Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nep eitjes!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • nep eitjes!

    Hai, Ik heb een koppeltje diamantduifjes, waar nu 1 nestje van 2 mooie jonkies uit ontstaan is.
    Die worden dit weekend 4 weken en pa begint ze nu al wat zat te worden.... maar nu heeft ma gisteren een ei en vandaag het 2e ei weer gelegd.

    En het was eigenlijk niet de bedoeling dat er aan de lopende band jonkies komen, want als ik ze niet kwijt raak (1 van de jongen heeft een gebroken, doch inmiddels geheeld pootje), moet ik ze zelf kunnen huisvesten.

    Is de vraag:

    Ik heb gehoord en gelezen dat je nep eieren ipv de echte eieren neer kunt leggen. Dat voorkomt dat moeders zich doodlegt en natuurlijk dat er jongen komen.
    Als dat zo is; heeft iemand hier eitjes precies het formaat diamantduif? want die zijn hier in de stad ner-gens te vinden. En iets grotere eieren daar trappen ze niet in.

    Of is het beter nu de eitjes en nestkastjes enzo maar helemaal weg te halen?
    Of gaan ze dan gewoon op de grond leggen?


    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
    Hai, Ik heb een koppeltje diamantduifjes, waar nu 1 nestje van 2 mooie jonkies uit ontstaan is.
    Die worden dit weekend 4 weken en pa begint ze nu al wat zat te worden.... maar nu heeft ma gisteren een ei en vandaag het 2e ei weer gelegd.

    En het was eigenlijk niet de bedoeling dat er aan de lopende band jonkies komen, want als ik ze niet kwijt raak (1 van de jongen heeft een gebroken, doch inmiddels geheeld pootje), moet ik ze zelf kunnen huisvesten.

    Is de vraag:

    Ik heb gehoord en gelezen dat je nep eieren ipv de echte eieren neer kunt leggen. Dat voorkomt dat moeders zich doodlegt en natuurlijk dat er jongen komen.
    Als dat zo is; heeft iemand hier eitjes precies het formaat diamantduif? want die zijn hier in de stad ner-gens te vinden. En iets grotere eieren daar trappen ze niet in.

    Of is het beter nu de eitjes en nestkastjes enzo maar helemaal weg te halen?
    Of gaan ze dan gewoon op de grond leggen?


    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

    Ik heb hier nepeitjes liggen van een cm groot, bij een dierenwinkel gehaald die wat groter was en die lag inderdaad niet in stad Ik weet niet of het gaat werken hoor, mijn duifjes zijn momenteel erg in love en ik hoop op kleintjes

    Ik weet wel dat als je de eitjes weghaalt de kans er is dat de pop doorgaat met eitjes leggen en uiteindelijk helemaal uitgeput is. Dus dat is denk ik ook geen optie. Het liefdenspaartje uitelkaar is ook een manier.


    Succes ermee!

    Opmerking


    • #3
      Het eitje heel hard schudden en terug leggen is ook een optie.
      dan komt er geen ''babydiamantduif''

      groeten toto

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door toto en toto
        Het eitje heel hard schudden en terug leggen is ook een optie.
        dan komt er geen ''babydiamantduif''

        groeten toto
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

        Opmerking


        • #5
          'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

          Opmerking


          • #6
            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

            Opmerking


            • #7
              Ik heb 2 doffers gehad en dat ging niet geweldig, daarom heb ik 1 doffer omgeruild voor een duivin.
              En om haar nu weer weg te halen.... Ze zijn net zo verliefd (of denk ik dat maar als mens?)

              Ach, ik denk niet dat een duif er heel veel weet van heeft dat er geen jongen komen. Het kan altijd wel eens gebeuren dat eieren niet bevrucht zijn en dat ouders dan voor niets gewerkt hebben natuurlijk. En weghalen en voor neppers verruilen of dezelfde eitjes onklaar maken...
              Beter dan dat ze ei na ei legt.

              Als ik de jonkies van het eerste nest kwijt ben zou ze heus nog een tweede nest mogen hebben misschien, en anders kan ik beter de nestkastjes helemaal weghalen.
              Het blijft natuurlijk altijd een onnatuurlijke zaak; autralische vogeltjes hier in het koude nederland in een kooi zetten.

              jammer dat je duivinnetje dood gegaan is, maar beter van ouderdom dan van een ziekte natuurlijk.
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

              Opmerking


              • #8
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #9
                  http://library.wur.nl/ebooks/1852736.pdf quote bij hoofdstuk 10: "Voor de rui zijn de jonge duifjes van de doffers te onderscheiden aan de meer bruine kleur van kop en hals. Na de rui zijn de geslachten moeilijker vast te stellen. Het spreiden van de staart is dan het beste herkenningsteken van de doffer." )
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

                  Opmerking


                  • #10
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                    Opmerking


                    • #11
                      Nou ja, de ene was duidelijk bruiner dan de andere, vandaar dat ik ze tot duivin gedoopt heb.

                      Ze beginnen nu wel steeds meer op elkaar te lijken, alleen krijgt het 'mannetje' nu al meer rood in zijn oogring... En ik herken hem aan zijn kromme pootje natuurlijk.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

                      Opmerking

                      Working...
                      X