PDA

Bekijk Volledige Versie : Duifje groeit niet?!

Ilovediamantduifjes
14-05-2010, 21:54
Hallo iedereen :D
Mijn duifjes hebben 2 baby'tjes (jeej :p ). Ik heb ze woensdag dus geringd, eentje was al heel groot en het ringetje is mooi blijven zitten. Het andere was iets kleiner (maar niet veel), maar wel goed gevoed, dus maakte ik me geen zorgen. Het ringetje was duidelijk nog te groot en lag de volgende dag al op de grond. Ik heb het dan opnieuw geringd, maar vandaag lag het wéér op de grond. Dus; ik heb het opnieuw geringd. Maar er is me wel iets opgevallen: het duifje is nog geen mm gegroeid! Terwijl zijn broertje (of zusje) al veertjes heeft, is hij nog steeds volledig kaal en 2-3 keer zo klein als het andere duifje! Zijn oogjes zijn nog spleetjes, alsof ze net geopend zijn, maar woensdag waren ze ook al open en het andere heeft al 3 dagen of meer zijn ogen open. Hij groeit dus gewoon niet meer! Ik ben vooral bang dat de ouders het nest overdag niet meer zullen bebroeden (andere duif is al bijna groot genoeg) en dat dit duifje dan sterft van de kou, want het heeft nog geen veertjes. Hij wordt wel goed gevoed. Ze zijn nochtans gelijktijdig uitgekomen... Weet er iemand hoe dit kan of maak ik me zorgen voor niks?

Edit: Haha, ik lijk al een beetje op mijn leerkracht Bio; die praat ook altijd met verkleinwoorden... :p

bert3660
14-05-2010, 22:00
wel, vorig jaar is bij mij hetzelfde gebeurd met de duifjes..

Ik dacht eerder omdat het de eerste keer was dat ze in de kweek zaten of zo.

Maar het ging zo :

Ze zaten met 2 in het nest, 1 groeiden heel hard en die ander? die bleef een beetje stiller bij het groeien maar kreeg toch voldoende eten..

Ene jong vloog uit en was al zelfstandig terwijl het andere jong nog steeds niet volgroeid was en nog niet zelf fatsoenlijk kon vliegen...

Na een week of 2 dat de andere al zelfstandig was lag het jong dood in het hok.

Raar maar waar.....

Marx
14-05-2010, 22:18
Ik heb het 1 keer met de mozambiquesijzen gehad. 1 jong was net een alien op het laatst. Die is dood gegaan helaas. Het andere jong zat nl al vol in de veren en hij had alleen een heel groot hoofd met hele heeeele grote ogen en dan een naakt en klein lijfje. Super eng. :eek: Ik heb het aangekeken en de dag dat ik er iets aan wilde doen heeft het diertje zelf opgegeven gelukkig. Toen wist ik ook zeker dat het niet meer goed zou komen.

Ilovediamantduifjes
15-05-2010, 00:28
Ik heb het 1 keer met de mozambiquesijzen gehad. 1 jong was net een alien op het laatst. Die is dood gegaan helaas. Het andere jong zat nl al vol in de veren en hij had alleen een heel groot hoofd met hele heeeele grote ogen en dan een naakt en klein lijfje. Super eng. :eek: Ik heb het aangekeken en de dag dat ik er iets aan wilde doen heeft het diertje zelf opgegeven gelukkig. Toen wist ik ook zeker dat het niet meer goed zou komen.

Brrr, ik wil het me zelfs niet voorstellen... Wat zielig voor dat beestje...
Gelukkig is het bij mij een gewoon duifje (:rolleyes: ), alleen groeit het niet meer... Kan ik er iets tegen doen of niet? Ik wil echt niet dat het doodgaat :(

Ilovediamantduifjes
15-05-2010, 11:21
Ander duifje lijkt wel bijna klaar om uit te vliegen, maar hij is nog steeds niet gegroeid! :help

Troetelduifje
29-05-2010, 23:49
Het kan zijn dat het 2e duifje jonger is hè? Kan wel een dag of 2 tussen zitten en dat maakt echt veel verschil.
Mijn twee jonkies schelen ook 2 dagen ongeveer en dus loopt de grootste ook 2 dagen voor. Vloog ook 2 dagen eerder uit. Voordeel daarvan is dat het kleintje daarna niet meer om voer hoefde te vechten. Nu is ze ook uitgevogen, eet al zelfstandig en is pittiger dan haar broer. ;)

Als de ouders het minder ontwikkelde vogeltje afstoten, dan niet zelf gaan rommelen. De natuur weet het het beste, dan is er iets mis met het kleintje.