Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vogel voeding.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vogel voeding.

    Te veel of te weing.
    Mensen waar hebben wij het over. In de natuur weet de vogel zelf te bepalen wat en wanneer iets goed voor hem is. In onze situatie zijn wij het die het, helaas, bepalen. Nu begrijp ik wel dat e.e.a. niet anders kan. Het betekent echter wel dat we de vogels zo veel mogelijk keus moeten bieden. Allen dat beetje tropen / voliere zaad is dus niet voldoende.
    Kijk eens wat vogels, vooral kouwen, doen met de hoop van uw hond. Vaak zitten ze al te wachten. Nu moeten we natuurlijk niet de hoop van onze hond in de voliere laten werpen. Ik geef maar een voorbeeld. Even verder over de hond. Er zijn er die gek zijn op paarden vijgen, waarom ? omdat ze dan een bepaald iets missen. Oplossing geef ze eens een eierkoek. Terug naar de vogels. Vogels zoeken dus in de natuur hun eigen behoefte. Geef daarom zoveel mogelijk keus. Wat dacht u van een boterham, of een krentensnee. Een en ander waar afhankelijk van de soort vogel. Ik kan hier uren over door gaan maar mijn advies : koop een goed boek over voeding voor vogels en verdiep u daar eens goed in. U kunt daarin terug vinden de voedingswaarde van bepaalde zaden etc. En heeft u toch nog vragen, stel ze. Als ik het antwoord weet geef ik het.
    Veel succes.

  • #2
    Hallo P.J.

    Ik ben zelf een paapjes kweker(sporophila) en oud gedienden hier kennen u wel van de stukjes uit Onze Vogels over deze vogelsoort.

    Ik zelf geef ze naast de gebruikelijke zaadsoort ook bijna het hele jaar door eivoer met gekiemd zaad er door heen.

    Maar nu hoor ik hier over ook van tegenstanders dat je de vogels niet elke dag eivoer moet verstrekken, dat de vogels 'mottig' in de veren gaan zitten, zwaar gaan ademen, vervetten, enz.

    Ik probeer de dis ook zo rijkelijk mogelijk te maken en dit naast het zaad aan te bieden, want wat u al zegt in zaad zit niet alles.

    Nou is mijn vraag, mag dit of moet ik het buiten de ruitijd beperken tot 1 a 2 maal in de week?

    Alvast bedankt.
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Wat zit in een eierkoek wat ook in een paardevijg zit??

      Het lijkt of u wat / iemand / een gedachte aan de kaak wil stellen, maar wat?

      Variatie, zelf kiezen. Mensen kunnen ook kiezen, hebben zelfs de wetenschap ....

      Vind het topic wat vaag.

      Opmerking


      • #4
        De bedoeling van het verhaal is ongetwijfeld goed bedoeld maar ik begrijp ook niet precies wat je er mee wilt zeggen.... Punt van discussie?
        Boeken heb ik genoeg en erin verdiepen heb ik ook al gedaan.
        Je mag best wat duidelijker zijn.

        gr
        Hans.
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

        Opmerking


        • #5
          Hallo:

          Om de discussie te openen: de verklaring - In de natuur weet de vogel zelf te bepalen wat en wanneer iets goed voor hem is. - past perfect in een damesblad met mooie roze plaatjes (dames: zonder seksistische intenties) maar is gespeend van alle realiteit.

          In de natuur is een vogel een overlevingskunstenaar en moet in leven zien te blijven met wat hij/zij in de loop van het jaar vindt.

          Bij strenge vorst nog nooit een merel een rotte appel zien eten ? Of een roodborstje "korreltjes suiker en kruimeltjes brood" ? En dat voor insecten eters !

          Er is in de natuur vaak geen voedsel, laat staan keuze van voedsel maar het is een kwestie van "survival of the fittest".

          Een zaadetende vogel in een beschermde omgeving die wordt voorzien van een goed zaad mengsel, ei- of krachtvoer en regelmatig een extraatje heeft het veel gemakkelijker dan een wilde vogel.

          Wessel van der Veen.

          Opmerking


          • #6
            Aanvullend, dat "extraatje" zal het hier om gaan.
            Dat kan zijn dierlijk of plantaardig.

            P.J. Wat adviseer je bv voor kleine Afrikaanse tropen?
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Zeker in rusttijd karig en gerantsoeneerd voeren ipv te veel extraatjes, getuige de vele welvaartsziekten waaraan wij mensen onderhevig zijn.

              Het al oude spreekwoord zegt; een goede haan is niet vet.

              Greetzzz

              Opmerking


              • #8
                Misschien bedoeld P.J wel om de vogels op een zo natuurlijk mogelijke mannier te houden.
                En daar is geen gif of chloor bij nodig.
                De meeste vogels scharrelen graag over de bodem van de volliere rond. Zorg dan dat er iets te scharrelen valt ,en dat is meer dan een schaaltje schelpen zand.
                Gewoon een zand bodem ,waar regelmatig zaad wordt gemorst en waar ook regelmatig regen over heen gaat . Op zo'n bodem leeft vanaales waar de vogels dol op zijn.(insecten en gekiemd zaad en groenvoer).
                Eens in de zoveel tijd de bodem om spitten ,,de vogels hebben dan nog meer plezier.
                Leg een paar verse graszoden op de bodem ,ook onderste boven ,,vollop plezier voor de vogels. En zo kun je zelf nog meer verzinnen.
                En niet gaan zeuren dat ze daar ziek van worden ,want dat valt allemaal erg mee ,of je hebt gewoon zwakke vogels.
                Hier willen veel mensen vogels houden en kweken onder bijna laboratorium omstandig heden.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                  Misschien bedoeld P.J wel om de vogels op een zo natuurlijk mogelijke mannier te houden.
                  En daar is geen gif of chloor bij nodig.
                  De meeste vogels scharrelen graag over de bodem van de volliere rond. Zorg dan dat er iets te scharrelen valt ,en dat is meer dan een schaaltje schelpen zand.
                  Gewoon een zand bodem ,waar regelmatig zaad wordt gemorst en waar ook regelmatig regen over heen gaat . Op zo'n bodem leeft vanaales waar de vogels dol op zijn.(insecten en gekiemd zaad en groenvoer).
                  Eens in de zoveel tijd de bodem om spitten ,,de vogels hebben dan nog meer plezier.
                  Leg een paar verse graszoden op de bodem ,ook onderste boven ,,vollop plezier voor de vogels. En zo kun je zelf nog meer verzinnen.
                  En niet gaan zeuren dat ze daar ziek van worden ,want dat valt allemaal erg mee ,of je hebt gewoon zwakke vogels.
                  Hier willen veel mensen vogels houden en kweken onder bijna laboratorium omstandig heden.

                  Opmerking


                  • #10
                    In de natuur sterven ze niet bij bosjes ,,anders was er al veel meer uitgestorven.

                    Opmerking


                    • #11
                      zoek voor de gein maar eens op wat de gemiddelde leeftijd is van een wilde zebravink,je zal verbaasd staan

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                        In de natuur sterven ze niet bij bosjes ,,anders was er al veel meer uitgestorven.
                        van groenvinken bv schieten er ook niet veel meer over na 1 jaar...

                        Opmerking

                        Working...
                        X