PDA

Bekijk Volledige Versie : True light of gewoon TL ?

Turq
07-06-2010, 17:19
Dag allemaal ,

Wie weet kunnen jullie mij het definitieve antwoord geven op de vraag : is er extra verlichting nodig of niet?
Ik heb in mijn kweekruimte een groot raam waar mijns inziens genoeg licht ( daglicht ) doorheen komt , echter als ik de TL's aandoe geeft dit toch nog een behoorlijk stuk meer licht.
Mijn vraag is nu : hebben de vogels dit nodig of kunnen ze toe met het aanbod van daglicht via het raam?
In de TL-bakken zitten nu nog normale ( Phillips 830 ) lampen maar ik overweeg de overstap naar true light lampen kleurnummer 96.
Mag ik jullie vragen wat jullie in de kweekruimte gebruiken , en hoeveel en hoe lang er extra licht wordt aan geboden?
Ik ben een beginnend Goulds kweker , maar heb een twintigtal jaren ervaring met grote parkieten , zij het in buitenverblijven.
Zie de website www.goulamadines.nl ( excusses voor de spelfout van Goul...d amadines maar door een administratieve fout mbt domeinnaam zou dit nog hersteld gaan worden).

Alvast hartelijke dank voor al jullie moeite!

Met vriendelijke groet ,
Eric

Animal
07-06-2010, 17:34
Gewone philips 965 ,is het zelfde en veel goedkoper.

natuurkweker
07-06-2010, 19:48
wat mijn ervaring is met birdlampen en gewone tl lampen is dat het geflikker van licht de vogels nu een stuk rustiger zijn als met de gewone tl buizen
dus ja ik ga voor birdlampen ik ben er erg tevreden over

Antoni Hopmann
07-06-2010, 19:54
In de kanariebroederij maakt het allemaal geen fluit uit.
Gewoon TL-buizen van de Gamma.

Hans de Vries
07-06-2010, 22:10
Hmmm, ga je nu niet een beetje krap door de bocht, Antoni?

Gr.
Hans.

Turq
08-06-2010, 12:21
Alvast dank voor de toch wel bruikbare tips!
Dat het voor kanarie's misschien geen "fluit" uitmaakt..ok , maar volgens mij ligt het bij Goulds toch net even iets anders.
Ik heb nu enkele dagen de verlichting een paar uur aan ( nu nog gewone Philips 830 buizen ) en ik zie en vooral hoor dat er toch meer pit in de vogels zit. Ik ga twee True lights plaatsen op de plaats waar nu de gewone lampen hangen en dan kan ik zien wat de reaktie is.

Nogmaals dank voor de reeds gedane suggestie's

Gr Eric
www.goulamadines.nl

Hans de Vries
08-06-2010, 13:42
Ik denk dat een juiste verlichting voor alle vogels van belang is. Ik heb er zelf weinig verstand van en heb mijn verlichting aangeschaft op aanraden van mensen die dat wel hebben.
Ik gebruikte vroeger ook bouwmarktbuisjes en had aan jonge vogels geen probleem. Echter, na hier en daar info te hebben ingewonnen ben ik overgeschakeld naar kleur 965, welke het daglicht het meest benadert.
Belangrijker vind ik het gebruik van het juiste armatuur. Van tl-voorschakelapparaten is bekend dat ze tig keer per seconde aan en uit gaan. Een en ander heeft te maken met de netfrequentie. Dit geflikker wordt niet door het menselijk oog waargenomen, wŤl door de vogels en wordt als erg vervelend ervaren. Daarom heb ik toen meteen zgn. hoogfrequent-armaturen gekocht. Ik hoop dan mijn vogels me er dankbaar voor zijn.
Verlichting is een veel besproken onderwerp op dit forum, probeer de zoekfunctie eens.

Gr.
Hans.

Antoni Hopmann
08-06-2010, 13:52
Hmmm, ga je nu niet een beetje krap door de bocht, Antoni?

Gr.
Hans.

Valt wel mee hoor,Hans.
Hier is al zoveel over geschreven.
Ik gebruik gewoon werklicht met prismakap zowel voor mijn werk als voor
de Timbrado's. Je kan ook gewone lampen gebruiken,als het alleen om de fokkerij gaat.
Om kleuren te beoordelen heb je natuurlijk minstens werklicht nodig.
Mijn atelier ligt uiteraard op het noorden.;)

natuurkweker
08-06-2010, 13:58
Alvast dank voor de toch wel bruikbare tips!
Dat het voor kanarie's misschien geen "fluit" uitmaakt..ok , maar volgens mij ligt het bij Goulds toch net even iets anders.
Ik heb nu enkele dagen de verlichting een paar uur aan ( nu nog gewone Philips 830 buizen ) en ik zie en vooral hoor dat er toch meer pit in de vogels zit. Ik ga twee True lights plaatsen op de plaats waar nu de gewone lampen hangen en dan kan ik zien wat de reaktie is.

Nogmaals dank voor de reeds gedane suggestie's

Gr Eric
www.goulamadines.nl
ik heb ook goulds weet je hoe je het merkt weet niet als je een camera hebt film eens een stukje
en film dan eens een stukje met birdlampen je ziet dag en nacht verschil
het gefliker van de gewone tl buizen is door onze ogen van een mens niet te zien
oke kost wel wat duurder maar je wild tenslotte het beste voor je vogels

wessellouw
08-06-2010, 14:48
Hallo Eric:

Als u veel geld te veel heeft koopt u True-light lampen.
Als u geld teveel heeft gebruikt u de compacte birdlampen.

Als u reŽel denkt koopt u Philips TL-D 965 buizen.
Benadert de kleur van het daglicht beter dan True-light, geeft een veel betere licht spreiding dan een compacte lamp en wordt verkocht voor een redelijke prijs.

Nou ja, iedereen is natuurlijk baas over de eigen beurs.

Wessel van der Veen.

Hans de Vries
08-06-2010, 20:23
Valt wel mee hoor,Hans.
Hier is al zoveel over geschreven.
Ik gebruik gewoon werklicht met prismakap zowel voor mijn werk als voor
de Timbrado's. Je kan ook gewone lampen gebruiken,als het alleen om de fokkerij gaat.
Om kleuren te beoordelen heb je natuurlijk minstens werklicht nodig.
Mijn atelier ligt uiteraard op het noorden.;)

Antoni, enerzijds heb je gelijk als je stelt dat de kleur van de buis voor de kweek van zangkanaries weinig uitmaakt, hetzelfde geldt voor de meeste (of alle?) postuurvogels. We praten dan over de weergave van de kleur.
Anderzijds is er aangetoond dat de kleur van licht ook van invloed kan zijn op de algemene gezondheid van de vogels en, daaraan gekoppeld, de kweekresultaten.
Even terzijde; inderdaad, licht uit het noorden is erg bruikbaar voor een kunstenaar. Maar heb je al eens een tld 965 uitgeprobeerd als vervanger?

Gr.
Hans.

Antoni Hopmann
08-06-2010, 21:08
Antoni, enerzijds heb je gelijk als je stelt dat de kleur van de buis voor de kweek van zangkanaries weinig uitmaakt, hetzelfde geldt voor de meeste (of alle?) postuurvogels. We praten dan over de weergave van de kleur.
Anderzijds is er aangetoond dat de kleur van licht ook van invloed kan zijn op de algemene gezondheid van de vogels en, daaraan gekoppeld, de kweekresultaten.
Even terzijde; inderdaad, licht uit het noorden is erg bruikbaar voor een kunstenaar. Maar heb je al eens een tld 965 uitgeprobeerd als vervanger?

Gr.
Hans.

Ja Hans. Daar heb je het al "van invloed KAN zijn". Daarmee dekt men zich in
bij reclame voor "gezondheidsartikelen". Ook doet men dat wel met percentages. Het helpt bij 80% van de mensen.
Typisch,dat ik dan altijd degene ben,waarbij het niet helpt.
Mijn Timbrado's blaken van gezondheid en de kweekresultaten laten niets te wensen over. En dat alles met TL-lampen van de Gamma.
In al die jaren heb ik best wel wat lampen uitgeprobeerd. Ook lampen,die
nuttig zijn in b.v. de slagerij. Een spookachtig licht.
Wat belangrijk is in de kweek is de hoeveelheid licht. Te veel dan worden de vogels wild en bij te weinig vertonen ze geen broedneigingen.
Als de poppen eenmaal op eitjes zitten kan het licht iets worden getemperd. Dat geeft wat rust.

Voorlopig verander ik niets aan het licht.

Josly
08-06-2010, 21:36
Hallo,
daar zal eenieder altijd wel een mening over hebben,
ik heb dit weekend thesissen (van ei tot volwassen vogel) bekeken en waren er dus studies van; "vogels kweken met kunstlicht" er zijn nieuwe vaststellingen en andere die werden bevestigd,
wanneer een vogel(pop) een ei legt dan krijgt dat ei testosteron mee, (het laatst gelegd ei het meest) eieren van vogels die men kweekt met "speciaal" kunstlicht bevatten meer testosteron dan vogels met "gewoon" kunstlicht, wat betekent dat de jongen met een hoger testosteron sneller en beter ontwikkelen en dus een langer levensduur, broedconditie-jaren, beter bestand tegen ziektes, de nakomelingen erven dit mee via het extra testosteron, uiterlijk is dit niet zichtbaar, maar op lange termijn wel, wie om de zoveel jaar de vogels vervangt zal daar niet mee geconfronteerd worden, maar wie vogels voor het leven houdt en of kweekt wel,
men bedoeld hier wel vogels die geen contact hebben met natuurlijk licht,

Antoni Hopmann
08-06-2010, 22:42
Er zijn al zo veel studies gemaakt,dat een gewoon mens amper nog weet waar het over gaat.
Wessel ,die weet van de hoed en de rand.
Hij heeft zich namelijk verdiept in al die theorieen.
Als hij een aanbeveling doet,volg je die gewoon op.
Het ei hoeft niet uitgevonden te worden toch?

Turq
09-06-2010, 12:25
Hallo Eric:

Als u veel geld te veel heeft koopt u True-light lampen.
Als u geld teveel heeft gebruikt u de compacte birdlampen.

Als u reŽel denkt koopt u Philips TL-D 965 buizen.
Benadert de kleur van het daglicht beter dan True-light, geeft een veel betere licht spreiding dan een compacte lamp en wordt verkocht voor een redelijke prijs.

Nou ja, iedereen is natuurlijk baas over de eigen beurs.

Wessel van der Veen.

Wessel ,

Die 965 TL lampen zijn toch de "goedkopere " bouwmarkt TL's?

Gr Eric

Turq
09-06-2010, 12:29
ik heb ook goulds weet je hoe je het merkt weet niet als je een camera hebt film eens een stukje
en film dan eens een stukje met birdlampen je ziet dag en nacht verschil
het gefliker van de gewone tl buizen is door onze ogen van een mens niet te zien
oke kost wel wat duurder maar je wild tenslotte het beste voor je vogels

Dat is ook de reden waarom ik mijn topic heb gestart.
De een zegt pak True light , de ander zegt pak gewoon Philips 965 ( de goedekopere bouwmarkt TL.
Ik denk dat ik ze maar alle twee aanschaf dan kan ik ( of beter de vogels ) het verschil zien?

Gr Eric

RobK
09-06-2010, 12:39
De Philips TLD965 moet in de meeste winkels wel even besteld worden. In de reguliere bouwmarkten zijn meestal de standaardkleuren (koud wit of warm wit).

True-Lite buizen geven volgens fabrieksopgave UV licht enzo. In de praktijk blijkt dat dus maar van korte duur te zijn en zeer beperkt door de vogels te kunnen worden opgenomen. Niet in het minst omdat de vogels verder dan 40 cm van de lichtbron afzitten (normalerwijs). De Philips 965 blijkt in de praktijk ook wel wat UV af te geven maar is ook maar zeer beperkt opneembaar voor de vogels. Sowieso moet je al weinig voorstellen van opname van UV via de huid bij vogels. Vrijwel ieder stukje huid is namelijk afgedekt door een laag veren. Voldoende licht van een goede kwaliteit (HF armaturen) is belangrijker dan dure buizen.

Groet,

Rob.

Animal
09-06-2010, 13:07
Wessel ,

Die 965 TL lampen zijn toch de "goedkopere " bouwmarkt TL's?

Gr Eric

Nee het zijn de duurdere luxe kleuren.
De goedkope bouwmark tl is kleur 33 of 54

wessellouw
09-06-2010, 13:18
Hallo Eric:

De TL-D 965 is NIET de lamp uit de supermarkt, maar een buis met een zeer goede kleur weergave.
Dit type is iets duurder dan de huis, tuin- en keuken TL buis.
Laatste aankoop hier in BelgiŽ: 4/1/2010 - Ä8 voor een buis van 18 Watt.
Ze wordt op bestelling geleverd door een plaatselijke elektro zaak.
Zoals ALLE lampen die UV produceren gebeurt dat slechts gedurende circa 500 uur en in uiterste geringe hoeveelheid. Even uit het hoofd: minder dan 1 % van de geproduceerde hoeveelheid licht.

Vit. D moet uit de voeding komen en niet uit het licht.
Dat laatste is een halve waarheid gebruikt om commerciŽle redenen.
Vrijwel eenzelfde halve waarheid als "Full Spectrum", het is de fabrikant die invult wat dat is.
Maar dat z.g. "Full Spectrum daglicht" om 12 uur 's middags aan de Noordpool, bij ons of op de evenaar verschilt zowel letterlijk als figuurlijk hemelsbreed qua samenstelling en intensiteit.

Ergo: ik adviseer een lamp met een zeer goede kleur benadering van het natuurlijke licht die bovendien niet extreem duur is.
En mijn vogels krijgen op diergeneeskundig advies 1 x per week een speciaal AD3E preparaat omdat ze altijd (14 h/dag) bij kunstlicht zitten.

Wessel van der Veen.

John10
09-06-2010, 14:36
Hallo Eric:

De TL-D 965 is NIET de lamp uit de supermarkt, maar een buis met een zeer goede kleur weergave.
Dit type is iets duurder dan de huis, tuin- en keuken TL buis.
Laatste aankoop hier in BelgiŽ: 4/1/2010 - €8 voor een buis van 18 Watt.
Ze wordt op bestelling geleverd door een plaatselijke elektro zaak.
Zoals ALLE lampen die UV produceren gebeurt dat slechts gedurende circa 500 uur en in uiterste geringe hoeveelheid. Even uit het hoofd: minder dan 1 % van de geproduceerde hoeveelheid licht.

Vit. D moet uit de voeding komen en niet uit het licht.
Dat laatste is een halve waarheid gebruikt om commerciŽle redenen.
Vrijwel eenzelfde halve waarheid als "Full Spectrum", het is de fabrikant die invult wat dat is.
Maar dat z.g. "Full Spectrum daglicht" om 12 uur 's middags aan de Noordpool, bij ons of op de evenaar verschilt zowel letterlijk als figuurlijk hemelsbreed qua samenstelling en intensiteit.

Ergo: ik adviseer een lamp met een zeer goede kleur benadering van het natuurlijke licht die bovendien niet extreem duur is.
En mijn vogels krijgen op diergeneeskundig advies 1 x per week een speciaal AD3E preparaat omdat ze altijd (14 h/dag) bij kunstlicht zitten.

Wessel van der Veen.

het woord is gevallen; full spectrum
licht met vol spectrum is goed voor mens (minder vermoeidheidsverschijnselen bij het werk / minder last van depressiviteit op langere termijn) en dier.
true light met vol spectrum en een hoog kelvin (koel licht) gehalte geeft rust aan de ogen.
vogels nemen sneller lichtflikkeringen waar dan mensen.
er zijn fokkers van zangkanaries die thuis hetzelfde licht geven als dat wat op de vereniging aanwezig is.
als hun kanarie voor de wedstrijd op de vereniging zingt is deze al aan dat licht gewend.

wessellouw
09-06-2010, 16:30
Hallo John:

A.u.b. goed lezen.
Ten eerste.
"Full spectrum" bestaat niet als een wetenschappelijk feit of waarde. De kreet is uitgevonden door John Ott en gebruikt om zijn Ott lampen te promoten. Alle fabrikanten vullen dat dus zelf in en voor fabrikant A is dat "zus Full Spectrum"en voor fabrikant B is dat "zo Full Spectrum".

Ten tweede:
Flikkeren van Tl buizen heeft niets te zien met de buis zelf maar met het armatuur waarin ze gebruikt wordt.
Een standaard armatuur werkt op 50 Hertz; een Hoog-Frequent op 28.000 Hertz.
Gesimplificeerd: een normale Tl balk schakelt 50 x per minuut aan en uit, een H.F. balk 28.000 X.
Testen in het NOP hebben dan weer aangetoond dat H.F. niet perse nodig is.

Echter na een uurtje in mijn vogel ruimte (mťt H.F. armaturen) zie ik een brandende standaard Tl wel een paar minuten flikkeren.

Wessel van der Veen.

Hans de Vries
09-06-2010, 18:07
Ja Hans. Daar heb je het al "van invloed KAN zijn". Daarmee dekt men zich in
bij reclame voor "gezondheidsartikelen". Ook doet men dat wel met percentages. Het helpt bij 80% van de mensen.
Typisch,dat ik dan altijd degene ben,waarbij het niet helpt.
Mijn Timbrado's blaken van gezondheid en de kweekresultaten laten niets te wensen over. En dat alles met TL-lampen van de Gamma.
In al die jaren heb ik best wel wat lampen uitgeprobeerd. Ook lampen,die
nuttig zijn in b.v. de slagerij. Een spookachtig licht.
Wat belangrijk is in de kweek is de hoeveelheid licht. Te veel dan worden de vogels wild en bij te weinig vertonen ze geen broedneigingen.
Als de poppen eenmaal op eitjes zitten kan het licht iets worden getemperd. Dat geeft wat rust.

Voorlopig verander ik niets aan het licht.

Never change a winning team, Antoni ;) En waarom zou je ook als het goed gaat? Ik houd het maar bij de Philips Tld 965 i.c.m. HF-armaturen.

Groetend
Hans.

Antoni Hopmann
09-06-2010, 20:05
Never change a winning team, Antoni ;) En waarom zou je ook als het goed gaat? Ik houd het maar bij de Philips Tld 965 i.c.m. HF-armaturen.

Groetend
Hans.

Gewoon doorgaan toch. Hans we zijn het alweer eens.
Kennelijk doen de vogels het bij ons beiden prima.:D

John10
10-06-2010, 10:06
Hallo John:

A.u.b. goed lezen.
Ten eerste.
"Full spectrum" bestaat niet als een wetenschappelijk feit of waarde. De kreet is uitgevonden door John Ott en gebruikt om zijn Ott lampen te promoten. Alle fabrikanten vullen dat dus zelf in en voor fabrikant A is dat "zus Full Spectrum"en voor fabrikant B is dat "zo Full Spectrum".

Ten tweede:
Flikkeren van Tl buizen heeft niets te zien met de buis zelf maar met het armatuur waarin ze gebruikt wordt.
Een standaard armatuur werkt op 50 Hertz; een Hoog-Frequent op 28.000 Hertz.
Gesimplificeerd: een normale Tl balk schakelt 50 x per minuut aan en uit, een H.F. balk 28.000 X.
Testen in het NOP hebben dan weer aangetoond dat H.F. niet perse nodig is.

Echter na een uurtje in mijn vogel ruimte (mťt H.F. armaturen) zie ik een brandende standaard Tl wel een paar minuten flikkeren.

Wessel van der Veen.

hoezo aub goed lezen ?
al in de 17de eeuw sprak newton over licht en het spectrum.
als het aantal golflengtes overeenkomt met zonlicht is er sprake van een full spectrum ofwel volledig spectrum.
de intensiteit van kunstlicht zal dat van zonlicht natuurlijk niet kunnen evenaren.
fabrikanten mogen hun verlichting dus niet zomaar full spectrum noemen.

flikkering heeft te maken met de armatuur, we zien dat goed terug in die armaturen waar een starter wordt gebruikt.
de electronische voorschakel apparaten hebben daar verandering in gebracht.
ik heb trouwens niet beweerd dat flikkeringen zijn te wijten aan de tl zelf.

peterkx
10-06-2010, 10:23
waarom praten we eigenlijk altijd over TL lampen.
kunnen we niet gewoon heldere spaarlampen gebruiken?

wessellouw
10-06-2010, 10:48
Hallo John:

Inderdaad staat in de Wikipedia >>Een spectrum (meervoud: spectra of spectrums) is een scala van opeenvolgende kleuren of geluiden of andere verscheidenheden. De term wordt vaak gebruikt in de natuurkunde.>> ťn >> Spectrum van zichtbaar licht van 400 tot 800 nanometer>> en >>
Isaac Newton gebruikte het Latijnse woord spectrum om de kleurenreeks te omschrijven die ontstond toen hij een bundel zonlicht door een glazen prisma liet vallen. De kleurenvolgorde rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet komt overeen met de kleuren van de regenboog en tevens met dalende golflengte (stijgende frequentie) van de lichtgolven.>>

Dat "spectrum" heeft geen enkele verwantschap met de reclame kreet "Full Spectrum".
"Full" suggereert een volledige gamma aan gekleurde lichtstralen maar zegt totaal niets over de werkelijke verhoudingen ervan.

Om een ander voorbeeld te geven: het is eenzelfde taalgebruik als in "gevitaliseerde limonade": "gevitaliseerd" suggereert vitaal en vitamines maar is een onbestaand woord.

Prachtig als reclame slogan maar een halve waarheid, nep of boerenbedrog naar keuze.

Hallo Peterkx:
Wees zo goed alle eerdere threads over dit onderwerp eens te lezen.
Ik val niet graag continu in herhaling.

Wessel van der Veen.

John10
10-06-2010, 14:16
full spectrum geeft een grotere lichtopbrengst in rood en violet en aldus zegt
het wel iets over de werkelijke verhouding ervan tot ander cool light.

Josly
10-06-2010, 15:29
hallo,
hier een lijst wat verschillende lampen betreft, het is wel voor aquaria maar het enigste verschil is een kortere straling afstand,
http://members.home.nl/benoit.dohmen/verlichting%20rechts.htm

Animal
10-06-2010, 17:00
waarom praten we eigenlijk altijd over TL lampen.
kunnen we niet gewoon heldere spaarlampen gebruiken?

Dat kan ook en de kleurnummers daarvan zijn hetzelfde ,maar een tl geeft een betere lichtspreiding ,en mischien ook wel meer lumen per watt.
Een spaarlamp is ook niks meer dan een opgevouwen of in elkaar gedraaide tl ,waar het voorschakel apparaat al zit ingebouwd.

jan61
16-09-2010, 15:22
Dat kan ook en de kleurnummers daarvan zijn hetzelfde ,maar een tl geeft een betere lichtspreiding ,en mischien ook wel meer lumen per watt.
Een spaarlamp is ook niks meer dan een opgevouwen of in elkaar gedraaide tl ,waar het voorschakel apparaat al zit ingebouwd.

Kun je ook TL led gebruiken ?

Animal
16-09-2010, 17:13
TL led kun je ook gebruiken als je die in de goeie kleur kunt vinden ,,maar ik denk dat die er nog niet zijn.
Ook zal de licht opbrengst minder zijn per watt ,dan de tl lamp ,en de led lamp is ook veel duurder.

populier
16-09-2010, 17:25
Ik gebruik ook led tegenwoordig deze zijn er alleen in warm wit, daglicht wit en koel wit.

naruch
16-09-2010, 20:53
af gelopen seizoen gekweekt op 2 binnenhokken vroege kweek met putters en goudvinken (doe ik al enkele jaren)

ik heb de proef op de som genomen.

1 hok, gewone armaturen gewone tl-lampen nummer 965 (geloof ik).

hok 2, hf-armuturen met treulight daglicht lampen.

hok 1, 0 goudvinken op stok, 4 putters op stok ( 6 koppels goudvinken, 4 koppels putters)

hok 2, 17 goudvinken op stok, 18 putters op stok.(3 koppels goudvinken, 6 koppels putters)

licht opvoeren en voeding precies hetzelfde.

je hoort mij nu niet zeggen dat het aan de treulight lampen ligt, kan ook aan de armateuren liggen, maar op het moment worden ook op hok 1 hf-armateuren en treulight lampen geplaatst, wel komen er nu dimbare-tl- armateuren en ben ik van de gloeilampen af.

het kan ook toeval zijn, maar ik neem geen risico.

jan61
16-09-2010, 21:01
af gelopen seizoen gekweekt op 2 binnenhokken vroege kweek met putters en goudvinken (doe ik al enkele jaren)

ik heb de proef op de som genomen.

1 hok, gewone armaturen gewone tl-lampen nummer 965 (geloof ik).

hok 2, hf-armuturen met treulight daglicht lampen.

hok 1, 0 goudvinken op stok, 4 putters op stok ( 6 koppels goudvinken, 4 koppels putters)

hok 2, 17 goudvinken op stok, 18 putters op stok.(3 koppels goudvinken, 6 koppels putters)

licht opvoeren en voeding precies hetzelfde.

je hoort mij nu niet zeggen dat het aan de treulight lampen ligt, kan ook aan de armateuren liggen, maar op het moment worden ook op hok 1 hf-armateuren en treulight lampen geplaatst, wel komen er nu dimbare-tl- armateuren en ben ik van de gloeilampen af.

het kan ook toeval zijn, maar ik neem geen risico.

Wat zijn hf-amateuren ?

ele
16-09-2010, 23:47
Wat zijn hf-amateuren ?

Hoog Frequent.
Deze zijn er zoals je kunt lezen op de volgen de site in verschillende soorten en kwaliteiten.
Ook dimbaar en niet dimbaar, dit moet je zoeken in het voorschakelapparaat.

http://www.hoogfrequentarmaturen.nl/

wessellouw
17-09-2010, 09:15
Hallo:

>>Hangt een lekkere prijskaart aan>>
Inderdaad.

En voor u tot aanschaf van HF armaturen overgaat: lees eerst even het verslag van de proeven die men daarmee gedaan heeft in het Papegaaien Opvangcentrum in Veldhoven. Dat verslag heeft lang op hun site gestaan. Ik geloof nu niet meer maar het zal wel op te vragen zijn.

In het artikeltje op de commerciŽle site worden weer "reclame waarheden" verkondigd.
Neem dat dus maar met het bekende korreltje zout :).

Wessel van der Veen.

tattoe
31-10-2010, 13:00
ben aan het verbouwen {nachthokken} in tuinhuisje
heb wel een deur met glas in en een klein
raam maar de achterste hokken is bijna geen licht
nu gaan mijn papegaaien wel naar buiten maar toch
denk ik voor de winter bijna geen licht daar zit nu
een 8 watt spaarlamp in zit te denken op nu t5 lampen
tekopen heb onder de nachthokken nu ook nog 2 hokken
daar zit nog niks in maar kunnen ook niet naar buiten als
daar wat in kom dus moet ook licht komen wat denken jullie
van deze tl s ???
http://birdlights.vpweb.nl/Vogeldaglicht-T5-systeem.html
gr louis{tattoe}

Jan123
31-10-2010, 13:39
Aangezien alle literatuur erover eens is dat vogels tussen de 500 ŗ 1.000 lux nodig hebben, vraag ik mij af wie er al eens de lichtsterkte gemeten heeft in zijn vogelverblijf, en dit met een lux meter. Je staat er versteld van, als je de verschillende lux waarden meet op kooi-niveau, hoe laag je in feite nog zit.
Berekeningen zijn een goede leidraad, maar meten is weten!

Zwartkopje
31-10-2010, 20:33
Zo kun je het doen inderdaad.
Ik heb gewoon een aantal lampen en daar verschillende tijden op de tijdklok gezet. Eerst gaat de felste uit dan een kwartiertje later de andere. Overigens gaan de vogels, als je een vaste tijd(tijdklok) hanteert vanzelf tegenbedtijd op stok.

John10
01-11-2010, 13:38
Ik vraag me toch nog steeds af met dat TL licht hoe het zit dat het zo abrubt uit gaat en het dan ineens donker is? Heb ook een raam in tussen de binnen enbuitenruimte zitten en op de binnenruimte een TL bak, maar het lijkt me voor de vogels veel minder plezierig als dat licht ineens uit gaat en het dus donker is dan dat ze minder lang licht hebben maar het wel rustig aan donker wordt.
Wat denken jullie hiervan?

mijn TL gaat ongeveer 1 uur aan na zonsopkomst en 1 uur uit voor zonsondergang.
in het begin schrikken ze er een beetje van.
nu weten mijn kanaries wat hun te wachten staat en blijven ze er heel rustig onder.

kingfisher
01-11-2010, 20:24
mijn TL gaat ongeveer 1 uur aan na zonsopkomst en 1 uur uit voor zonsondergang.
in het begin schrikken ze er een beetje van.
nu weten mijn kanaries wat hun te wachten staat en blijven ze er heel rustig onder.

Dus je blijft deze het gehele jaar bijstellen ,wat zeg ik elke week?
zo komt het op me over tenminste.
Zonsopgang in de winter is anders dan in de zomer en herfst en lente,lijkt me een beetje omslachtig niet?

John10
02-11-2010, 12:40
Dus je blijft deze het gehele jaar bijstellen ,wat zeg ik elke week?
zo komt het op me over tenminste.
Zonsopgang in de winter is anders dan in de zomer en herfst en lente,lijkt me een beetje omslachtig niet?

ongeveer ťťn uur van te voren, zo precies doe ik het niet.
alleen in de onverwarmde berging maak ik gebruik van kunstlicht.

na de winter gaan ze verhuizen naar de vogelkamer en komen ze in de (broed)kooien.
de vogelkamer heeft een groot raam en dan komt er geen kunstlicht meer aan te pas.
voor het raam hangen geen gordijnen of iets dergelijks.
het raam zit op het zuid-westen.
zonlicht komt aldus volop binnen, ook 's zomers.
door het dubbele glas wordt het in de vogelkamer niet warmer dan 31 graden C.

naruch
02-11-2010, 16:40
Ik vraag me toch nog steeds af met dat TL licht hoe het zit dat het zo abrubt uit gaat en het dan ineens donker is? Heb ook een raam in tussen de binnen enbuitenruimte zitten en op de binnenruimte een TL bak, maar het lijkt me voor de vogels veel minder plezierig als dat licht ineens uit gaat en het dus donker is dan dat ze minder lang licht hebben maar het wel rustig aan donker wordt.
Wat denken jullie hiervan?

daarom heb ik dimbare hf armaturen, deze worden gedimd door een instelbare dimmer, zoals je ook voor gloeilampen hebt.

het werkt gewoon geweldig, 1 tijdklok, 1 dimmer voor tl , 1of 2 dimbare hf-armaturen en je hebt alles voor prima voor elkaar.