PDA

Bekijk Volledige Versie : Tonic Blok Roze

P.Wijlaars
26-07-2010, 16:00
wie heeft er evaring met Adori Tonic Blok Roze
wat voor voedingstoffen zitten hier in?
Ik dit zag vandaag dit in de winkel liggen.
Ik wou even weten,of dit product goed is voor tropische vogels.
of is dit ook flauwekul?

Animal
26-07-2010, 16:42
Zijn er ook in het licht blauw en wit. Worden ook merkloos verkocht en zullen dan ook wel goedkoper zijn (per stuk en per 12)
Ik denk dat het voornamelijk kalk is ,,bij mij hangt er in iedere kooi een ,en ook sepia.

P.Wijlaars
26-07-2010, 17:04
Zijn er ook in het licht blauw en wit. Worden ook merkloos verkocht en zullen dan ook wel goedkoper zijn (per stuk en per 12)
Ik denk dat het voornamelijk kalk is ,,bij mij hangt er in iedere kooi een ,en ook sepia.

Oke, dus geen flauwekul.??

Bentley
26-07-2010, 17:16
Zit er geen jodium in die roze, dat dacht ik namelijk, maar geen idee waar het goed voor is hoor.

Groetjes Esther

P.Wijlaars
26-07-2010, 17:38
deze tekst heb ik gevonden op het internet:

Is voor papegaaien, grote parkieten en alle volierevogels. Het is een zuiver natuurproduct dat een goede snavelvorming bevordert. Als aanvulling van stoffen die nodig zijn voor een topconditie. Net zo onontbeerlijk als het dagelijkse voedsel.

Bentley
26-07-2010, 17:41
deze tekst heb ik gevonden op het internet:

Is voor papegaaien, grote parkieten en alle volierevogels. Het is een zuiver natuurproduct dat een goede snavelvorming bevordert. Als aanvulling van stoffen die nodig zijn voor een topconditie. Net zo onontbeerlijk als het dagelijkse voedsel.

dus eigenlijk wel erg belangerijk. Is het jodium?

Animal
26-07-2010, 17:42
Zit er geen jodium in die roze, dat dacht ik namelijk, maar geen idee waar het goed voor is hoor.

Groetjes Esther
Mensen hebben ook jodium nodig . Zit onder andere in zout.

http://www.ngc-dbs.nl/leesvoer/mineralen.pdf
Jodium speelt een rol bij de vorming van het schildklier- hormoon thyroxine. Het drinkwater
bevat meestal te weinig jodium. Aan keukenzout wordt nu jodium (Jozo) toegevoegd.
Een tekort kan bij vogels aanleiding geven tot kropziekte. Dit is een vergroting van de
schildklier. Bijkomende verschijnselen zijn een moeilijke ademhaling en soms overgeven van
voedsel. Bij grasparkieten willen nogal eens jodiumtekorten ontstaan. Hierdoor wordt de
geboorte van het jong met één of meer dagen vertraagd. Het embryo mist de kracht om het
eischaal aan te pikken en zal dus sterven. Bovenstaande geeft voldoende aan dat de
grasparkiet voldoende jodium dient te krijgen. Dit kan gebeuren door gejodeerd keukenzout
aan het krachtvoer en opfokvoer toe te voegen. De gewenste hoeveelheid jodium per kg. voer
bedraagt ca. 0,3-0,5 mg. Een bron waar veel jodium in zit is levertraan.

Nu lijkt mij zout aan de voeding voor vogels toevoegen niet echt goed ,dus beter om zo'n roze blok in de kooi te hangen.

P.Wijlaars
26-07-2010, 18:27
Ik denk dat de Bichenowastrilde's er heel veel baat bij hebben.
die moeten extra calcium hebben