PDA

Bekijk Volledige Versie : nu nog kweken met japanse meeuwtjes

timon115
03-08-2010, 00:44
hallo,
ik heb 2 koppels japanse meeuwtjes, en kan er nog 2 bijkrijgen(gratis:D ) van iemand die stopt.
zou ik dan nu nog kunnen kweken als ze eitjes leggen of moet ik de eitjes weghalen.:huh
ook heb ik wel eens gehoord dat als je 4 koppels meeuwtjes bij elkaar indoet, dat ze dan allemaal in hetzelfde nestkastje gaan liggen en dat kweken niet meer lukt, wat zijn jullie ervaringen daarmee?:whisle:

mvg,
Timon

Hans de Vries
03-08-2010, 10:49
Met de Japanse meeuwen kun je in principe in elk jaargetijde kweken. Voorwaarden zijn: voldoende lichturen, goede voeding, broedconditie.
Enkele koppels bij elkaar werk prima. Maar, als je vier koppels in een kooi houdt heb je eigenlijk minimaal 6 broedkastjes nodig.
Dan hebben ze keus en zal dat bij elkaar kruipen wel meevallen.
Zorg wel voor voldoende vliegruimte, als ieder koppel 5 jongen krijgt heb je al gauw meer vogel dan kooi...

gr
Hans.

timon115
03-08-2010, 11:26
bedankt voor je snelle reactie,
er hangen 6 tralienestkastjes in de kooi en nog 2 dichte (voor goulds)
(niet dat ik goulds heb, die zijn overleden)
heb er nog een paar kanaries bij zitten, dat dan wel.
maar over 2 weken ga ik mijn ren weer uitbreiden dus dan kan het makkelijk.

mvg

Hans de Vries
03-08-2010, 12:38
Succes gewenst!

Hans

timon115
03-08-2010, 12:43
dank je:) zal ik nodig hebben :p

danielle_akkerman
03-08-2010, 13:44
laat je wel foto's zien als het gelukt is met je JM ??

Ben erg benieuwd.

succes

timon115
03-08-2010, 17:41
ja zal k doen :)

timon115
06-08-2010, 14:36
ik denk niet dat ze snel gaan kweken, want de japanse meeuwtjes vliegen helemaal niet... ze zitten op de grond en meer doen ze niet, ook zijn er geen veertjes waar normaal een staart zit! ik heb ze gekocht op de markt in barneveld en kon ze ruilen als het alleen maar mannen waren zij die meneer.
wat kan ik nu het beste doen? ze weer ruilen met die meneer? deze woensdag?

danielle_akkerman
06-08-2010, 15:25
das geen goed teken dat ze alleen op de grond zitten. ik ben ook net begonnen met JM maar die van mij vliegen als een gek grond lijke wel ADHD vogels :) Het is mij geleerd dat als vogels op de grond blijven zitten het niet goed is (buiten de grondvogels dan he;) ) Zou zeggen gewoon ruilen succes

lambert46518
06-08-2010, 16:43
je eerste fout al gemaakt, en wel vogels kopen die in de rui zitten moet je nooit doen koop alleen vogels die een compleet veren pakje hebben.

en kweken met meer als een koppeltje in een voliere gaat bij lange na niet als wanneer je ze apart in broedkooi kweekt.

nu is het kweken wat de meeste doen toch maar kweken voor de opkoper dus veel maakt het niet uit wat er gekweekt wordt, ander verhaal wordt het als je via de standaard gaat kweken dan zal je wel in een kooi moeten kweken.

timon115
06-08-2010, 21:18
van die kooien had ik al wel een beetje begrepen, ben ook bezig met broedkooien maken, heb er 4 van ong. 50x50x40 allemaal.
maar ik ruil ze voor jap.meeuwtjes die alle veren hebben.
mvg

Troetelduifje
06-08-2010, 23:22
ik denk niet dat ze snel gaan kweken, want de japanse meeuwtjes vliegen helemaal niet... ze zitten op de grond en meer doen ze niet, ook zijn er geen veertjes waar normaal een staart zit! ik heb ze gekocht op de markt in barneveld en kon ze ruilen als het alleen maar mannen waren zij die meneer.
wat kan ik nu het beste doen? ze weer ruilen met die meneer? deze woensdag?

Markt in Barneveld....... niet de ideale plek om dieren te kopen hoor, sorry als ik hiermee mensen tegen de schenen schop, maar Barneveldse markt staat niet hoog aangeschreven qua diervriendelijkheid, qua vakkundigheid met dieren (wel met geld) en qua gezondheid van dieren.
Bovendien heb je nooit garantie, want hoe kan jij weten wat de mannetjes zijn? Dan wil die man op de markt ze echt niet terug.

Mijn JM zijn heel actief en fladderen als helikopters (tenminste, met dat geluid) door de kooi.

Wellicht kan je deze Jm die je gekocht hebt eerst even de tijd geven om bij te komen en om veren aan te kweken. Geef ze wat eivoer als krachtvoer en gezond vers eten en water. Dan kunnen ze aansterken en wie weet valt de kwaliteit naderhand nog mee en heb je 4 prachtige koppels.
..... hoe weet je trouwens dat het 4 koppels zijn en niet 8 vrouwtjes, of 8 mannetjes, als je niet weet wat de mannen en de vrouwen zijn?

timon115
07-08-2010, 12:33
de verschillen tussen mannen en poppen heb ik op internet opgezocht en zo getest ong. heb in tot. 5 mannen en 3 poppen nu ga ik nog 1 mannetje ruilen tegen 1 pop. Die meneer zei dat ik ze mocht ruilen, (in Barneveld)

lambert46518
07-08-2010, 13:49
alweer iemand die in fabeltjes geloofd en het verschil kan zien tussen man en pop bij de japanse meeuwen.

Troetelduifje
07-08-2010, 13:54
alweer iemand die in fabeltjes geloofd en het verschil kan zien tussen man en pop bij de japanse meeuwen.

Lambert46518; hoewel je vaak gelijk hebt... kun je het echt niet vriendelijker brengen?
Je reacties zijn vaak zo... kattig. Heb je misschien niet in de gaten, maar het staat niet zo leuk. :)

Tarheelhal
07-08-2010, 13:59
Het is moeilijk te constateren bij JM's en meerdere vinken wat hun geslacht is, Het enigste verschil is dat een man zingt en het vrouwtje niet en met 8 vogels is het moeilijk te onthouden welke zingt.

Troetelduifje
07-08-2010, 14:01
Het is moeilijk te constateren bij JM's en meerdere vinken wat hun geslacht is, Het enigste verschil is dat een man zingt en het vrouwtje niet en met 8 vogels is het moeilijk te onthouden welke zingt.

:p als er een zingt meteen grijpen en ringen. hahaha. Vogelkwekers zetten vogels meestal apart en als hij dan zingt weten ze dat het een ventje is.

lambert46518
07-08-2010, 14:07
somige mensen hebben totaal geen verstand van vogels en kopen lukraak wat ze zien. als iedereen eerst een goed boek kocht of bij ervaren kwekers ging kijken was een hoop dierenleed uit de wereld en wat belangrijker is er kwamen voldoende kwekers bij.

neem nu het voorbeeld van de japanse meeuwtjes , de beste man koopt vogels die niet geheel in de veren zittenn dus in de rui zitten , hij koopt bovendien op het woord van de verkoper mannen en poppen met het gezegde dat hij ze mag ruilen, dus twee keer kans dat hij zich ziektes op het hok binnenhaalt. tevens ben ik benieuwd of hij ze wel geruild krijgt als de verkoper alles verkocht heeft op de markt valt er niks meer te ruilen dus blijft koper met zijn vogeltjes zitten en baalt als een stekker, en nu maar hopen dat hij het bijltje er niet bij neer gooit.

Bovendien het kweken van japanse meeuwen, zebravinken en alle andere vogels die niet voldoen aan de standaard eisen is eigenlijk kweken voor reptielenvoer.

Hans de Vries
07-08-2010, 18:46
somige mensen hebben totaal geen verstand van vogels en kopen lukraak wat ze zien. als iedereen eerst een goed boek kocht of bij ervaren kwekers ging kijken was een hoop dierenleed uit de wereld en wat belangrijker is er kwamen voldoende kwekers bij.

neem nu het voorbeeld van de japanse meeuwtjes , de beste man koopt vogels die niet geheel in de veren zittenn dus in de rui zitten , hij koopt bovendien op het woord van de verkoper mannen en poppen met het gezegde dat hij ze mag ruilen, dus twee keer kans dat hij zich ziektes op het hok binnenhaalt. tevens ben ik benieuwd of hij ze wel geruild krijgt als de verkoper alles verkocht heeft op de markt valt er niks meer te ruilen dus blijft koper met zijn vogeltjes zitten en baalt als een stekker, en nu maar hopen dat hij het bijltje er niet bij neer gooit.

Bovendien het kweken van japanse meeuwen, zebravinken en alle andere vogels die niet voldoen aan de standaard eisen is eigenlijk kweken voor reptielenvoer.

Daar gaan we weer:

Je verwijt hier de koper dat hij vogels koopt die niet in conditie zijn.
Ik denk dat de verkoper hier de zwarte piet moet krijgen. Hij verkoopt vogels die niet behoorlijk in de veren zitten.

Je insinueert dat de verkoper vogels aanbied die ziektes bij zich dragen; is dat wel zo?

En verder beweer je dat japanse meeuwen, zebravinken en alle andere vogels die niet voldoen aan de standaard eisen, eigenlijk kweken is van reptielenvoer.
Dat is lulkoek.

Ik vind dat je met deze uitspraken niet bepaald reclame maakt voor onze hobby... ja, slechte reclame!

En dat een aspirant-koper zich eerst beter kan voorbereiden alvorens tot koop over te gaan, dat ben ik met je eens. Maar niet iedereen is hiertoe in de gelegenheid of weet hoe het werkt in de vogelliefhebberij....

Je verhaal zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar je zou eerst ook een beetje kunnen doordenken voordat je wat schrijft.

Hans.

lambert46518
07-08-2010, 19:16
niet de verkoper dient de zwarte piet toebedeeld te krijgen maar de koper die had zich eerst eens goed moeten laten adviseren door ervaren mensen.

Bovendien zeg ik niet dat de vogels ziek zijn maar de mogelijkheid bestaat dat ze ziek zijn of ongedierte bij zich dragen.

en hoezo geen reptielenvoer? waar blijven al die gekweekte vogels dan?
denk dat als wat ik beweer niet waar is er veel meer vogelliefhebbers waren.

Hans de Vries
07-08-2010, 19:46
niet de verkoper dient de zwarte piet toebedeeld te krijgen maar de koper die had zich eerst eens goed moeten laten adviseren door ervaren mensen.

Hallo, Timon115 is een scholier.... ik denk niet dat hij precies weet over de hoed en de rand, anders had hij die vogels niet gekocht. Ik denk dat hij er wèl van geleerd heeft.

Bovendien zeg ik niet dat de vogels ziek zijn maar de mogelijkheid bestaat dat ze ziek zijn of ongedierte bij zich dragen.

Als we daar vanuit zouden gaan komt er nooit weer een kop op een vogelmarkt....

en hoezo geen reptielenvoer? waar blijven al die gekweekte vogels dan?

Enig idee hoeveel reptielen er dan nodig zouden zijn??

Hans.

lambert46518
07-08-2010, 19:50
denk niet dat hij wat geleerd heeft, want nu vraagt hij al informatie over blauwfazantjes.

daarom zie je mij dus nooit op vogelmarkten als ik vogels koop ga ik naar kwekers daar zie ik hoe de vogels erbij zitten.

Misschien een ander antwoord voor me als het geen reptielenvoer is???

Troetelduifje
07-08-2010, 20:09
denk niet dat hij wat geleerd heeft, want nu vraagt hij al informatie over blauwfazantjes.

daarom zie je mij dus nooit op vogelmarkten als ik vogels koop ga ik naar kwekers daar zie ik hoe de vogels erbij zitten.

Ow dat is inderdaad wel raar, als hij nu weer wat wil weten over andere vogels. Voor je welk dier dan ook aanschaft is het verstandig om van te voren de basiskennis te lezen en google geeft veel info hoor. Je moet toch weten waar je aan begint en wat je kan verwachten natuurlijk.

Persoonlijk ben ik ook niet gek op grote dierenmarkten;Heb teveel narigheid gezien. Ik werd daar misselijk en ga daar ook niet meer heen. Hoe sommigen met dierne omgaan; het is gewoon koopwaar, om geld mee te verdienen, geen levende wezes met gevoel voor hen.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je bij een goede kweker de broedhokken kunt zien en kunt zien of er geen sprake is van broodfok enzo. Maar dat kun je bij gewone hobbykwekers ook zien natuurlijk.
Ik heb nu 3 jongen van de JM en iedereen mag zien hoe ze bij mij in de kooi fladderen en toevallig dat deze 3 naar een vriend gaan met een nog grotere volière, anders had ik ze ook gewoon verkocht.

En al die gekweekte vogels kunnen best voor een deel naar reptielen gaan als voer. (die moeten tenslotte ook eten) Maar aan de andere kant moet je bedenken dat veel mensen ze fout houden en dan komen ze voortijdig te overlijden en willen ze weer nieuwe en zo blijft de vraag naar vogels.

Hier in onze omgeving is trouwens een vogelschaarste, vooral zebravinken. is dat bij jullie ook zo?

danielle_akkerman
07-08-2010, 20:28
Je woond gewoon in de verkeerde regio in gelderland is er volop alles te krijgen.;)

Hans de Vries
07-08-2010, 20:52
Het feit dat hij om info vraagt is toch positief?

Ik voorzie uit eigen bestand en ruil met collega's maar sneup wel regelmatig op de grote vogelmarkten. En in tegenstelling tot vroeger jaren is er nu wel goed controle op het welzijn van vogels. Maar malafide handelaren zul je altijd houden.

Noem het voor mijn part exporthandel, dan denk ik dat je dichter in de buurt zit. Reptielen zien trouwens ook meer in eendagskuikens en kleine zoogdieren dan in een bal veren.

gr
Hans.

JelleTom
07-08-2010, 23:29
ik denk dat sommige hier vergeten dat er een leerperiode is als je met deze hobby begint.

De kans is zeer groot dat je in het begin in volle enthousiasme fouten maakt, maar het is mss beter om goede raad te geven in plaats van iemand af te breken.

JE KAN HETZELFDE ZEGGEN OP TWEE VERSCHILLENDE MANIEREN, ik dacht dat dit de iedeale plek was om bij te leren. Maar de reactie van sommige mensen doet me soms twijfelen. In plaats een oplossing te geven enkel over het probleem doorbomen dat de fout van de kweker zou zijn. Moest hij/zij de oplossing weten, het probleem zou er niet zijn

monique73
08-08-2010, 00:01
Diegene die beweren dat ze zelf nog nooit een fout hebben gemaakt hebben
geen plank voor de kop maar een blok beton.

Van sommige moet je gewoon de reactie's negeren, hier is ook een handige
knop voor scheelt een hoop ergenis anders had ik hier allang niet meer rond
gedwaald.

timon115
08-08-2010, 00:18
dat van die japanse meeuwtjes was dom, maar ik heb de verkoper gebeld ik mag ze ruilen ziektes zal wel mee vallen denk ik, en over die blauwfazantjes was meer eigenlijk een beetje informatie opdoen (dingen vragen die ik toch nog niet zal doen) eerst mijn ren maar een paar meter groter/breder maken en dan zie ik wel welke vogels ik ga kweken.
lambert sorry dat ik zo dom ben...
en ja hierzo (in gelderland) is echt veel te krijgen xD
in harderwijk zit iemand 2,50per zebravinken koopt ze ook in voor 1,50
in elburg laatst iemand die ze gratis weggaf

timon115
11-08-2010, 15:33
daar was ik weer, heb vandaagde japanse meeuwtjes geruild tegen 2 witte.
het gaat (tot nu toe) allemaal goed en de verkoper heeft me gewoon netjes de vogels laten ruilen.
heb ook bij iemand anders op dezelfde beurs een koppel geelsnavel spitsstaartamadine gekocht (37,50 euro) ze eten en vliegen ook al goed, heb net een nestkastje voor hun gekocht.
mvg;p

Troetelduifje
11-08-2010, 16:06
Altijd wel een beetje oppassen dat je je hok niet al te vol stopt met verschillende vogels en ook goed nagaan welke vogels bij elkaar kunnen. JM zijn sulletjes die zich het nest laten leegpikken, dus geen nestenslopers erbij zetten.

Verder heeft iedereen hier natuurlijk recht op zijn eigen mening.
Als je een topic post in het openbaar kun je zowel positieve als negatieve reacties verwachten. Hoewel ik zelf ook liever positieve reacties ontvang van mensen die het allemaal eens zijn met mijn (wellicht domme) keuze, kan ik me ook voorstellen dat het dierenliefhebbers frustreert als iemand onbezonnen aan het houden van een dier begint.

Hoe het ook zij; het maakt niet uit wat wij vinden, het gaat erom dat dieren die we onder onze hoede nemen goed verzorgd worden en gelukkig zijn.
Of je ze nou van een slechte kweker krijgt of van een topkweker; bij jou moeten ze het in elk geval goed hebben.

En hoe meer dieren je neemt, des te meer je je aandacht moet verdelen en des te minder er over blijft per dier.

... oh als je toch ergens een kat alleen bent bij een knuffelbaas... dát is nog eens een leventje. :D

lolo89
12-08-2010, 13:10
Hier in onze omgeving is trouwens een vogelschaarste, vooral zebravinken. is dat bij jullie ook zo?[/QUOTE]

JE MAG GERUST WAT ZEBRA'S BIJ MIJ KOMEN HALEN HOOR ;)
hehe

Troetelduifje
12-08-2010, 13:11
Nee, ik hoef die niet; vind ze wat te zenuwachtig.

hansd
17-11-2010, 08:23
helaas moet ik bekennen dat Lambert wel enigszins gelijk heeft,heb namelijk zelf slangen gehad (en gekweekt).
mijn hondskopboa,s zijn vogeleters, leven in de bomen.
20 gulden voor 10 zebravinken. in de seventies.
en ik was maar een kleine jongen.kende ook mensen die ze speciaal hiervoor
kweekten.
grt. hans

vandurenj
17-11-2010, 11:52
de meeuwtjes op vogelmarkten zijn gewoonlijk bonte en witte die gediend hebben als pleeg ouder en gewoonlijk dan nog 2 mannen waar eieren onder gelegd worden
dat ze ne staart missen is niet zo erg als ze er maar niet tot bloedens toe aan pikken
doordat ze met 2 mannen gehouden (als koppel) zijn willen sommige niks meer van een vrouwtje weten en zal van kweken niet veel in huis komen

Mumble
17-11-2010, 18:19
Altijd wel een beetje oppassen dat je je hok niet al te vol stopt met verschillende vogels en ook goed nagaan welke vogels bij elkaar kunnen. JM zijn sulletjes die zich het nest laten leegpikken, dus geen nestenslopers erbij zetten.

Verder heeft iedereen hier natuurlijk recht op zijn eigen mening.
Als je een topic post in het openbaar kun je zowel positieve als negatieve reacties verwachten. Hoewel ik zelf ook liever positieve reacties ontvang van mensen die het allemaal eens zijn met mijn (wellicht domme) keuze, kan ik me ook voorstellen dat het dierenliefhebbers frustreert als iemand onbezonnen aan het houden van een dier begint.

Hoe het ook zij; het maakt niet uit wat wij vinden, het gaat erom dat dieren die we onder onze hoede nemen goed verzorgd worden en gelukkig zijn.
Of je ze nou van een slechte kweker krijgt of van een topkweker; bij jou moeten ze het in elk geval goed hebben.

En hoe meer dieren je neemt, des te meer je je aandacht moet verdelen en des te minder er over blijft per dier.

... oh als je toch ergens een kat alleen bent bij een knuffelbaas... dát is nog eens een leventje. :D
thats right;)