PDA

Bekijk Volledige Versie : Zonnepannelen voor de verlichting van broedruimte's

P.Wijlaars
14-07-2010, 17:09
wie heeft er verstand van Zonnepannelen .

Wat heb ik nodig om 6 True-Light 120 cm, 36 Watt laten werken.
en enige dat ik weet dat ik een omvormer nodig heb.
ik ben aan het over wegen om zonnepanellen aan te schaffen ,mits het Rendabel is.

Ton Koek
14-07-2010, 17:20
Ik denk dat je al je antwoorden vindt op: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=zonnepanelen

P.Wijlaars
14-07-2010, 17:35
Ik denk dat je al je antwoorden vindt op: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=zonnepanelen

Ik heb even gekeken , maar op technische vlak beginnen mij oren toch wel te klapperen.ik heb er de geen bal verstand van.
Het enige wat ik wil weten is wat ik nodig heb.
om het werkend te maken.

dus als er op het forum iemand is die er verstand van heeft , en wil je me helpen , heel graag!

P.Wijlaars
14-07-2010, 21:56
Ik heb wel een site gevonden.

http://www.verlichtingkopen.nl/catalog/index.php?cPath=50&osCsid=b2bbc4e75df4daef27bf7e663277ba39

ik heb al een mail gekregen van dit bedrijf.

en geeft me het volgende advies:

Dan komt het 180W paneel het meest in de buurt, je moet er ook van uit gaan dat er dagen bij zijn dat het erg bewolkt is en dan laadt hij niet veel.

Dit in combinatie met een goede regelaar kost 470 euro.

Het enige wat je dan nog nodig hebt is een 24V accu van ongeveer 50Ah en een omvormer van 24V naar 230v

dus,ik weet genoeg;)

Josly
14-07-2010, 22:41
hallo Peter,
ik weet natuurlijk niet hoe je vogels gehuisvest zijn,
de zonnepanelen zijn het minst rendabel tijdens de winter, als het enkel om de verlichting van de vogelruimte gaat zie ik het nut niet van in, je moet ook nog rekening houden met onkosten, onderhoud, waar velen niet aandenken, in Vlaanderen zijn er al veschillende zonnepanelen die geen 100% rendement meer hebben, ik weet niet hoe het in Nederland te werk gaat maar in Vlaanderen moet je een verguning hebben van de leverancier elektriciteit,

P.Wijlaars
14-07-2010, 22:51
Hoi, Josly

zo ver ik weet heb je in nederland geen vergunning nodig.
en wat rendement betreft,je zal niet het hele jaar kunnen profiteren van zo'n zonnepaneel.
als je naar de prijs kijkt, zal het ook wel even duren voor dat je het terug hebt verdient.
maar goed , het was een overweging he?
Ik kom wel meer op ideeen , waar ik later toch van af zie.

daarom vroeg ik het ook op dit forum in "de Stamtafel":D
of er iemand ervaring mee heeft , maar tot nu toe niemand dus,jammer:rolleyes:

Animal
15-07-2010, 09:55
Je bent enkele duizende tot tientalle duizende euro's kwijt.Er is misschien zelfs nog subsidie te krijgen.Overtollige energie wordt terug geleverd aan het energie net.
Duurt een jaar of 10 voor alles terug is verdiend.
Zulke informatie kun je gewoon vinden bij je energie leverancier.

Wat jij zelf verzint werkt zal nooit werken want de opslag is veel te klein om de donkere periode te kunnen overbruggen.

Een raam in je broedruimte is een veel goedkopere oplossing.

P.Wijlaars
15-07-2010, 10:43
Hoi, Animal

Wat je schrijft , komt toch op het zelfde neer , wat ik schrijf .
Ik overweeg.verder niets "ik ga niet over een nacht ijs" :hat:
werkt het niet,dan werkt het niet.

Ik heb inderdaad een raam in mijn broedruimte , maar daar krijgt ik geen 15 uur licht van binnen.
Straks als de dagen weer korter worden , zeker niet.
je moet hoe dan ook verlichting in kweekruimte hebben.

Ik hou wel van een beetje Inspiratie en ambitieuse dingen op doen :)

Antoni Hopmann
15-07-2010, 16:22
Weinig te overwegen. Te duur voor die paar Watt.

P.Wijlaars
15-07-2010, 16:40
Weinig te overwegen. Te duur voor die paar Watt.

als je led gebruikt wel ja , maar als je 6 of 8 tl buizen van 36 watt hebt.

Antoni Hopmann
15-07-2010, 20:21
als je led gebruikt wel ja , maar als je 6 of 8 tl buizen van 36 watt hebt.

Tarieven stroom p/kWh :
Normaal : 0,2337
Laag : 0,1951

P.Wijlaars
15-07-2010, 22:17
Tarieven stroom p/kWh :
Normaal : 0,2337
Laag : 0,1951

als het goed is ben ik dan met 8 tl buizen van 36 watt ongeveer € 17- per jaar

dus.............;)

Piet
16-07-2010, 09:44
8 buizen van 36 watt is een vermogen van 288 watt. Als die 15 uur per dag branden gebruik je 4,32 Kilowatt. Tegen een prijs van ongeveer 22 cent per Kw is toch ongeveer € 1,- per dag. Dat komt per jaar uit op ongeveer € 365,-.
Of zie ik dat nou verkeerd? Hoe kom kom jij aan die € 17,- ?

casehulsebosch
16-07-2010, 11:28
Hallo Piet. Zelfde schoolopleiding als ik. Kom op hetzelfde bedrag uit.;) Ik heb trouwens vele duizenden uitgegeven aan zon panelen omdat ik zo nodig wat goeds moest doen voor het milieu. Nu heb k er geen spijt van maar voor besparingen heeft men het niet te doen. Zal jaaaaren duren voor het is terug betaald en met slechts twee mensen in huis sinds de kinderen zijn gevlogen is het de investering niet waard. Mischien wel voor een jong gezin. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

Piet
16-07-2010, 11:44
Hallo Kees,
dat is een hele opluchting dat je op hetzelfde bedrag uitkomt. Ik had een B-opleiding maar dat is al een flinke tijd geleden.
Ik denk dat je gelijk hebt, je moet het voor het milieu willen doen want echt veel geld bespaar je niet met zonnepanelen, zeker als je geen overheidssubsidie krijgt.

groet
Piet, Vlaardingen

Antoni Hopmann
16-07-2010, 12:23
8 buizen van 36 watt is een vermogen van 288 watt. Als die 15 uur per dag branden gebruik je 4,32 Kilowatt. Tegen een prijs van ongeveer 22 cent per Kw is toch ongeveer € 1,- per dag. Dat komt per jaar uit op ongeveer € 365,-.

Dat klopt als je die 8 buizen elke dag 15 uur laat branden.
Wie doet dat?
Ik in ieder geval niet.
Ik kom in de kweek niet verder dan 1 buis van 36 en 2 van 18 W en dat gedurende een paar maanden.

P.Wijlaars
16-07-2010, 14:53

klopt ik vond het ook al een beetje weinig, toch mijn leraar van vroeger aanspreken:D

maar 1 kw/h is toch 1000 watt. of niet?

Antoni Hopmann
16-07-2010, 16:17
klopt ik vond het ook al een beetje weinig, toch mijn leraar van vroeger aanspreken:D

maar 1 kw/h is toch 1000 watt. of niet?

Jazeker is 1000 Watt

P.Wijlaars
16-07-2010, 19:16
Ik kom in de kweek niet verder dan 1 buis van 36 en 2 van 18 W en dat gedurende een paar maanden.

ik weet niet hoe groot jou broedruimte is dus ik neem aan dat de verlichting die je hebt voldoende zal zijn .

mijn broedruimte is ongeveer 300cmX 350cm

er komen voorlopig 12 broedkooien van 80x40x50 in te staan.

kun je me vertellen hoeveel tl buizen ik daar voor nodig heb.

ik moet moet je er ook nog bij vertellen dat er ook een raam in zit , waar behoorlijk veel naar licht binnen komt.

Antoni Hopmann
16-07-2010, 19:41
ik weet niet hoe groot jou broedruimte is dus ik neem aan dat de verlichting die je heb voldoende zal zijn .

mijn broedruimte is ongeveer 300cmX 350cm

er komen voorlopig 12 broedkooien van 80x40x50 in te staan.

kun je me vertellen hoeveel tl buizen ik daar voor nodig heb.

ik moet moet je er ook nog bij vertellen dat er ook een raam in zit , waar behoorlijk veel licht binnen komt.

Mss 2 van 36 W in 1 armatuur met prismakap in het midden tegen het plafond.

P.Wijlaars
16-07-2010, 20:08
Mss 2 van 36 W in 1 armatuur met prismakap in het midden tegen het plafond.

Ok, Antoni

maar ik heb me laten vertellen dat de onderste broedkooien de zo,n 40 cm Boven de grond staan ,niet goed worden verlicht.de lichtinval is daar niet optimaal
is dat een probeem of niet?

zo ja... hoe los je dat op?

Antoni Hopmann
16-07-2010, 20:24
Ok, Antoni

maar ik heb me laten vertellen dat de onderste broedkooien de zo,n 40 cm Boven de grond staan ,niet goed worden verlicht.de lichtinval is daar niet optimaal
is dat een probeem of niet?

zo ja... hoe los je dat op?

40 cm boven de grond valt wel mee.
Bij mij staat de onderste ca.10 cm van de grond.
Tegenover heb ik dan op ca. 1 a 1,25 m hoogte een 1 armatuur met 2x 18 W met Prismakap.
Waarom een Prismakap. Welnu zo'n kap spreidt het licht beter.

P.Wijlaars
16-07-2010, 20:36
Is het niet verstandig om de tl armateur op zijn kant tegen het plafond te plaatsen, zodat het licht , alleen op de broedkooien komt.

Ton
16-07-2010, 21:16
sommige kwekers hebben ook verlichting in de kooien zelf. dan maakt het niet uit of ze hoog of laag staan.

P.Wijlaars
16-07-2010, 21:29
sommige kwekers hebben ook verlichting in de kooien zelf. dan maakt het niet uit of ze hoog of laag staan.

dus in elke broedkooi 1 lamp
oke niks mis mee, maar wat zou dat voor lamp moeten zijn dan, Ton?

Antoni Hopmann
16-07-2010, 21:54
Volgens mij moet je de lampen zo plaatsen,dat er ook een schaduwstukje is in de broedkooi.
Dat wordt in feite toch het beste bereikt met lampen aan het plafond
en broedkooien met een min.diepte van ca.40cm.

P.Wijlaars
16-07-2010, 23:03
ik zal er eens een nachtje over slapen:D

Antoni Hopmann
17-07-2010, 19:41
ik zal er eens een nachtje over slapen:D

Ja,moet je zeker doen.
Eerst maar eens de kooien plaatsen,toch.

P.Wijlaars
18-07-2010, 12:40
Ja,moet je zeker doen.
Eerst maar eens de kooien plaatsen,toch.

inderdaad maar ik wil niet voor verassingen komen staan,
dus voor ik er echt aan begin , ff brainstormen he?

ik ben gisteren bij de natuurkweker geweest , om goulds te kopen ,het zag er allemaal perfect uit daar.
zij had in elke broedkooi 1 ledlamp van 9 watt ,dat lijkt me ook wel wat.

Antoni Hopmann
18-07-2010, 19:42
inderdaad maar ik wil niet voor verassingen komen staan,
dus voor ik er echt aan begin , ff brainstormen he?

ik ben gisteren bij de natuurkweker geweest , om goulds te kopen ,het zag er allemaal perfect uit daar.
zij had in elke broedkooi 1 ledlamp van 9 watt ,dat lijkt me ook wel wat.

De "natuurkweker" ?

P.Wijlaars
18-07-2010, 20:02
De "natuurkweker" ?

Ja Zeker!!! "De Natuurkweker"!!!!!!:D

tropen kweker
25-07-2010, 22:08
ook een lid van dit forum...:o

P.Wijlaars
25-07-2010, 22:12
ook een lid van dit forum...:o

Nee , van de hypotheeker:D

Ja klopt,
Tropy,is je pc weer lekker snel?

don pedro
28-07-2010, 11:12
in de berichten hier voor gaan jullie uit van t8 tl buizen.
In de aquaria wereld gebruiken wij t5 , deze is dunner en geven meer licht (zeker met een reflector) en flikkeren niet bij het opstarten waardoor je geen schrikreacties bij je vogels krijgt.
Dan kun je met minder armaturen toe,scheelt weer geld.
ook zijn er evsa (electronische voorschakel apparaat) die je kunt dimmen tot ca 3 % waardoor je een natuurlijke zonsopgang / ondergang kunt nabootsen.

greetings peter

ps....op bv het zeewaterforum.info kun je ze 2e hands kopen.

Animal
28-07-2010, 13:55
T5 geeft niks meer licht dan T8 ,de lamp is alleen compacter van formaat. Lampen en armaturen zijn veel duurder.
T5 is niet in al de kleuren te krijgen als T8.
T8-HF knippert ook niet.
Ook zijn T8 lampen met reflextor te koop (niet alle kleuren)