PDA

Bekijk Volledige Versie : diamantduifjes en zebravinken

peggylisa
08-05-2010, 11:43
Dag Allen,

Ik heb sinds een week uitbreiding in mijn hok, namelijk twee adhd-erige zebravinken. Ze hebben het nestbakje al ingenomen die ik eigenlijk voor mijn duifjes had opgehangen in de hoop dat ze gaan broeden.
Nu ben ik er achter dat zebravinken nestslapers zijn, ze hebben nu fijn een eigen nestje gemaakt die ze nog dagelijks volproppen.

Ik dacht eraan om een nieuw nestbakje op te hangen voor mijn duiven maar nu kwam ik deze zin tegen op internet,

Het is niet aan te raden diamantduifjes en zebravinken in een voilliere samen te houden, daar de zebravink de nesten leeg haalt van de duifjes, ten behoeve van hun eigen nestkastjes.

Ik heb deze soorten juist gekozen omdat iedereen zei dat ze goed samen gaan, en dat gaan ze ook, maar gaan mijn adhd-ers straks het nest van mijn lieve duifjes leeghalen???

Wat is raadzaam???

Groetjesss

Nicolai
08-05-2010, 12:49
Ze kunnen als het goed is prima samen. Bij mij dan en bij andere dat ik gezien heb ook!
Als de zebravinken beschikking hebben over nestmateriaal op de grond ofso dan pakken ze het van de diamantduifjes niet.
Succes met het broeden.
Gr,:)

peggylisa
08-05-2010, 12:51
Ze kunnen als het goed is prima samen. Bij mij dan en bij andere dat ik gezien heb ook!
Als de zebravinken beschikking hebben over nestmateriaal op de grond ofso dan pakken ze het van de diamantduifjes niet.
Succes met het broeden.
Gr,:)

dank je wel :)

toto en toto
08-05-2010, 13:08
Dag Allen,

Ik heb sinds een week uitbreiding in mijn hok, namelijk twee adhd-erige zebravinken. Ze hebben het nestbakje al ingenomen die ik eigenlijk voor mijn duifjes had opgehangen in de hoop dat ze gaan broeden.
Nu ben ik er achter dat zebravinken nestslapers zijn, ze hebben nu fijn een eigen nestje gemaakt die ze nog dagelijks volproppen.

Ik dacht eraan om een nieuw nestbakje op te hangen voor mijn duiven maar nu kwam ik deze zin tegen op internet,

Het is niet aan te raden diamantduifjes en zebravinken in een voilliere samen te houden, daar de zebravink de nesten leeg haalt van de duifjes, ten behoeve van hun eigen nestkastjes.

Ik heb deze soorten juist gekozen omdat iedereen zei dat ze goed samen gaan, en dat gaan ze ook, maar gaan mijn adhd-ers straks het nest van mijn lieve duifjes leeghalen???

Wat is raadzaam???

Groetjesss

Hooi:)

Haha, bij mij was het zo dat de diamantduifjes het nestkastje van de zebravinken in beslag namen, dus nu heb ik de zebravinken apart gezet en hebben ze drie eitjes gelegd:D

Groetjes;)

Ton Koek
08-05-2010, 13:43
Als je constant heel veel verschillend nestmateriaal geeft, valt het meestal wel mee. Kokosvezel, hooi, gras, wat dierenhaar eventueel, ze vinden alles prima.

peggylisa
08-05-2010, 14:18
Als je constant heel veel verschillend nestmateriaal geeft, valt het meestal wel mee. Kokosvezel, hooi, gras, wat dierenhaar eventueel, ze vinden alles prima.

kan het ook zijn dat de duifjes gewoon een nest gaan bouwen op de grond?? Ik zie ze namelijk heen en weer slepen met hooi, maar gewoon op de grond.

Ik heb nog geen extra nestkastje gehaald, misschien vandaag maar even snel doen??

bert3660
09-05-2010, 13:35
kan het ook zijn dat de duifjes gewoon een nest gaan bouwen op de grond?? Ik zie ze namelijk heen en weer slepen met hooi, maar gewoon op de grond.

Ik heb nog geen extra nestkastje gehaald, misschien vandaag maar even snel doen??

Ja je moet zeker een 4 tal nestjes hebben op hangen, voor de zebravinken half open nestjes en de duifjes gewoon van die schaaltjes of van die kommetjes.

Dan lukt het wel.

Mijn diamantduifjes laten zich niet doen door de zebravinken en zitten nu te broeden in een nestje .

En de eitjes zijn bevrucht dus.

Ik heb een nest of 10 hangen voor 2 koppels.

groetjes

Hans de Vries
09-05-2010, 19:59
Ja je moet zeker een 4 tal nestjes hebben op hangen, voor de zebravinken half open nestjes en de duifjes gewoon van die schaaltjes of van die kommetjes.

Dan lukt het wel.

Mijn diamantduifjes laten zich niet doen door de zebravinken en zitten nu te broeden in een nestje .

groetjes

Daar draait het om, ruime keus in nestkasten en nestmateriaal! En natuurlijk niet teveel vogels bij elkaar zetten....

Hans.

Ilovediamantduifjes
09-05-2010, 20:20
Je zebravinkjes zullen het nest van je duifjes echt niet slopen. Het kan zelfs zijn dat de diamantduiven hun nest gaan slopen, maar geen enkele van die 2 genoemde dingen zal gebeuren als er genoeg ruimte en genoeg nestjes beschikbaar zijn. Ik heb 3 nesten voor 1 koppel diamantduiven, voor een ander koppel 1 en voor de gezelschapsvoličre 5 nesten voor 4 koppels. Ik gebruik gewone halve kokosnoten, ook voor de zebravinken. Zij maken met het nestmateriaal een muur en een dak bovenop de kokosnoot, zodat dat een gesloten nestkastje wordt, met een kleine opening waar ze net doorkunnen. Terwijl mijn duifjes gewoon wat losse veren en draadjes erin leggen.

peggylisa
09-05-2010, 20:47

Dan lukt het wel.

groetjes

Hmmmm oke, ik had een extra nest erbij gezet, maar ook deze wordt nu bemand door mijn twee mannelijke zebravinken. Zij hebben nu dus twee nesten!!! En dat om alleen maar in te slapen, luxe kipjes zijn het!

Ik heb een wandvoliere, dus niet al te groot, ik geloof niet dat ik plek heb voor zoveel nestjes. Na ja we zien wel even wat er gebeurt :)

Vogeltje24
17-12-2010, 18:48
wat beteken adhd-ers?
gewoon dat ze adhd hebben of wat anders!:confused:

Troetelduifje
21-12-2010, 15:28
wat beteken adhd-ers?
gewoon dat ze adhd hebben of wat anders!:confused:

Erg drukke vinkjes. Maar volgens mij hebben alle zebra's adhd.

Mijn duifjes nestelen zelfs in het piepkleine bakje voor de maaggrit. :rolleyes:
Duiven vinden hun weg wel hoor! En denk niet dat ze te 'lief' zijn om van zich af te bijten, want ze kunnen flink van zich afpikken als ze het er niet mee eens zijn.
10 bakjes voor 2 koppels vind ik zelf wat overdreven, maar een stuk of 3-4 kan je doen... en dan nestelen de duiven alsnog in het maaggritbakje. :D

IN de winter trouwens liever geen eieren laten broeden hoor; de jongen vriezen dood. Ik haal ze tot april ongeveer allemaal weg. Die duiven van mij hebben geen rem en leggen zelfs nu nog om de week 2 eieren....geschifte vogels. :cool:

Vogeltje24
21-12-2010, 20:18
Erg drukke vinkjes. Maar volgens mij hebben alle zebra's adhd.

Mijn duifjes nestelen zelfs in het piepkleine bakje voor de maaggrit. :rolleyes:
Duiven vinden hun weg wel hoor! En denk niet dat ze te 'lief' zijn om van zich af te bijten, want ze kunnen flink van zich afpikken als ze het er niet mee eens zijn.
10 bakjes voor 2 koppels vind ik zelf wat overdreven, maar een stuk of 3-4 kan je doen... en dan nestelen de duiven alsnog in het maaggritbakje. :D

IN de winter trouwens liever geen eieren laten broeden hoor; de jongen vriezen dood. Ik haal ze tot april ongeveer allemaal weg. Die duiven van mij hebben geen rem en leggen zelfs nu nog om de week 2 eieren....geschifte vogels. :cool:

Ja inderdaad. Had het vandaag in de winkel ook gezien!

en doe jij het maaggrit in bakjes?? bij mij veroerd die niet!! ik strooi het 2x per week over de bodem van mij kooi. dit eten ze gewoon op. ik geef ze trouwens ook nog trosgiers, vinden ze heel lekker... zou het ook proberen!

Troetelduifje
21-12-2010, 23:55
en doe jij het maaggrit in bakjes?? ik strooi het 2x per week over de bodem van mij kooi. dit eten ze gewoon op.

Op de grond ligt speelgoed zand en nu in de winter een heel dikke laag hooi voor de kwartels. Dan vinden ze het maaggrit niet meer.

Ik heb het voor de Japanse meeuwtjes en DD in een bakje gedaan. Daar eten ze wel van... tenzij ze erin nestelen natuurlijk.

Vogeltje24
22-12-2010, 13:13
Op de grond ligt speelgoed zand en nu in de winter een heel dikke laag hooi voor de kwartels. Dan vinden ze het maaggrit niet meer.

Ik heb het voor de Japanse meeuwtjes en DD in een bakje gedaan. Daar eten ze wel van... tenzij ze erin nestelen natuurlijk.

ja nu als je hooi er in heb gedaan dan vinden ze het niet meer nee!;)
maar in de zomer wel!! wel goed gedaan hoor een lekkere dikke laag hooi~!!

Troetelduifje
22-12-2010, 13:15
ja ze hebben overal gangetjes in het hooi gemaakt hahaha. Ik moet heel erg oppassen waar ik stap en dan ineens zie je zoefff!!! zo twee witte kippies het hooi uitschieten. :D

Ik heb trouwens ook een verwarmingselement in het water gelegd. Dát is een uitkomst zeg, want het bevriest meteen met deze kou.

koen de boer
30-12-2010, 13:47
hoi.

ik zou gewoon 2 nestkasten op hangen
bij mij zitten 8 duiven bui 2 zebravinken
en ik heb er al 2x een nest van gehad>

gr.koen