Mededeling

Collapse
No announcement yet.

True light of gewoon TL ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • True light of gewoon TL ?

    Dag allemaal ,

    Wie weet kunnen jullie mij het definitieve antwoord geven op de vraag : is er extra verlichting nodig of niet?
    Ik heb in mijn kweekruimte een groot raam waar mijns inziens genoeg licht ( daglicht ) doorheen komt , echter als ik de TL's aandoe geeft dit toch nog een behoorlijk stuk meer licht.
    Mijn vraag is nu : hebben de vogels dit nodig of kunnen ze toe met het aanbod van daglicht via het raam?
    In de TL-bakken zitten nu nog normale ( Phillips 830 ) lampen maar ik overweeg de overstap naar true light lampen kleurnummer 96.
    Mag ik jullie vragen wat jullie in de kweekruimte gebruiken , en hoeveel en hoe lang er extra licht wordt aan geboden?
    Ik ben een beginnend Goulds kweker , maar heb een twintigtal jaren ervaring met grote parkieten , zij het in buitenverblijven.
    Zie de website www.goulamadines.nl ( excusses voor de spelfout van Goul...d amadines maar door een administratieve fout mbt domeinnaam zou dit nog hersteld gaan worden).

    Alvast hartelijke dank voor al jullie moeite!

    Met vriendelijke groet ,
    Eric
    Met vriendelijke groet ,

    Eric
    www.goulamadines.nl

  • #2
    Gewone philips 965 ,is het zelfde en veel goedkoper.

    Opmerking


    • #3
      wat mijn ervaring is met birdlampen en gewone tl lampen is dat het geflikker van licht de vogels nu een stuk rustiger zijn als met de gewone tl buizen
      dus ja ik ga voor birdlampen ik ben er erg tevreden over

      Opmerking


      • #4
        In de kanariebroederij maakt het allemaal geen fluit uit.
        Gewoon TL-buizen van de Gamma.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Hmmm, ga je nu niet een beetje krap door de bocht, Antoni?

          Gr.
          Hans.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            True light of gewoon TL?

            Alvast dank voor de toch wel bruikbare tips!
            Dat het voor kanarie's misschien geen "fluit" uitmaakt..ok , maar volgens mij ligt het bij Goulds toch net even iets anders.
            Ik heb nu enkele dagen de verlichting een paar uur aan ( nu nog gewone Philips 830 buizen ) en ik zie en vooral hoor dat er toch meer pit in de vogels zit. Ik ga twee True lights plaatsen op de plaats waar nu de gewone lampen hangen en dan kan ik zien wat de reaktie is.

            Nogmaals dank voor de reeds gedane suggestie's

            Gr Eric
            Met vriendelijke groet ,

            Eric
            www.goulamadines.nl

            Opmerking


            • #7
              Tomorrow is the first day of the rest of your life...

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                Hmmm, ga je nu niet een beetje krap door de bocht, Antoni?

                Gr.
                Hans.
                Valt wel mee hoor,Hans.
                Hier is al zoveel over geschreven.
                Ik gebruik gewoon werklicht met prismakap zowel voor mijn werk als voor
                de Timbrado's. Je kan ook gewone lampen gebruiken,als het alleen om de fokkerij gaat.
                Om kleuren te beoordelen heb je natuurlijk minstens werklicht nodig.
                Mijn atelier ligt uiteraard op het noorden.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Turq
                  Alvast dank voor de toch wel bruikbare tips!
                  Dat het voor kanarie's misschien geen "fluit" uitmaakt..ok , maar volgens mij ligt het bij Goulds toch net even iets anders.
                  Ik heb nu enkele dagen de verlichting een paar uur aan ( nu nog gewone Philips 830 buizen ) en ik zie en vooral hoor dat er toch meer pit in de vogels zit. Ik ga twee True lights plaatsen op de plaats waar nu de gewone lampen hangen en dan kan ik zien wat de reaktie is.

                  Nogmaals dank voor de reeds gedane suggestie's

                  Gr Eric
                  www.goulamadines.nl
                  ik heb ook goulds weet je hoe je het merkt weet niet als je een camera hebt film eens een stukje
                  en film dan eens een stukje met birdlampen je ziet dag en nacht verschil
                  het gefliker van de gewone tl buizen is door onze ogen van een mens niet te zien
                  oke kost wel wat duurder maar je wild tenslotte het beste voor je vogels

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                      Valt wel mee hoor,Hans.
                      Hier is al zoveel over geschreven.
                      Ik gebruik gewoon werklicht met prismakap zowel voor mijn werk als voor
                      de Timbrado's. Je kan ook gewone lampen gebruiken,als het alleen om de fokkerij gaat.
                      Om kleuren te beoordelen heb je natuurlijk minstens werklicht nodig.
                      Mijn atelier ligt uiteraard op het noorden.
                      Antoni, enerzijds heb je gelijk als je stelt dat de kleur van de buis voor de kweek van zangkanaries weinig uitmaakt, hetzelfde geldt voor de meeste (of alle?) postuurvogels. We praten dan over de weergave van de kleur.
                      Anderzijds is er aangetoond dat de kleur van licht ook van invloed kan zijn op de algemene gezondheid van de vogels en, daaraan gekoppeld, de kweekresultaten.
                      Even terzijde; inderdaad, licht uit het noorden is erg bruikbaar voor een kunstenaar. Maar heb je al eens een tld 965 uitgeprobeerd als vervanger?

                      Gr.
                      Hans.
                      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
                        Antoni, enerzijds heb je gelijk als je stelt dat de kleur van de buis voor de kweek van zangkanaries weinig uitmaakt, hetzelfde geldt voor de meeste (of alle?) postuurvogels. We praten dan over de weergave van de kleur.
                        Anderzijds is er aangetoond dat de kleur van licht ook van invloed kan zijn op de algemene gezondheid van de vogels en, daaraan gekoppeld, de kweekresultaten.
                        Even terzijde; inderdaad, licht uit het noorden is erg bruikbaar voor een kunstenaar. Maar heb je al eens een tld 965 uitgeprobeerd als vervanger?

                        Gr.
                        Hans.
                        Ja Hans. Daar heb je het al "van invloed KAN zijn". Daarmee dekt men zich in
                        bij reclame voor "gezondheidsartikelen". Ook doet men dat wel met percentages. Het helpt bij 80% van de mensen.
                        Typisch,dat ik dan altijd degene ben,waarbij het niet helpt.
                        Mijn Timbrado's blaken van gezondheid en de kweekresultaten laten niets te wensen over. En dat alles met TL-lampen van de Gamma.
                        In al die jaren heb ik best wel wat lampen uitgeprobeerd. Ook lampen,die
                        nuttig zijn in b.v. de slagerij. Een spookachtig licht.
                        Wat belangrijk is in de kweek is de hoeveelheid licht. Te veel dan worden de vogels wild en bij te weinig vertonen ze geen broedneigingen.
                        Als de poppen eenmaal op eitjes zitten kan het licht iets worden getemperd. Dat geeft wat rust.

                        Voorlopig verander ik niets aan het licht.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          Er zijn al zo veel studies gemaakt,dat een gewoon mens amper nog weet waar het over gaat.
                          Wessel ,die weet van de hoed en de rand.
                          Hij heeft zich namelijk verdiept in al die theorieen.
                          Als hij een aanbeveling doet,volg je die gewoon op.
                          Het ei hoeft niet uitgevonden te worden toch?
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            Wessel ,

                            Die 965 TL lampen zijn toch de "goedkopere " bouwmarkt TL's?

                            Gr Eric
                            Met vriendelijke groet ,

                            Eric
                            www.goulamadines.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door natuurkweker
                              ik heb ook goulds weet je hoe je het merkt weet niet als je een camera hebt film eens een stukje
                              en film dan eens een stukje met birdlampen je ziet dag en nacht verschil
                              het gefliker van de gewone tl buizen is door onze ogen van een mens niet te zien
                              oke kost wel wat duurder maar je wild tenslotte het beste voor je vogels
                              Dat is ook de reden waarom ik mijn topic heb gestart.
                              De een zegt pak True light , de ander zegt pak gewoon Philips 965 ( de goedekopere bouwmarkt TL.
                              Ik denk dat ik ze maar alle twee aanschaf dan kan ik ( of beter de vogels ) het verschil zien?

                              Gr Eric
                              Met vriendelijke groet ,

                              Eric
                              www.goulamadines.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X