PDA

Bekijk Volledige Versie : Rul eivoer,hoelang houdbaar?

P.Wijlaars
10-06-2010, 11:34
hallo, vogelvrienden

Wie kan mij vertellen, hoelang rul eivoer goed blijft
zeker met het warme weer, wat er aan komt , is het dan verstandig om het
2x per dag te verversen?
ik wil ook wat rul eivoer in de koelkast zetten,zodat ik een klein voorraadje kan maken voor 24 uur.
maar hoelang blijft het dan goed?

Henk3
10-06-2010, 12:47
Met die warmte is het met een paar uur wel mindere van kwaliteit denk ik.

Zelf geef ik 2 x per dag eivoer. Met alleen een klein beetje honing (sti ho dru) er door. Koop ik ook niet weer, ik doe er wel gewone honing door. Ik zie het verschil eigenlijk niet. Dus geen water. Dat laatste zorgt wel voor veel rottige mieren die overal door het hok lopen.

P.Wijlaars
10-06-2010, 13:33
Klopt,Henk
gisteren zat het schaaltje vol met mieren.maar ik weet niet of de vogels de mieren vangen en opeten,

Josly
10-06-2010, 13:51
hallo,
hangt in de eerste plaats af van de indregienten van het eivoer, couscous in het eivoer betekent snellere verzuring, hoe hoger de temperatuur, hoe sneller eivoer verzuurd, wat het toevoegen van honing betreft, doe het met mate, smaakstoffen toedienen betekent dat de vogels meer gaan drinken, dunnere ontlasting - darmstoornissen,

casehulsebosch
10-06-2010, 13:54
Hallo. White ants zoals ze die in Australie hebben met die grote termieten nesten zou ideaal voedsel voor de vogels zijn. Sommigen van mijn vrienden en kennisen in Australie voeren uitsluitend White ants als levend voer. Helaas voor jullie en ons hier in NZ hebben we deze niet. Om mieren te bestrijden gebruik ik van die oude foto kookertjes waar vroeger - voor de digitale camera- de filmpjes in zaten. Ik boor daarin net onder het dekseltje twee kleine gaatjes waar net de mieren door kunnen. Doe onderin het kookertje wat van dat spul dat mieren de pijp uit helpt en klaar is Kees. Veilig voor de vogels in de kooi of voliere en makkelijk schoon te houden. Groet, Kees, Nieuw Zeeland.

gebbinkjes
10-06-2010, 20:51
hallo,
ik maak altijd voor een dag of 4 aan en bewaar dit in de koelkast doe er wat roosvicee doorheen en mineralen en heb nog nooit problemen gehad met verzuring ,geef s,morgens wat en bij de koppels met jongen ook s,avonds.

m.vr.gr. Harry

P.Wijlaars
10-06-2010, 21:12
Hoi, Harry

voor 4 dagen? ben je niet bang dat er voedingwaarde minder wordt?
en is Roosvicee niet te zoet?
het is een vraagje he? als het bij jou nooit geen problemen heeft gegeven geloof ik dat meteen.;)