Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jongen weg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jongen weg

    Ik heb een koppeltje duiven, het zijn vliegduiven denk ik. Het mannetje heb ik gekregen van de buurman van mijn grootmoeder omdat deze niet geringd was en het vrouwtje heb ik op de markt gekocht. Nu heeft dit koppeltje een tijdje terug 2 jongen gehad. Deze zijn perfect opgegroeid en zijn 2 weekjes terug uitgevlogen. Ze hebben aan het oefenen geweest en een week geleden zijn ze samen met de ouders gaan rondvliegen in de lucht. Nu heb ik 3 dagen geleden ontdekt dat de 2 jongen, ik denk dat het 2 duivinnen waren, er ineens niet meer waren. Ik heb in de omgeving gezocht maar ze zijn nergens te vinden. Wat kan ermee gebeurd zijn? Hier zitten wel roofvogels in de buurt maar ze zijn alle 2 samen verdwenen. Kan het zijn dat ze zijn weggevlogen op zoek naar betere oorden of gewoon duiven zien overvliegen en gewoon meegegaan? Het is niet natuurlijk geen ramp dat ze weg zijn want het koppel zal nog wel jongen krijgen maar ik zou wel graag weten wat ik verkeerd heb gedaan. Heb ik ze te vroeg losgelaten, ale losgelaten mijn duiven kunnen in en uit hun til wanneer ze willen. Kan iemand mij helpen om te voorkomen dan mijn volgende jongen ook niet wegblijven.

    alvast bedankt
    Have fun and live your live to te maximum!

  • #2
    Mijn ervaring is dat duiven eigenlijk hun geboorteplaats nooit meer verlaten. Dus ik denk dat er iets gespeeld heeft waardoor ze weg zijn. Als er hier een duif verdwijnt ga ik er altijd vanuit dat die gepakt is door een sperwer of marter.

    Wat ik je wel wil meegeven is dat je kruisingduiven kweekt. Duiven kweken als ratten en aan het eind van een broedseizoen heb je zo 6-8 nieuwe duiven erbij. De ouders kunnen zomer en winter broeden. De jongen kunnen vrij snel zelf ook broeden en je kan je wel indenken wat voor probleem je dan krijgt. De duiven die jij hebt kun je niet verkopen. Niemand zal ze nemen. Ik hoop dat je daar wel rekening mee houdt. Want als je een volwassen duif gaat verkopen is de kans erg groot dat hij daar niet zal blijven en of naar huis vliegt, of als er bv pauwestaartbloed in zit hij gewoon zal verdwalen en verhongeren.

    Ik zou als ik jou was een koppel rasduiven erbij kopen. Evt dit koppel een keer die eieren laten uitbroeden? Ik heb zelf 1 postduif en 5 Oosterse rollers die nu 2 kuikens hebben. Ik kweek 2 jongen per jaar dus en ik heb ook maar 1 doffer en 5 duivinnen. De jongen van een Oosterse roller ben je in nog geen halve dag kwijt op marktplaats. Als je ze weg wil doen dan. Ook volwassen Oosterse rollers zijn redelijk over te wennen en goed te verkopen.

    Je kan natuurlijk elk ras nemen dat je leuk vindt. Maar zomaar wat kweken met ongeringde misschien postduiven is bijna hetzelfde als je kat elke keer dat ze krols is door de straatkat laten dekken. Op een gegeven moment zit je dan met veel teveel katten.

    Opmerking


    • #3
      Natuurlijk ben ik me daar van bewust hoor. Ik wou enkel 1 maal jongen en dan was het gedaan. Ik heb sinds ik die jongen had al een keer de eieren afgenomen maar omdat nu die 2 jongen zijn verdwenen heb ik ze voor de laatste keer laten liggen. Die tip om enkele rasduiven erbij te zetten ga ik zeker eens bekijken want dat vind ik een goed idee!
      Have fun and live your live to te maximum!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door nixunior
        Natuurlijk ben ik me daar van bewust hoor. Ik wou enkel 1 maal jongen en dan was het gedaan. Ik heb sinds ik die jongen had al een keer de eieren afgenomen maar omdat nu die 2 jongen zijn verdwenen heb ik ze voor de laatste keer laten liggen. Die tip om enkele rasduiven erbij te zetten ga ik zeker eens bekijken want dat vind ik een goed idee!
        Als je ze vrij laat vliegen zou ik goede vliegers als Oosterse rollers nemen. Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen dan mag je mijn 2 jongen wel hebben. Ze komen uit recessief geel x recessief rood. De kleur kan ik nog niet zien want ze zijn 2 dagen oud nu
        Dan laat ik ze nog een rondje gaan nl en dan heb ik zelf toch 2 goede nieuwe jongen. Ze rollen als gekken en zien er prachtig uit

        Opmerking


        • #5
          Have fun and live your live to te maximum!

          Opmerking


          • #6
            Dat hoeft niet, dat is veel te ver voor een koppel piepers. Je kan zeker in de buurt ook leuke jonge duiven vinden nou.

            Opmerking


            • #7
              Ik zal mijn ogen er voor open houden
              Have fun and live your live to te maximum!

              Opmerking


              • #8
                jonge duiven verlaten idd. hun ouderlijk huis niet uitzich zelf.
                maar het kan zijn dat de jonge duiven ergens van geschrokken zijn en uit angst ver weg zijn gevlogen en omdat ze de omgeving nog niet zo heel goed kennen de weg niet terug konden vinden.

                daarom laat ik de jongen vaak voordat ze kunnen vliegen buiten zitten doat ze de omgeving goed kunnen verkennen.

                het kan dat ze allebei gepakt zijn door een roofvogel maar dat zou wl heel toevallig zijn.

                m.v.g.
                lars

                Opmerking


                • #9
                  Met kunsteitjes kun je het aantal duiven makkelijker binnen de perken houden

                  Opmerking

                  Working...
                  X