PDA

Bekijk Volledige Versie : Plant water geven zonder nest te verstoren

Tori no Hime
23-07-2010, 14:26
Kan ik de klimop in onze voliere water geven?
Ons kwartelhennetje zit net bij de wortel te broeden (zie bijlage).
Er komt geen regenwater daar en ik ben bang dat de klimop te droog wordt.
Het hennetje laat me wel dichtbij komen, maar ik denk dat het misschien beter is om te wachten tot ze een keertje eventjes van het nestje af is? En dan water in de buurt van de wortel in de grond gieten, zonder dat de eitjes nat worden? Is dat een optie of heeft iemand nog goede tips?
Alvast bedankt!

Ton Koek
23-07-2010, 15:43
Je kunt een trechter een paar centimeter de grond in duwen vlak naast de plant en daardoor water geven. De trechter vol gieten, hij loopt vanzelf langzaam leeg.

Tori no Hime
23-07-2010, 15:48
Klinkt als een goed idee :)
Maar zou het hennetje zo'n redelijk groot vreemd object vlakbij haar nest wel accepteren? Ze zit nu 6 dagen te broeden.

P.Wijlaars
23-07-2010, 16:54
Klinkt als een goed idee :)
Maar zou het hennetje zo'n redelijk groot vreemd object vlakbij haar nest wel accepteren? Ze zit nu 6 dagen te broeden.

klimop kan vrij lang zonder water . dus ik zou even geen watergeven
als de bladeren geel worden , dan wordt het tijd om water te geven.
het is opzich een sterke plant

groetjes , Peter

Animal
23-07-2010, 17:49
klimop kan vrij lang zonder water . dus ik zou even geen watergeven
als de bladeren geel worden , dan wordt het tijd om water te geven.
het is opzich een sterke plant

groetjes , Peter

Dan is het te laat ,,als de bladeren geel worden . Zo Ton zegt is een ideale mannier om water te geven.

kevin
23-07-2010, 17:51
als ze niet meer erg lang te broeden heeft zou ik
de plant voorlopig geen water geven. maar als je echt vindt
dat de plant water nodig heeft zou ik doen zoals ton het zegt

P.Wijlaars
23-07-2010, 18:02
Dan is het te laat ,,als de bladeren geel worden . Zo Ton zegt is een ideale mannier om water te geven.

een paar gele bladeren geeft niks hoor.

Zwartkopje
23-07-2010, 18:42
Hoe lang staat die klimop er?

monique73
23-07-2010, 18:56
Klimop kan best wel even zonder water, maar als je nou echt vind dat
het water moet hebben en je vind de trechter van ton te groot.
Kan je altijd nog een stukje pvc buis ofzo in de grond slaan vol laten lopen
en de plant zuigt het er wel uit. Of kuiltje graven tja zijn zoveel
mogelijkheden eigenlijk.

succes.

Hans de Vries
23-07-2010, 22:01
Hihihihi.... ik zette woensdag de sproeier op de begroeing toen het me ineens te binnen schoot dat er ook nog ergens een Harlekijn op eieren zat.....:cool:
Inderdaad, zat. Sinds gisteren loopt dame met 7 jonge knackers door de volière! Dus Tori, ze kunnen wel tegen een druppeltje hoor.

gr
Hans.

Tori no Hime
24-07-2010, 11:07
Haha, arm beestje! Die bleef gewoon op het nest zitten tijdens deze onverwachte douche? :D

Hoe lang staat die klimop er?
2 jaar; ik wil dat hij de hele muur gaat bedekken en hij is nu ongeveer op de helft.

Ik zag dat het hennetje net even van het nest af was, dus heb ik voorzichtig een plens water naast het nestje gegooid (niet over de eitjes). Ik had nog maar net de gieter weggezet, en toen zat het hennetje alweer op de eitjes :)
Nu denk ik dat die plant het wel uit houdt tot de kuikentjes uitkomen (ze moeten nog een week).

Bedankt voor alle reacties!

Zwartkopje
24-07-2010, 12:56
Als hij ook al redelijk groeit lijkt het me dat na twee jaar de wortels wel zo zijn ontwikkeld dat je je niet zorgen hoeft te maken.

Maar goed je hebt al wat water gegeven en dat helpt weer een beetje

Hans de Vries
24-07-2010, 14:01
Haha, arm beestje! Die bleef gewoon op het nest zitten tijdens deze onverwachte douche? :D

No problem.....:cool:

gr
Hans

Animal
24-07-2010, 14:26
Broedende vogels worden ook regelmatig nat van de regen ,,daar kunnen ze echt wel tegen.

Tori no Hime
24-07-2010, 14:59
Een natuurlijk regenbuitje is wel anders dan wanneer er ineens een groot mens op je af komt lopen en een plens water over je heen kiepert natuurlijk :p

maronka
26-07-2010, 12:21
Als die plant al 2 jaar staat kun je rustig 1 meter ervandaan water geven, dan heeft hij al een uitgebreid wortelstelsel.
Voor de gele bladeren komen krijg je overigens eerst slap hangende bladeren, dan heb je nog tijd genoeg om in te grijpen.
Gele bladeren aan welke plant dan ook is meestal geen water gebrek maar een ander gebrek of aandoening.

Rudmer
31-07-2010, 16:28
Mag ik nog even een tipje geven bij de ideeen van de trechter en de pvc-buis?
Dek het af met een stukje fijn gaas. Dan kan er ook niets in vallen (zoals een klein kwarteltje :D

Tori no Hime
31-07-2010, 20:24
Dat is een goede tip, bedankt ;)

De kwarteltjes zijn nog niet uit, maar ze zijn eigenlijk ook pas morgen uitgerekend.
Ik zit dus morgen de hele dag (onder de paraplu) bij de voliere! :o

Ton Koek
01-08-2010, 02:49
Goede tip inderdaad, ik bedoelde alleen de trechter alleen de grond in te steken op het moment dat jhe water geeft, dan weer wegnemen.

danielle_akkerman
03-08-2010, 19:41
Dat is een goede tip, bedankt ;)

De kwarteltjes zijn nog niet uit, maar ze zijn eigenlijk ook pas morgen uitgerekend.
Ik zit dus morgen de hele dag (onder de paraplu) bij de voliere! :o

En en en zijn ze al uitgekomen ??
zo ja heb je al foto's ??
Ben erg benieuwd

maronka
03-08-2010, 21:10
En en en zijn ze al uitgekomen ??
zo ja heb je al foto's ??
Ben erg benieuwd

Hier dito :D

J-T
03-08-2010, 22:35
Waarom allemaal zo moeilijk doen om een plant water te geven?
Je kan toch gewoon een vernevelaar in je voliere aanleggen met een schakelklok die per dag ...x de boel natspuit. Of als je geen vernevelaar wil kun je toch de tuinslang op vernevelen zetten en zo de planten natmaken.
De vogels weten dit binnen de kortste keren en zullen echt niet van het nest afgaan.

Ik heb zelf een druppelaar en een vernevelaar in mijn voliere die 2x per dag aangaat. Tot nu toe 14 jonge natuurbroed chinese dwergkwartels dit jaar! En ik weet 100% zeker dat die al eens kletsnat geworden moet zijn, ik spuit namelijk met de tuinslang de planten aan de achterzijde (waar de vernevelaar niet goed bij komt) om de paar dagen schoon.

Ook het nest (met de oudervogels erop) van de kleine cubavinken, emblema pictas, forbussen, japanse nachtegalen en goudbuikjes spuit ik met de tuinslang (op vernevelstand) nat. Deze vogels vliegen echt niet van het nest af, ze spreiden de vleugels om zo het nest en de eieren te beschermen.

Dit instinct zit nog in (volgens mij) alle vogels, en dus ook in jouw kwartels.

Ton
03-08-2010, 23:27
ik heb een tuinslang door de voliere heen, over de grond heen, langs de planten gelegd. bij de planten heb ik in de slang gaatjes geboord. om de paar dagen gaat de kraan open, en worden de plantjes bewaterd. dat werkt prima voor de planten. ook voor de vogels trouwens. die gaan zich lekker wassen bij de straaltjes water :D aangezien mijn voliere geheel overdekt is, is dit een ideale oplossing om de planten water te geven.

Tori no Hime
03-08-2010, 23:49
Ja, ze zijn uit :D
3 kuikentjes (4 eieren zijn niet uitgekomen, die ga ik morgen open maken)

Het was ons eerste nestje in de buitenvoliere, dus vandaar dat ik gewoon wat "te bezorgd" was waarschijnlijk ;)

Maar het gaat eigenlijk perfect: de kuikentjes lopen vlot achter de ouders aan via het kwartel-trapje naar het binnenhok.
We hebben 2 hennetjes: het andere hennetje (niet de moeder van deze kuikentjes) zorgt ook voor de kuikentjes. En het haantje is een voorbeeldige vader, kijk maar naar de foto's:
http://img.photobucket.com/albums/v511/AsuraChourui/Quail_chicks/DSCF4278.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v511/AsuraChourui/Quail_chicks/DSCF4267.jpg

P.Wijlaars
03-08-2010, 23:58
leuk man!!! ik vind het knap , ik krijg het niet voor elkaar . mooie jonge kwartels , Top!!!!

casehulsebosch
04-08-2010, 00:49
Hallo Tori. Congrats op de nieuwe kwartels. Vind die kleine hommels altijd prachtig. Nog even een paar op of aanmerkingen. In plaats van een trechter mischien een cola of 7 up bottle vullen met water en op zijn kop - met zijn hals - in de grond boren. Een klein gaatje in de bodem boren an deze fles boren en het water zal langzaam de grond in druppelen. Ook veilig voor de vogels. Wat het wortelen systeem van een plant betreft is de vuistregel dat er net zo veel onder de grond zit bij een plant of boom als boven de grond. Heb je een flinke plant dan zal het wortelensysteem ook wel goed ontwikkeld zijn. En J-T had het over een vernevelaar. Mischien zijn deze bij jullie anders dan aan deze kant van de aardbol maar ik gebruik deze om de temperatuur in mijn vluchten af te koelen. De mist is zo fijn dat het meteen verdampt. Als bron voor water voor de bomen en planten is mijn systeem niet geschikt. Groetjes en success met de prachtige hommels. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

Tori no Hime
04-08-2010, 17:10
Bedankt :D
Voor de complimentjes en voor de tip ;)

danielle_akkerman
05-08-2010, 20:16
wat leuk die bommelbijtjes whahahha hoop het ooit hier ook zo te krijg. Zal dan zeker een foto plaatsen :)

gefeliciteerd met de bommelssssss

Ton
06-08-2010, 20:38
erg leuk die jonkies :D