogelijke taak, maargoed er bestaat ook zoiets als "beginnersgeluk").
maar hoe dan ook koop dan wel bij kwekers die ook ongeveer op die manier hun vogels huisvesten/kweken. ( scheelt een hoop ellende en centjes die anders zo de kliko in verdwijnen,want je noemt niet de "goedkoopste soortjes" op.).
probeer je eigen zo goed als mogelijk te verdiepen in de betreffende soortjes en dan zal het allemaal wel goedkomen denk ik. ( vraag dus de oren van de kop van de kweker waarvan jij de vogels wilt gaan betrekken en....................vraag ook vooral "verder" want verkopende kweker is niet altijd geheel objectief/eerlijk ).

maar ik zie dat je het gaas ook aan de buitenkant hebt,is dat wel zo'n goed idee?
ik zie veel randjes waarop viezigheid etc. op/tussen kan komen te liggen, is niet bevordelijk voor de hygiene / gezondheid (soms).
het lijkt mij te lastig om schoon te houden zo. ( mijn mening).

verder let heel goed op waar je deze kooi wilt gaan plaatsen en of je de vogels zomer en winter hier in wilt laten vertoeven, m.a.w. allemaal punten waaraan je moet denken als je een soort in gedachten hebt. ( denk dus aan vocht en tocht/windrichting of volle zon de gehele dag etc. etc).
mvg

ps: je vraag ook wat niet..............
nou ik denk dat je er geen koppeltje steller zeearenden in moet gaan houden. (ehh heb ik gelijk of niet?).

pps: misschien hier ook ff kieken/vragen ?:

http://www.werkgroepamerikaansesijzen.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
http://www.kardinalen.be/
http://www.rodekardinaal.nl/