PDA

Bekijk Volledige Versie : Temperatuurbeheersing

rupicola
29-06-2010, 23:34
Doorgaans hebben we te maken met het beschermen van onze vogels tegen gure winterse weersomstandigheden, maar als de zomer zich -doorgaans kort maar hevig- aandient kunnen hoge temperaturen voor ernstige problemen zorgen.

Onder die laatste omstandigheden is het van belang dat de vogels ten alle tijde enige schaduw kunnen benutten, want de hitte kan ook voor tropische vogels zeker een geducht gevaar vormen!

Het verschaffen van schaduw kan op diverse manieren worden toegepast, zoals bijvoorbeeld door het aanplanten van begroeiing voor dit doel of het aanbrengen van schaduwnetten.

In de praktijk worden we echter nog wel eens 'overvallen' door hoge zomerse temperaturen (voor eind deze week staat 35 graden Celsius op de verwachting!) en als de duurzame maatregelen niet of nog niet zijn gerealiseerd bestaan er gelukkig ook nog een paar snelle noodmaatregelen om de temperaturen enigszins in toom te houden.

Het snel crëeren van enige schaduw kan bijvoorbeeld door middel van het snoeien van wat takken en deze vervolgens boven op de volière(s) leggen.
Bij gebrek aan 'groen' kan dit eventueel ook met enkele platen hout, brede planken of rietmatten.

Met behulp van de tuinslang kan het dak van een vogelverblijf, maar ook eerder genoemde noodvoorzieningen, met enige regelmaat worden gekoeld. Dat scheelt aanzienlijk!

Vanzelfsprekend is schoon drink- en badwater altijd al van groot belang, maar bij zeer hoge temperaturen kan vervuild geraakt water of erger nog het geheel ontbreken van water schrikbarend snel tot levensbedreigende situaties leiden en om die reden vormt water onder deze omstandigheden dus een punt van extra aandacht!

succes allemaal en schrijf en gerust nog wat andere tips bij!

P.Wijlaars
29-06-2010, 23:44
3 keer per dag drink en badwater verversen, is idd niks overdreven.ik lust ook geen lauw water

Ik hem zelf de voliere de hele dag in shaduw staan, maar nog zitten de vogels met de snavel open. soms zit ik wel eens te denken. om de vogels te nevelen met fris water. ik bedoel met een plantenspuit of met een hoge drukspuit , op grote afstand houden. zo dat er een nevel op de vogels valt.

casehulsebosch
30-06-2010, 06:11
Hallo. Ik lees het al, jullie hebben dit jaar zomer op een Vrijdag;) Hier is het weer in de zomer wat regelmatiger. Ik gebruik een verneveler die heeeele fijne mist uitblaast. Er wordt op de verpakking beweerd dat dit de temperatuur wel met 6 graden doet dalen. Dit soort verneveler wordt vaak gebruikt in Australie en ik heb het ook met regelmaat in Zuid Afrika gezien.
Heerlijk op een zomers terrasje met zo'n verneveler op je lijf en een koud biertje. Maar zoals Rupicula al zegt, een tuinslang is ook heel goed om de temperatuur te doen dalen. Hopelijk zijn jullie water tarieven niet te duur. Zelf haal ik water uit de grond op een diepte van 121 meter en dan 8500 liter per uur. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

Bentley
30-06-2010, 11:31
Mag je de vogels zelf ook benevelen, of is dat niet goed? Ik heb warmteweerend materiaal op de buitenkooi, en een soort goot eromheen, denk erover om deze vol water te zetten. Als ik dan een paar keer per dag de afvoer open doe kan ik het mooi verversen. Binnen is het wel warm, maar weet niet of een ventilator de vogels goed doet.

Bentley
30-06-2010, 12:06
Ik vond dit op internet, wat denken jullie hiervan, met name het eivoer, de rest spreekt voor zich denk ik.

Doe geen werken bij je vogels als de temperaturen hoog zijn
Geef enkel vers water zonder supplementen in. Vitaminen geven in het water heeft nu geen zin want op heel korte tijd stink het water en wordt er toch niet meer van gedronken.
Geef meermaals vers en koud water tijdens de dag.
Vervoer geen vogels bij te warme temperaturen.
Vogels die onbeheerd achter blijven in een wagen bij hoge temperaturen zijn binnen de tien minuten dood. Kortweg een verschrikkelijke doodstrijd !
Dek volières eventueel af met doeken of zonwerende middelen.
Hang drinkpotjes of flesjes niet in de zon.
Plaats de voerbak uit de zon.
Beter geen eivoer geven tijdens de warme uren of tijdelijk overschakelen op commercieel droog eivoer.
Bij het verstrekken van groenten of fruit er rekening mee houden dat dit snel rot of gist bij hoge temperaturen.

bonkje
30-06-2010, 14:08
hallo allemaal

ik besproei de volière helemaal binnen in dit twee keer op een dag ca 30 min hier zakt de temperatuur dan binnen 5 min zo ongeveer 7-8 graden dus heerlijk fris en natuurlijk 2 keer per dag schoon water

gr klaas

Kornelis
30-06-2010, 18:13
Vaak een bad aanbieden en met een bloemenspuit vernevelen en de vogels bespuiten.
De kapoetsen gaan er goed voor zitten als ik weer aankom met de spuit.

Voor de rest gaat er op warme dagen een gordijn, gevouwen om een raamwerk over de voliere, dit scheelt mij al heel wat graden

rupicola
30-06-2010, 18:23
@ Bentley:

het probleem met zachtvoer/eivoer in combinatie met hoge temperaturen is dat dit voedsel erg snel kan gaan verzuren en in die status veranderd van een noodzakelijke voedselbron in een gevaarlijke substantie.

Droog eivoer verzuurt veel minder snel!

Opmerking over hoge temperaturen in een auto:

Tijdens tropisch warme dagen kunnen de temperaturen in een afgesloten auto gemakkelijk oplopen in de richting van 50 tot 60 graden Celsius.

Algemeen gesteld geldt dus: heel erg oppassen met het vervoeren van kleine kinderen en huisdieren
en zeker niet achterlaten in een in de zon geparkeerde auto!

Bentley
30-06-2010, 18:34
Hoi rupicola,

bedankt voor de uitleg, maar even nog een vraagje. Ik heb eivoer wat je moet aanlengen met water, dus neem aan dat dat niet droog is, kan ik het gewoon zonder aan te lengen geven? Heb ook staafjes gezien met eivoer, is dat dan beter tijdens de hitte? Ben blij dat ik dit forum gevonden heb, ik moet nog zoveel leren, maar wil het wel graag goed doen.

rupicola
30-06-2010, 19:07
@ Bentley:

Wanneer je eivoer droog aanbiedt kunnen de vogels dit zelf met behulp drinkwater wel aanvullen.

een andere optie is het eivoer wel aanlengen met water en 'rul' aanbieden, maar dat niet later dan binnen enkele uren vervangen.

N.B. staafjes eivoer zijn mij niet bekend, want ik werk al vele jaren met verse producten.

wouter1994
30-06-2010, 19:33
Ik rul mijn eivoer nooit, ik zorg dat het eivoer naast het water staat, zodat ze er zelf wat mee kunnen doen.

rupicola
03-07-2010, 16:57
Ik rul mijn eivoer nooit, ik zorg dat het eivoer naast het water staat, zodat ze er zelf wat mee kunnen doen.

Op deze manier heb ik in een ver verleden ook wel eivoer verstrekt (aan met name prachtvinken destijds), maar het probleem bij veel vogels is dat ze het drink-en of badwater in verhoogde mate gaan vervuilen.

Tegenwoordig heb ik Zuid-Amerikaanse kromsnavels en deze vogels krijgen bij mij dagelijks een zachtvoermengsel. (= gemiddeld minstens 50% van dagelijks rantsoen)
Tijdens warme periodes worden de restanten eerder verwijderd en krijgen de vogels waar nodig nog een verse portie geserveerd.

Het is wat meer werk, maar het voorkomt wel vervelende problemen.

petra
03-07-2010, 17:19
Om mijn voiliere wat minder warm te krijgen, leg ik de slang er in, en laat maar lopen hoor dat water, vinden ze best fijn.

Mijn man heeft een slang onder de voiliere gegraven, en daar sluit ik een andere slang op aan. en dan kan het water gewoon blijven lopen, zonder dat ik erbij hoef te blijven.

en de planten die er in staan groeien enorm erdoor.
dus ik heb ook wel een voiliere die goed beplant is, en dat scheelt heel erg veel.

wat het eivoer betreft.Telkens verversen ook omdat er die smerige vliegen op af komen.

Groetjes Petra.:)

rupicola
03-07-2010, 19:23
Telkens verversen ook omdat er die smerige vliegen op af komen.

. . . . . er zijn natuurlijk ook vogels die dat laatste niet zo heel erg vinden! ;)

Josly
04-07-2010, 19:34
hallo,
waarom worden er zo weinig volieres gebouwd met een zadeldak en of schuiven die zorgen voor een ruimte (stilstaand lucht) zoals bij de duivenliefhebbers,

secret garden
01-11-2010, 13:34
eerst en vooral sorry dat ik een al iets ouder onderwerp terug naar boven haal.
maar ook ik zit met vragen betreffende temperatuur.
hier zouden er vluchten komen buiten en binnenverblijf (binnenverblijf geisoleerd)
nu in de zomer word het hier wel erg warm en in de winter erg koud s'nachts vooral.
de winterperiode is niet zo een probleem , maar nu de zomer periode.
zoals ik het begrijp is het voornamelijk door beplanting (schaduw) en sproeien dat hoge temperaturen ietswat beperkt worden.
nu beplanting bij parkieten is niet echt te realiseren :D
en sproeien lijkt me nogal een tijdelijke oplossing (kan het misop hebben).
zijn er echt geen andere oplosingen?
ik kan de bovenkant van de buitenvolierres wel afdekken maar dit is dan wel erg donker en zo heb je toch ook niks aan je dieren.

rupicola
01-11-2010, 18:21
zoals ik het begrijp is het voornamelijk door beplanting (schaduw) en sproeien dat hoge temperaturen ietswat beperkt worden.
nu beplanting bij parkieten is niet echt te realiseren

Maar buiten de volière(s) waarschijnlijk wel! ;)

secret garden
01-11-2010, 18:30
dat klopt nu de volierres enz moeten nog allemaal gebouwd worden maar de bedoeling is dus dat we 1lang kot zouden bouwen met daaraan langs de buitenkant de volierres , voor de vogels en aangezien we de ruimte hebben willen we die toch ruim maken (8x2x2,50)
dus uitgezonderd de buitenkanten kunnen we in princippe geen struiken enz tegen de volierres zetten.
nu had ik eventueel in gedachten om enkele cm boven de kooien zo van dat windzeil te plaatsen (laat wel nog lbetrekkelijk licht door)
maar ik weet niet of dat veel zou uitmaken qua temperatuur.

rupicola
04-11-2010, 00:57
Dat 'windzeil' wordt in NL verkocht onder de naam 'windbreekdoek' of 'windbreeknet', maar ook de duiding 'schaduwnet' past hier prima. ;)

Hartje zomer maak ik zelf ook gebruik van schaduwnet en naar mijn ervaringen van de afgelopen jaren scheelt deze toepassing zeker 3 tot 5 graden Celsius (lager) in temperatuur.

Ander mogelijk voordeel:
De van oorsprong bos- en of oerwoudbewoners blijven onder dergelijk schaduwnet ook langer buiten in plaats van dat ze bij zeer zonnig weer veelal binnen blijven.