Mededeling

Collapse
No announcement yet.

man met bruine neusdoppen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • man met bruine neusdoppen?

    Ik heb onlangs een vermeende bonte pop gekocht. Neusdop was bruin en bijten kon ze als de beste. Ook de kennismaking met het reeds aanwezige mannetje liep volgens plan. De man sloofde zich flink uit, voerde alsof het een lieve lust was en waagde regelmatig een poging om te treden.
    Nestblok erbij en de vermeende pop dook er gelijk in.
    Dit gedrag duurt nu al enkele weken, maar aangezien er nog geen paring heeft plaatsgevonden en de 'pop' nu ook kopschuddende bewegingen maakt begin ik de twijfelen.

    Opvallend is en blijft dat alleen de 'pop' met enige regelmaat het nestblok induikt en met de kop door het vlieggat zich laat voeren. Ik heb de 'pop' ook nog beetgepakt en gekeken of zij inmiddels een kale buik had (ivm het toekomstige broeden). Ik was niet overtuigd.

    Ik heb op dit forum al eerder een onderwerp gelezen waarbij sprake zou zijn van een ontregelde hormoonhuishouding. Wellicht heb ik ook zoiets aan de hand.
    Nog iemand tips hoe ik zeker kan zijn dat het een man of pop is?

    Mees

  • #2
    als ze bijt en blijft vasthouden is het een pop een man laat na een seconde of twee los . Bij recessieve bonte vogels is het soms moeilijk te zien als het man is bij jonge vogels . Bij oudere poppen kleurt de neusdop altijd bruin als ze broedrijp is . Tijdens het broedseizoen verandert de kleur regelmatig , vooral voor een nieuwe leg kleurt de dop beige met een licht blauwe tint om daarna terug donkerbruin te worden . Ook bij zeer oude mannen kleurt de dop bruin maar je ziet aan de grote en de rimpels op de neus dat het een oude is .

    Opmerking


    • #3
      Vandaag toch nog maar eens even in de hand genomen. "Ze" bijt als een gek. Bedankt voor deze pijnlijke tip! (grapje!)
      Wat mij echter doet twijfelen is dat voor mannen zo typische kopschudden en een en weer bewegen op de stok. De vermeende pop is daar welliswaar wat minder extreem en uitsloverig in dan de (zekere) man, maar toch. Heeft ooit iemand poppen gehad die ook dit gedrag vertoonden?

      mees

      Opmerking


      • #4
        Er zijn inderdaad poppen die dat doen al zijn ze in de minderheid. Ik heb er ook een paar van die popen bij zitten. En dan begin ik soms ook aan me zelf te twijfelen .
        Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

        http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

        Opmerking


        • #5
          ik heb ook zulke poppen en dat zijn dan meestal die die de man niet in het blok willen en zelf de man verjagen als hij de jongen wil voederen. Dit zijn dominante vogels die in de voliere de baas spelen .

          Opmerking


          • #6
            grasparkiet

            hallo,
            heb een jonge gele grasparkiet, deze roept/fluit heel veel wil dit zeggen dat het een man is?

            Opmerking


            • #7
              Hallo



              Ik heb ergens gelezen dat als de neusdop van een man in een keer in bruin veranderd dat het met een hormoon storing te maken kan hebben of met een tumor.

              Groeten Toto

              Opmerking

              Working...
              X