PDA

Bekijk Volledige Versie : Beaphar Anti-Parasiet

Milouketjuh
29-05-2010, 08:08
Gister leek het of ik 2 of 3 witte kleine dingetjes over een van onze kanaries zag lopen.
Ik heb hem toen behandeld met Beaphar Anti-Parasiet.
Heb ik hier goed aan gedaan?
De kanarie is nu vrij lusteloos, niet schrikkerig, eet/drinkt niet.....
Is hij nog steeds van de schrik aan het bekomen of had k het middel niet moeten toedienen?

Ik heb het goedbedoeld toegediend......

Milouketjuh
29-05-2010, 08:13
Zoals op de verpakking staat, heb ik de inhoud van het pipetje toegediend in zijn nek.
Ik zou dus eigenlijk niet overgedoseerd kunnen hebben.....
Indien dit wel het geval is, dat hij last heeft van te veel anti-parasiet, staat er op de verpakking: bij overdosering het dier symptomatisch behandelen.
Zoeken op google levert mij niets uit.
Wat wordt bedoelt met symptomatisch behandelen?

Ton Koek
29-05-2010, 09:52
Dat middel is niet bedoeld voor vogels, dus waarschijnlijk is de dosis veel te zwaar geweest.

Bovendien een vreemd advies op de verpakking, dat betekent dat je nu de symptomen zou moeten behandelen, dus de dingen die je nu ziet. Dat is nu zeker niet goed.

Ik zou even een dierenarts bellen en daarna teruggaan nar de winkel.

Milouketjuh
29-05-2010, 09:59
Op de verpakking staat:
anti parasiet 10
voor vogels van 20-50 gram....

RobK
29-05-2010, 10:12
Alhoewel ik met dit specifieke product niet bekend ben neem ik aan dat een vogeltje 1 druppel in de nek moet hebben. En dan niet "de inhoud van het pipetje". Bij overdosering hoe te handelen? Symptomatisch? Tsja, de symptomen behandelen dus. Hij eet en drinkt niet? Symptomen. Zorgen dus dat hij wel gaat eten en drinken en op die manier dan toch het teveel aan toegediende uit het systeem kan verwijderen. Zorgen dat het beestje in beweging komt. Eerlijk gezegd heb ik er bij zware overdosering een hard hoofd in.

Groet en sterkte,

Rob.

Milouketjuh
29-05-2010, 10:18
Heb vogelarts gebeld, ze zegt dat vogels normaal gesproken ertegen moeten kunnen. Werkzame stof is Ivermectine.
Advies: vogel afspoelen onder lauw water, misschien is nog niet alles opgenomen.
Kan wel eens zijn dat een vogel er gevoelig op reageert.....

RobK
29-05-2010, 10:20
Afspoelen lijkt me alleen een goed idee als je de vogel daarna warm kan wegzetten. Een vogel zo ernstig uit conditie en dan nat maken is geen optie als je geen warmte- / of ziekenkooi bezit.

Groet,

Rob.

Milouketjuh
29-05-2010, 10:46
Afspoelen lijkt me alleen een goed idee als je de vogel daarna warm kan wegzetten. Een vogel zo ernstig uit conditie en dan nat maken is geen optie als je geen warmte- / of ziekenkooi bezit.

Groet,

Rob.

En een warm washandje op/naast hem leggen?

Ton Koek
29-05-2010, 10:51
Op de verpakking staat:
anti parasiet 10
voor vogels van 20-50 gram....
Dat is dan veranderd, sorry.

Milouketjuh
29-05-2010, 10:54
Dat is dan veranderd, sorry.

Maakt niet uit,alles verandert zo snel...

RobK
29-05-2010, 11:10
Een warm washandje? Tsja, ik denk niet dat een warm lapje veel impact heeft op een nat vogeltje. In tijden van nood zette ik vroeger de radiator in de badkamer flink aan. Handdoek in vier gevouwen op de radiator en daarop een tentoonstellingskooi waar de sukkelaar inzat. In ieder geval droogt de vogel dan redelijk snel terwijl de temperatuur niet dramatisch daalt. Wel blijven controleren dat het niet te warm of koud is (lichaamstemperatuur kanarie is ongeveer 40 graden Celsius).

Groet,

Rob.

Milouketjuh
30-05-2010, 08:19
Het gaat nog steeds niet goed met hem, nog niets gegeten.
Wel soms wat gedronken.
Voor de rest slaapt hij alleen maar en ademt wat zwaarder. Zijn ontlasting is dun en gelig.
Hoe kan ik zorgen dat hij eet/iets binnen krijgt?
Hoelang kan een kanarie zonder eten?
IK heb nu wat multivitaminedruppeltjes in het drinken gedaan, in de hoop dat hij zo misschien weer wat op kracht komt.

Nu nog wat vroeg om weer dierenarts te bellen, wacht ook op antwoord van de kweker waar ik het arm beestje heb gekocht.

Voel me echt slecht eronder, vooral omdat hij zo is geworden nadat ik hem behandeld heb..

Henk3
30-05-2010, 08:59
Na gereageerd te hebben in de tread hoelang een vogel zonder water kan, nu even hier.

Ik denk dat je vogel teveel van het "goede" gehad heeft. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat een hele pipet geledigd moest worden in de nek van de vogel.
Maar dat kan ik mis hebben. Dit kan ook een samenspel van ongedierte en medicijn zijn. Van allebei teveel.

Ik ben bang dat je vogel het niet zal redden.

Trouwens het geven van druppels in de nek zou ik nooit tegen de avond doen. (ik weet jou tijdstip even niet) Ik denk namelijk dat als je een vogel in zijn nek druppelt met dergelijke gifstoffen tegen de avond, dat als de vogel gaat slapen met zijn snavel in zijn nekveren dat ie dan wel eens veel te veel in zijn luchtwegen kan krijgen van het goedje. En daaraan gaat bezwijken.

Ik zou de vogel zeker alsnog goed warm zetten. En een paar druppels laten drinken, pas daarmee wel op want iets de verkeerde luchtpijp in en het is over en uit.

http://users.skynet.be/woutvgils/Genezen%20en%20verzorgen%20van%20kanarievogels/De%20ziekten%20tabel%2019.htm

Milouketjuh
30-05-2010, 09:03
Gister toen ik hem heb gewassen, heb ik hem onder de kraan laten drinken.
Erna dronk hij zelf af en toe uit zijn drinkbakje.
Dat is ook de plek waar hij constant zit..

Hij heeft geprobeerd het spul van hem af te krijgen door eraan te pikken, ben dus ook bang dat hij iets te veel heeft binnen gekregen...

Volgens de verpakking moest ik de hele pipet gebruiken, maar vond het ook erg veel, dus het laatste beetje heb ik niet meer gegeven.
Hij hong op een gegeven moment helemaal onder, omdat hij het van zich af wilde krijgen.

Ik heb wat multivitamine druppels in het water gedaan,is dat verstandig?

Hij moet ook voedsel binnen krijgen, maar als het hem voorgehouden wordt, eet hij niet.

Henk3
30-05-2010, 09:07
Die multivitamine is niet zo verkeerd, hij kan wel wat gebruiken.
tegen dunne ontlasting kan je wat houtskool door het grit geven. Soms zit dat er al door.

Misschien als je wat trosgierst aanbied? Ik weet niet of je dat in huis hebt.

Milouketjuh
30-05-2010, 09:10
Trosgierst heb ik hem gister inderdaad aangeboden, zo gehangen dat hij overal waar hij zit, erbij kan. Ook dit wil hij niet.

Papje gemaakt van eivoer en hem aangeboden, ook niet.
Misschien dat de anti-parasiet schade in zijn keel heeft aangericht.

Zou hem bijna door de goedvoerende pop willen laten voeren ;)

Ik ben de temperatuur op de badkamer aan het opvoeren, ik zal hem daar zolang zetten tot we bij dierenarts terecht kunnen.

Henk3
30-05-2010, 09:14
http://www.beaphar.nl/productdetail/anti-parasiet-10-vogel-2-pipetten/597/

Heb de bijsluiter even gegoogeld, en er is jou zo te lezen niks te verwijten.
Maar ik en ik denk velen met mij zullen het vreemd vinden om een hele pipet op het vogeltje toe te dienen. Ik zou even navraag gaan doen bij beaphar en je probleem daar voor gaan leggen. Via contact in bovenstaande link kan je dat zo even doen. Wel de uitslag hier even melden a.u.b.

Eigenlijk denk ik dat het voor je vogel te laat is.

Milouketjuh
30-05-2010, 09:24
Bedankt Henk.
Ik heb Beaphar gemaild en zal morgen meteen bellen.
Kanarie staat nu warm op de badkamer en een dekentje over de kooi, wel zodat hij nog genoeg licht heeft om eventueel iets te eten. Maar ben er bang voor.

Hoop niet dat we nog een kanarie moeten verliezen.

Hou jullie op de hoogte.

Milouketjuh
30-05-2010, 09:43
Ik kan om 11u bij de vogelarts terecht.

Henk3
30-05-2010, 09:45
Ik kan je alleen maar veel succes toe wensen en zeggen dat je je "vogel"-hart op de juiste plaats hebt zitten.

Ton Koek
30-05-2010, 11:57
Ik kan je alleen maar veel succes toe wensen en zeggen dat je je "vogel"-hart op de juiste plaats hebt zitten.Hetzelfde hier, succes!

Milouketjuh
30-05-2010, 12:21
Arts heeft mestonderzoek gedaan, was niets te vinden.

Toen hij het vogeltje pakte, begon hij te reutelen/piepen. Hadden we nog niet eerder gehoord.
Hij heeft met een staafje zijn snaveltje open gehouden om te kijken of hij iets kon vinden.
Toen hij weer terug in zijn kooitje zat, begon hij heel zacht te "pietsjen" en reutelen, dokter zei dat hij het niet zou redden.
Even erna was het al gebeurd.

Eindoordeel arts: vergiftigd door Beaphar Anti Parasiet.
Volgens hem is maar 1 druppeltje nodig voor een vogeltje.
Heeft het er ook door an zijn longen gekregen..............

RobK
30-05-2010, 12:38
Dat is heel erg jammer, zeker gezien je inspanningen om het beestje te redden. Mocht je nog interesse hebben en niet te ver uit de buurt wonen heb ik hier wel een andere vogel voor je.

Voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat er in de bijsluiter staat dat een hele pipet van dat spul op die vogel moet worden aangebracht. Weet je zeker dat je het goed hebt gelezen? Zoja, dan zou ik zeker bij de fabrikant / leverancier aan de bel trekken, al was het alleen maar om verdere slachtoffers te voorkomen.

Groet,

Rob.

Milouketjuh
30-05-2010, 13:04
Dat is heel erg jammer, zeker gezien je inspanningen om het beestje te redden. Mocht je nog interesse hebben en niet te ver uit de buurt wonen heb ik hier wel een andere vogel voor je.

Voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat er in de bijsluiter staat dat een hele pipet van dat spul op die vogel moet worden aangebracht. Weet je zeker dat je het goed hebt gelezen? Zoja, dan zou ik zeker bij de fabrikant / leverancier aan de bel trekken, al was het alleen maar om verdere slachtoffers te voorkomen.

Groet,

Rob.

Wij, en ook de vogelarts, begrijpen deze dosering ook niet..
We hebben Beaphar i.i.g. al gebeld en gemaild, hierover is het laatste woord nog niet gesproken.
Bijsluiter is door meerdere personen gelezen, iedereen vat het hetzelfde op.

Bedankt voor het aanbod, erg lief. Maar we wonen in Maastricht. Sowieso hebben we nog 1 koppel kanaries met 4 jongen, hopelijk gebeurt hier niet al te veel raars mee.
Afwachten wat de kweker zegt, waar we de gloster gekocht hadden..

Ton Koek
30-05-2010, 17:09
Volgens diverse sites zit in 1 pipet maar 10 microgram ivermectine, vandaar dat beaphar zelf zegt dat overdoseren niet zou kunnen.
Misschien een foutje bij het afvullen? Verkeerde concentratie?

vandurenj
02-06-2010, 22:26
normaal is een druppel voldoende 2druppels is al 1 teveel
misschien verkeerde bijsluiter
is ook voor kalkpooten bij kippen ,is ook een mijt en er van sterft
had bij een haan die daar last van had een -paar- druppels gebruikt
en heeft de avond niet gehaald

Milouketjuh
03-06-2010, 08:41
normaal is een druppel voldoende 2druppels is al 1 teveel
misschien verkeerde bijsluiter
is ook voor kalkpooten bij kippen ,is ook een mijt en er van sterft
had bij een haan die daar last van had een -paar- druppels gebruikt
en heeft de avond niet gehaald

Vogelarts zei inderdaad ook dat de dosering die aangegeven staat, veel te hoog is.
Maar we sturen de verpakking/pipet/ rapport arts op naar Beaphar en ze zullen dit onderzoeken.