PDA

Bekijk Volledige Versie : nep eitjes!

Troetelduifje
03-06-2010, 18:30
Hai, Ik heb een koppeltje diamantduifjes, waar nu 1 nestje van 2 mooie jonkies uit ontstaan is.:o
Die worden dit weekend 4 weken en pa begint ze nu al wat zat te worden.... maar nu heeft ma gisteren een ei en vandaag het 2e ei weer gelegd. :huh

En het was eigenlijk niet de bedoeling dat er aan de lopende band jonkies komen, want als ik ze niet kwijt raak (1 van de jongen heeft een gebroken, doch inmiddels geheeld pootje), moet ik ze zelf kunnen huisvesten.

Is de vraag:

Ik heb gehoord en gelezen dat je nep eieren ipv de echte eieren neer kunt leggen. Dat voorkomt dat moeders zich doodlegt en natuurlijk dat er jongen komen.
Als dat zo is; heeft iemand hier eitjes precies het formaat diamantduif? want die zijn hier in de stad ner-gens te vinden. En iets grotere eieren daar trappen ze niet in.

Of is het beter nu de eitjes en nestkastjes enzo maar helemaal weg te halen?
Of gaan ze dan gewoon op de grond leggen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

peggylisa
03-06-2010, 20:29
Hai, Ik heb een koppeltje diamantduifjes, waar nu 1 nestje van 2 mooie jonkies uit ontstaan is.:o
Die worden dit weekend 4 weken en pa begint ze nu al wat zat te worden.... maar nu heeft ma gisteren een ei en vandaag het 2e ei weer gelegd. :huh

En het was eigenlijk niet de bedoeling dat er aan de lopende band jonkies komen, want als ik ze niet kwijt raak (1 van de jongen heeft een gebroken, doch inmiddels geheeld pootje), moet ik ze zelf kunnen huisvesten.

Is de vraag:

Ik heb gehoord en gelezen dat je nep eieren ipv de echte eieren neer kunt leggen. Dat voorkomt dat moeders zich doodlegt en natuurlijk dat er jongen komen.
Als dat zo is; heeft iemand hier eitjes precies het formaat diamantduif? want die zijn hier in de stad ner-gens te vinden. En iets grotere eieren daar trappen ze niet in.

Of is het beter nu de eitjes en nestkastjes enzo maar helemaal weg te halen?
Of gaan ze dan gewoon op de grond leggen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb hier nepeitjes liggen van een cm groot, bij een dierenwinkel gehaald die wat groter was en die lag inderdaad niet in stad :) Ik weet niet of het gaat werken hoor, mijn duifjes zijn momenteel erg in love en ik hoop op kleintjes :)

Ik weet wel dat als je de eitjes weghaalt de kans er is dat de pop doorgaat met eitjes leggen en uiteindelijk helemaal uitgeput is. Dus dat is denk ik ook geen optie. Het liefdenspaartje uitelkaar is ook een manier.

Succes ermee!

toto en toto
03-06-2010, 21:03
Het eitje heel hard schudden en terug leggen is ook een optie.
dan komt er geen ''babydiamantduif''

groeten toto

Troetelduifje
03-06-2010, 23:23
Het eitje heel hard schudden en terug leggen is ook een optie.
dan komt er geen ''babydiamantduif''

groeten toto

Oh dat klinkt wel een beetje gruwelijk... maar je bedoelt dat je dan de eidooier stuk maakt.
Dat is overigens wel een idee, want ik heb de twee eitjes die ze vorige week gelegd had (en die ik dus weggehaald had en voor 2 grote verruild had die ze niet accepteerde), nog in een doosje liggen, om de maat te bepalen.

Die zijn al ouder en in het lcht heb ik nog niet gezien dat er iets in zat; hebben maar een dag in het nest gelegen en moe lag er niet echt bovenop.

Ik denk dat ik die even flink ga schudden en dan even met de handen opwarmen misschien? En dan die erbij ga leggen.

Pa en moe uit elkaar halen wordt een probleem, want zo ruim is de volière niet.

In elk geval bedankt voor de tip, ga dat echt proberen.

Troetelduifje
04-06-2010, 23:09
Ik heb vanochtend de eitjes geschud tot ik ze hoorde klotsen. Gaat nog niet makkelijk, met zulke mini-eitjes en een gestoorde motoriek. :D

in elk geval hebben pa en ma er niets van gemerkt en pa is bijna de hele dag er op gaan zitten en ma tegen de avond en dan nu de nacht, precies zoals bij het andere nestje....

.... en nu maar hopen dat er niet een jonkie á la Picasso uit komt :eek:

Hans de Vries
05-06-2010, 09:35
Pfffff..... je zult maar duif zijn. Perst met veel moeite een paar eieren uit je gat, gaat er tot sint Juttemis op zitten om vervolgens te constateren dat je voor nop hebt gezeten. :huh
Ach, misschien wat overdreven weergegeven: zo heel erg is het nu ook weer niet voor die duivin....
Het is natuurlijk een manier om te voorkomen dat je onder de duiven komt te zitten. Afgelopen jaren zat ik ook met het probleem van te veel duiven en heb toen ook de eieren vervangen door neppers. En eerlijk gezegd, ik vond het niet leuk de duivin te zien zitten broeden met de wetenschap dat geen jongen zouden komen. De duivin heeft inmiddels wegens ouderdom het loodje gelegd en de doffer vermaakt zich uitstekend in de volière.
Misschien ook een optie? Of 2 doffertjes, gaat ook prima samen.

gr.
Hans

Troetelduifje
05-06-2010, 13:48
. De duivin heeft inmiddels wegens ouderdom het loodje gelegd en de doffer vermaakt zich uitstekend in de volière.
Misschien ook een optie? Of 2 doffertjes, gaat ook prima samen.

gr.
Hans

Ik heb 2 doffers gehad en dat ging niet geweldig, daarom heb ik 1 doffer omgeruild voor een duivin.
En om haar nu weer weg te halen.... Ze zijn net zo verliefd (of denk ik dat maar als mens?)

Ach, ik denk niet dat een duif er heel veel weet van heeft dat er geen jongen komen. Het kan altijd wel eens gebeuren dat eieren niet bevrucht zijn en dat ouders dan voor niets gewerkt hebben natuurlijk. En weghalen en voor neppers verruilen of dezelfde eitjes onklaar maken...
Beter dan dat ze ei na ei legt.

Als ik de jonkies van het eerste nest kwijt ben zou ze heus nog een tweede nest mogen hebben misschien, en anders kan ik beter de nestkastjes helemaal weghalen.
Het blijft natuurlijk altijd een onnatuurlijke zaak; autralische vogeltjes hier in het koude nederland in een kooi zetten.

jammer dat je duivinnetje dood gegaan is, maar beter van ouderdom dan van een ziekte natuurlijk.

Hans de Vries
05-06-2010, 17:08
Was gewoon even een gedachtengang van mij, hoor. Jammer dat het met 2 doffers bij jou niet ging. In mijn volière ging het destijds prima.

gr.
Hans.

Troetelduifje
05-06-2010, 17:16
Ja dat was idd jammer, want die 'agressieve' doffer was zo beige-achtig. maar die we nu hebben was liever, dus de kids wilden die liever houden.

Ik heb het er wel met ze over gehad vanmiddag dat ik niet alsmaar eitjes wil hebben enzo en de gedachte kwam op om eventueel moeder en dochter dan weg te doen en alleen vader en zoon te houden.

Waarom juist de mannen? Omdat de zoon een gebroken pootje heeft en waarschijnlijk toch niet goed verkocht wordt. (ben ermee naar de DA geweest hoor.. )

wat ik dénk dat de zoon is trouwens; 'hij' was de grootste van de 2 jongen en zijn 'zusje' was kleiner en echt veel bruiner dan hij. En volgens internet zou dat betekenen dat de kleinste en bruinere een vrouwtje is en de grootste en grijzere een mannetje.

(bron: http://library.wur.nl/ebooks/1852736.pdf quote bij hoofdstuk 10: "Voor de rui zijn de jonge duifjes van de doffers te onderscheiden aan de meer bruine kleur van kop en hals. Na de rui zijn de geslachten moeilijker vast te stellen. Het spreiden van de staart is dan het beste herkenningsteken van de doffer." )

Hans de Vries
05-06-2010, 20:58
Ik heb me nooit zo in de kleurvererving van de duifjes verdiept maar - en nu begeef ik me op glad ijs - bij veel vogelsoorten laten de dames vaak iets meer bruin in de bevedering zien. Tenminste, als er sprake kan zijn van bruinbezit.
Ik heb wèl het verschil in intensiteit gezien van een koppel bruine diamanten;
de duivin was aanmerkelijk warmer van kleur.

gr.
Hans.

Troetelduifje
05-06-2010, 21:14
Nou ja, de ene was duidelijk bruiner dan de andere, vandaar dat ik ze tot duivin gedoopt heb.

Ze beginnen nu wel steeds meer op elkaar te lijken, alleen krijgt het 'mannetje' nu al meer rood in zijn oogring... En ik herken hem aan zijn kromme pootje natuurlijk.