Mededeling

Collapse
No announcement yet.

diamantduifjes en zebravinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • diamantduifjes en zebravinken

    Dag Allen,

    Ik heb sinds een week uitbreiding in mijn hok, namelijk twee adhd-erige zebravinken. Ze hebben het nestbakje al ingenomen die ik eigenlijk voor mijn duifjes had opgehangen in de hoop dat ze gaan broeden.
    Nu ben ik er achter dat zebravinken nestslapers zijn, ze hebben nu fijn een eigen nestje gemaakt die ze nog dagelijks volproppen.

    Ik dacht eraan om een nieuw nestbakje op te hangen voor mijn duiven maar nu kwam ik deze zin tegen op internet,

    Het is niet aan te raden diamantduifjes en zebravinken in een voilliere samen te houden, daar de zebravink de nesten leeg haalt van de duifjes, ten behoeve van hun eigen nestkastjes.


    Ik heb deze soorten juist gekozen omdat iedereen zei dat ze goed samen gaan, en dat gaan ze ook, maar gaan mijn adhd-ers straks het nest van mijn lieve duifjes leeghalen???

    Wat is raadzaam???

    Groetjesss

  • #2
    Ze kunnen als het goed is prima samen. Bij mij dan en bij andere dat ik gezien heb ook!
    Als de zebravinken beschikking hebben over nestmateriaal op de grond ofso dan pakken ze het van de diamantduifjes niet.
    Succes met het broeden.
    Gr,

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Nicolai
      Ze kunnen als het goed is prima samen. Bij mij dan en bij andere dat ik gezien heb ook!
      Als de zebravinken beschikking hebben over nestmateriaal op de grond ofso dan pakken ze het van de diamantduifjes niet.
      Succes met het broeden.
      Gr,
      dank je wel

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door peggylisa
        Dag Allen,

        Ik heb sinds een week uitbreiding in mijn hok, namelijk twee adhd-erige zebravinken. Ze hebben het nestbakje al ingenomen die ik eigenlijk voor mijn duifjes had opgehangen in de hoop dat ze gaan broeden.
        Nu ben ik er achter dat zebravinken nestslapers zijn, ze hebben nu fijn een eigen nestje gemaakt die ze nog dagelijks volproppen.

        Ik dacht eraan om een nieuw nestbakje op te hangen voor mijn duiven maar nu kwam ik deze zin tegen op internet,

        Het is niet aan te raden diamantduifjes en zebravinken in een voilliere samen te houden, daar de zebravink de nesten leeg haalt van de duifjes, ten behoeve van hun eigen nestkastjes.


        Ik heb deze soorten juist gekozen omdat iedereen zei dat ze goed samen gaan, en dat gaan ze ook, maar gaan mijn adhd-ers straks het nest van mijn lieve duifjes leeghalen???

        Wat is raadzaam???

        Groetjesss


        Hooi


        Haha, bij mij was het zo dat de diamantduifjes het nestkastje van de zebravinken in beslag namen, dus nu heb ik de zebravinken apart gezet en hebben ze drie eitjes gelegd

        Groetjes

        Opmerking


        • #5
          Als je constant heel veel verschillend nestmateriaal geeft, valt het meestal wel mee. Kokosvezel, hooi, gras, wat dierenhaar eventueel, ze vinden alles prima.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
            Als je constant heel veel verschillend nestmateriaal geeft, valt het meestal wel mee. Kokosvezel, hooi, gras, wat dierenhaar eventueel, ze vinden alles prima.
            kan het ook zijn dat de duifjes gewoon een nest gaan bouwen op de grond?? Ik zie ze namelijk heen en weer slepen met hooi, maar gewoon op de grond.

            Ik heb nog geen extra nestkastje gehaald, misschien vandaag maar even snel doen??

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door peggylisa
              kan het ook zijn dat de duifjes gewoon een nest gaan bouwen op de grond?? Ik zie ze namelijk heen en weer slepen met hooi, maar gewoon op de grond.

              Ik heb nog geen extra nestkastje gehaald, misschien vandaag maar even snel doen??
              Ja je moet zeker een 4 tal nestjes hebben op hangen, voor de zebravinken half open nestjes en de duifjes gewoon van die schaaltjes of van die kommetjes.

              Dan lukt het wel.

              Mijn diamantduifjes laten zich niet doen door de zebravinken en zitten nu te broeden in een nestje .

              En de eitjes zijn bevrucht dus.

              Ik heb een nest of 10 hangen voor 2 koppels.

              groetjes

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door bert3660
                Ja je moet zeker een 4 tal nestjes hebben op hangen, voor de zebravinken half open nestjes en de duifjes gewoon van die schaaltjes of van die kommetjes.

                Dan lukt het wel.

                Mijn diamantduifjes laten zich niet doen door de zebravinken en zitten nu te broeden in een nestje .

                En de eitjes zijn bevrucht dus.

                Ik heb een nest of 10 hangen voor 2 koppels.

                groetjes
                Daar draait het om, ruime keus in nestkasten en nestmateriaal! En natuurlijk niet teveel vogels bij elkaar zetten....

                Hans.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #9
                  Matsje <3

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bert3660
                    Ja je moet zeker een 4 tal nestjes hebben op hangen, voor de zebravinken half open nestjes en de duifjes gewoon van die schaaltjes of van die kommetjes.

                    Dan lukt het wel.

                    Mijn diamantduifjes laten zich niet doen door de zebravinken en zitten nu te broeden in een nestje .

                    En de eitjes zijn bevrucht dus.

                    Ik heb een nest of 10 hangen voor 2 koppels.

                    groetjes

                    Hmmmm oke, ik had een extra nest erbij gezet, maar ook deze wordt nu bemand door mijn twee mannelijke zebravinken. Zij hebben nu dus twee nesten!!! En dat om alleen maar in te slapen, luxe kipjes zijn het!

                    Ik heb een wandvoliere, dus niet al te groot, ik geloof niet dat ik plek heb voor zoveel nestjes. Na ja we zien wel even wat er gebeurt

                    Opmerking


                    • #11
                      wat beteken adhd-ers?
                      gewoon dat ze adhd hebben of wat anders!

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vogeltje24
                        wat beteken adhd-ers?
                        gewoon dat ze adhd hebben of wat anders!
                        Erg drukke vinkjes. Maar volgens mij hebben alle zebra's adhd.

                        Mijn duifjes nestelen zelfs in het piepkleine bakje voor de maaggrit.
                        Duiven vinden hun weg wel hoor! En denk niet dat ze te 'lief' zijn om van zich af te bijten, want ze kunnen flink van zich afpikken als ze het er niet mee eens zijn.
                        10 bakjes voor 2 koppels vind ik zelf wat overdreven, maar een stuk of 3-4 kan je doen... en dan nestelen de duiven alsnog in het maaggritbakje.

                        IN de winter trouwens liever geen eieren laten broeden hoor; de jongen vriezen dood. Ik haal ze tot april ongeveer allemaal weg. Die duiven van mij hebben geen rem en leggen zelfs nu nog om de week 2 eieren....geschifte vogels.
                        'Vliegde ik?'
                        -'Nee, je valde.'

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                          Erg drukke vinkjes. Maar volgens mij hebben alle zebra's adhd.

                          Mijn duifjes nestelen zelfs in het piepkleine bakje voor de maaggrit.
                          Duiven vinden hun weg wel hoor! En denk niet dat ze te 'lief' zijn om van zich af te bijten, want ze kunnen flink van zich afpikken als ze het er niet mee eens zijn.
                          10 bakjes voor 2 koppels vind ik zelf wat overdreven, maar een stuk of 3-4 kan je doen... en dan nestelen de duiven alsnog in het maaggritbakje.

                          IN de winter trouwens liever geen eieren laten broeden hoor; de jongen vriezen dood. Ik haal ze tot april ongeveer allemaal weg. Die duiven van mij hebben geen rem en leggen zelfs nu nog om de week 2 eieren....geschifte vogels.
                          Ja inderdaad. Had het vandaag in de winkel ook gezien!

                          en doe jij het maaggrit in bakjes?? bij mij veroerd die niet!! ik strooi het 2x per week over de bodem van mij kooi. dit eten ze gewoon op. ik geef ze trouwens ook nog trosgiers, vinden ze heel lekker... zou het ook proberen!

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Vogeltje24
                            en doe jij het maaggrit in bakjes?? ik strooi het 2x per week over de bodem van mij kooi. dit eten ze gewoon op.
                            Op de grond ligt speelgoed zand en nu in de winter een heel dikke laag hooi voor de kwartels. Dan vinden ze het maaggrit niet meer.

                            Ik heb het voor de Japanse meeuwtjes en DD in een bakje gedaan. Daar eten ze wel van... tenzij ze erin nestelen natuurlijk.
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                              Op de grond ligt speelgoed zand en nu in de winter een heel dikke laag hooi voor de kwartels. Dan vinden ze het maaggrit niet meer.

                              Ik heb het voor de Japanse meeuwtjes en DD in een bakje gedaan. Daar eten ze wel van... tenzij ze erin nestelen natuurlijk.

                              ja nu als je hooi er in heb gedaan dan vinden ze het niet meer nee!
                              maar in de zomer wel!! wel goed gedaan hoor een lekkere dikke laag hooi~!!

                              Opmerking

                              Working...
                              X