Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eitjes begraven.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eitjes begraven.

    Ik heb een koppel japanse meeuwtjes net nieuw. die zijn gelijk begonnen aan een nest en hebben drie eieren gelegt maar man blijft doorbouwen en begraaft elke ochtend de eitjes onder het nestmatriaal. er zijn er nu al 2 dagen geen bijgekomen wat moet ik hiermee doen? Gewoon de eitjes steeds naar boven leggen?
    Check ook mijn youtube kanaal voor leuke vogel filmpjes.

  • #2
    Laat de natuur maar gewoon zijn gang gaan. Misschen wil zij haar eitjes verstoppen voor roofdieren.

    Mijn ervaring is; zo min mogelijk met de natuur bemoeien; als het mis gaat, help je toch niet mee door anders te doen dan zij wil.


    En mijn meeuwtjes hebben 6 eitjes gelegd, waar ze ook meer dan een week totaal over gedaan hebben totaal.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

    Opmerking


    • #3
      verstoppen

      de opmerking dat ze de eitjes verstoppen voor roofdieren is gewoon flauwekul, japanse meeuwen hebben gewoon de akelige gewoonte om zoveel mogelijk nestmatriaal in het nest te slepen en dit kan je voorkomen door gewoon al het overtollige nestmatriaal uit de broedruimte te verwijderen.De opmerking dat de meeuwtjes de hele week over zes eitjes doen is ook een opmerking die nergens op slaat denkt u dat ze de eitjes op een dag legt ofzo.

      Opmerking


      • #4
        Hallo Troetelduifje. Mischien zijn de meeuwen geen natuurbroed en uitgebroed door zee schilpadden . Die schilpadden heb ik zelf eieren zien leggen en begraven in Costa Rica en aan de Oostkust van Australie. Maar alle gekheid op een stokkie. Gewoon het nest materiaal inkorten en zodra het nest gemaakt is verwijderen. Bij mij hebben de meeuwen en vooral de muskaat vinken de gewoonte maar te blijven doorbouwen. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
          Misschen wil zij haar eitjes verstoppen voor roofdieren.
          Er zijn wel vogels die dit doen, maar volgens mij horen Japanse meeuwtjes daar niet bij. Wij vonden laatst onder het huidige nestje (na het uitvliegen) nog een ander nestje met eitjes die niet waren uitgekomen. Ik zou het advies van Lambert en Kees volgen en minder nestmateriaal aanbieden.

          Opmerking


          • #6
            Dat word moeilijk want zijn nog meer koppels in de voliere die nog bezig zijn
            Check ook mijn youtube kanaal voor leuke vogel filmpjes.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door lambert46518
              De opmerking dat de meeuwtjes de hele week over zes eitjes doen is ook een opmerking die nergens op slaat denkt u dat ze de eitjes op een dag legt ofzo.
              Oh laat me dat even uitleggen, zodat je het begrijpt:

              Op dag 1 legt het vrouwtje het 1e eitje.
              Op dag 2 legt het vrouwtje het 2e eitje.
              Op dag 3 legt het vrouwtje het 3e eitje.
              Op dag 4 legt ze even niets.
              Op dag 5 legt het vrouwtje het 4e eitje.
              Op dag 6 legt het vrouwtje het 5e eitje.
              Op dag 7 legt het vrouwtje het 6e eitje.

              Dus... 7 dagen, dat is een week en dan heeft ze 1+1+1+1+1+1= 6 eitjes gelegd.
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

              Opmerking


              • #8
                "... is gewoon flauwekul" en dan "ook een opmerking die nergens op slaat"
                Jij bent lekker bezig chagrijn, mag het ook wat vriendelijker?
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
                  Hallo Troetelduifje. Mischien zijn de meeuwen geen natuurbroed en uitgebroed door zee schilpadden . Die schilpadden heb ik zelf eieren zien leggen en begraven in Costa Rica en aan de Oostkust van Australie. .
                  Flauw.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

                  Opmerking


                  • #10
                    broeden

                    elke dag kijken ( wat dus eigenlijk verstoring betekend voor de broedende vogels) is totaal overbodig. als je weet dat de vogel een ei gelegd heeft kun je beter na een dag of vijf nog eens kijken hoeveel eitjes er liggen.

                    komt de vogels zeer ten goed en al helemaal als je vogels wil kweken op een verantwoorde manier.

                    Opmerking

                    Working...
                    X