Mededeling

Collapse
No announcement yet.

grijsflank gaailijster of blauwoog gaailijster?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • grijsflank gaailijster of blauwoog gaailijster?

    Hallo!

    Ik ben onze informatiemap aan het vernieuwe van Utropia (tropische planten en vogel tuin te Middelburg)

    En nu hebben wij een koppel gaailijsters, wij dachten altijd blauwoog, maar ik weet het eerlijk gezegd niet meer.

    Ik moet de verspreiding hebben en de biotoop van deze vogel, maar kan er echt nergens iets over vinden.

    Misschien dat iemand er hier verstand van weet? Is de enige vogel waar ik echt geen informatie over kan vinden. Ik had wel een duitse site, maar mijn duits is niet al te best.

    Als iemand mij kan helpen, ben ik dol gelukkig

    Groetjes Djow

  • #2
    ff op de gangbare wetenschappelijke /latijnse namen google
    Garrulax caerulatus




    Dryonastes caerulatus



    etc.

    krijg je info die je zoekt Dj0w.
    dan kan je o.a. zien dat :
    the Grey-sided Laughingthrush (Garrulax caerulatus) is a bird species in the Old World babbler family (Timaliidae). In the proposed rearrangement of the laughingthrushes, it is placed in the genus Dryonastes.

    It is found in Bhutan, China, India, Myanmar, Nepal, Taiwan, and the Hawaiian Islands (where it was introduced). Its natural habitat is subtropical or tropical moist montane forests.

    etc. etc. m.a.w. er is wel genoeg info als je weet waar te zoeken.
    maar ik denk zelf dat je meer dan genoeg info zo hebt voor de bezoekers van utropia,is al meer dan ze kunnen handelen.( ff vertalen in diverse talen misschien nog?).

    wil je nog meer weten dan dat je kan vinden zelf? :
    zo kan je misschien ook wijzer worden bij de v.i. club. ( zal ook wel een link staan bij die google search links).
    dit is een van de gaailijster soorten die regelmatig gekweekt worden ,zo kan je ook de zang horen van deze soort ,opgenomen door Arjan ( ook spaarzaam hier actief op het forum, wil je bv veel weten of kweken etc. kan je ook bij hem terecht )
    filmpje:
    Garrulax berthemyi Buffy Laughingthrush Garrulax chinensis Black-throated Laughingthrush



    mvg en het gaat zo wel lukken zeker?

    Opmerking


    • #3
      grijsflank/blauwooggaailijster

      De garrulax caerulatus komt in de volieres eigenlijk niet voor. Wat wij de grijsflank/blauwoog noemen is de garrulax berthemyi ofwel kastanjevleugelgaailijster. Zie de website orientalbirdimages. De kastanjevleugelgaailijster wordt redelijk veel gehouden. Zie ook de site van de speciaalclub.

      Opmerking


      • #4
        Dat ie niet voorkomt hier zou ik niet direct zeggen.
        In de bestandsregistratie van de speciaalclub staat de vogel diverse keren bij meerdere liefhebbers.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          hoi Ton.
          Timalie heeft wel een puntje hoor, want ook nu is de Nederlandse naam het breekpunt in deze ,ik zie al weer paar verschillende namen voorbij komen .

          ik denk dat een foto veel meer duidelijkheid zou geven in deze kwestie.
          (aangezien men zelf niet weet elke soort men in de collectie heeft ,is toch wel een kwalijke kwestie voor een "vogelpark", vind ik, en ik zeg gelijk alweer sorry voor hetgeen wat ik schrijf).

          maargoed er is een heel verschil tussen grijsflank(grey-sided) of kastanjevleugel in de benaming.
          als ik kastanjevleugels heb vliegen dan noem ik

          Opmerking


          • #6
            bestandsregistratie

            Ton, in de bestandsregistratie staat hij inderdaad vaker maar dat wil nog niet zeggen dat het hem is. Hij staat daar als caerulatus maar die mensen hebben de berthemyi. De naam garrulax caerulatus wordt daar foutief gebruikt. Kijk maar eens naar foto's bij de oriental bird images. De kastanjevleugel heeft ook blauw om de ogen en een grijze buik en vandaar men de foute naam er aan heeft geplakt. In Nederland heeft men de mooie reebruine berthemyi.

            Opmerking


            • #7
              Dit is onze vogel:
              Bijgevoegde Bestanden

              Opmerking


              • #8
                garrulax berthemyi / kastanjevleugel

                Hoi Djow,

                Het is zeker de garulax berthemyi / kastanjevleugelgaailijster. Ik heb er zelf ook een koppel van dat op dit moment jongen heeft.
                Deze vogel komt voor in China.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Timalie
                  Hoi Djow,

                  Het is zeker de garulax berthemyi / kastanjevleugelgaailijster.
                  yep klopt.

                  voortaan als je vraag heb (maar dat geldt ook voor andere mensen ) en je weet niet zeker welke soort je hebt ,kan men beter gelijk foto erbij doen.

                  maar ga dan i.i.g. niet met namen gooien die niet bij het beestje horen of stel je vraag anders/duidelijker , ik snap dat het een algemeen "iets" is maar stel dan de vraag zoiets als: is dit de grijsflank ? zie foto en wie weet wat meer te vertellen over verspreiding etc.
                  ik denk dat dit voor iedereen duidelijker zal zijn, ook voor jezelf.

                  veel succes met deze mooie vogels.
                  wel jammer dat je de echte grijsflankjes niet hebt, ik weet iemand die wel vers bloed zou willen ( geen Nederlander overigens).

                  mvg

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik krijg voor de bestandsregistratie de wetenschappelijke namen door, ik ga er van uit dat die kloppen.
                    Zal ik toch even wat adressen langs moeten voor foto's...
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      verwarrend

                      Josly,De foto's bij de namen kloppen niet.
                      Bij de omschrijving garrulax caerulatus zie je een foto van de garrulax poecilorhyunchus uit Taiwan.
                      Bij de omschrijving van garrulax poecilorhynchus (rusty laughingthrush) zie je een foto van de garrulax berthemyi (buffy laughingthrush).
                      Kijk op de orientalbirdimages database en je ziet foto's met de goede namen bij de juiste vogels!

                      Ton, iedereen dacht foutief dat de vogels die wij hebben garrualx caerulatus waren terwijl er hier alleen maar berthemyis voorkomen. Men heeft de foute naam doorgegeven aan de bestandsregistratie. Maar mocht je een foto vinden dan zie ik hem graag.

                      Opmerking


                      • #12
                        Dank voor de info Timalie!
                        Ik ga de mensen een mail sturen, mogelijk krijg ik een foto.
                        Je hoort van me.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          garrulax berthemyi

                          Oorspronkelijk geplaatst door Timalie
                          Hoi Djow,

                          Het is zeker de garulax berthemyi / kastanjevleugelgaailijster. Ik heb er zelf ook een koppel van dat op dit moment jongen heeft.
                          Deze vogel komt voor in China.
                          Hallo Timalie,

                          Van begin dit jaar heb ik een koppel garrulax berthemyi.
                          Deze heb ik in Noord Holland gekocht, de vogels zagen zeer goed en levendig uit, geweldig.
                          Naarmate de nest drang kwam, begonnen de vogels met nest materiaal te slepen.
                          Het nest werd niet afgebouwd maar ik vond wel ei schalen en zelfs hele eieren.
                          Op een geven moment zie ik dat de pop haar buik iets kaler word, nu kan dat bij sommige vogels in het broed seizoen voorkomen.
                          Maar deze pop trekt zich zelf de buik en zelfs de rug helemaal kaal wat is hier aan de hand???. Heb jij enige tips voor mij om dit te voorkomen en de vogels aan het broeden te krijgen??
                          Mvrgr, Pagode.

                          Opmerking


                          • #14
                            nest en eieren

                            pagode, het nest dat de gaailijsters maken in onze volieres is vaak niet goed omdat ze geen goede plek of nestmateriaal hebben. Het kan zijn dat de eieren er dan door vallen. Het beste kun je een bloemenmandje/korfje als nestplek aanbieden. Zijn te koop in elk tuincentrum. Hier zelf even een nestje in voor vormen.
                            Zet dit mandje op een rustige en beschutte plek in je voliere tussen 1 en 2 meter hoog liefst in een struik. Het veren plukken is denk ik een teken van frustratie en gaat hopelijk over als de pop een nest heeft. Succes.

                            Opmerking


                            • #15
                              gaailijsters

                              Timalie bedankt voor deze informatie, een bloemen mandje heb ik ze al aangeboden.
                              Nu moet ik nog een nest voorvormen en dusdanig vast maken dat ze het niet meteen uittrekken.
                              Ik ga dit proberen, bedankt.

                              Opmerking

                              Working...
                              X